Wat is er nieuw

Bacteriebloei, slijm en verstoppingen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Samzee
  • Startdatum Startdatum
Wilde de plantenvoeding even laten zoals het is.
Zo min mogelijk rommelen met toevoegingen lijkt me het verstandigste.
Ben ik van de verslijming af dan stap voor stap weer met plantvoeding beginnen.

houdt wel je po4/no3 verhouding in de gaten verzwakte planten geeft ook weer problemen
plantenvoeding is prima maar planten moeten wel instaat zijn deze op te nemen daarbij zijn po4/no3 en een goede kh/gh verhouding ook van belang

wat je uitleg van je filter betreft duidelijk wat niet kan kan niet zeg ik altijd maar
veel verversen is ook een oplossing voor je probleem duurt alleen wat langer

groet
jaap

Mangrove wood is vaak hout dat in zout of brak water heeft gestaan. (Hoewel er ook zoetwatervormen zijn, deze zijn in de minderheid.) Wellicht is er hier een oorzaak te vinden. Minder goede sterilisatie bijvoorbeeld? Ook kan het, voorheen, voor andere doeleinden gebruikt zijn. Ik schrijf dit omdat het door jou beschreven stuk hout een, zo lijkt het, "man made" vorm heeft. Mangrove hout wordt voor veel doeleinden gebruikt! Kijk maar eens op deze afbeeldingen:

https://www.google.nl/search?q=mangrove+wood&biw=1920&bih=959&tbm=isch&imgil=RLPtefpbvujseM%3A%3BxJ3nzZI1g6IzxM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.mangrove.at%252Fbruguiera-gymnorhiza_large_leafed-orange-mangrove.html&source=iu&pf=m&fir=RLPtefpbvujseM%3A%2CxJ3nzZI1g6IzxM%2C_&usg=__SmAZoNm6180xKmiPLL9Ts-E4w3A=&ved=0ahUKEwi6sqLHwPHQAhUMIcAKHUpUCRAQyjcIKA&ei=VxZQWPqqHozCgAbKqKWAAQ#imgrc=Smzm7Vc-eEWC-M:

Vaak worden er trouwens in aquariums mangrove wortels gebruikt.

Laatst bewerkt:
Op inderdaad de fotos lijkt het inderdaad hand gemaakt maar aangezien er geen gereedschaps sporen op staan lijkt me het toch een natuurlijke breuk.

Het stuk is eruit en de filters behouden nu hun normale flow.
Zie ook geen slierten meer rond dwarrelen die niet ergens aan zaten.

Op de vorige pagina stond een foto van de laag op het zand die door de hele bak zat, dat ziet er nu al heel anders uit.
Cory's hebben een heel groot deel al schoon.

IMG_20161213_172415.jpg

Weer even een update.

Blijf een beetje bacteriebloei houden maar het word niet erger, zie het langzaam helderder worden.

Slijm van de bodem is grotendeels al weg gegeten door de cory's en de filters lijken hun flow goed te behouden.
Vandaag weer een waterwissel van 25% doen en een sponsfilter van de mini pat spoelen in aqua water.
Morgen doe ik het andere sponsfilter van de mini pat en daarna blijf ik er vanaf op waterwissels na.

Waterwaarden
Nh3 0mg/l
No2 0mg/l
No3 5mg/l
Po4 0+mg/l

Bacteriehuishouding werkt dus wel goed.

Het is belangrijk dat het de goede kant opgaat. Hoe wel de po4 in de gaten want die is 0😉

Het gaat zeker de goede kant op.
Zo goed zelfs dat er eigenlijk bijna geen slijm uit de ene spons kwam en ik blijf nu helemaal van de filters af.
Te veel met de filters prutsen veroorzaakt natuurlijk ook problemen dus zolang er nu voldoende flow is blijf ik er vanaf.

Po4 is laag ja maar heb expres geen plantenvoeding toegevoegd om problemen te voorkomen.
Zal ik er weer mee beginnen door vandaag po4 naar 0.5mg/l te brengen en morgen profito toe te voegen?

ja hoor, dat kan gerust om weer met de plantenvoeding te beginnen.

en let erop dat nu de cory's dalijk geen slijm meer kunnen oppeuzelen, ze wat extra voer nodig hebben 😉

Dan begin ik weer met plantvoeding.

Cory's krijgen al voer alleen dat slijm smaakt beter blijkbaar😀

Zoals Sanneke al aangeeft hebben je plantjes ook eten nodig want anders krijg je daar weer problemen mee. Ze hebben wel wat reserve in de regel maar ik zou niet al te lang geen voeding geven.

Nog maar een update vanmiddag geen water ververst, wel waardes even gemeten die zijn gewoon goed.
Nitraat is van 5mg/l naar 10mg/l gegaan en nh4 en no2 blijven netjes op 0.
Gisteren po4 toegevoegd voor 1mg/l maar dit blijft op 0 met de meting.
Morgen nog maar 5ml toevoegen.

Uitstroom van de filters zijn goed daar ben ik ook vanaf gebleven en blijf ik ook af.
Er zit voornamelijk nog wat slijm op de planten maar de cory's maken daar ook korte metten mee.

Nog wel wat last van de bacteriebloei maar dat neemt langzaam af.
Vermoed dat de bacteriebloei veroorzaakt is door het verstopte filter.
Denk dat de gekozen weg met flinke waterwissels, weghalen van dat ene stuk hout en cory's de juiste is.
Keep you posted:thumbs:

Moed houden dus😉

Zeker, het is ook een leerproces.
Waterwaarden vandaag zijn ook weer gewoon goed.

Ph 7.5
Kh 5
Gh 5
Nh3 0mg/l
No2 0mg/l
No3 5mg/l (schommelt veel)
Po4 0mg/l

Gisteren 5ml easylife fosfo toegevoegd om de po4 naar 0.5 op te krikken maar geen enkele verhoging meetbaar.
Voor de zekerheid 2 metingen gedaan maar 2x geen reactie dus weer 5ml fosfo toegevoegd om te proberen hem in de verhouding 10/1 te krijgen met no3.
Planten lijken me geen tekorten te hebben, ambulia is mooi rood aan de bovenkant en de Ludwiga repens rubin slaat goed aan en groeit hard.

De verhouding no3/po4 is minder belangrijk zolang je maar voldoende in je water hebt voor de planten. Je mag het gerust op bv 10/1 laten uitkomen. Al is het verbruik in de 60cm wel beperkt dus met wat minder kun je vast ook wel toe. Ik hoop dat de rode het goed blijven doen in een 60cm bak.

Hoop wel dat die rode het goed blijft doen, tot nu toe ziet het er goed uit.
Vind het toch lastig als het om voeding gaat, veel aan het twijfelen wat te doen.
Zo laten en alleen profito en fosfo toevoegen
EI en co2
Geen idee hoe verder.
Po4 is nu wel een duidelijke 0.5mg/l

Bacteriebloei/witte was word nu weer erger, slijm blijft verdwijnen.
Geen waterwissel gedaan, twijfel of ik dat wel of niet moet doen.
Ook twijfel ik of ik uvc inzet of niet.

Als het een 60cm met de standaard 15W is dan zou ik gewoon plantenvoeding gebruiken en kijken hoeveel no3/po4 je wekelijks verbruikt en dat zo nodig aanvullen. De vraag is erg beperkt in zo n bakje.
De EI is niet nodig in de regel en co2 ook niet als je gemiddeld belicht.

10 watt led (1 warm wit op 4 koudwitte led)
Komt nog een rgb strip bij.

O ja dat is dus niet de standaard verlichting. Met meer verlichting is het natuurlijk een ander verhaal dan mijn laatste post.
Ik zou hem eerst rustig laten indraaien en de waarden op orde brengen.

Ok, ik moet zeggen dat ik niet weet hoeveel die led opbrengt in vergelijking met een buis van 15W.

Als ik de tabbellen mag geloven zit mn co2 iets onder aanbevolen als ik van PH en KH ga rekenen.
Heb geen test voor co2.

Bak begint weer dicht te slaan, ga toch uvc inzetten denk ik.
Die voor de pat mini kost de wereld niet.

Voor co2 kun je een continutest kopen zodat je dat mooi kan aflezen.

Ik kijk het even aan met toevoegen van fosfaat, nitraat en easycarbo.
Daarnaast de uvc er op zodat het licht ook weer gewoon op de bodem kan komen, zodra het water helder is gaat die er ook weer uit.

Waardes weer even getest, niet veel veranderd vergleken met gisteren.
Enige wat ik vandaag gedaan heb is UVC bij geplaatst en tot mijn verbazing werkt dit heel goed om de kleine vlokjes slijm die af en toe in het water dwarrelde te laten verdwijnen.
Water is ook een stuk helderder op een heel klein beetje waas na.
Overigens gaat de uvc uit zodra het water bijna helder is en gaat die er uit.

Planten zijn ook bijna slijmvrij, corys zitten bijna boven in de bak het slijm op te eten.
Morgen restjes van de bodem hevelen, waterwissel, no3 en po4 aansturen en beginnen met easycarbo.

Hmmm er ging iets fout met bewerken nouja maar even overnieuw en zonder fotos.
Verkeerde foto er bij gezet en met aanpassen ineens post verdwenen

Verbaasd me hoe snel het werkt.
Verschil is met het blote oog goed te zien en vooral de dwarrelende stukjes slijm zijn nu helemaal weg.
Ja er zit nog wel slijm op de filters maar ik blijf daar af.
Kon vanmidag een garnaal in de achaduw tegen de achterwand aan amper zien vanaf mijn stoel maar nu zijn ze duidelijk.

Updatetje.
Blijkbaar was deze combinatie aanpak de juiste.
Na slechts een paar uur uv was het water helemaal helder en heb de uv inmiddels weer uit staan.
Ben ook van de kleine dwarrelende stukjes slijm verlost en wat er nog zit word door de cory's weg gewerkt.

Waterwaarden blijven stabiel en heb nitraat en fosfaat toegevoegd naar redfield ratio.
Enige nadeel is dat ik een klein beetje draadalg begin te krijgen maar dit zal wel komen omdat er meer licht doordringt.
Zal wel verder stabiliseren in de loop van een paar weken.

Super fijn! Draadalg zie je vaker in pas opgestartte bakken.

Ik maak me om dat ene vlekje bruine en die paar plekjes draadalg ook helemaal niet druk.
Sterker nog als het zo blijft vind ik het nog mooi ook😀

Iets te vroeg conclusies getrokken.
Originele filter weer verstopt en meet weer iets nitriet >0.5
Water wissel doen of even in de gaten houden?

Altijd waterwissel doen zodra je nitriet meet.

Tja, na zo'n operatie kan de balans een goede klap krijgen. Wat je in feite gaat doen is de bak opnieuw indraaien, maar dan mét vissen. Dat is niet eenvoudig, maar ook niet onmogelijk. Als je een bak verhuist kamp je ook met een dergelijke opgave.

Ik zou vrijwel dagelijks water wisselen, e.e.a. in de gaten houden, en op een gegeven moment langzaam afbouwen.

Inmiddels een 50% waterwissel gedaan.
Meet niet voor niets elke dag even amoniak en nitriet, weet dat deze niet stabiel kunnen zijn.
Overigens maak ik de sponzen van de pat mini niet schoon, deze verslijmen niet.

Laatste update:
Slijm is inmiddels helemaal weg, de corydoras zaten boven in de bak de laatste restjes van de planten af te halen.

Plantvoeding zit nog niet goed hier moet ik toch nog eens over nadenken.
Zie duidelijk dat er wat tekorten zijn
Misschien toch EI icm (bio)co2

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan