Wat is er nieuw

Bacteriebloei tijdens inwateren hout

nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Leeftijd
26
Hallo allen,

Ik heb een aantal stukken hout nu een jaar of vijf en ze gaan binnenkort naar hun derde aquarium. Tussentijds hebben ze altijd droog gelegen en duurde het een week of drie om in te wateren. Bij een normale opstart vind ik dat prima om ze met wat mokken te verzwaren maar nu ga ik een doorstart maken naar een groter aquarium dus ik dacht ik vul het grote aquarium alvast en doe de stukken hout erin om ze in te wateren de komende weken. De stukken zitten nu sinds afgelopen zondag in het water en vanaf dag twee werd het water al wat melkig van kleur. Ik heb net een 95% water wissel gedaan en de geur van het water ruikt een beetje naar camembert.
Kan ik iets tegen deze (ik denk) bacteriebloei doen? Ik heb weinig zin in een melkige bak en weet niet of het bij een doorstart slecht is voor de kogelvis en/of het filter, jullie enig idee of tips?

Bijlagen

• IMG_2436.jpeg
    IMG_2436.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 17
Ik denk dat er toch nu organische stoffen afkomen wat dit effect geeft. Misschien eerst goed afborstelen maar ja het kan misschien ook van uit het hout komen.
Ze hebben droog gelegen begrijp ik dus ook dan zal er wel wat op het hout gaan nestelen.

Bedankt John, zal ze dit weekend eens flink afborstelen… Nog grote kans op een NH4/NO2 piek bij de doorstart?

Is het niet mogelijk om voor de zekerheid langer in te draaien?

nee want wil het filter overzetten dus dat is lastig... Logischere optie is om het hout niet te gebruiken in de bak

Is het hout niet rot van binnen?
Van nat naar droog naar weer nat kan natuurlijk zorgen voor de nodige houtrot.

Na de waterwissel geen bloei meer gehad, ook een stuk minder geur. Met testsetje van salifert (NH3/4) 0,0 en met JBL (NO2) 0,4… lijkt dus wel iets bezig te zijn in het water… de dikke stukken zijn nog hard, alleen de dunne takjes die eraf komen zijn wel zachter.

Mogelijk plan is nu om het aquarium in te draaien met een ander filter en dit hout, om te kijken of er dan geen NH3/4 en NO2 meer in zit. Deze stukken vind ik erg mooi dus wil ze liever niet weggooien…
Klinkt dit als een goed plan vinden jullie? Of onrealistisch?

Ik zou er wat bacterien (uit ander filter of uit een potje) bij gieten en indraaien op huidige organisch afval

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan