Bacteriebloei???


Animali

Well-known member
Lid geworden
8 februari 2019
Berichten
93
Leeftijd
24
Hoi,

Ik begon zaterdag met mijn aquarium. Er zat toen een plukje Java mos in en wat hout. Het aquarium stond op 24 graden. De dieren winkel had mijn aangeraden bacto start toe te voegen, eerst dacht ik dat het niet nodig was en toch maar geprobeerd. Woensdags heb ik mijn aquarium van 4o L beplant. Omdat mijn water best bruin was geworden van het hout en wit van waarschijnlijk bacterie bloei heb ik het water bijna compleet ververst. Op de onderste 1o cm na. Daarna de bacto start maar weggelaten. Nu is mijn aquarium weer helemaal wit, en het blijft voornamelijk aan het hout kleven. Hoort dit bij bacterie bloei??? Hoelang duurt het voor dit weg is en hebben jullie nog tips? Mijn aquarium is een Aziatisch biotoop met Aziatische planten. Hij zit op 24 graden en de ph is 7. Het water ruikt stiekem ook niet echt fris meer, dit komt zeker door de bacteriën. Hebben jullie tips???

Hier wat foto's. Ik had het spul net iets van het hout geschraapt toen ik zag dat de wortels van een plant niet goed in het grind zat.

upload_2019-2-23_18-4-19.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry ik bedoelde dit als 2e foto
 
Als Spiderwood in het aquarium wordt geplaatst, kunnen zich schimmels voordoen.

Dit word veroorzaakt door bacteriën die in het hout zaten, deze bacteriën gaan doordat deze met zuurstof in aanraking komen een afbraakproces beginnen. Het restproduct is een olieachtige stof wat er uit ziet als een witte slijmlaag.

Dit proces duurt een paar weken en de witte laag trekt vanzelf weer weg.

Dit kon ik zelf net op internet vinden, ik ben zelf ook op zoek naar mogelijkheden en oplossingen.
 
Die schimmel hoort erbij en kan geen kwaad verder. De witte waas komt door een overschot aan organisch vuil en als dat op is dan zal de waas wel minder worden weer. Ook dit kan op zich weinig kwaad en ik zou de bak lekker 4 weken minimaal laten indraaien.
 
Dankje, is het slim om de bacto start weer toe te voegen of beter van niet?
 
Kwaad kan het niet, maar echt nodig ook niet.
Beetje voer verkruimelen af en toe zodat de bacteriën wel iets te eten hebben.

En al het water verversen heeft geen nut als het mistig is, dat komt direct weer terug.
Gewoon zijn gang laten gaan
 

Terug
Bovenaan