Bacteriele infectie ( zweer) bij sluierstaart.


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
Al vanaf half december ben ik bezig met de behandeling van een zweertje bij een van mijn sluiers. Omdat het nogal omslachtig is voor anderen om steeds mijn hele goudvis-topic door te moeten ploegen zet ik alle informatie over dit onderwerp even bij elkaar.

Het gaat dus om Tigger, een calico sluierstaart, die sinds 20 september in mijn 200 l. bak op kamertemperatuur verblijft ( foto 1). In het verleden had ik een stenen kruik in het aquarium liggen, waar deze vis zich vermoedelijk aan heeft opengehaald. Half december had ze een rood plekje onder haar rechter kieuwdeksel ( foto 2).

Maatregelen: 1. alle scherpe stenen en decoraties vervangen door ronde maaskeien.
2. 5-daagse zoutkuur gegeven. Op 6 januari schreef ik: " Ze is dus vanmorgen voor het eerst van haar leven in een zoutbadje geweest. Het was eigenlijk heel simpel om te doen, ik had 3 liter aquariumwater in een
curverbak geschept, en daar 20 gram per liter fijn zeezout uit de natuurwinkel doorheen geroerd, 60 gram dus. Tigger met een transparant bakje uit het aquarium geschept en naast de curver gezet. Daarna haar
voorzichtig in het zoute water gezet en 3 minuten er in gelaten. Toen haar weer in het kleine bakje gezet en vandaar uit met de hand terug in het aquarium. Heb haar wel even vlak voor de uitstroom van de filter
gehouden totdat ze zelf wegzwom. Ze was een beetje dizzy, maar dat trok snel bij. Het wondje lijkt iets lichter van kleur nu." Op 7 januari probeerde ik 25 gram zout per liter, en dat ging goed ( foto 3 en 4 ). Op 8 januari
probeerde ik 30 gram zout per liter, maar dit was te heftig. Dus ik heb dag 4 en 5 weer 25 gram zout per liter gedaan. Volgens kenners kan dit van vis tot vis verschillen. Even leek de zoutbehandeling te hebben
geholpen, maar het wondje kwam weer terug ( foto 5). Ik las dat een bacteriele infectie ook naar binnen kan slaan en daar veel schade aanrichten. De vis kan dan nog een poos goed functioneren, maar zal uiteindelijk
toch overlijden.
3. Voogle toegevoegd na iedere waterwissel ( 10 ml op 100 l water) en Catappabladeren in het aquarium gedaan. Beide werken preventief en zijn 100 % natuurlijk.
4. Gestoomde broccoliroosjes gevoerd. Deze bevatten ook antioxidanten en zijn ontstekingsremmend.
5. Foto en filmpje aan de dierenarts laten zien om tumor uit te sluiten. Volgens haar ging het om een bacteriele infectie.
6. Na iedere waterwissel het wondje ontsmet met 3 % Waterstofperoxyde ( klein flesje bij de apotheek gehaald, is 1 maand houdbaar), drooggedept met keukenrol en ingesmeerd met Propoliszalf
(https://www.debijenhof.nl/propolis/ ). Ik gebruikte hierbij plastic handschoenen, om de slijmhuid niet te beschadigen. Ik schepte de vis uit het aquarium met het kleine bakje, trok daarna mijn handschoenen aan en
pakte de vis, terwijl ik met een wattenstaafje de wond ontsmette ( eerst verdund, daarna gewoon 3 %). Na een maand ben ik hier toch mee gestopt om het wondje wat rust te geven. Het uitvangen kan namelijk stress
opleveren en dat kan ook genezing in de weg staan. De wond ging echter niet weg, en werd gaandeweg groter. Het ging ook open en er leek pus uit te komen ( foto 6 ).
7. Omdat mijn zoon ( die biomedisch wetenschapper is) mij vertelde dat Betadine zo ongeveer iedere bacterie doodt, heb ik de wond daarmee schoongemaakt. Geen Propolis meer gesmeerd, want dit gaat de
antibacteriele werking van Betadine tegen.
8. Bactopur direct - kuur van 3 dagen. Het wondje ging niet over en Tigger begon minder actief te worden en minder te eten. Daarom heb ik, bij gebrek aan ruimte binnen, maar een quarantainebak op het terras ingericht.
Het gaat hier immers om een sluierstaart, en die kan temperaturen van 10 tot 25 graden Celcius aan. Een eenvoudige zelfbouwfilter op zonne-energie gemaakt en een paar weken laten draaien tot het buiten minder
koud werd ( zie video). Er zit 50 liter water in de bak.
Afgelopen dinsdag Tigger geleidelijk aan overgezet: eerst met het bakje uitgevangen en in een emmer in de keuken gezet, en ondertussen het water in de quarantainebak aangevuld met kokend water. Daarna de emmer
met Tigger buiten gezet, en uiteindelijk beetje bij beetje overgezet. Ze verdoeg het goed, en zwom rond als de zon scheen. Ze at ook, want ik vond normale poepjes van haar.
Woensdagmorgen 1 tablet Bactopur direct toegevoegd. Daar moet ze 3 dagen in blijven zitten. Morgen controle, dan zien we of het heeft geholpen. Anders een 50% waterwissel en nog 3 dagen in quarantaine.

1589534259444.png
1589534597419.png
1589534933476.png
1589534962056.png
1589536081657.png
1589536831674.png


 
Vandaag heb ik een foto gemaakt van Tigger in haar quarantainebak. Morgenvroeg check ik de wond in een ander bakje, en dan beslis ik of ik in de quarantainebak een 50% waterwissel doe en haar daar nog 3 dagen laat zitten, of dat ik haar na de waterwissel in het aquarium morgen terugzet bij haar vriendjes.

IMG_0509.jpg
 
Als het een zweertje is die maar niet over gaat, dan moet je oppassen voor visTBC. Zo begon het namelijk in mijn hand toen ik het opliep door mijn vissen. De bacterie is redelijk resistent en kapselt zich in waardoor het moeilijk is voor het immuunsysteem om het aan te vallen (vandaar dat het niet heelt). Niet om je bang te maken ofzo, maar draag handschoenen en voorkom water op wondjes zolang je met de zieke vis zit. Just in case
 
Dank je voor het advies, en helemaal omdat dit een sticky topic is geworden. Uiteraard raak ik de vissen sowieso niet ( meer) aan vanwege de slijmhuid en mijn eigen huidbacterien, en als ik haar behandel gebruik ik handschoenen. Maar dit is een goeie om in de gaten te houden, aan vis-tbc had ik nog niet gedacht. Wel aan eventuele andere zoonosen, vandaar de handschoenen.
 
Wellicht is het beter om nog even door te gaan dan opnieuw in quarantaine? Hij zit er nog relatief kort lijkt me echter realiseer ik me ook dat hoe meer medicatie hoe zwakker hij wordt.
Super draadje. Hoop dat het gaat werken die moeite en ja, maakt niet uit of je huisdier duur is of niet IMO. Afschrijven is zooo makkelijk...
 
Op de gebruiksaanwijzing van de Bactopur staat dat vis 3 dagen in een oplossing van 1 tablet op 50 liter moet zitten, daarna controleren, en als het nog niet genezen is een 50 % waterwissel (dus dat is weer 3 dagen in de helft van die hoeveelheid bactopur). Ik heb de bactopur toegediend op woensdag, en op dezelfde dag de waterwissel in het aquarium gedaan. Dus woensdag, donderdag en vrijdag in de bactopur, dus morgen controle en eventueel weer 3 dagen in de halve hoeveelheid bactopur. En zo nodig daarna nog weer een keer in de helft van die oplossing. Ik check de wond in een klein aquarium op het aanrecht morgenvroeg, want in de quarantainebak kan ik de wond niet goed bekijken. Ik hoef haar dus niet aan te raken. Als ze weer de quarantainebak in gaat doe ik daar eerst de waterwissel.
 
Vanmorgen de check-up gedaan. Het wondje ziet er beter uit, maar is duidelijk nog niet weg. Haar zwembewegingen waren normaal, de kleur was goed, de vinnen stonden netjes uit. Ik zag ook een beetje ontlasting, dus blijkbaar eet ze wel. Na 50% waterwissel heb ik haar teruggezet in de quarantainebak. Het wordt de komende dagen iets warmer, misschien helpt dat ook. Dinsdag weer controle.

IMG_0512.JPG
IMG_0513.JPG
IMG_0514.JPG
IMG_0515.JPG
IMG_0516.JPG


https://youtu.be/eHDQcX7AWF0
 
Volgens mij is het niet de bedoeling dat bij medicatie ook gevoerd moet worden. door de extra belasting in je water zijn de medicijnen minder effectief...

Lijkt idd wel wat beter maar lastig te zien. Wel een rustig visje zo...
Ben benieuwd of alles goed komt (y)
 
Het is medicatie in het water, en je kunt een vis toch moeilijk een week niets te eten geven... Nou ja we zullen zien. Vanmiddag was ze in het zonnetje weer iets actiever, en dat zal morgen denk ik ook wel zo zijn. Dinsdagmorgen bekijk ik het wondje weer, en ik denk dat ik haar daarna weer terugzet in het aquarium. Dan is ze bij elkaar een week in quarantaine geweest.
 
Tigger zit weer in het aquarium. De wond is nog wel zichtbaar, maar ze is levendig en at meteen goed. De vissen reageerden overigens enthousiast op elkaar, ze raakten elkaar veelvuldig aan, heel apart om te zien. Ik kijk het nu verder een poos aan, en hoop dat hiermee de infectie effectief is bestreden.
 
Update: ze is heel levendig en eet goed, maar de wond is toch weer erg rood. Overlegd met mijn vaste verkoopster van de LFS ( ken ik al heel lang, heeft zelf ook aquaria). Ook de mogelijkheid van vissen-TBC besproken. Zij vertelde dat de gourami's die zij hebben wildvang zijn en dit ook wel eens meebrengen, maar die komen natuurlijk niet in aanraking met de sluiers. Volgens haar is dit geen TBC ( anders hadden de anderen het ook gehad), maar komt dit van binnen-uit, en kan door bijvoorbeeld stress worden aangewakkerd. Ze raadde mij aan om toch nog een kuurtje Bactopur te geven. De quarantainebak staat er nog, dus ik zal daar een grote waterwissel doen en dan mag ze zondag weer apart. Maandag krijgt ze dan weer een tablet Bactopur er in. En deze keer gaat er toch een zeiltje over, dat het echt helemaal donker is. Want dit medicijn is foto-sensitief. De afgelopen kuur had ik de bak onafgedekt gelaten omdat het toch bewolkt was, misschien dat het in het pikkedonker toch beter werkt.
 
Sinds gisteren zit Tigger weer in haar buitenverblijf. Vanmorgen heb ik een portie repashy in de bak gedaan. Dit tast de warerwaarden niet aan, dus kan ze daar even mee vooruit. Met behulp van twee schragen en een dekzeil heb ik een tentje over de bak heen gemaakt. Daarna heb ik er een tablet Bactopur direct bij gedaan, en nu zit ze in het donker. Ik ben benieuwd...
 
Ik hoop voor je dat het snel beter met hem/haar gaat. Maak je verder maar geen zorgen om eten, die beesten vallen altijd aan alsof ze drie weken niets gehad hebben maar een weekje zonder is echt geen probleem.
 
Nee, dat had ik ook al gemerkt. Er zaten ook al muggenlarven in die bak, en daar was ze vanmorgen vroeg al mee bezig. Dus ze krijgt in ieder geval niks meer tot donderdagmorgen, wanneer ik haar weer check.
 
Tigger heeft het helaas niet gered. Vanmorgen vond ik haar dood op de bodem. Toen ik de wond bekeek, zag ik dat hij echt heel diep was. Zo te zien was er ook weefselversterf opgetreden, zoals Michelle1 in mijn goudvisavonturen-topic al voorspelde. Dat betekent dat de infectie van binnen zat en de vis blijkbaar al te ver heen was.

De andere vissen zijn gezond en levendig, dus ik kan hopelijk TBC uitsluiten. Maar ik blijf ze in de gaten houden!

Voor de volledigheid zal ik later een foto van de wond toevoegen.
 
Bijgaand de foto van de wond, zoals beloofd. Jammer dat het zo is afgelopen, maar ik heb hier ook weer het nodige van geleerd, met dank aan iedereen die methodes heeft aangeraden. Overigens: als het TBC zou zijn geweest en de vis een hele dure, wordt er nog wel eens een poging gedaan met rifadin, tetracycline of doxycicline. Maar dit zijn medicijnen die door artsen worden voorgeschreven, en bovendien niet goedkoop. Maar voor een Koi, een sluierstaart of een Flowerhorn van wedstrijdkwaliteit ter waarde van duizenden euro's is het dan nog de moeite waard om te proberen.

IMG_0536.JPG
 
Het was inderdaad een leuk visje, en door er zo mee bezig te zijn leerde ik haar wel goed kennen. Gelukkig is ze vannacht overleden, dus het was redelijk koud, zodat ze er waarschijnlijk niet veel meer van heeft gemerkt.
 
...en nu heeft Quick een wond op zijn kop, met dikke randen. Als dit maar geen verband houdt met het zweertje van Tigger, want dan zou het wel Mycobacterium marinum kunnen zijn. En dan baal ik, want dan kan ik de hele bak leeghalen en ontsmetten :mad:
 
Je zou kunnen informeren of dit werkt.
Na het verwijderen van ankerwormen op de staart dit er op gekwast en is niet gaan ontsteken en het rood is er niet meer.
Is een nagellak kwastje.

Wel balen dat je dit nu ook overkomt!
 
Dank je, ik zal ze eens bellen of mailen. Ik heb bij Tigger met propolis zalf gewerkt, maar dat was niet afdoende. Misschien helpt dit.
 
Net nog even wat foto's gemaakt, er zit nu ook een plekje aan Quick's linkerzijkant. Ik zal ze straks ook maar in een berichtje aan de FGS sturen, ik ben er zelf eerlijk gezegd niet helemaal gerust op. Het lijkt toch erg op wat ik tegenkom als ik afbeeldingen zoek van Mycobacterium marinum, aka Vissen-TBC. Ik zal vanavond toch maar lange handschoenen gaan bestellen, je weet maar nooit...

IMG_0549.JPG
IMG_0551.JPG
IMG_0561.JPG
IMG_0570.JPG


En nog even in beweging:

 
Wat jammer dat je vis het niet heeft gehaald. Je hebt goed je best gedaan om het beestje te helpen, maar aan sommige dingen kunnen we helaas niets doen. Goed dat je handschoenen bestelt. Ik gebruik die lange die voor koeien worden gebruikt, want die beschermen meteen je hele arm. TBC kan je alleen laten vaststellen in een laboratorium, een andere infectie kan je niet uitsluiten. Er zijn in Nederland wel locaties waar je laboratoriumonderzoek kan laten doen, maar het is niet heel goedkoop denk ik.
Ik heb destijds mijn aquarium niet leeggehaald, alleen de aangedane vissen en daarna is de ziekte verdwenen. Het probleem met de bacterie is dat behandeling heel erg lang duurt dus of antibiotica nou echt toe te passen is op vissen durf ik niet te zeggen. Je kan moeilijk maanden lang het filter plat leggen.
Hier kan je ze laten onderzoeken:
En hier is mijn (erg oude) post van toen ik het had:
 
Op het filmpje lijkt het niet op een wond... FGS zou dit mischien kunnen weten maar is wel iets om zorgen om te maken...
Succes!
 
Wat jammer dat je vis het niet heeft gehaald. Je hebt goed je best gedaan om het beestje te helpen, maar aan sommige dingen kunnen we helaas niets doen. Goed dat je handschoenen bestelt. Ik gebruik die lange die voor koeien worden gebruikt, want die beschermen meteen je hele arm. TBC kan je alleen laten vaststellen in een laboratorium, een andere infectie kan je niet uitsluiten. Er zijn in Nederland wel locaties waar je laboratoriumonderzoek kan laten doen, maar het is niet heel goedkoop denk ik.
Ik heb destijds mijn aquarium niet leeggehaald, alleen de aangedane vissen en daarna is de ziekte verdwenen. Het probleem met de bacterie is dat behandeling heel erg lang duurt dus of antibiotica nou echt toe te passen is op vissen durf ik niet te zeggen. Je kan moeilijk maanden lang het filter plat leggen.
Hier kan je ze laten onderzoeken:
En hier is mijn (erg oude) post van toen ik het had:
Ja, die had ik inderdaad gevonden en helemaal doorgelezen. En ik heb net van die lange handschoenen bij agrishop besteld. Meteen ook de foto's gestuurd naar de Fancy Goldfish Store, kijken wat zij er van zeggen. Maar Wageningen is ook wel een idee. Ik ga contact met ze opnemen. Hoewel... 95 euro 50 voor 1 monster vind ik wel een beetje duur voor een visje van 6 euro. Dank, in ieder geval, voor de info.

Deze vond ik ook:

Mycobacterium Marinum of vistuberculosekoidream.nl

 
Laatst bewerkt:
Ja, die had ik inderdaad gevonden en helemaal doorgelezen. En ik heb net van die lange handschoenen bij agrishop besteld. Meteen ook de foto's gestuurd naar de Fancy Goldfish Store, kijken wat zij er van zeggen. Maar Wageningen is ook wel een idee. Ik ga contact met ze opnemen. Hoewel... 95 euro 50 voor 1 monster vind ik wel een beetje duur voor een visje van 6 euro. Dank, in ieder geval, voor de info.

Deze vond ik ook:

Mycobacterium Marinum of vistuberculosekoidream.nl

Het is inderdaad duur, want je moet betalen voor de expertise op dit gebied en daarnaast moet mycobacterium erg lang op kweek voor het kan worden aangetoond (en nog langer als je de juiste antibiotica wil vinden). Het zou me niet verbazen als de kweek van mycobacterium nog duurder is dan dat. Het zal eerder worden toegepast bij kwekerijen etc.
 
Zoiets vermoed ik ook, inderdaad. En als je een dure koi of een andere HQ vis hebt, loont het absoluut de moeite. Maar hier kan ik zo'n uitgave natuurlijk niet verantwoorden, ik leef tenslotte niet alleen. Natuurlijk hoop ik dat het geen Mycobacterium is, en dat Quick gewoon geneest. Ik heb hem nu 10 maanden en hij is echt behoorlijk groot, ruim 22 cm. Is het misschien een idee om de drie vissen tijdelijk in de buitenquarantainebak te zetten (90 liter) en het hele aquarium leeg te halen inclusief achterwand en met Halamid te behandelen? Of zelfs inclusief vissen, lees ik op www.nikoi.nl
 
Laatst bewerkt:
Ik spreek alleen uit ervaring, maar niet uit expertise. De bacterie is veel aanwezig onder vissen en ik denk persoonlijk dat het ontsmetten geen kwaad kan maar ook niet betekent dat het daarmee dan over is. Als we even de vergelijking trekken met de bekende TBC voor mensen: ongeveer 1/3 van de wereldbevolking heeft de bacterie bij zich zonder ziek te zijn, slechts in uitzonderlijke gevallen veroorzaakt de bacterie bij deze mensen ziekte. Voor zover ik weet dragen ook heel veel vissen de ziekte bij zich, maar uit deze zich niet altijd. Waardoor de bacterie dan wel actief ziek maakt kan meerdere oorzaken hebben zoals stress, voeding etc. Ik denk dat het dus altijd de eerste prioriteit moet hebben om je vissen in topconditie te hebben zodat hun eigen immuunsysteem dit soort sluimerende ziektes onder controle houdt. Dat betekent dus goede voeding, goed water, voldoende rust en een ontspannen leven. Ja en dan kan je natuurlijk altijd pech hebben dat een vis er vatbaar voor is.
Als het kan zou ik de aangedane vissen wel apart zetten want die dragen dus wel een ziekmakende bacterie mee.
Maargoed dit is dus alleen als ze ook daadwerkelijk mycobacterie hebben en niet een andere aandoening!
 
Ik had ook gelezen dat de bacterie gewoon in veel bakken aanwezig is, en inderdaad onder invloed van stress actief kan worden. Nou kwamen mijn vissen niet echt gestresst over, en de bakbezetting is ook omlaag gegaan. Twee sluiers en een ancistrus op 180l water (200l bak), 2 Fluval U4 binnenfilters en een Eheim powerhead, dat zou toch goed moeten zijn. 60% waterwissel iedere 3 dagen, afwisselend levend voer, pellets en gelvoer, dat zijn toch wel goede omstandigheden. Ze ogen levendig en waren afgelopen week aan het paaien. Helaas, buiten de quarantainebak op het terras, geen mogelijkheid om de vis apart te zetten. Ik bedenk trouwens net dat Mycobacterium vooral actief is boven de 25 graden, en deze bak zit op 21 graden.
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen ontving ik een mailtje van Dino van de FGS, en naar aanleiding daarvan heb ik hem zojuist gesproken. Volgens hem is het geen Mycobacterium marinum, maar een tumor die verwijderd kan worden. Aangezien ik geen auto rijd en we door de coronacrisis niet met de trein mogen reizen anders dan voor zeer dringende gevallen, ga ik deze tumor zelf verwijderen. ( 2 uur reistijd is trouwens toch te lang voor dit visje, dat wil ik hem niet aandoen). Ik vond nog een stalen doosje met chirurgische spulletjes, ik denk nog van mijn vader ( die gebruikte het aan boord). De overige benodigde spullen heb ik zojuist besteld. Er staat een mooie duidelijke video over het verwijderen van een tumor op YouTube, en met de inmiddels opgedane ervaring met Tigger moet dat op zich geen probleem zijn. Dino is overigens geen fan van Bactopur, dus dat zullen we maar niet meer gebruiken...
 
In ieder geval wel een advies waar je iets mee kan...:oops:
Hoop dat je actie je redelijk afgaat best pittig.

succes!
 
Fijn dat het iets anders is! En dapper dat je het zelf durft weg te halen, dat zou ik niet aandurven haha
Laat vooral weten hoe het allemaal verloopt! Succes!
 
Nou ja, ik heb met Tigger zo veel handelingen verricht: wond schoonmaken met een wattenstaafje, wond uitspoelen met waterstofperoxide, wond insmeren met propoliszalf...

Bij de spulletjes die ik heb besteld zit ook een verdovingsmiddel, dat werkt in ieder geval een stuk relaxter. Geen kans dat een vis plotseling uit je hand glibbert, zoals me bij Tigger ook een keer gebeurde. En de video hierboven is gelukkig heel duidelijk. Bij de spulletjes van mijn vader zitten ook fijne pincetten, en ik heb steriele scalpelmesjes besteld, die per stuk verpakt zitten. O ja, wat ook nog scheelt: ik heb ooit van een preparateur geleerd hoe je met een scalpel werkt, en heb later zelf thuis wat kleine diertjes zoals een spitsmuis en een vleermuis opgezet. Dus tussen laagjes ( bindweefsel en opperhuid) snijden en een tumor verwijderen lijkt me niet eens erg moeilijk. Morgen komen mijn mesjes binnen, de lange handschoenen zijn ook onderweg, en de spulletjes van Dino zullen ook niet te lang op zich laten wachten hoop ik...
 
Knap hoor snijden in dieren lijkt me super eng. Waar ik alleen mijn mes in zet is gebakken :ROFLMAO:

Hoop dat Tigger dan snel weer beter wordt!
 

Terug
Bovenaan