Bactopur: juiste aanpak


DdV

Well-known member
Lid geworden
14 september 2016
Berichten
180
Leeftijd
51
Locatie
Mechelen, België
Hallo,

Na onderzoek online en overleg met de LFS ben ik met een kuur Bactopur Direct begonnen om een naar alle waarschijnlijkheid bacterieel probleem aan te pakken waar vooral mijn neon tetra's last van hebben. Zaterdag heb ik de eerste tabletten erbij gevoegd, na ze eerst op te lossen in aquariumwater.

Ik filter niet over actieve kool en heb ook purigen eruit gehaald.

De instructies vind ik redelijk vaag. Vandaag moet ik water wissel en opnieuw Baktopur aanvullen. Ik vraag me af hoe groot die waterwissel dan moet zijn. 25%? 50%? Iemand een idee?

Daarnaast maak ik me zorgen over de gevolgen voor mijn bacteriecultuur. Als ik na een week met de kuur kan stoppen, voeg ik dan nitrivec toe? Dat was ik van plan. Ik heb nog een flesje staan van bij het opstarten van mijn bak, maar dat is inmiddels meer dan een jaar oud. Ik veronderstel dat dat niet meer bruikbaar is? Heeft er iemand nog advies om dingen toe te voegen? Ik ben uiteraard wel van plan de dagen na de kuur dagelijks te meten en bij verhoogde nitriet water te wisselen.

Bedankt voor alle bijkomende advies!
 
Ik vond die beschrijving ook niet heel duidelijk hoor :D

Wat ik begreep is dat als je 50% water wissel doet, je dan ook 50% van de dosering aan tabletten moest aanvullen.

Verder is het heel belangrijk om er een luchtsteen bij in te hangen.

Na afloop kun je filteren over kool om de medicijnresten uit het water te filteren.

Je bacteriecultuur kun je als verloren beschouwen en moet je opnieuw opbouwen.

Een nitrietpiek kan dan ook ontstaan dus goed in de gaten houden.
Als je nog een ander aquarium hebt, kun je filtermateriaal overzetten of een spons licht uitknijpen in het water.
Dan kan de bacteriecultuur sneller herstellen.

Heel veel succes met je visjes!
 
Bedankt voor je reactie Sanneke. Een luchtsteentje heb ik niet, maar ik heb mijn uitstroom zo gezet dat flink veel beweging in de oppervlakte is. En ik heb meteen maar 50% ververst vanavond. Ik ben er niet gerust in, ik heb geen ander aquarium, dus enten kan ik niet. Ik zal het allemaal maar goed in de gaten houden als de kuur voorbij is, ik hoop dat het goed afloopt, ook met mijn plantjes. Mijn bak draait nu 14 maanden, dit is de eerste keer dat ik iets dergelijks moet doen...
 
Vraag blijft altijd, hoe kom je eraan?

Heb je er nieuwe vissen bijgezet?
 
Of zijn de vissen verzwakt om een bepaalde reden?
 
Ik moet bekennen dat het een tijd heeft geduurd voor ik het heb opgemerkt. Het is begonnen bij 1 tetra's, die iets aan zijn bekje had. Ik dacht toen aan een wondje. Hij scheen er ook helemaal geen last van te hebben. Het is pas sinds een week of twee drie dat het erger is geworden en dat ik zag dat ook enkele andere tetra's hetzelfde begonnen krijgen. 1 tetra heeft nu een behoorlijk groot wit pluizig aanhangsel aan zijn bek, 3 of 4 andere beginnen er ook last van te krijgen en bij nog twee andere zie ik beschadiging en witte randen aan de rugvin. Na lang surfen en een gesprek met de lfs leek een bacteriële infectie mij het meest waarschijnlijk, vandaar deze behandeling.

Ik kan me eerlijk gezegd niet meteen herinneren wanneer het zich voor het eerst manifesteerde en of het daarvoor of daarna was dat ik nog een caca-vrouwtje aan mijn bak heb toegevoegd. Overigens heb ik wel al twee caca-mannetjes verloren aan buikwaterzucht, misschien dat daar toch ergens een gemeenschappelijke oorzaak zit. Maar ik heb eerlijk gezegd het raden naar een oorzaak.
 
Buikwaterzucht is een symptoom van nierfalen en kan een gevolg zijn van een te hoge bacteriedruk in het water.
Een bacteriele infectie als bek en of vinrot ligt ook wel in die lijn dan.

Misschien moet je eens kijken naar het algehele plaatje.
Grootte van de bak,
bodemsoort,
mate van onderhoud,
visbezetting,
groote van filter en het onderhoud daarvan,
waterverversing,
etc...

Wat de oorzaak ook is van de ziekte en uitval, het is denk ik altijd raadzaam om eerst naar het grote plaatje te kijken.
Het kan ook zijn dat de caca's iets hebben meegenomen hoor.
Maar dan nog is het zaak om te kijken hoe verder te handelen nu.

Wat betreft je bacteriecultuur in je filter, die is helemaal kapot na je bacto kuur.
Kijk anders of er iemand in je buurt woont met een gezond aquarium zodat je daarvan iets kan enten.
En anders kan je in de winkel iets kopen om toe te voegen maar daar ben ik geen voorstander van.
Ik zou dan gewoon zelf de bacteriecultuur heel langzaam weer gaan opbouwen.
Je zult je bak dan even moeten behandelen als een niet ingedraaid aquarium.
 
Ik heb geen weet van gezonde aquaria in mijn buurt, ik vrees dat ik toch aangewezen ga zijn op toe te voegen middeltjes. Nogal een beangstigende gedachte om met een niet-ingedraaid aquarium vol vis en garnalen te zitten...

Wat het grotere plaatje betreft kan ik weinig oorzaak vinden. Ik heb er momenteel de tijd niet voor, maar ik zal later eens een overzicht zetten in deze thread. In elk geval al bedankt voor het advies!
 
Zoals beloofd: een wat uitgebreider beschrijving.

Grootte van de bak: Rio 180 (100 cm, +/-, ik ga uit van een 150 liter inhoud)

bodemsoort: fijn zwart grind

mate van onderhoud: ongeveer tweewekelijks snoeien van planten, verwijderen van plantresten enz. Zie ook waterverversing

visbezetting: op dit moment:
- 3 diamantgoerami's (nooit problemen gehad)
- 11 Trigonostigma Espei (1tje uitgevallen een aantal maanden geleden, verder nooit problemen gehad)
- +/- 22 neon tetra's. (zij hebben de problemen die aanleiding gaven tot de bactopur-kuur), zie hierboven
- 1 vrouwtje cacatuoides. (Eerder uitval gehad van 2 mannetjes, met enkele maanden ertussen. Ik had oorspronkelijk 3 vrouwtjes, 2 zijn uitgevallen nadat ze meer dan een jaar in mijn bak zaten, daarna 1tje bijgeplaatst. Daarna opnieuw 1 vrouwtje uitgevallen, ik vermoed het oudste. Verschillende nestjes gehad)
- +/- 10: Japonica-garnalen
- +/- 80 vuurgarnalen

grootte van filter en het onderhoud daarvan: JBL crystalprofit E901. Draait er nu een maand of 8 op denk ik, heeft voor ingebruikname ongeveer 6 weken samen met het interne filter gedraaid. Weinig onderhoud, de uitstroom neemt niet af. Ik doe hem om de vier, vijf weken eens open, haal er dan wat garnalen uit en knijp eventueel een spons uit in aquariumwater, als die vervuild lijkt, maar dat valt allemaal goed mee.

waterverversing: een tijdlang EI geprobeerd, maar dat was praktisch moeilijk haalbaar en ik heb een tijdlang gedacht dat de uitval van de caca's misschien daarmee te maken had. Ik las op het forum dat niet iedereen het raadzaam vindt EI met dwergcicliden te combineren. Nu ongeveer tweewekelijks een (kraantjes)waterwissel van 50%, met aangepaste all-in-one toevoeging. Bij de waterverversing 'stofzuig' ik in de mate van het mogelijk ook de bodem een beetje, maar niet elke stuk is daarbij bereikbaar.

Toevoegingen: planted box all-in-one plantenvoeding en bij wortelplanten kleibolletjes. Een paar keer een kuur easycarbo gedaan ivm baardalg. Ik heb ook co2, maar verder voeg ik niks toe.

Om een idee te geven van de beplanting een de meest recente foto uit mijn fotoalbum:

IMG_20171113_225035421.jpg


Ondertussen heb ik vanwege de bactopur ook een luchtsteentje toegevoegd, de co2 staat uit. Ik ververs nu om de twee dagen 50% en voeg dan de nodige bactopur direct opnieuw toe. De kuur is vorige zaterdag gestart, ververst op maandag, woensdag en vandaag staat het opnieuw op het programma. Ik zie voorlopig nog geen verbetering bij de tetra's...

Sinds de bactopur heb ik geen watermetingen meer gedaan. Daarvoor deed ik die niet heel frequent, maar kreeg ik wel steeds waarden binnen het normale spectrum. KH van 5, PH 7, GH 10. Na indraaien nooit nog NO2 gelezen, NO3 en PO4 fluctueert, ik slaag er niet in op een vast moment te meten na toevoegen van de plantenvoeding, maar de verhouding is steeds zoals bij mijn laatste meting: NO3: 20, PO3:0.2. Dat was toen een dag of vier na toevoegen plantenvoeding.

Ik heb verder eigenlijk geen idee waar ik het moet gaan zoeken.
 
bacterieel heeft tijd nodig voor genezing. Na de kuur is niet meteen alles weg. het mag zich niet meer uitbreiden. het witte aan de vissen is ws. schimmel en is secundair aan het bacteriele. Vissen die intern teveel zijn aangetast door de bacterieen gaan het niet redden. Zijn er vitale delen te ernstig aangetast.

Na de kuur alleen NH 3 en NO 2 meten. De rest is even bijzaak omdat je eerst weer een bacterie huishouding moet opbouwen in je filter en bodem. Deze is om zeep geholpen door de bactopur.

Je krijg eerst opbouw NH3, daarna ga je NO2 verhogingen zien met de bekende NO2 piek. Na een maandje zal de piek weg trekken en dan meet je geen NH3 en NO2 meer dan kun je stellen dat er stabiliteit is.

Meet je NH3 moet je verversen. Dit is erg ongezond, zelfs dodelijk voor je vissen die moeten aansterken. Logisch denken. NH3 is met druppeltest 0,4, je ververs 50 procent heb je de volgende dag nog 0,2 over met weer 24 uur vervuiling erbij dus nog veel te hoog. Je blijf zeker een tijd veelvuldig grote verversing moeten doen.

NH3 krijg je door vervuiling, poep, eten etc. Spaarzaam voeren, minder poep minder vervuiling minder NH3

Bij niemand hetzelfde afhankelijk hoeveel vissen, voer, hoeveel poep etc. Enige is meten is weten. Medicijnen zijn niet van invloed op de watertests.

Gewoon kuur doen zoals gebruiksaanwijzing en niet nog een extra week kuren omdat je nog wat zie dit is normaal. Alleen bijkuren als het zich verspreid naar onaangetaste vissen of delen waar niets zat.
 
als het alleen je neon tetras zijn google eens op neon tetra ziekte. Zelf geen ervaring mee maar ben het wel tegen gekomen.
 
Bedankt @michelle1 voor de uitgebreide uitleg, die is heel nuttig. Wat de neon tetra ziekte betreft: daar had ik al naar gekeken. Ik kan het niet uitsluiten. Kleurverlies zie ik op 1 of 2 visjes, en nog maar recent. Er wordt vaak verwezen naar de cystes, die zie ik eigenlijk niet. En vin- en bekrot kunnen er secundaire symptomen van zijn.

Ik heb nog 2 dagen behandeling te gaan. Daarna filteren over actieve kool en voor wat het waard is ga ik toch ook filterstart of iets dergelijks toevoegen.Ik twijfel nog aan hoe om te gaan met de tetra's, maar ik ga nog eens nauwkeurig observeren en diegene die mogelijk tekenen van tetra ziekte tonen kan ik wellicht beste uitvangen en euthaniseren.
 
Ondertussen is de kuur al een week afgelopen. Ik heb sindsdien over kool gefilterd, maar veronderstel dat die er nu eigenlijk wel uit mag. Eigenaardig genoeg meet ik geen NH4, geen nitriet. Verder zie ik ook weinig effect van de kuur. Het enige dat ik merk is dat mijn goerami's, waar eerder niks mee aan de hand was, zich nu vaak verstoppen. Ze deden dit vanaf ik er een luchtsteentje had bijgeplaatst tijdens de kuur, maar dat is er nu al een tijdje weer uit. Het mannetje lijkt ook iets aan zijn oog te hebben, maar door dat verstoppen heb ik dat nog niet echt goed kunnen bekijken. In elk geval, geen onverdeeld succes, zo te zien...

*edit* net dat oog van de goerami toch wat beter kunnen bekijken, er lijkt een wit vliesje over te liggen.
 
Laatst bewerkt:
Een week kool filteren is meer dan genoeg om de medicijnen eruit te filteren. De kool neemt alles op dus ws dat je daarom geen verhoogde waterwaardes meet. Als je de kool eruit haal blijf dan wel even je water meten voor de zekerheid.

De bactopur zal zijn werk hebben gedaan als je volgens gebruiksaanwijzing heb gehandeld en zullen bacteriele problemen zijn opgelost.

Eten ze nog allemaal? Zie je witte slijmerige poep? zie je vissen allebei de kieuwdeksels gebruiken? Rode draadjes uit poepgat? Is het oog ook dik/puilt uit? Was dat oog al zo voor de behandeling?
 
Ik haal de kool er morgen uit en zal dan goed blijven meten. De bactopur heb ik volgens de instructies gebruikt, dus ik zal er maar vanuit gaan dat dat geslaagd is.

Wat de goerami betreft: die problemen met het oog heb ik pas na de kuur vastgesteld. Het verstopgedrag wel tijdens, vanaf dat ik een luchtsteentje had bijgeplaatst. Ik weet het daaraan. Het oog zelf is niet echt dikker en puilt ook niet uit. Ik zie alleen een wit waas en ondertussen ook een rood (bloed?) randje onderaan het oog. Hij eet zeker niet meer zo goed als voorheen, maar vandaag wel weer een beetje. Gisteren niet gevoerd, maar eergisteren kwam hij bij het voeren niet te voorschijn. Geen poepproblemen.

Ook niet bij de andere vissen, behalve het overblijvende cacauoides-vrouwtje, die heeft soms een draadje poep hangen, maar dat is niet duidelijk rood of wit/slijmerig. De schimmel aan de bek van de tetra's is nog niet weg. Het zou wat minder kunnen zijn, maar kan evengoed wishful-thinking zijn.

Ik vind het moeilijk te bepalen of er nu nog verdere actie nodig is. Er zijn een drietal tetra's die tekenen lijken te vertonen van de tetra-ziekte, maar ik slaag er niet in ze uit te vangen, dat probeer ik morgen opnieuw.
 
De bactopur direct is een van de betere bacteriekuren. Zolang alles eet zou ik het even aanzien. Volgens mij is er weinig tot niets te doen als het tetra ziekte is.

Sommige vissen zijn wat gevoeliger voor medicijnen en vinden dat echt niet leuk om in rond te zwemmen. Medicijnen hebben op al je vissen invloed en na een kuur moeten ze weer aansterken/imuunsysteem opbouwen. Manaus heeft een potje poeder om vissen te laten aansterken. Dit is niet zo duur en super spul. Mijn sluiers knappen zienderogen op na een kuurtje van dat spul.

http://www.manaus-aquarium.de/NL/diploral.php

Het oog duid ook op bacterieen of beschadiging. Meestal als het oog wit is gaat dat oog verloren maar hij heeft er nog eentje dus die redt zich wel met 1 oog. Als het andere oog ook wat krijgt is er iets anders aan de hand denk ik.

Hoop dat het verder rustig blijft in je aquarium en dat al je visjes straks op knappen.
 
Het zou best kunnen dat het oog beschadigd is geraakt door dat verstoppen. In elk geval zwelt het nog steeds niet op. Ik hou het in de gaten en kijk of iets versterkends kan toevoegen. Bedankt voor de tips @michelle1 !
 

Terug
Bovenaan