Wat is er nieuw

Badis badis of chocoladegoerami

Peter Hartman

Well-known member
Lid geworden
2 mei 2005
Goedemorgen allemaal,

Mijn oude bak is verkocht en over een aantal maanden ga ik over op een Eheim incpiria 300 of 400.

Ik ben me oriënteren op een nieuw visbestand:

In eerste instantie dacht ik aan Zuid-Amerika maar ik weet het nog niet.

Ik hou toch wel van een weelderige Aziatische plantengroei dus ben er nog niet uit.

Ik wil graag eens kijken welke vissen voorkomen in het gebied van Badis Badis. (bodem: Ambastaia sidthimunki?), oppervlakte en middengroep). Tevens voor de chocoladegoerami.

Misschien dat dit mij toch meer aanspreekt.

Indien ik toch overstap op Zuid-Amerika worden het in ieder geval Bijlzalmpjes, cichlidesoort (Ramirezi of Dicrossus of Apistogrammasoortje), Oto's of 1 L-nr en een goedscholend karperzalmpje)

Hebben jullie aantrekkelijke info.

Groetjes,

Peter

Chocoladegourami's zwemmen niet in beplante gebieden, het water is daar te zacht en zuur voor de meeste beplanting.
Badis badis zwemt in stromen die daar op rijstvelden uitkomen, daar zouden wel planten in kunnen maar in zijn natuurlijke habitat komt er ook niet heel veel groen voor.
Samen kunnen ze eigenlijk niet wegens verschillende milieubehoeften. Met nakweek zou het misschien kunnen, maar Chocoladegourami's op neutraal water houden is over het algemeen geen goed idee.

Ik bedoel of Badis Badis met zijn eigen habitat of Choco's

gr Peter

Ik bedoel of Badis Badis met zijn eigen habitat of Choco's

gr Peter
Maar kun je zorgen voor zo'n lage ph? Het zijn echt géén beginnersvissen. Net als ramirezi's, deze willen ook een lage ph en zuiver water, ook geen beginnersvis.😉

Maar kun je zorgen voor zo'n lage ph? Het zijn echt géén beginnersvissen. Net als ramirezi's, deze willen ook een lage ph en zuiver water, ook geen beginnersvis.😉
Badis heeft geen lage PH nodig hoor, die kan prima op 6,5 tot 7. Dat is nog prima te doen.

En ik ben geen beginner😉 Al zo'n 30 jaar ervaring.
Ik weet van de voorwaarden van de vissen. Dit is voor mij geen probleem.

Ik wil graag weten wat natuurgetrouwe bestandjes zijn. Dus wat past bij Badis en wat zou eventueel bij Choco's passen en komt ook voor bij deze vissen in de natuur.

gr Peter

ha, ik was opzoek naar vissen in het gebied van de channa bleheri. Dit was mijn lijstje mss heb je hier iets aan.
India

Atyopsis moluccensis (garnaal)

benghal river

Esomus danricus (Flying Barb), super red Parambassis lala, Trichogaster fasciata.

Meervallen

-Chaca chaca

-Amblyceps cerinum

Koppelvissen

Pseudosphromenus Dayi

Trichogaster fasciata

Badisbadis

Parasphaerichthys ocellatus

Kleinere meervallen

Pseudolaguvia ferruginea

Pseudolaguvia ribeiroi

groepsvis

-Dadiburjori'

-Danio dangila

-Danio rerio

-Devario aequipinnatus

-Opsarius barna

alen

Macrognathus aral

Kleine groepsvis

B. briggitae

Pethia canius

Chanda Ranga

Oppervlakte vis

Trichogaster fasciata

Garnalen

Caridina cf. babaulti

Plants

Rotala, Ceratopteris, Aponogeton, Eleocharis, Blyxa

Fish

Danios, Rosy Barbs, Colisa, Spiny eels, Climbing perches, Badis, Loaches, Gyrinocheilus, Chaca and Glass catfish.

INDIA maar niet die rivier

Anabas testudineus

Aplocheilus lineatus

Butis amboinensis

Brachygobius nunus

Carinotetraodon travancoricus

Chandramara chandramara

Garra annandalei

Hara hara

Sahyadria denisonii

Melanoides Sp., Planorbarius Sp., Paleomonetes Sp. Ghost, Caridina Sp. Rainbow, Caridina Sp. Yellow Stone, Lepidocephalus thermalis, Puntius vittatus, Badis badis and Aplocheilus lineatus

Badis heeft geen lage PH nodig hoor, die kan prima op 6,5 tot 7. Dat is nog prima te doen.
Had het over de ramirezi en de chocoladegourami, was niet erg duidelijk😳😳:sorry:😉
En ik ben geen beginner😉 Al zo'n 30 jaar ervaring.
Ik weet van de voorwaarden van de vissen. Dit is voor mij geen probleem.

Ik wil graag weten wat natuurgetrouwe bestandjes zijn. Dus wat past bij Badis en wat zou eventueel bij Choco's passen en komt ook voor bij deze vissen in de natuur.

gr Peter
:thumbs:
op fishbase staat dat ze hier voorkomen:
Asia: Ganges River drainage in India, Bangladesh, and Nepal, from Himachal Pradesh (Yamuna River) to the estuary; the Mahanadi River drainage; Assam lowlands close to Brahmaputra (Kaziranga, Gauhati, and Dibru River)

In de Ganges river dus, en dan is hier een mooi lijstje welke vissen daar voorkomen:
http://www.fishbase.org/trophiceco/FishEcoList.php?ve_code=52

De chocoladegourami komt voor in Indonesië ( Borneo, Sumatra) en Malaya
http://www.fishbase.org/search.php?filter=freshwater#ecosystem
😉

Wil je echt biotoop gericht gaan? Soms passen vissen en planten beter bij elkaar qua waterwaardes ondanks dat ze allebei uit een ander werelddeel komen dan dat je vissen en planten bij elkaar zet die wel uit hetzelfde werelddeel komen.

Als de chocogoerami het beter doet op zacht en zuur water dan zou ik zelf persoonlijk voor de Badis badis gaan. Of je moet het een uitdaging vinden om voor zacht en zuur water te zorgen.

De ramirezi is een mooie vis, maar absoluut geen makkelijke vis. Ze doen het vaker veel beter op heel schoon, zacht en zuurder water. Ook stabiele waterwaardes zijn heel belangrijk.
De temperatuur mag voor deze visjes wel warm zijn, ik zelf houd de ramirezi's niet lager dan op 26 graden. En zelfs dan blijven het gevoelige visjes door de (slechte)nakweek.
Als je toch voor ramirezi's gaat dan wil ik je aanraden om ze bij een echte goede zaak te kopen.

Mag ik je een andere suggestie doen? De Mikrogeophagus altispinosa is veel makkelijker te houden en ook verdraagzamer naar elkaar en andere vissen toe.
In de winkels lijken ze er vaak grauw uit te zien en lijken geen kleur te hebben. Maar als het ze naar hun zin hebben dan kleuren ze echt prachtig.

En er zijn ook genoeg Apistogramma's die op normaal kraanwater gehouden kunnen worden. Bij de Apistogramma borelli kan je zelfs de thermostaat uitdoen en op kamertemperatuur houden.

En sommige vissen zwemmen in hun natuurlijke omgeving misschien niet in (veel)beplanting, maar in relatief kleine bakken heb je met een goede beplanting ook gelijk schuilplekken en doorbreek je zichtlijnen. Dit is zeker bij vissen die er een territorium op na houden geen slecht idee. En ze helpen mee om het water schoon te houden. Al kan je met hout natuurlijkook schuilplekken en zichtbrekers creëren.

Dank voor jullie reacties.

Lastige keuzes🙂 maar ik heb nog even.

Pethia Gelius/ aurea en de Chuna en Lalius komen niet samen voor met Badis Badis?

gr Peter

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan