Wat is er nieuw

Bak in ruste

Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Hallo,

Al enige tijd vind ik het té rustig in mijn 54L CR/CB-bak. Populatie is al enige tijd stabiel. Zie al een tijdje geen zwangeren meer. Ook heb ik geen uitval meer gehad recentelijk. Dat er al een tijdje geen zwangeren gespot zijn kan natuurlijk, maar de garnalen laten zich gewoon erg weinig zien en eten ook minder fanatiek als eerder. Dit terwijl mijn TB-bak bijna ontploft van zwangere/jonge garnalen en de hoeveelheid actie in de bak.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Twee weken geleden al eens waterwaardes gemeten en toen niks bijzonders gemeten. Gisteravond ook weer gemeten met het volgende resultaat:

Temp: 23,2
TDS: 235 (wat aan de hoge kant)
Kh<1
Gh: 8
No2: 0
No3: 0
Nh3: 0
Po4: 0,5

Na de meting bedacht ik mij dat ik vorige week na een flinke verversing (in de hoop dat dit zou helpen) vergeten ben nitraat en fosfaat toe te voegen, vandaar dat die nu 0 en bijna 0 zijn. Gh is wat hoger dan normaal, maar volgens mij kan dit niet het gedrag verklaren.

Alle suggesties zijn welkom!

Alwin, je kent het bakje van Jurn hier wel denk ik met de F1 erin. Deze deed het eerst ook goed en opeens geen kweek meer. Dat heeft een jaar geduurd en opeens was het weer raak en zaten we met 200 nakomelingen ongeveer. Dat gebeurt nou eenmaal soms zoals je nu merkt. komt vast wel weer goed hoor.
Btw, vrijdag komt Jurn de 2 TB groepen hier brengen😉

Niwla, je kan de temp wat naar beneden brengen (21/22 graden) wie weet.

Btw, vrijdag komt Jurn de 2 TB groepen hier brengen😉

Gaaf!!!!

Dat ik ff geen kweek heb kan ik me voorstellen. Maak me meer zorgen omdat ik ze weinig zie en ze zo rustig zijn....of heeft dat met elkaar te maken ? Is dit hoe een bak er uit ziet als er ff geen kweek ik ? Dan moet ik daar nog ff aan wennen misschien ;-)

Niwla, je kan de temp wat naar beneden brengen (21/22 graden) wie weet.

Dat kan ik sowieso proberen :thumbs:

Jurn adviseerde me destijds juist de temp te verhogen want die is hier zo n 21 graden. Je kan proberen of het helpt om dit te wijzigen. Hoe rustig ze nu bij je zijn kan ik zo moeilijk inschatten. Je waarden zijn niet raar in elk geval.

Zag net de foto en ze hebben dan ook wel erg veel verstop plekken😉

Je waarden zijn niet raar in elk geval.

Was dat het maar idd. Dan wist ik waar het aan lag.

Zag net de foto en ze hebben dan ook wel erg veel verstop plekken😉

Ook weer waar idd. Gewoon rustig blijven dus ;-)

Ja als je geen dode garnalen ziet dan zou ik niet gaan stressen hoor.

Heb ze zelf nog maar kort hoor, maar misschien heb je er toch iets aan. Weet niet hoe vaak je ze voert (ik voer mogelijk zelf nog te veel kwam ik in mijn andere topic achter), maar als dat aan de lage kant is: misschien een klein beetje bijvoeren en kijken of dat helpt? Ze moeten (denk ik dan) in ieder geval genoeg binnen krijgen om eitjes te kunnen gaan maken.

Als ze echt in het geheel minder actief zijn, misschien eens ander voer proberen en kijken of dat iets uitmaakt. Of misschien zuurstofgehalte in het water eens bekijken?

Dank je wel voor je reactie!

Ik voer ze (meestal) op maandag, woensdag en vrijdag. Ik heb ontzettend veel verschillende soorten voer en de bak is altijd voorzien van bladeren dus variatie genoeg. Hoeveelheid blijft altijd moeilijk in te schatten maar ben aan de voorzichtige kant. Ze vliegen er niet direct op af als het in de bak komt (dat is bij mijn TB-bak wel anders). Ook zijn alle bakken voorzien van een oxidator om de hoeveelheid zuurstof te waarborgen.

Maar het is natuurlijk net of de duvel er mee speelt. Vandaag weer gevoerd (je merkt dat ik niet heel consequent ben) en er werd beter gegeten, zag meer garnalen dan anders en zelfs weer een zwangere. Dus hopelijk was dit de dip.

Heb ook vaak dat garnalen eerst als een gek kweken, en dan voor een aantal maanden stoppen. Kan mogelijk ook zijn dat ze zo stil gaten omdat ze gingen vervellen, zou wel die zwangere kunnen verklaren. Is er genoeg stroming in het bakje? Vinden ze bij mij echt heerlijk, ze zitten voornamelijk op de plek waar de stroming tegen de bodem botst.

Grappig, bij mij lopen ze inderdaad vaak tegen het hout op, naar de plek waar de uitstroom op gericht staat.

Is er genoeg stroming in het bakje? Vinden ze bij mij echt heerlijk, ze zitten voornamelijk op de plek waar de stroming tegen de bodem botst.

Stroming is misschien vanwege het overwoekeren van de bak wat minder dan het was. Gisteravond het externe filter opgeschoond. Dit heeft geen gevolgen gehad voor de uitstroomsnelheid

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan