Wat is er nieuw

bak is besteld, nu nog verwarming

Dirk1955

Well-known member
Lid geworden
4 december 2019
Leeftijd
70
Zo, vandaag de bak besteld, het wordt een bak van 130x90x60, afgewerkt met dibond op een 75cm hoge stelling afgewerkt met omkasting van melamine en 2 push-deuren.
De verlichting en de externe filter heb ik er gelijk bij besteld. Maar nog geen verwarming.... Ik zou liefst een bodem verwarming inbouwen, ik vond de JBL Pro Temp 60 II. Maar nu zit ik met de vraag welke thermostaat daarvoor geschikt is. Heb zitten rond surfen bij Ali, keuze genoeg, maar nu is mijn vraag, die thermostaten hebben gewoonlijk een sonde met een kabel van 1 meter en ik denk dat die wat kort zal zijn, zou ik die bunnen verlengen? Op de illustraties lijkt het me een dunne coax, als dat zo is denk ik niet dat ik die op een veilige manier kan verlengen.
Dan zou ik ook willen weten hoelang het stuk draad is van de verwarmingdraad dat uit het water komt? Ik zou graag alle techniek in de onderkast steken en moet dus weten of ik er geraak.
Dit zijn voorlopig mijn vragen

Dirk

Ik zou je de Inkbird temp controller willen aanraden. Komt met aquarium probe en 2m kabel. Je kunt twee temperatuur instellingen doen, een voor overdag en een voor snachts. Er is ook een andere versie (ITC-308) waarbij je ook een koeler kunt aansluiten maar geen dag/nacht programma hebt.

https://inkbird.shop/products/itc-306t-with-aquarium-sensorDe prijs in die shop is inclusief verzendkosten en bij mij zijn ze meestal een weekje onderweg. Uiteindelijk komt het ook uit China denk ik maar zijn echt prima dingen. Ik gebruik er tegenwoordig meerdere.

Wat voor verwarming je er verder op aansluit moet je natuurlijk zelf beslissen. Die bodemverwarming is echter vaak niet genoeg en zal in de praktijk gewoon altijd aan staan en heb je geen thermostaat voor nodig. Daarnaast gebruik je dan een staaf (titanium heaters is mooie combo met die controller) of in-line verwarming. Die JBL is bijvoorbeeld maar 60W daar ga je geen 650L water mee warm krijgen.

Ik zou je de Inkbird temp controller willen aanraden. Komt met aquarium probe en 2m kabel. Je kunt twee temperatuur instellingen doen, een voor overdag en een voor snachts. Er is ook een andere versie (ITC-308) waarbij je ook een koeler kunt aansluiten maar geen dag/nacht programma hebt.

https://inkbird.shop/products/itc-306t-with-aquarium-sensorDe prijs in die shop is inclusief verzendkosten en bij mij zijn ze meestal een weekje onderweg. Uiteindelijk komt het ook uit China denk ik maar zijn echt prima dingen. Ik gebruik er tegenwoordig meerdere.

Wat voor verwarming je er verder op aansluit moet je natuurlijk zelf beslissen. Die bodemverwarming is echter vaak niet genoeg en zal in de praktijk gewoon altijd aan staan en heb je geen thermostaat voor nodig. Daarnaast gebruik je dan een staaf (titanium heaters is mooie combo met die controller) of in-line verwarming. Die JBL is bijvoorbeeld maar 60W daar ga je geen 650L water mee warm krijgen.
Ik zou je ook de inkbird aanraden. Welk je dan ook neemt is aan jou.

Ik zelf heb de itc308 heating en cooler.
En een schego heater.

Op aliexpres heb je diezelfde temperature controler stukken goedkoper, wij gebruiken ze al jaren https://nl.aliexpress.com/item/3297...chweb0_0,searchweb201602_3,searchweb201603_55
Die STC-1000 is een bekende inderdaad. Wordt ook veel gebruikt. Meer een zelfbouw ding dan een kant-en-klaar controller. Je zal die zelf nog in moeten bouwen in een kastje en wat moeten knutselen met draden. Best te doen maar niet helemaal vergelijkbaar met zo'n inkbird. Die komt kant en klaar.

Hier een tutorial voor die STC-1000:

Ik had hem meteen de volgende dag in huis na bestelling.

Wat voor een filter heb je erbij gekocht?
Een potfilter?

Ik zou als ik jou was ook voor een staafverwarming gaan een de genoemde schego hierboven heb ik ook genomen (de 600W versie).

Bodem verwarming heeft ook zijn nadelen.
Indien je iets met planten doet kunnen de wortels om de draden heen gaan, trek je een plant eruit dan zou zomaar de verwarming mee omhoog kunnen komen.

Ook eventuele gravers als Geophagus leggen de draden bloot.

Ja, de STC 1000 heb ik ook gezien, maar ik zie zo direct geen geschikte sonde, dat moet volgens mij toch een gesealde sonde zijn, n dat zie ik niet in de specs.

Wel een mooie!
Je zit op een 700 liter water bruto, is 1 zo'n filter krachtig genoeg?

JBL CristalProfi e1902 greenline
External filter for aquariums from 200 - 800 litres

Screenshot_2019-12-10 Inkbird Waterdichte temperatuursensor thermometer sonde voor aquarium en...png

Bij die inkbird die ik hierboven heb geplaatst komt die aquarium probe al standaard bij. Oudere modellen hebben nog een volgens de verhalen 'niet zo waterdichte probe' al heb ik er zelf nooit problemen mee gehad. Persoonlijk vind ik die STC-1000 een mooi concept maar je moet zelf nog zoveel regelen dat je wat kosten waarschijnlijk snel in de buurt komt van zo'n inkbird. Of je moet nog een aquarium temperatuur sensor hebben liggen en ergens een plastic behuizing waar die controller in past. Om die reden heb ik dan ook de Inkbird gekocht. Ik ken mijzelf, dat ding ligt anders onbeschermd met 240V live bedrading gewoon open en bloot onder mijn aquarium 😛

Ja, de STC 1000 heb ik ook gezien, maar ik zie zo direct geen geschikte sonde, dat moet volgens mij toch een gesealde sonde zijn, n dat zie ik niet in de specs.
Zit er allemaal bij, maar die sondes (ook die van inkbird) gaan niet heel lang mee (is ook een topic over op dit forum) omdat ze niet 100% waterdicht zijn, (zijn ook filmpjes over te vinden op youtube) dus die kun je beter een aantal op voorraad hebben (ook te koop op ali)

Zit er allemaal bij, maar die sondes (ook die van inkbird) gaan niet heel lang mee (is ook een topic over op dit forum) omdat ze niet 100% waterdicht zijn, (zijn ook filmpjes over te vinden op youtube) dus die kun je beter een aantal op voorraad hebben (ook te koop op ali)
Valt mee, heb hier op mijn controller een DS18B20 al 4 jaar in gebruik zonder problemen
De inkbird zelf heeft een NTC maar die gaat bij mij ook al meer dan een jaar mee

Valt mee, heb hier op mijn controller een DS18B20 al 4 jaar in gebruik zonder problemen
De inkbird zelf heeft een NTC maar die gaat bij mij ook al meer dan een jaar mee
Ja ik weet ook even niet meer zogauw welk topic dat was maar er waren er meer die er problemen mee hadden, als tips werd o.a. epoxy aangeraden of siliconenkit maarja die sondes kosten op ali nog geen 50 cent dus dat zijn d ekosten niet, we hebben nu in zo'n 5 jaar tijd van 6 controlers 2x een sonde gehad die vervangen moest worden

Zo'n inkbird,als je die besteld zit er dan een standaard verwarming bij of kun je het wattage bij een bestelling aanpassen,is een beetje nieuw voor mij,na het lezen van de vorige berichtent zag ik deze voorbijkomen vandaar.

Die van mij heeft 2 stekkers en heeft een output van 600w max per stekkers dus 1200w output.
Zelf het verwarmingselement kopen.

Er zijn er dus ook met 1 stekker voor verwarming en 1 stekker voor koeling.

Zo'n element moet dan zelf niet ook nog een thermostaat ingebouwd hebben.
Ik heb zelf op advies de Schego 600w gekocht.
Zie mijn album voor de foto's

Zo'n element moet dan zelf niet ook nog een thermostaat ingebouwd hebben.
Ik heb zelf op advies de Schego 600w gekocht.
Zie mijn album voor de foto's
Moet niet maar mag wel, je kan het dan zo instellend dat de inkbird je verwarming afschakelt mocht deze op hol slaan

En vice versa!
Ik wilde het net typen! Ik gebruik het dus andersom. Mijn thermostaat op de verwarming zelf staat net iets hoger als die inkbird, mocht de inkbird een verkeerde waarde gaan doorgeven (te laag) dan slaat mijn verwarming uit zichzelf uit.

Ja dat doet mijn controller dan weer, die houd de inkbird in de gaten.
Maar ik gebruik ook een titanium heater dus die heeft geen eigen theemostaat

Zo'n inkbird,als je die besteld zit er dan een standaard verwarming bij of kun je het wattage bij een bestelling aanpassen,is een beetje nieuw voor mij,na het lezen van de vorige berichtent zag ik deze voorbijkomen vandaar.
De verwarmingsstaaf moet je apart bestellen, qua wattaage maakt het niks uit voor de controler of je er 25 watt of 300 watt gebruikt, een controler controleert de warmte in d ebak en schakelt aan d ehand daarvan de verwarming aan of uit

Lijkt mij dat dan een titanium heater daar dan goed op past,ga er eens naar zoeken.

Mag ik kiezen voor de makkelijkste weg,waar bestel ik een titanium heater zonder thermostaat,de inkbird regelt de rest toch.

Mag ik kiezen voor de makkelijkste weg,waar bestel ik een titanium heater zonder thermostaat,de inkbird regelt de rest toch.
Er bestaan geen verwarmingsstaven die niet regelbaar zijn zonder thermostaat, maakt ook niks uit, je zet de thermostaat gewoon vol open en inkbird doet de rest

Er bestaan geen verwarmingsstaven die niet regelbaar zijn zonder thermostaat
Theoretisch klopt je zin, zonder thermostaat kun je ze niet regelen maar is niet wat je bedoelt denk ik. Er zijn wel degelijk staafverwarmingen zonder ingebouwde thermostaat, als voorbeeld de Aqua Medic Titanium verwarming waar we het in dit topic al over hebben gehad. Die worden juist veel gebruikt omdat ze in tegenstelling tot glas niet zo snel stuk gaan,

In de link die @Nicolientje-W hierboven gaf zit er een sonde bij. Dit is de DS18B20 die ik ook gebruik bij mijn eigenbouw aquarium computer. Dat ding is waterdicht en bedoelt voor gebruik onder water.

Bij die inkbird die ik hierboven heb geplaatst komt die aquarium probe al standaard bij. Oudere modellen hebben nog een volgens de verhalen 'niet zo waterdichte probe' al heb ik er zelf nooit problemen mee gehad. Persoonlijk vind ik die STC-1000 een mooi concept maar je moet zelf nog zoveel regelen dat je wat kosten waarschijnlijk snel in de buurt komt van zo'n inkbird. Of je moet nog een aquarium temperatuur sensor hebben liggen en ergens een plastic behuizing waar die controller in past. Om die reden heb ik dan ook de Inkbird gekocht. Ik ken mijzelf, dat ding ligt anders onbeschermd met 240V live bedrading gewoon open en bloot onder mijn aquarium 😛
Zo'n STC-1000 kan je inbouwen maar nodig is het niet. En die extra's? Een kabel met een stekker eraan. Dat is het. Uiteraard ben je een verwarmingselement nodig maar die zit ook niet bij de Inkbird. Zo'n aquariumsensor zit er al bij, een DS 18B20, een waterdicht exemplaar. Oh, 230 Volt, als je daar bang voor bent is zelfs niet nodig. Ze zijn er met een zwakstroomvoeding, 12 Volt, 24 Volt, zelfs met 72 Volt en, inderdaad 230 Volt. Wel allemaal DC dus wisselstroom. Al met al lijkt me dit echt wel voordelig...

https://nl.aliexpress.com/item/3297...chweb0_0,searchweb201602_3,searchweb201603_55

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan