Wat is er nieuw

Bak Koffie door Koffie

• Onderwerp starter Onderwerp starter Koffie
  • Startdatum Startdatum
K

Koffie

Guest
Goede morgen/middag/avond allemaal.

Zoals ik al had benoemd in mijn voorstel topic ben ik momenteel bezig mezelf meer te verdiepen in mijn aquarium. Hoewel het aquarium nu ongeveer anderhalf jaar zonder problemen draait ben ik er wel achter gekomen dat er wat verbeter punten zijn. Het leek mij leuk om een topic te maken en daarin alle veranderingen bij te houden.

Informatie:
Afmetingen: 60x30x30
Verlichting: zelf geknutselde lichtkap met 2x 3w 2700K ledlampen
Filter: Resun CY 20 (200 l/h)
Verwarming: Juwel 100 Watt

Vissen:
5 Puntius titteya (cherry barbeel)
6 Paracheirodon simulans (blauwe neon)
1 apistogramma macmasteri (0/1 m/v)

Niet echt het beste visbestand ben ik achter gekomen, maar ook niet compleet hopeloos volgens mij. Ik ben op dit moment op zoek naar een goed huisje voor de cherry barbelen om zo maar 1 soort scholende vis over te houden. Ik ben ook op zoek naar een huisje voor de apistrogramma vrouw, aangezien ik heb gelezen dat deze soort beter in een groter aquarium kan worden gehouden.

Wellicht genoeg gekletst. Hier een paar foto's.
bZxRur1BlIv4HHXAiySFy5qf7eGkV8Jk.png

Het geheel

De blauwe neons

De macmasteri en cherry barbelen

Foto's gemaakt met mijn oude iphone dus helaas niet de allerbeste kwaliteit.

Toekomst plannen:
Ik wil een groene jungle vol planted cre�ren in dit aquarium, waarvan alle bewoners (vissen en planten) afkomstig zijn uit zuid-amerika.
(inspiratie: link link link )

De eerste stap die ik heb gezet is het bestellen van nieuwe verlichting. Ik wil ook gaan experimenteren met bio CO2, maar uiteindelijk wil ik overstappen op een kant en klaar systeem. De inrichting gaat ook een makeover krijgen met nieuwe planten, en wellicht meer hout. Ook ben ik aan het kijken om te upgraden naar een filter met een ge�ntegreerde verwarming, maar dat is voor later.

Een hoop plannen dus. Ik hoop dat jullie het ook een beetje leuk vinden om te lezen. 🙂

Het is goed om te weten wat je wilt op hobbygebied. De aquaria die je inspireren staan vol met planten. Erg veel van deze soorten komen niet uit Zuid Amerika ook al is dat een erg groot gebied.
Echinodorussen en Alternanthera zijn familienamen uit Zuid Amerika om er een paar te noemen.

Je hebt een klein aquarium en grote wensen qua inrichting. Ik denk dat je die grote wensen moet gaan uitvoeren in een groter aquarium van bijvoorbeeld 120x40x50. In je huidige aquarium gaat dat niet lukken denk ik.. Die is daarvoor te klein.

Veel succes en hobbygroet,
Jos Hut

Ik zou ook zeggen: voor een echte ZA biotoop is er op dit forum een schat aan informatie beschikbaar. Het leuke van een echte specifieke biotoop is dat je er heel veel onderzoek naar kan/moet doen! Ik ben altijd jaloers op mensen die daar het geduld voor hebben.

Bedankt voor jullie reacties!

Jos Hut zei:
Het is goed om te weten wat je wilt op hobbygebied. De aquaria die je inspireren staan vol met planten. Erg veel van deze soorten komen niet uit Zuid Amerika ook al is dat een erg groot gebied.
Echinodorussen en Alternanthera zijn familienamen uit Zuid Amerika om er een paar te noemen.

Je hebt een klein aquarium en grote wensen qua inrichting. Ik denk dat je die grote wensen moet gaan uitvoeren in een groter aquarium van bijvoorbeeld 120x40x50. In je huidige aquarium gaat dat niet lukken denk ik.. Die is daarvoor te klein.

Veel succes en hobbygroet,
Jos Hut

Bedankt voor uw uitgebreide reactie! De inspiratie foto's zijn meer bedoeld om het 'niveau' van beplanting wat ik wil bereiken aan te geven (ten opzichte van die paar planten die ik er in heb staan). Niet een specifieke inrichting die ik na wil bootsen. Ik heb ook een aantal inspiratie foto's van kleinere aquaria opgeslagen maar ik had gewoon de bovenste 3 in mijn collectie uitgekozen. Voorbeelden van kleinere aquaria die ik mooi vind.
link link link
Wellicht dat u als meer ervaren aquariaan een groot verschil ziet tussen deze aquaria, maar ik als beginner zie toch vooral lekker veel planten!

Crash Cowboy zei:
Ik zou ook zeggen: voor een echte ZA biotoop is er op dit forum een schat aan informatie beschikbaar. Het leuke van een echte specifieke biotoop is dat je er heel veel onderzoek naar kan/moet doen! Ik ben altijd jaloers op mensen die daar het geduld voor hebben.

Ook heel erg bedankt voor uw reactie. Ik heb eigenlijk bewust het woord biotoop niet gebruikt. Hoewel ik dat ook hele mooie bakken vind bevatten deze naar mijn smaak te weinig planten maar vooral heel veel hout. Ik wil het eerder houden op een zuid-amerikaans "ge�nspireerde" houden. 🙂

Al doende leert men en fouten hebben we allemaal gemaakt en ook nu maken we die nog hoor. Van fouten kun je gelukkig weer iets leren en daarom is dat helemaal geen ramp 😉.

opzich is dit geen verkeerde start, lijkt erop dat je beter weet dan de gemiddelde startende aquariaan.

bedenk wel dat als je voor een plantenbak gaat met veel planten dat er ook een stuk techniek bij moet komen om alles mooi te houden.
en ook een grote mate van discipline is vereist om alles netjes en alg vrij te houden als je voor "high-tech" gaat.

verder veel succes en plezier met het beplanten en scapen van het aquarium 😉

bak koffie door koffie, ik geef je een 10 voor je topic naam 😛

als je echt een volle plantenbak wilt moet je anders is even gaan kijken of co2 niks voor je is.

Nou eigenlijk wel een zwartwaterbak verwacht met die topictitel 😀

Koffie, kijk anders eens naar het bakje van Peter uit onze Hofstad.
Peter is er met een enorm eenvoudige inrichting in geslaagd om een heuse jungle te cre�ren in een aquariumpje van vergelijkbare afmeting als het jouwe.
Vallisneria asiatica langs ��n zijwand en deel v/d achterwand, je javavaren, je Cryptocoryne, stukkie hout en je bent er met een even eenvoudige als doeltreffende inrichting. Heb je geen CO2 nodig.
Komt alleen alles uit Azi� maar nou en? Kun je de sherrybarbeeltjes houden en haal je er een koppeltje Badis badis of Trichogaster chuna bij voor als blikvanger. Heb je die verwarming ook niet meer nodig (dus ook niet dat filter met geintergeerde verwarming).

En dan houd je de euro's die je zo bespaard hebt in een 'potje' voor als er een tweede grote bak bij komt, want dat blijkt toch iets waar veel mensen die enthousiast zijn over hun eerste aquarium 'last' van krijgen woehaha!

Mascha&Ivo zei:
Nou eigenlijk wel een zwartwaterbak verwacht met die topictitel 😀

Koffie, kijk anders eens naar het bakje van Peter uit onze Hofstad.
Peter is er met een enorm eenvoudige inrichting in geslaagd om een heuse jungle te cre�ren in een aquariumpje van vergelijkbare afmeting als het jouwe.
Vallisneria asiatica langs ��n zijwand en deel v/d achterwand, je javavaren, je Cryptocoryne, stukkie hout en je bent er met een even eenvoudige als doeltreffende inrichting. Heb je geen CO2 nodig.
Komt alleen alles uit Azi� maar nou en? Kun je de sherrybarbeeltjes houden en haal je er een koppeltje Badis badis of Trichogaster chuna bij voor als blikvanger. Heb je die verwarming ook niet meer nodig (dus ook niet dat filter met geintergeerde verwarming).

En dan houd je de euro's die je zo bespaard hebt in een 'potje' voor als er een tweede grote bak bij komt, want dat blijkt toch iets waar veel mensen die enthousiast zijn over hun eerste aquarium 'last' van krijgen woehaha!

Hmmm ik moet toegeven dat je mij misschien wel overtuigd hebt! De Trichogaster chuna lijkt mij een hele boeiende soort om te houden dus daar ga ik mij even in verdiepen. Bedankt voor de tip! (En geld overhouden voor een tweede grotere bak klinkt zeker ook aantrekkelijk :))

Ik moet persoonlijk wel zeggen dat ik de sherry barbeeltjes vrij groot en actief vind. Zou ik deze ook kunnen vervangen door een groep boraras zoals bijvoorbeeld de brigittae of merah? Deze blijven toch een stuk kleiner heb ik gelezen, en dat lijkt mij wat mooier ogen in mijn aquarium. Of blijven die dan weer te klein om te combineren met de chuna?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan