Bak leeg, dus nadenken over een nieuwe scholenvis.


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Nu mijn bak leeg moest vanwege de lekkage die ik heb gehad, heb ik mijn scholen Simulans en Vuurtetra's naar de LFS gebracht en ben ik na aan het denken over wat er straks weer terug moet gaan komen. Wat ik nu nog over heb in de koi bowl is:

- 15 Corydoras
- 3 Sleutelgatchiclide
- 2 Ramirezi
- 7 Nannostomus Eques
- 4 Rineloricaria

Daar wil ik straks graag weer een mooie school tetra's bij zetten en zelf dacht ik aan Keizertetra's of Citroentetra's. Aangezien ik graag een flinke school wil hebben, ben ik benieuwd in wat voor aantallen ik deze vissen zou kunnen houden. Mijn lfs had het over 50-60 Roodneuszalmen, maar dat leek mij wel erg veel. Keizertetra's vind ik zelf het mooiste, maar als Citroentetra's geschikter zijn voor een flinke school dan is dat ook zeker een goede optie.

De bak is trouwens 150x45x60cm, met een waterhoogte van ongeveer 55cm.
 
Heb je helemaal gelijk in. Was voor mij een beetje te vanzelfsprekend. :) En ik sta op zich ook wel voor alles uit Z-A open, zo lang het maar geen Vuurtetra's, Simulans oid zijn.

Keizertetra's zijn een beetje mijn 'droomtetra's', maar ik wil ze wel in een aardige school kunnen hebben in mijn bak. Als het neer zou komen op 10-15 dan kijk ik liever naar iets anders.
 
Niemand een idee over het aantal keizertetra's/citroentetra's/roodneuszalmen/zwarte fantoomzalmen (onderhand mijn keuzelijstje) dat er in mijn bak zou kunnen naast het huidige bestand? Ik kan online namelijk alleen dingen vinden over welke bakmaat er minimaal moet zijn, maar niet over welke aantallen je kunt houden.
 
Bij mijn oude bak lekte de kitrand in de zijhoek in het midden. Hoe heb je je bak weer gerepareerd?

Ik wil je topic niet kapen. Zeg het maar als ik het niet mag vragen. (Ik vraag het voor de oude bak, hoe dat werkt als het werkt.
 
Je mag het rustig vragen, al hoop ik nog steeds erg op advies over mijn oorspronkelijke vraag. ;)

De bak zelf heeft niet gelekt, maar een filter. Dat heb ik nagelopen en nu lekt hij niet meer, alleen moest de bak nu leeg op advies van de meubelmaker.
 
Tel voor jezelf eens uit 2 liter water per cm volwassen vis. Hoe kom je dan uit bij jouw voorkeuren. Dus je huidige bezetting plus de aanwas.
 
Tel voor jezelf eens uit 2 liter water per cm volwassen vis. Hoe kom je dan uit bij jouw voorkeuren. Dus je huidige bezetting plus de aanwas.
Dat is ontzettend onnauwkeurig. Zo zou je voor een groepje van 8 kuhlii's op 160 liter komen. En die zouden prima in 60 liter kunnen. Bovendien houd je dan geen rekening met gedrag en dergelijken.
 
Dat is ontzettend onnauwkeurig. Zo zou je voor een groepje van 8 kuhlii's op 160 liter komen. En die zouden prima in 60 liter kunnen. Bovendien houd je dan geen rekening met gedrag en dergelijken.

Daar zit ik dus ook mee en daarom zoek ik advies. Seriously Fish adviseert ook verschillende minimale bakmaten voor deze soorten, maar aan een minimum heb ik niet zo veel omdat mij bak al veel groter is. Mijn LFS (en die neem ik heel serieus) suggereerde dat er wel 60 roodneuszalmen bij zouden kunnen, maar dat leek mij vrij fors. Als ik echter kijk naar wat ik aan scholenvis bij hem heb gebracht (combi van P. Simulans, N. Marginatus, C. Marthae, vuurtetra en rouwtetra) dan kwam ik daar ook wel aan.
 
Dat is ontzettend onnauwkeurig. Zo zou je voor een groepje van 8 kuhlii's op 160 liter komen. En die zouden prima in 60 liter kunnen. Bovendien houd je dan geen rekening met gedrag en dergelijken.
Daarmee heb je idd idd een zeer goed punt. Maar als richtlijn nam ik de vraag en ik ben nog maar een groentjuh qua ervaring ook al denk ik ook graag mee.
 
Een groep van 20 N. palmeri moet wel redelijk makkelijk kunnen hoor. Waarschijnlijk wel meer. Koop eerst een groep van 20. Dan kan je later beslissen of je er nog meer wilt.
 
Daar zit ik dus ook mee en daarom zoek ik advies. Seriously Fish adviseert ook verschillende minimale bakmaten voor deze soorten, maar aan een minimum heb ik niet zo veel omdat mij bak al veel groter is. Mijn LFS (en die neem ik heel serieus) suggereerde dat er wel 60 roodneuszalmen bij zouden kunnen, maar dat leek mij vrij fors. Als ik echter kijk naar wat ik aan scholenvis bij hem heb gebracht (combi van P. Simulans, N. Marginatus, C. Marthae, vuurtetra en rouwtetra) dan kwam ik daar ook wel aan.
60 is ook veel inderdaad. Maar dat kun je zelf ook goed inschatten. Als je eerst 30 haalt en je vindt dat er nog wel 30 bij mogen haal je die.
 
Is ook weer waar, ga ik me daar maar op richten. En ik heb nog even om te dubben welke het gaat worden. Ik ben altijd weg geweest van de N. Palmeri, maar dat is puur op uiterlijk gebaseerd. Volgens mijn LFS zijn ze qua gedrag behoorlijk druk en of dat nu een goede combi is met mijn tamelijk verlegen Maronii's...

Het mooie van de andere soorten (en dan natuurlijk vooral de H. Bleheri) is dat ze aardig goed scholen, maar dat zou ik dan wel graag door de hele bak willen zien. De P. Simulans die ik had schoolden namelijk altijd met zijn allen mooi bij elkaar, maar wel op iets van 30x30cm achterin een hoek van de bak. Dan is schoolgedrag best leuk, maar niet wat je graag wilt zien.
 

Terug
Bovenaan