Bak te klein voor sluierstaarten: wat te doen?


M

MissBlup

Guest
In de dierenwinkel is helaas niet gezegd dat een bak van 16 liter te klein is voor drie sluierstaarten (iets met 1 liter per cm vis, totaal aantal cm is een kleine 14 cm). Nu heb ik al een oproepje geplaatst hier op het forum omdat ik graag wil dat ze gezond groot worden met voldoende ruimte. Zou ik ze nog ergens anders aan kunnen bieden als ze hier geen nieuw huisje vinden?

De hele installatie heeft daarnaast nog best veel geld gekost dus ik vind het erg zonde om, als ik een nieuw huisje voor de sluierstaarten weet te vinden, de bak zomaar bij het grofvuil te zetten, maar ik begrijp nu dat er eigenlijk alleen garnalen in zouden kunnen? Welke soorten? Zouden een of twee appelslakken bijv. ook kunnen (gerekend met 10 liter per slak)?

Ik heb ook een aquarium à 150 liter overwogen voor de drie musketiers, maar dat is helaas toch geen reële optie voor mij. Vandaar dat ik een nieuw huis voor ze zoek (een zwarte telescoopoog en twee vergelijkbaar met mijn profielfoto (wit met oranje vlek op kop/drie kleuren).
 
Zelfs voor garnalen is de bak klein want het is vaak lastig om alles stabiel te houden.
 
Laatst bewerkt:
Morgen @MissBlup .

Ik zou zeggen vergeet die 1 liter per cm. Ik heb al op meerdere plekken gelezen dat sluierstaarten echte vervuilers zijn en als regel zag ik ergens een 150 liter als basis voor de eerste vis en daarna 50 liter.

Je bent niet de 1e die dit meemaakt. De LFS (local fish store) heeft mij bijvoorbeeld ooit in het verleden een paar clownbotia verkocht voor in 60 liter. :stom:

Ik zou je aanraden de vissen terug te brengen naar de winkel. Zak op toonbank en omdraaien. Daarna een wat grotere bak zoeken op marktplaats van bijvoorbeeld een 80 cm, eentje die beter bij jou budget past en na 4 weken indraaien wat kegelvlekjes bijvoorbeeld. De 4 weken zijn nodig voor de bacteriën..
Water testen is dan ook nodig. Ook bakjes van bijvoorbeeld 30/45 liter staan vaak voor minder op MP die geschikt zijn voor garnalen voor een kleine prijs.

Belangrijk is dat je weer kunt genieten van je aanschaf.
 
Laatst bewerkt:
@Friesian Ja, ik voel me er nu echt rot bij want het zijn dieren en die zou ik nooit bewust pijn doen of slecht verzorgen.

Ik kan het ook eigenlijk niet over mijn hart verkrijgen om ze weer weg te doen want ik ben nu toch al aan ze gehecht geraakt (Goldeen, Seaking en Coelacanth), maar dan wil ik wel een fatsoenlijk nieuw onderkomen voor ze maken. Stel, ik zou de telescoopoog terugbrengen zodat ik de twee rustigste sluierstaartjes over heb en ik zou dan kijken voor een bak van minimaal 100 liter. Zou dat dan groot genoeg voor hen zijn?

Ik zag ook vaak voorbij komen dat de bak dan vooral lang moet zijn (100 cm) en niet zo zeer hoog. Heeft een lange bak voor (twee) sluierstaarten de voorkeur over een hogere bak/moet de bak echt minimaal 100 cm lang zijn? Als ik overstap op een groter aquarium voor dan nog twee musketiers zou voor mij qua ruimte een iets smallere (bijv. 80 cm) en hogere bak namelijk wel beter te plaatsen zijn. Ik dacht dan bijv. aan een bak als deze. Bij deze bak zouden ze dan wel 10 extra liter hebben, maar die heeft dus een heel andere vorm dus ik vraag me af of meer liters beter is dan meer lengte.

Heb ik het wel juist dat een appelslak een goede medebewoner voor een sluierstaart kan zijn, mits niet te klein zodat ze mogelijk in hem stikken? Als ik bij mijn sluierstaarten ook een appelslak zou willen doen (of ook minimaal twee, hebben appelslakken ook een vriendje nodig?), wat voor formaat aquarium zou dan aan te bevelen zijn?

Is het huidige bakje ook te klein voor een appelslak? (@jessicapilon)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weer zon vervelende situatie met sluiers. Op zich kan een 80 cm aquarium wel maar op een gegeven moment word dit echt te klein qua bewegingsruimte. Dus lengte is nodig. Beter een 1 of 1.20 lengte dan hoogte.

Maar dan ben je er nog niet. Je zult ook een groot filter en bij voorkeur 2 moeten hebben.

Een aquarium kun je ook op maat laten maken en is niet de uitgave. Het filter gedeelte kost meer. mp kun je ook bekijken.


Daarbij moet je rekening houden met veel water verversen.

Dat je nu 2 rustige en 1 drukke sluiers heb, zegt al dat de 2 rustige niet goed zijn/zitten. Jonge sluiertjes horen de hele dag door druk te zijn. Je zult echt s ochtend en s avonds 100 % vers water (niet te koud) moeten geven met 3 op 16 liter. :rolleyess: Dit gaat echt geen weken lang goed komen.

Even een speciekuip bij de bouwmarkt is een relatief goedkoop en prima alternatief. Zul je evengoed water moeten wisselen gezien gemis van de filtering want in 16 liter aquarium zal iets totaal nutteloos in zitten.

Erg jammer dat je in z on waardeloze situatie zit door de LFS
 
Het is niet alleen maar de afmetingen van de bak wat betreft de sluierstaarten, er komt nog meer bij kijken: waterwissel, filtercapaciteit.

@Friesian Ja, ik voel me er nu echt rot bij want het zijn dieren en die zou ik nooit bewust pijn doen of slecht verzorgen
Dat begrijp ik meer dan goed maar soms moet je hard zijn voor jezelf en het beste kiezen voor dieren.
Heb bijvoorbeeld onze laatste labrador moeten laten inslapen met 5½ jaar. Kan nog meer dan een tandje erger maar dat zal ik je besparen.
Soms is geen andere keuze de beste keuze.

Wat ik je zou adviseren is goed te kijken naar wat je aan mogelijkheden hebt, wat voor jou het beste past. In het belang van zowel de dieren als jezelf.

Een stukje informatie van het AF.
 
@michelle1 Rustig was misschien wel wat overdreven. Op een schaal van 1 tot 10 vond ik de telescoopoog namelijk een 12 de afgelopen dagen. Dan lijken de andere twee al gauw rustiger haha. Maar balen is het zeker!

Ik heb ondertussen weer wat meer informatie opgezocht over de sluierstaarten die ik heb en gezien hun vorm vermoed ik dat Goldeen en Seaking Ryukins zijn en de telescoopoog (Relicanth) een Black Moor Telescope Butterfly. Als ik kijk hoe groot de laatste wordt, dan lijkt dat gemiddeld gezien een stukje kleiner dan de Ryukins.

Ik heb ook het artikel, of in ieder geval het artikel in progress van @Friesian gelezen (dikke knuffel m.b.t. jullie labrador trouwens 💔) en zag daar 100 x 40 x 40 cm als minimum staan. Nu probeer ik niet te beknibbelen op hun gezondheid, maar ik probeer wel een gulden middenweg te zoeken qua bak. Zou ik, gezien hun gemiddelde grootte, dan eigenlijk beter de telescoopoog (met dan nog een telescoopoogvriendje (van een andere winkel!)) kunnen houden en dan voor een 80 cm bak kunnen gaan? Ze zijn nu nog zo klein, voor mijn gevoel kan ik ze in een 100 cm bak het komende half jaar niet terugvinden 😅. Als ze dan te groot worden dan zou ik een fijn nieuw huis voor ze kunnen zoeken met nog meer ruimte. Of ben ik dan alsnog niet diervriendelijk bezig? Na hoe lang (ongeveer) wordt die 80 cm waarschijnlijk te klein voor ze? Die 100 cm in de breedte is gewoon net wat teveel van het goede voor wat ik qua ruimte beschikbaar heb, de hoogte zit veel meer spelingsruimte. De filtering zal ik zeker op orde brengen, water wisselen ook, dus dat is in ieder geval geen probleem. Ik probeer alleen te kijken hoe ik ze niet allemaal weg hoef te doen en toch een fijn leven kan bezorgen en zelf ook nog wat ruimte overhoud haha.

En bedankt voor het meedenken allemaal zo ver! Zo kan ik tenminste wat beter geïnformeerd de volgende keuze maken.
 

Bijlagen

  • Sluierstaarten.png
    Sluierstaarten.png
    1 MB · Weergaven: 123
Goed bezig door alle info op te zoeken in ieder geval! Had ze graag opgevangen maar denk dat ze hier vissenvoer zullen worden 😅 5 cm is wel erg klein.

Tsja, 80 cm is niet ideaal natuurlijk, maar wel veel beter dan de huidige situatie.
Wanneer dat te klein wordt.. lastig. Uiteindelijk is dat ook een subjectieve keuze natuurlijk. Met waterverversing kan je het wel redelijk in orde houden maar juist de extra water inhoud die gepaard gaat met een groter aquarium van 100 cm heb je gelijk én meer zwemruimte én een grotere buffer voor het waarborgen van een goede waterkwaliteit.
Kan je echt geen 100 cm aquarium plaatsen? Dat is gelijk een mooie upgrade qua liters inhoud. Ik heb mijn aquarium dwars op de muur staan, als afscheiding tussen keuken en woongedeelte als het ware, misschien een optie?
 
Laatst bewerkt:
Tja hoe hard ze groeien is niet zo te zeggen maar het gaat vrij snel.

Sluiers kun je ook weinig van zeggen die word groot en die niet. Kijk maar eens in mijn foto album. Mijn telescoopje was een knoert van een vis qua lengte. Ik heb 2 ryukin en 1 is een hele grote en de ander is wat kleiner gebleven. Die groeien wat meer de hoogte in. Het een en ander is ook hoe je ze hou en voer en nog veel meer.

LFS sluiers kun je helemaal niets van zeggen die worden groot of blijven kleiner. Dit is vaak een mengeling van soortjes. Een echte ryukin koop je niet in de gemiddelde LFS.

In het foto album van Huub staan foto s van zijn geboorte jongen en nu en dat zijn ook al flinke jongens en meisjes na een paar maanden.
 
Zou ik, gezien hun gemiddelde grootte, dan eigenlijk beter de telescoopoog (met dan nog een telescoopoogvriendje (van een andere winkel!)) kunnen houden en dan voor een 80 cm bak kunnen gaan? Ze zijn nu nog zo klein, voor mijn gevoel kan ik ze in een 100 cm bak het komende half jaar niet terugvinden 😅. Als ze dan te groot worden dan zou ik een fijn nieuw huis voor ze kunnen zoeken met nog meer ruimte. Of ben ik dan alsnog niet diervriendelijk bezig?
Ik vind dat je nu al diervriendelijk bezig bent door er op deze manier mee bezig te zijn. (y) Complimenten!

Denk dat waar het om draait, is dat je vissen voldoende ruimte hebben om te zwemmen, in gezond water, goed eten, en geen stress.

Ruimte is belangrijk, maar het aantal liters ook, want hoe meer liters, hoe meer verdunning van afvalstoffen, en hoe langer het duurt voor je water vervuild raakt.
Vissen brengen met hun ontlasting schadelijke stoffen je water in, waaronder ammoniak. Dat is giftig voor je vissen. Dus dat wil je niet in je water hebben. Het eruit halen kan (kort gezegd) op twee manieren:
- via een filter (met bacteriën die het omzetten naar nitriet, dan nitraat, wat minder schadelijk is voor je vissen),
- door water te verversen (waardoor je de concentratie ammoniak zo erg verdund dat het weer 0 is).

Dat betekent dat je idealiter een aquarium op zet waarbij je:
- én genoeg liters hebt waardoor de waterkwaliteit langer stabiel blijft,
- én genoeg filter er op (sluiers vervuilen veel meer dan andere vissen),
- én genoeg zwemruimte voor de dieren.

Wat 'genoeg' is, is ook weer erg afhankelijk van je situatie.
Met drie hele kleine visjes, in een 80cm aquarium met een goed filter en veel waterverversingen lijkt me 80cm technisch voldoende.

Als alles goed gaat, blijven de vissen jaren bij je. Dat betekent dat je op een bepaald moment alsnog zal moeten upgraden. Je kunt ervoor kiezen dat nu al te doen, door een 100cm of 120cm bak te kopen.
Bijkomend voordeel is dat je door een groter aantal liters meer verdunning hebt waardoor je waterkwaliteit stabieler blijft (minder snel vervuilt).

Dit kost allemaal tijd, geld, en moeite, en is iets om te overwegen of je dat wilt, en kunt.
Als je tot de conclusie komt dat het niet bij je past, is dat ook diervriendelijk. Je bent dit gestart met een klein aquarium in gedachten, en hier verschrikkelijk verkeerd in voorgelicht. De situatie kan een mooie aanleiding zijn om daardoor met een groter sluieraquarium te starten. Het zijn ontzettend leuke dieren. Zeer de moeite waard. Maar een klein tropisch aquarium is ook leuk. En op sommige vlakken ook wat makkelijker.
 
@Olympus Ja, het zijn echt nog zulke kleine schatjes. De Ryukins zijn echt ukkies. Beter maken we geen vissenvoer van ze haha. Ik ben inderdaad aan het kijken op welke plekken ik nog meer een aquarium neer zou kunnen zetten. Ik kom tot nu toe op twee, waarvan de ene wat fijner is dan de andere (maar dus wel lastig voor een 100 cm bak).

@michelle1 Ja, dat heb ik met deze twee Ryukins al. De ene was echt bijna meteen een cm groter dan de andere. Toen ben ik gaan kijken of de kleine wel genoeg korrels kreeg, maar dat was zo. Dus Goldeen wordt wel de grootste gok ik 😅. Wel heel leuk om jouw grote telescoopje ook te zien! Vind dat ook echt leuke sluiers.

@Barwaz Dankjewel! Dat is echt fijn om te horen. Ik heb denk ik ook nog nooit zoveel over een bepaald dier gelezen als de afgelopen tijd over sluierstaarten haha. Echt super bedankt voor alle informatie ook weer! Ik ben nu aan het kijken of ik misschien toch ergens een 100 cm bak kan plaatsen want ik vind ze inderdaad wel erg leuk. Het zijn gewoon hele grappige en schattige vissen. Maar als ik merk dat het toch wel een erg lastig verhaal wordt dan ga ik een nieuw fijn huis voor ze zoeken. Voor mijn telescoopoog heb ik waarschijnlijk al een goede nieuwe plek gevonden, maar nu denk ik ook weer, als ik dan toch voor een 100 cm bak zou gaan (iets als dit bijvoorbeeld) dan zou ik hem met die hoeveelheid liters kunnen houden. Maar ik dacht ook, beter alvast één visje naar een grotere woning en dat ik dan als ik een grote bak zou hebben staan eventueel een derde leuk sluierstaartje erbij haal (als ik genoeg liters + zwemruimte + goede filtering e.d. heb) dan dat ik mijn huidige telescoopje nu langer houd en hij het misschien niet red.
 
Goed bezig @MissBlup !

Ik ben nu aan het kijken of ik misschien toch ergens een 100 cm bak kan plaatsen want ik vind ze inderdaad wel erg leuk. Het zijn gewoon hele grappige en schattige vissen.
Haha, de goud(jes)koorts heeft toegeslagen! Leuk!
Die juwel rio 180L is een prima keus. Betaalbaar, en met een binnenfilter er al bij in. Ik heb 'm zelf ook ;). Met twee sluiers en een ouwe blinde goudvis er in. Daar zit ook nog een JBL 902 extern filter bij aangesloten.
Als je iets nieuw koopt, de winkel die je linkte is prima, en Hornbach heeft het soms nog iets goedkoper.

Maar ik dacht ook, beter alvast één visje naar een grotere woning en dat ik dan als ik een grote bak zou hebben staan eventueel een derde leuk sluierstaartje erbij haal (als ik genoeg liters + zwemruimte + goede filtering e.d. heb) dan dat ik mijn huidige telescoopje nu langer houd en hij het misschien niet red.
Waar zitten ze op dit moment in? Zit daar ook een filtertje bij/aan/in?
Is het misschien een optie om de vissen tijdelijk uit logeren te sturen, tot je een groter aquarium op orde hebt?
 
Hallo @MissBlup ! Ook ik heb drie Sluiers, en de mijne zitten in een 200 l bak van 100 cm breed, samen met een Ancistrus. Voorheen had ik onder meer gewone Goudvissen en ik heb op dit forum veel bijgeleerd. Momenteel doe ik iedere drie dagen een 60% waterwissel en zuig dagelijks de poepjes weg om alles goed te houden . De mijne zijn nu ruim een jaar, de grootste bijna twee, kijk maar eens in mijn topics. Je bent in ieder geval goed bezig met je vissen 😀Tot slot nog een link.

 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan