Wat is er nieuw

bak verwarmen via zoneboiler

flipper34

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 mei 2013
Leeftijd
62
om een nieuw project te realiseren wat betreft verwarmen van een bak ga 300x70x70
zit ik mij af te vragen of er mensen zijn die dit via een zoneboiler hebben lopen
zo ja graag hoop dat je info delen hoe je het 1 en ander hebt gedaan
ben al op Google aan het zoeken geweest maar daar kom je wel wat tegen maar is er oude info 2006-2009 aangezien de techniek net stilstaat is er misschien recentere info beschikbaar

groet

jaap

Niet doen, is bijna niet te regelen. Je hebt ook nog een naverwarming nodig voor in de winter.
Wil je met de zon werken leg dan paar zonnecellen die minstens evenveel stroom op jaarbasis produceren dan je bak verbruikt. Dan zijn al je problemen opgelost.

JbMalawi

zonnecellen word te duur, denk ik. Op een ander forum heeft iemand zijn bak wel op de cv met een eigen thermostaat, hij kan dus zijn bak apart van zijn ruimte verwarmen

Jb Malawi als ik het goed begrijp is het water van de zoneboiler altijd 60 graden als het paneel niet genoeg opbrengt springt de cv bij
dus bij verwarming zou niet nodig moeten zijn
wat zonnepanelen betreft dat wordt niets wegens te kort dak oppervlak

caddyladdy heb je toevallig een linkje naar het forum want de cv is ook nog een mogelijkheid om naar te kijken

allebei bedankt voor het mee denken

groet

jaap

dank caddyladdy

groet

jaap

via CV met een zone klep die word geschakeld door een thermostaat is altijd een optie 😉
ik heb het zelf ook overwogen maar zonnepanelen zijn rendabeler voor mij.

over het algemeen levert 1 paneel 250 watt, wat inhoud dat je 4-6 panelen nodig hebt voor je bak.

hallo tuinkabouter helaas is dit niet mogelijk wegens te kort dak oppervlak
we hebben namelijk zo 8 jaar terug een dakkapel laten plaatsen wat toen een goed idee leek om deze vergunningsvrij aan de achterzijde van de woning te laten plaatsen komt nu terug als toch niet zo handig is namelijk de zon zijde
is gebeurd nu niet meer aan te doen
even goed bedankt voor je input

groet

jaap

ik weet niet hoe groot de dakkapel is, maar je hebt ook opties om zonnepanelen op een plat dak te plaatsen 😉

tuinkabouter zei:
ik weet niet hoe groot de dakkapel is, maar je hebt ook opties om zonnepanelen op een plat dak te plaatsen 😉
wordt sterk afgeraden wegens het gewicht van een zonnepaneel
daarnaast zit je met je helingshoek en andere regels
dus dat gaat hem niet worden

groet

jaap

Jb Malawi als ik het goed begrijp is het water van de zoneboiler altijd 60 graden als het paneel niet genoeg opbrengt springt de cv bij
dus bij verwarming zou niet nodig moeten zijn

Hier kan ik niet volgen.
Een zonneboiler warmt op met zonnepanelen die buiten liggen. In de zomer tot 95�C in de winter kan het onder nul gaan. maar daarom zit er ook in de meeste antivries in.
In de boiler zit er een tweede kring waar het warme water van de cv door stroomt om zo het water op te warmen.
Voor een aquarium heb je dus niets aan een systeem zonder naverwarming. Want in de winter te koud.
Zelfs met een cv met een apparte kring moet het systeem blijven aanstaan om het aquarium te voorzien van warmte, anders kan je bv als je op vakantie gaat alles uit zetten nu moet hij heel de zomer aan blijven staan.
Vroeger deden ze het met een gasvlam onder de bak waar de bodem uit zink bestond, of een houtkachel om de ruimte op te warmen.

JbMalawi

Jb Malawi ben er inmiddels wat verder in gaan verdiepen een installateur gesproken gaat hem dus niet worden
dacht zelf het volgende om de bak via tap water 60 graden van de zoneboiler te verwarmen helaas is dit niet meer terug te leiden naar het systeem en moet dus gelijk gebruikt worden of weer opgeslagen worden dat wordt te duur om op temperatuur te houden
daar naast ben ik eens gaan kijken hoe vaak de verwarming in de bak aan staat dat gebeurt niet zo vaak ga hem nog bemeten om een te kijken of het wel veel gebruikt

groet

jaap

De terugverdientijd van een zonneboiler ligt volgens mij boven de 10 jaar. Je hebt niet alleen de boiler nodig, maar ook een buffer vat om je warmte op te slaan danwel over te dragen aan een ander systeem. Zou je daar dan wel aan beginnen? Ik zou lekker elektrisch blijven verwarmen of er een gaspit onder bouwen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan