Baking soda + azijn en citroenzuur


100g citroenzuur en 300ml water (of 300ml azijn en +/- 10g citroenzuur) en een fles met 100g baking soda en 100ml water.

natuurazijn is ongeveer 4% azijnzuur. 300 ml azijn bevat dus 12 gram azijnzuur, dat reageert met ruim 22 gram bakingsoda, de 10 gram citroenzuur reageert met net geen 12 gram bakingsoda. Je hebt dus azijn nodig met een hoger percentage azijnzuur dan je normaal in de supermarkt vind om dit te laten werken.

100 gram citroenzuur(monohydtraat) kan bijna 120 gram bakingsoda omzetten in natriumcitraat, water en co2.

ik gebruik het systeem waarbij alles in 1 rvs fles zit. Colombo verkoopt die reactoren ook inmiddels al is de prijs daarvan vrij hoog.
het systeem met twee flessen is theoretisch wel leuk. Maar omdat de concentraties in de fles waar de reactie plaatsvind steeds verder afnemen, neemt ook de reactiesnelheid af. het idee dat de co2-productie constant is, is dus een utopie.
 
natuurazijn is ongeveer 4% azijnzuur. 300 ml azijn bevat dus 12 gram azijnzuur, dat reageert met ruim 22 gram bakingsoda, de 10 gram citroenzuur reageert met net geen 12 gram bakingsoda. Je hebt dus azijn nodig met een hoger percentage azijnzuur dan je normaal in de supermarkt vind om dit te laten werken.

100 gram citroenzuur(monohydtraat) kan bijna 120 gram bakingsoda omzetten in natriumcitraat, water en co2.

ik gebruik het systeem waarbij alles in 1 rvs fles zit. Colombo verkoopt die reactoren ook inmiddels al is de prijs daarvan vrij hoog.
het systeem met twee flessen is theoretisch wel leuk. Maar omdat de concentraties in de fles waar de reactie plaatsvind steeds verder afnemen, neemt ook de reactiesnelheid af. het idee dat de co2-productie constant is, is dus een utopie.
Ik heb deze gekocht en vanavond komt de citroenzuur en diffuser binnen van amazon.
DIY CO2

Als het niet goed doet dan koop ik deze maar heb veel goede reviews over gezien
DIY CO2 cilinder
 
Ahh die kende ik nog niet. Is het ondertussen al gelukt? Zou toch eens op marktplaats kijken voor een volwaardige co2set. Heb er eentje op de kop kunnen tikken voor 25 piek, dus als ik het kan dan kan jij het ook.
Ik heb het al een tijdtje binnen maar er zat geen diffuser in en ik miste citroenzuur. komt allemaal vandaag van amazone binnen en ik ben echt benieuwd.
Diffuser van aliexpres is nooit binnen gekomen helaas.
 
het systeem met twee flessen is theoretisch wel leuk. Maar omdat de concentraties in de fles waar de reactie plaatsvind steeds verder afnemen, neemt ook de reactiesnelheid af. het idee dat de co2-productie constant is, is dus een utopie.
Mag ik heel eigenwijs proberen die beweren niet te geloven?

De reactie vond plaats aan de bakingsoda kant. De aanvoer van zuur is een constante oplossing die terecht komt in een overmaat van bakingsoda. Zolang er soda over is blijft de hoeveelheid zuur de beperkende factor en dat komt dus in een stabiele concentratie binnen. De zuurtoevoer komt doordat de druk aan de zuur kant hoger is omdat er aan de bakingsoda kant druk wordt afgelaten. Vandaar dat de reactie ook stopt als er geen co2 meer wordt afgenomen.

In theorie een heel slim systeem. Het zwakke punt is dat je random frisdrankflessen niet eenvoudig keer op keer lekvrij kunt aansluiten. Bij mij heeft het twee rondes naar behoren gewerkt. Jammer dat ze het niet met twee bijbehorende flessen leveren en dan met een dikkere O-ring aansluiten.
 
Mag ik heel eigenwijs proberen die beweren niet te geloven?

De reactie vond plaats aan de bakingsoda kant. De aanvoer van zuur is een constante oplossing die terecht komt in een overmaat van bakingsoda. Zolang er soda over is blijft de hoeveelheid zuur de beperkende factor en dat komt dus in een stabiele concentratie binnen. De zuurtoevoer komt doordat de druk aan de zuur kant hoger is omdat er aan de bakingsoda kant druk wordt afgelaten. Vandaar dat de reactie ook stopt als er geen co2 meer wordt afgenomen.

In theorie een heel slim systeem. Het zwakke punt is dat je random frisdrankflessen niet eenvoudig keer op keer lekvrij kunt aansluiten. Bij mij heeft het twee rondes naar behoren gewerkt. Jammer dat ze het niet met twee bijbehorende flessen leveren en dan met een dikkere O-ring aansluiten.
geloven staat iedereen vrij.

Maar direct naar het opstarten zit in de soda kant 100 gram bakingsoda en 300 ml water, de concentratie is dus 25% naarmate er meer vloeistof uit de citroenzuurfles bijkomt verdwijnt er bakingsoda, komt er meer water bij en onstaat er naast co2 en water natrium citraat.

Halverwege de looptijd is er nog de helft van de bakingsoda over:
50 gram NaHCO3.
er zit 300 ml water+ 125 ml water uit de citroenzuurfles + 14 ml reactiewater = 439 ml water in die fles.
en nog 51 gram Natriumcitraat.

in totaal zit er dus 540 gram in de fles waarvan 50 gram bakingsoda. dat is minder dan 10% (9.2)

de snelheid van de reactie is o.a. afhankelijk van de concentratie stoffen die met elkaar reageren. Je kunt je voorstellen dat een molecuul citroenzuur eerder een molecuul bakingsoda tegenkomt als de concentratie 25% is dan wanneer die 9 % is.

als co2 minder snel ontstaat maar even snel wegvloeit daalt de druk en dus neemt de snelheid waarmee citroenzuur toegevoegd exponentieel toe. Zolang er co2 uit de fles kan ontsnappen bepaalt de reactiesnelheid de druk. op een bepaald moment is de reactiesnelheid niet meer genoeg om de druk te handhaven die je nodig hebt om het systeem goed te laten functioneren.
 
Ondertussen loopt ie hoor. Erg blij mee. Als de selenoid uit valt met licht samen stopt het co2 dan. Voorlopig op een luchtbel per seconde en kijken hoe met de vissen gaat. Later verhogen.
 
Ondertussen loopt ie hoor. Erg blij mee. Als de selenoid uit valt met licht samen stopt het co2 dan. Voorlopig op een luchtbel per seconde en kijken hoe met de vissen gaat. Later verhogen.
Bekijk bijlage 321377
Netjes.

Heb je de mogelijkheid om de diffuser in de stroming te zetten of onder je outlet van je pomp zodat de bellen door de bak worden geblazen. Hoe langer de bellen in contact zijn met je water hoe langer ze de tijd hebben om volledig op te lossen.
 
Netjes.

Heb je de mogelijkheid om de diffuser in de stroming te zetten of onder je outlet van je pomp zodat de bellen door de bak worden geblazen. Hoe langer de bellen in contact zijn met je water hoe langer ze de tijd hebben om volledig op te lossen.
Als ik het wat hoger plaats zal het beter in de stroming komen denk ik. Had ik ook aan gedacht. Alleen dan bereiken de bellen sneller de oppervlakte.
 
Mag ik heel eigenwijs proberen die beweren niet te geloven?

De reactie vond plaats aan de bakingsoda kant. De aanvoer van zuur is een constante oplossing die terecht komt in een overmaat van bakingsoda. Zolang er soda over is blijft de hoeveelheid zuur de beperkende factor en dat komt dus in een stabiele concentratie binnen. De zuurtoevoer komt doordat de druk aan de zuur kant hoger is omdat er aan de bakingsoda kant druk wordt afgelaten. Vandaar dat de reactie ook stopt als er geen co2 meer wordt afgenomen.

In theorie een heel slim systeem. Het zwakke punt is dat je random frisdrankflessen niet eenvoudig keer op keer lekvrij kunt aansluiten. Bij mij heeft het twee rondes naar behoren gewerkt. Jammer dat ze het niet met twee bijbehorende flessen leveren en dan met een dikkere O-ring aansluiten.
Ik heb extra ringen gekregen voor de zekerheid. Wat je ook kan doen, is de ringen met vaseline in gaan smeren. Wordt beter dicht en gaat langer mee. Ik zal mijn ervaring ook hier posten. In toekomst wil ik ook de cilinder gaan proberen. Daar meng je allen in één RVS fles. Geen gezeik met twee flessen meer.
 
@Tinoush
Het balletje met magneet in de fles met zuur zou ik 2cm onder het oppervlak van de vloeistof plaatsen. Deze verplaats je om de paar dagen naar beneden.

Het kan gebeuren dat je druk te snel opbouwt en zuigt dan zoveel vloeistof op dat je snel boven de 6 bar zit en je mengsel heel snel op is.

Als het aanzuigende balletje boven het oppervlak uit komt stopt het systeem met aanzuigend van zuur.

Op deze manier voorkom je eigenlijk een te hoge druk en verspilling van je mengsel en dat je per ongeluk als je niet oplet je vissen vergast door een dump van bellen in je bak.

Is mij al meer dan eens gebeurt.
 
@Tinoush
Het balletje met magneet in de fles met zuur zou ik 2cm onder het oppervlak van de vloeistof plaatsen. Deze verplaats je om de paar dagen naar beneden.

Het kan gebeuren dat je druk te snel opbouwt en zuigt dan zoveel vloeistof op dat je snel boven de 6 bar zit en je mengsel heel snel op is.

Als het aanzuigende balletje boven het oppervlak uit komt stopt het systeem met aanzuigend van zuur.

Op deze manier voorkom je eigenlijk een te hoge druk en verspilling van je mengsel en dat je per ongeluk als je niet oplet je vissen vergast door een dump van bellen in je bak.

Is mij al meer dan eens gebeurt.
Aanzuigende belletje is dus wat in zuur fles zit? Die 2cm hoger dan de bodem zetten? Ik moet een magneet vinden. Niet erbij gekregen.
 
161572916932760708017590543702.jpg


Magneet moet er eigenlijk wel bij zitten. Op deze manier als je het balletje omhoog haalt met je magneet dan stop je de reactie als dat nodig is.
 
Bekijk bijlage 321392

Magneet moet er eigenlijk wel bij zitten. Op deze manier als je het balletje omhoog haalt met je magneet dan stop je de reactie als dat nodig is.
Geen magneet helaas. Maar ik heb een magneet die ik ervoor kan gebruiken. Bedankt voor de foto. Trouwens bij mijn bakpoeder fles zit terugslag klep op de slang zelf. Twee keer tussenin. Misschien daardoor heb je geen magneet meer nodig? Is wat nieuwere model?
Screenshot_20210314-172219__01.jpg
 
Laatst bewerkt:
Toevallig dat dit onderwerp weer omhoog geschopt is. Gebruik zelf nl combi van gist, suiker en pokon maar ook niet tevreden hierover dus wil ook overstap naar citroenzuur maken. De DIY CO2 reactor kits, zijn die alleen online te verkopen of ook verkrijgbaar in de local fish store?
 
aqua spy als het in de winter niet zo lekker loopt kan je er een extra fles bij zetten en de cyclus een week langer maken
bij mij draait hij met 3 flessen waar van ik er elke week 1 wissel op dit moment geweldig stabiel
 
aqua spy als het in de winter niet zo lekker loopt kan je er een extra fles bij zetten en de cyclus een week langer maken
bij mij draait hij met 3 flessen waar van ik er elke week 1 wissel op dit moment geweldig stabiel
Hey Bart, bij mij draait hij nu met 2 flessen (suiker, gist, pokon 'turbo recept') maar qua resultaat heeft het mij nooit echt kunnen bekoren). Dus vandaar dat ik nu overweeg om over te stappen naar de citroenvuur variant met DIY reactor kit
 
Zo'n DIY co2 reactor klinkt erg interessant. Heeft iemand goede artikelen of website waar ik hier meer over kan lezen en evt hoe je alles opzet etc? Kan natuurlijk zelf het een en ander vinden maar ben toch benieuwd of andere goede, nuttige en betrouwbare bronnen hebben
 
Zo'n DIY co2 reactor klinkt erg interessant. Heeft iemand goede artikelen of website waar ik hier meer over kan lezen en evt hoe je alles opzet etc? Kan natuurlijk zelf het een en ander vinden maar ben toch benieuwd of andere goede, nuttige en betrouwbare bronnen hebben
Lees dit topic eens goed door, volgensmij is alles al gezegd in dit topic. We hebben zelfs filmpjes toegevoegd.

Dus ga zitten en lees eens door 😄
 
Zo'n DIY co2 reactor klinkt erg interessant. Heeft iemand goede artikelen of website waar ik hier meer over kan lezen en evt hoe je alles opzet etc? Kan natuurlijk zelf het een en ander vinden maar ben toch benieuwd of andere goede, nuttige en betrouwbare bronnen hebben
Wat valt er nog te vertellen?
Je koopt een setje van 20€ op Ali waar de 2 flessen aan hangen, en vult die met de aangewezen hoeveelheden.
Natriumbicarbonaat en citroenzuur zijn goedkoop, zeker als je het koopt in emmers van 5kg. Kwaliteit speelt amper rol.

En dan... gebeurt het mirakel en komt er CO2 vrij.
 
Wat valt er nog te vertellen?
Je koopt een setje van 20€ op Ali waar de 2 flessen aan hangen, en vult die met de aangewezen hoeveelheden.
Natriumbicarbonaat en citroenzuur zijn goedkoop, zeker als je het koopt in emmers van 5kg. Kwaliteit speelt amper rol.

En dan... gebeurt het mirakel en komt er CO2 vrij.
Vergeet niet dat we allemaal wel iets meer uitleg nodig hebben gehad.

Maar het staat nu denk ik wel allemaal in dit topic.
 
Lees dit topic eens goed door, volgensmij is alles al gezegd in dit topic. We hebben zelfs filmpjes toegevoegd.

Dus ga zitten en lees eens door 😄
Haha klopt staat inderdaad een hoop in. Ga het vanavond op mn gemakje eff doorlezen en wie weet gelijk wat bestellen bij ome alle
 
Ligt het aan mij of is die site van Ali echt zo'n drama om te bestellen met variabele prijzen en allerlei informatievelden die je kennelijk nog moet invullen maar nergens te vinden zijn?
 
Ligt het aan mij of is die site van Ali echt zo'n drama om te bestellen met variabele prijzen en allerlei informatievelden die je kennelijk nog moet invullen maar nergens te vinden zijn?
Heb ik zelf geen last van. Variabele prijzen kloppen, maar volgens mij komt dat door de valuta conversie. Als je prijzen in US dollar staan dan zijn ze volgens mij wel stabiel
 
Ok net besteld.Om precies te zijn deze jongen: en dan eentje met een magneetventiel wat voorzover ik weet de enige manier is om hem snachts af te sluiten met een timertje. Benieuwd naar dit nieuwe aquaproject
 
Citroenzuur en DIY kit vorige week aangesloten en gaat als een tierelier. Welke tijdstippen zetten jullie het naaldventiel open- of op welke tijdstippen hebben jullie op je timer aangesloten? En houden jullie ook hierbij rekening met daglicht?
 
Citroenzuur en DIY kit vorige week aangesloten en gaat als een tierelier. Welke tijdstippen zetten jullie het naaldventiel open- of op welke tijdstippen hebben jullie op je timer aangesloten? En houden jullie ook hierbij rekening met daglicht?
Ik heb hem inmiddels twee maanden. 3 keer gevuld. Laatste keer was net. Heb overal met soap getest. Hij lekt echt niet. Dus ik geeft het echt een 9. Super goedkoop om co2 te hebben. Mijn co2 indicator is de hele tijd licht groen. Top spul. Voor mensen die graag aan co2 willen beginnen, ik zeg kopen.
Oh en ik koop deze citroenzuur. Ik heb hem op mijn licht timer zitten. 8uur per dag. Van 1 tot 9. Let alleen op de vissen. Gaan ze lucht happen, zet het lager.
 
Mijn electroventiel werkt niet goed. Als ik het dich laat gaan 's nachts, dan start de flow niet op de volgende dag. Denk ook dat het terugslagventiel van de atomizer (JBL inline) dicht blijft plakken.

Nu laat ik de CO2 aan 50-60 bpm gewoon 24h/24h lopen, en een vulling gaat makkelijk 2 maanden mee. Planten groeien goed, weinig algen ... ik tevreden.
 
Ik heb hem inmiddels twee maanden. 3 keer gevuld. Laatste keer was net. Heb overal met soap getest. Hij lekt echt niet. Dus ik geeft het echt een 9. Super goedkoop om co2 te hebben. Mijn co2 indicator is de hele tijd licht groen. Top spul. Voor mensen die graag aan co2 willen beginnen, ik zeg kopen.
Oh en ik koop deze citroenzuur. Ik heb hem op mijn licht timer zitten. 8uur per dag. Van 1 tot 9. Let alleen op de vissen. Gaan ze lucht happen, zet het lager.
Ok je zet hem gewoon gelijk met de lichttimer. Dat heb ik dus ook gedaan. Reden dat ik het vroeg is omdat er daglicht vanaf 7 uur in de ochtend is en mijn aquarium weliswaar niet in de zon staat, maar wel een portie daglicht krijgt. Leek alsof de dropchecker daarom ook blauwig was. Maar dat probleem lijkt nu verholpen te zijn door de dosis co2 een beetje te verhogen. Ik moet wel zeggen dat ik maar een week deed met 200 gram citroenzuur en 200 gram baking soda. Dat valt mij wel een beetje tegen... verder ben ik alleen maar tevreden trouwens
 
Ok je zet hem gewoon gelijk met de lichttimer. Dat heb ik dus ook gedaan. Reden dat ik het vroeg is omdat er daglicht vanaf 7 uur in de ochtend is en mijn aquarium weliswaar niet in de zon staat, maar wel een portie daglicht krijgt. Leek alsof de dropchecker daarom ook blauwig was. Maar dat probleem lijkt nu verholpen te zijn door de dosis co2 een beetje te verhogen. Ik moet wel zeggen dat ik maar een week deed met 200 gram citroenzuur en 200 gram baking soda. Dat valt mij wel een beetje tegen... verder ben ik alleen maar tevreden trouwens
Ik heb het nu ook verhoogd. Ik heb 8 uur aan tegenwoordig dus gaat ietsjes langer dan een week mee. Hangt ook af van hoeveel planten je hebt. Uiteindelijk ben ik per keer nog geen €2 kwijt. Heb 5kg citroen zuur bij Amazon gekocht voor €21. Gratis verzending. Half kilo baking poeder kost €2 per half kilo. Is nog steeds veel goedkoper dan pro co2 installatie. Er is op YouTube iemand dat uitgerekend heeft. Ik kan de link hier plaatsen als je wilt.
 
Ik heb het nu ook verhoogd. Ik heb 8 uur aan tegenwoordig dus gaat ietsjes langer dan een week mee. Hangt ook af van hoeveel planten je hebt. Uiteindelijk ben ik per keer nog geen €2 kwijt. Heb 5kg citroen zuur bij Amazon gekocht voor €21. Gratis verzending. Half kilo baking poeder kost €2 per half kilo. Is nog steeds veel goedkoper dan pro co2 installatie. Er is op YouTube iemand dat uitgerekend heeft. Ik kan de link hier plaatsen als je wilt.
Je kan het nog goedkoper vinden via online drogisterijen.
Ik koop zowel citroenzuur als bakpoeder in emmers van 5kg voor ca 10-12€.
Die middeltjes komen ook nog van pas als ontkalker of als ontstopper.
 
Je kan het nog goedkoper vinden via online drogisterijen.
Ik koop zowel citroenzuur als bakpoeder in emmers van 5kg voor ca 10-12€.
Die middeltjes komen ook nog van pas als ontkalker of als ontstopper.
Zou leuk vinden als je een link hebt 👍
 

Terug
Bovenaan