Bakje met Afrikaanse cichliden


A

aquadisio007me

Guest
Ik heb gisteren een SuperFish Home 110L van iemand overgenomen met Afrikaanse cichliden. Ik ben beginner met deze vissen en zocht eigenlijk een grote bak voor men goudvis. Deze heeft het goed naar zen zin in deze bak. Eén van de cichliden schuurt af en toe met zen kop over de gravel? Moet ik me zorgen maken? Ik heb de bak opgestart met AquaBac. Ik vind geen info over dit product terug op google. Zijn hier mensen die dit product ook gebruikt hebben?
 

Bijlagen

  • Polish_20200809_230157_3197313131469765586.org.jpg
    Polish_20200809_230157_3197313131469765586.org.jpg
    131 KB · Weergaven: 161
  • Polish_20200809_225959_1614113236837230619.org.jpg
    Polish_20200809_225959_1614113236837230619.org.jpg
    144 KB · Weergaven: 159
Ik heb gisteren een SuperFish Home 110L van iemand overgenomen met Afrikaanse cichliden. Ik ben beginner met deze vissen en zocht eigenlijk een grote bak voor men goudvis. Deze heeft het goed naar zen zin in deze bak. Eén van de cichliden schuurt af en toe met zen kop over de gravel? Moet ik me zorgen maken? Ik heb de bak opgestart met AquaBac. Ik vind geen info over dit product terug op google. Zijn hier mensen die dit product ook gebruikt hebben?
 
Ik zie niet per se raar gedrag al ben ik ook geen expert in dit gebied. Met raar gedrag bedoel ik trouwens schuren ofzo, dat de vissen allemaal rechts in dat hoekje zitten is wél raar gedrag en heeft alles te maken met het feit dat deze bak eigenlijk niet geschikt is voor je vissen. Elke vis in je bak wordt te groot of is te agressief voor een 70cm bak en de inrichting helpt daat niet echt mee.
Ik meen daar Tropheus te zien, die minstens 120cm nodig hebben en de goudvis heeft toch echt 200cm nodig. De andere cichliden herken ik niet gelijk maar sowieso zijn ze te groot.
 
Ik merk dat de cichlide die rond de stenen zwemt(gele rugvin) zeer dominant is. Ik vermoed dat de andere cichliden uit zen buurt willen blijven. De vorige eigenaar van de bak had hem pas 3 weken.
 
Tropheus inderdaad, minimaal 150cm maar liefst groter.
Zie een Lamprologus soort.

Zie ook Malawi's zwemmen.
nog een ancistrus cf cirrhosus erin.

Denk dat er een reden is dat de vorige eigenaar de bak weg heeft gedaan :))

Vind het altijd wat lullig om te zeggen tegen nieuwe leden maar:
Alle vissen in deze bak zitten te klein.
Daartussen zitten ook nog veel zandzevers, die grind zeker niet op prijs stellen.
Ook nog is een onmogelijke combinatie aan vissen die allemaal een ander aquarium nodig hebben (andere waterwaarden of andere inrichting)

Zou alle vissen van de hand doen (en dan maar hopen dat ze bij iemand terecht komen die weet wat de vissen in kwestie vragen) en zelf gewoon lekker vanaf 0 beginnen.
ook je goudvis hoor niet in dit bakje thuis :))
 
Vind het altijd wat lullig om te zeggen tegen nieuwe leden maar:
Alle vissen in deze bak zitten te klein.
Daartussen zitten ook nog veel zandzevers, die grind zeker niet op prijs stellen.
Ook nog is een onmogelijke combinatie aan vissen die allemaal een ander aquarium nodig hebben (andere waterwaarden of andere inrichting)

Zou alle vissen van de hand doen (en dan maar hopen dat ze bij iemand terecht komen die weet wat de vissen in kwestie vragen) en zelf gewoon lekker vanaf 0 beginnen.
ook je goudvis hoor niet in dit bakje thuis :))

Dank u voor de gezonde info! Zal moeilijk worden om deze vissen op korte termijn van de hand te doen aangezien in mijn buurt geen liefhebbers zitten.
 
Voor de tropheus: deze groep dient veel groter te zijn en natuurlijk ook in een groter aquarium. Deze vis dient ook geen of zeer weinig dierlijk voedsel te krijgen. Dit kan de dood tot gevolg hebben.
Verder zie ik 2 kleine cyphotilapia's ( frontosa) deze vis wordt zeer groot ( ik heb ze destijds in een 800 liter bak gehad en zelfs dit was te klein) ik denk dat je op het tangayika forum wel de liefhebbers vind om deze van je over te nemen.
 
Ik denk dat de ancistrus cf cirrhosus = Plecostomus?
Voor de tropheus: deze groep dient veel groter te zijn en natuurlijk ook in een groter aquarium. Deze vis dient ook geen of zeer weinig dierlijk voedsel te krijgen. Dit kan de dood tot gevolg hebben.
Die krijgen Hikari cichlid excel pellets.
 
Verder zie ik 2 kleine cyphotilapia's ( frontosa) deze vis wordt zeer groot ( ik heb ze destijds in een 800 liter bak gehad en zelfs dit was te klein) ik denk dat je op het tangayika forum wel de liefhebbers vind om deze van je over te nemen.
Kan u deze aanduiden op de foto?
 
Van een stevige vis gesproken. Hoe snel groeien deze?
 
Niet heel snel maar nu al te groot voor dit bakje. Fontosa's vragen een speciaal (3 meter doorgaans) aquarium net als de Tropheus soort die je hebt zitten (vanaf 1,20 maar het liefst meer, ook afhankelijk van groepgrote).

Die 2 zand zevers die jij bedoeld @aquadisio007me zijn pleco's of L nummers, ook grote vervuilers die een grotere maat bak nodig hebben.

Alles is al genoemd voor de rest hierboven. Hopelijk vind je snel nieuwe eigenaren die kunnen bieden wat deze vissen vragen of ga je zelf groter en neem je een keuze in wat te houden. Moet wel kunnen natuurlijk thuis ?.

Gr. Ed
 
Een bak van 1.20m zou nog gaan. Maar een bak van 3 meter krijg ik niet kwijt op mijn keukentoog. Ik heb deze bak overgenomen omdat alles geïntegreerd is en dit is de grootste maat. Of zijn er grotere bakken met alles op en aan?
 
Tropheus moeten er minimaal in een groep van 15 exemplaren gehouden worden. (400 liter 150cm voorruit lengte is toch wel het minimum mijn inziens) ook de combi met frontosa is niet idiaal, frontosa is een rover, tropheus echt een alg/planten eter. Daar een tropheus gevoelig is voor verkeerd voedsel (dierlijk/eiwit) kan de dood betekenen. Moet je bij de frontosa weer opletten dat deze zijn voer niet vanaf het wateroppervlak pakt ( kan floating veroorzaken) ook dient de frontosa in een harem gehouden te worden.
 
Ik ga op zoek naar een grotere bak en dan het vrouwtje overtuigen om deze te mogen plaatsen. Ik zou graag de vissen Tropheus/malawi scheiden van elkaar. De Tropheus groep wil ik niet direct vergroten maar de huidige groep in een grotere bak plaatsen.
 
Hoe kan je het verschil zien tussen een vrouwtje en een mannetje van de Tropheus soort? Ik lees dat deze best ook in een bepaalde verhouding gehouden worden i.v.m agressie.
 
Eerst even het soort wat jij hebt:

Tropheus moorii Ikola

Mannetjes zijn vaak wat groter en wat intenser gekleurd. Tropheussen hebben een groephirarchie. Vissen die aan de top staan en altijd een paar die onderaan staan.

Doorgaans worden minder mannen gehouden dan vrouwen, verhouding 1-3 of 1-4 is prima.

Verder wil ik je zeker aanraden de groep te vergroten, zoals hierboven door Mastiff ook wordt vermeld, anders kan je problemen krijgen qua agressie verdeling.

Lees je verder even goed in, door bv onderstaand artikel:

Mocht je verder vragen hebben horen we het graag.

Gr. Ed
 
Lijkt het meest op een Melanochromis soort. Welke het is, is lastig te bepalen aan de hand van de foto's en video. In ieder geval een Malawi soort.

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan