Bakje van Eva&Rosa


Eva&Rosa

Well-known member
Lid geworden
9 januari 2021
Berichten
154
Leeftijd
48
Locatie
Omgeving Groningen
Hallo, ik durf nog niet zo goed een foto-album te beginnen, want ik kan slecht tegen kritiek, maar ik had een leuk filmpje dat ik graag wilde posten.

Details:
Rio180
Geen CO2
Gezelschapsaquarium, doorkijkbak/roomdivider
Zand en gerond grid als bodem.

Vissen:
7 ancistrus cirrhosis (1m, 1v, 5 jonkies oa 1 albinootje)
12 corydoras aeneus albino (2v, 1m, 9 jonkies)
6 guppen (6m, alleen vriendelijke, de bijters worden geruild)
10 tetra mix (2 kardinaal, 4 neon, 4 simulans, dont ask :oopss:)
3 zebraslakken

Planten:
Dit moet ik nazoeken ivm latijnse namen.

Water:
pH 7.5
GH 10/11
KH 8
NO3 probeer ik op 10 mg/l te houden
PO4 probeer ik op 1 te houden.
Temp ong 24 graden C



20211124_174920.jpg

Aanzicht kamerkant

20211124_174802.jpg


Cory strandje kopse kant



Video keukenkant, na voeren ;)
 
Staat er mooi bij hoor al zou ik zelf de wortels van de drijvers wat korter houden maar dat is aan jou natuurlijk;)
 
Staat er mooi bij hoor al zou ik zelf de wortels van de drijvers wat korter houden maar dat is aan jou natuurlijk;)
Ik vis elke week de langste eruit, vangen ook nogal wat rotzooi. Ik vond knippen teveel werk. Of heb je daar iets handigs voor?
 
Je schrijft dat je slecht kunt tegen kritiek, maar zie het dat je dit krijgt van iemand die interesse toont voor wat je doet ;)
En je heb een leuke bak :D met heule leuke visjes !
 
Ik vis elke week de langste eruit, vangen ook nogal wat rotzooi. Ik vond knippen teveel werk. Of heb je daar iets handigs voor?
Nou ik knijp ze in de regel gewoon met de nagels boven water af. Een schaar zal ook prima werken natuurlijk.
 
Er zijn weer jonkies! Corydoras. Alternatieve artemia kweekopstelling, ik vond nog een ouderwetse 60W gloeilamp in de la voor de warmte, yesss.

20211217_133251.jpg


En hoe de bak er nu bijstaat. Oude ledlampen met day+night control van Marktplaats voor een mooie schemering, erg blij mee. Mos groeit ook als een tierelier!

20211217_133542.jpg
 
Ziet er goed uit hoor! Vind de compositie in jullie bak ook erg mooi van de hardscape.

En ook wil ik graag speciale complimenten geven om de leuke tekening op de onderste foto! Jammer dat ie er niet helemaal op staat! Maar daar is zeker een kunstenaar(es) aan het werk geweest!
 
Je hebt oude ledlampen.....zijn dat de led lampen van juwel zelf?

Mvg ronald
 
Ziet er goed uit hoor! Vind de compositie in jullie bak ook erg mooi van de hardscape.

En ook wil ik graag speciale complimenten geven om de leuke tekening op de onderste foto! Jammer dat ie er niet helemaal op staat! Maar daar is zeker een kunstenaar(es) aan het werk geweest!
Ja lief he! Rosa is helemaal gek van de zuigvissen. Ik moest van een 60L naar een 180L omdat ze er een vrouwtje bij wilde ;) Dus nu ook paar jonkies. Af en toe laat ik wat eitjes zitten, nu net heeft ze weer één baby gespot.

20211108_094013.jpg
 
Yesss ik hoopte al dat jullie de hele tekening zouden plaatsen! Dank! Ik vind 'm echt schitterend!!! Ben het ook helemaal met Rosa eens!
 
Ik zei het al in de chat maar ik kijk wat vreemd tegen de piek aan:juggle:
 
Och wat genieten we van het grut. Een nakomertje van de algeneter (Ancistrus Cirrhosus, meeste eitjes ruim ik weg maar soms laat ik een klontje zitten),

20211220_183719.jpg



en nu ook weer minicory's (Corydoras Aeneus albino).
 
Update, mijn filter kan het niet aan. Ik ben me nog aan het bezinnen of ik accepteer dat ik meer onderhoud heb, of dat ik voor een buitenfilter ga. Vandaag grote schoonmaak, de uitlaat naar beneden gericht en een stromingspomp om het vuil zwevend te houden. Tjongejonge nog veel zooi op de bodem, algeneterpoepjes, what else ...

20220102_135224.jpg

20220102_135325.jpg


De man zit ook weer te broeden. 80% eitjes weggeschept, dat wel, maar hij keert braaf terug om te wapperen. Vandaag eitjes zien wiebelen, we wachten het af.

20220102_135148.jpg


En de jonkies Corydoras Aeneus albino groeien toch goed in hun netje. Dekseltje onderin om te voorkomen dat het voer meteen 'wegwaait', ik pipetteer het op de bodem bv artemia nauplieen, geweekt gemalen voertablet, liquifry. Ik heb er ook een paar los zwemmen, maar ik zuig ze steeds op met bodem afhevelen ... dus dit is handiger. Ze zijn druk aan het zwemmen dus ik ga ze maar voeren, dan hebben ze HONGER.

20220102_141210.jpg

20220102_140238.jpg


Tot laterrrrr!
 
Leuk dat je zoveel jonkies hebt!! En leuk om de updates te zien:)
Zelf heb ik totaal geen spijt dat ik over ben gestapt op een extern filter. Net als jij ook heb ik ook een Rio 180 staan, had veel zweef vuil en bleef er toch veel vuil op de bodem liggen, slechte watercirculatie, die kreeg ik maar niet goed.
Nu met de JBL 1502 geen zweefvuil meer en ook blijft er nauwelijks vuil op de bodem liggen.. En betere watercirculatie.
Ook vond ik het onderhoud van het intern filter lastiger, en vind ik een extern filter minder onderhoud geven en vind ik makkelijker te doen.
Dus als je de mogelijkheid hebt, zou ik dat zeker doen.
 
Leuk dat je zoveel jonkies hebt!! En leuk om de updates te zien:)
Zelf heb ik totaal geen spijt dat ik over ben gestapt op een extern filter. Net als jij ook heb ik ook een Rio 180 staan, had veel zweef vuil en bleef er toch veel vuil op de bodem liggen, slechte watercirculatie, die kreeg ik maar niet goed.
Nu met de JBL 1502 geen zweefvuil meer en ook blijft er nauwelijks vuil op de bodem liggen.. En betere watercirculatie.
Ook vond ik het onderhoud van het intern filter lastiger, en vind ik een extern filter minder onderhoud geven en vind ik makkelijker te doen.
Dus als je de mogelijkheid hebt, zou ik dat zeker doen.

O superdank voor je verhaal. Ik moet even de moed hebben denk ik. We hebben nu 1 jaar vissen en alles wat voor de eerste keer is vind ik erg spannend. En ook altijd verwarrend welk filter je dan moet kiezen 😉.
 
Vandaag heb ik een leuke lurk / aquariumonderhouddag en zag dit stuk over de pomp.

Het is toch wel normaal dat er wat poep, inderdaad het meeste van de algeneter, op de bodem blijft liggen?
Als ik dat met een pomp weg zou moeten krijgen, dan moet het over de bodem stormen. Of zie ik dat verkeerd?

Overigens is de meeste poep die ik 's ochtends zie liggen, in de middag door de garnalen (denk ik) alweer opgeruimd.

P.S. Leuke bak zo! :)
 
We hebben nu 1 jaar vissen en alles wat voor de eerste keer is vind ik erg spannend. En ook altijd verwarrend welk filter je dan moet kiezen 😉.
Helemaal begrijpelijk! Had ik hier zelf ook ;)!
Misschien is mijn ervaring een beetje helpend. Ik heb er nu een JBL 902 bij geplaatst (ook op een rio 180 samen met het binnenfilter). Zo te zien heb je net als ik de oudere onderkast (met het open middenstuk). Daar past een JBL 1502 niet in als je hem in het stuk achter een deurtje wilt zetten. Hij is te breed. De 902 past wel, alleen moet je om het filter er in en er uit te kunnen halen langs de scharnieren (die wat uit steken). Bij mij is het deurtje daarom los geschroefd, zodat dat wat makkelijker gaat. Het filter is hier aardig stil, ik zit er momenteel pal naast dit stuk te typen en ik hoor 'm eigenlijk ongeveer niet.

De combinatie met het interne filter zorgt bij mij voor een goede filtercapaciteit maar ook een aardige stroming.
JBL is een stuk goedkoper dan een extern filter van een ander merk, daarom heb ik deze gekocht en ze bevallen (heb er 3, ook 2x de 1502) me allemaal uitstekend.

Achter in de juwelbak zitten van die inkepingen in de bakrand waar je de pijpen langs kunt leiden zodat je klep nog enigszins dicht kan. Wel iets om rekening mee te houden denk ik in jullie geval, je zal de slangen ergens richting je muurkant (kopse kant) omlaag willen laten lopen denk ik omdat jullie een mooie doorkijkbak hebben. Dat betekent dat je aan die wandkant mogelijk een uitsparing in je klep moet zagen, om de buizen door te leiden. Of je draait de kleppenset om, waardoor dat rondje wat er links achter nu al in zit, in je rechter onderhoek zit en je daar je slangen/buizen doorheen kunt leiden, maar dan kun je die klep niet meer openen. Naast je binnenfilter plaatsen wordt een puzzeltje, daar houd je weinig ruimte over vanwege de uitstroom. Die zit een beetje in de weg als je een inlet richting je externe filter daar recht naast wilt plaatsen door die inkeping in de bakrand. Als je wil kan ik dat hier nog voor je nameten. Maar ik denk dat je er op uit zal komen dat je waarschijnlijk een uitsparing in je klep zal moeten zagen, tenzij je je binnenfilter verwijdert, en je zult dan slangen blijven zien, mooiste is denk ik toch wel als je dat via de kopse kant (waar hij aan de muur staat) omlaag kan laten gaan.

Vind jullie bak enorm leuk, en super schattig die jonkies! Hoop dat het zweefvuil al wat minder zal worden nu je de stroming iets hebt aangepast.
 
Mooi zo'n doorkijkbak, had vroeger in m'n studietijd eentje aan het hoofdeind van m'n bed.
 
Ontzettend leuk die kleintjes! Mocht je in de buurt van mij wonen(Alphen a/d rijn) en je wil ze kwijt, heb ik wellicht interesse!
 
Ontzettend leuk die kleintjes! Mocht je in de buurt van mij wonen(Alphen a/d rijn) en je wil ze kwijt, heb ik wellicht interesse!
Hai ja ik kweek ze op voor de leuk, maarre, Groningen hier, beetje ver weg.
 
Hai ja ik kweek ze op voor de leuk, maarre, Groningen hier, beetje ver weg.
Haha ja dat is een beetje ver😂 Leuk dat je ze kweekt! Ik heb echt nog nooit succes gehad met vissen kweken.
 
Helemaal begrijpelijk! Had ik hier zelf ook ;)!
Misschien is mijn ervaring een beetje helpend. Ik heb er nu een JBL 902 bij geplaatst (ook op een rio 180 samen met het binnenfilter). Zo te zien heb je net als ik de oudere onderkast (met het open middenstuk). Daar past een JBL 1502 niet in als je hem in het stuk achter een deurtje wilt zetten. Hij is te breed. De 902 past wel, alleen moet je om het filter er in en er uit te kunnen halen langs de scharnieren (die wat uit steken). Bij mij is het deurtje daarom los geschroefd, zodat dat wat makkelijker gaat. Het filter is hier aardig stil, ik zit er momenteel pal naast dit stuk te typen en ik hoor 'm eigenlijk ongeveer niet.

De combinatie met het interne filter zorgt bij mij voor een goede filtercapaciteit maar ook een aardige stroming.
JBL is een stuk goedkoper dan een extern filter van een ander merk, daarom heb ik deze gekocht en ze bevallen (heb er 3, ook 2x de 1502) me allemaal uitstekend.

Achter in de juwelbak zitten van die inkepingen in de bakrand waar je de pijpen langs kunt leiden zodat je klep nog enigszins dicht kan. Wel iets om rekening mee te houden denk ik in jullie geval, je zal de slangen ergens richting je muurkant (kopse kant) omlaag willen laten lopen denk ik omdat jullie een mooie doorkijkbak hebben. Dat betekent dat je aan die wandkant mogelijk een uitsparing in je klep moet zagen, om de buizen door te leiden. Of je draait de kleppenset om, waardoor dat rondje wat er links achter nu al in zit, in je rechter onderhoek zit en je daar je slangen/buizen doorheen kunt leiden, maar dan kun je die klep niet meer openen. Naast je binnenfilter plaatsen wordt een puzzeltje, daar houd je weinig ruimte over vanwege de uitstroom. Die zit een beetje in de weg als je een inlet richting je externe filter daar recht naast wilt plaatsen door die inkeping in de bakrand. Als je wil kan ik dat hier nog voor je nameten. Maar ik denk dat je er op uit zal komen dat je waarschijnlijk een uitsparing in je klep zal moeten zagen, tenzij je je binnenfilter verwijdert, en je zult dan slangen blijven zien, mooiste is denk ik toch wel als je dat via de kopse kant (waar hij aan de muur staat) omlaag kan laten gaan.

Vind jullie bak enorm leuk, en super schattig die jonkies! Hoop dat het zweefvuil al wat minder zal worden nu je de stroming iets hebt aangepast.

Dank je voor je tips.
Het is wel een nieuwe kast maar heb zelf het middenstuk open gelaten en het deurtje gebruikt als achterwand, want die zit er niet in. Dus de JBL1502 kan passen, ik heb het nagemeten.

Mbt kleppen, aan de achterkant zit aan de kopse kant een uitsparing, maar die is misschien te klein, denk je?

20220102_214949.jpg


Zou ik dan het binnenfilter leeg kunnen halen en dat op 1 of andere manier kunnen gebruiken voor in- en uitlaat?
Inlaat aan de ene kant en uitlaat aan de andere kant wordt zowiezo niet mooi?
 
Haha ja dat is een beetje ver😂 Leuk dat je ze kweekt! Ik heb echt nog nooit succes gehad met vissen kweken.

Ik heb één bloedfanatiek Coryvrouwtje, die lei al eitjes voordat ik een mannetje had 😂. Dus genoeg kansen om op te oefenen.
 
  • Haha
Waarderingen: Thdo

Terug
Bovenaan