Wat is er nieuw

Bakkie van Papaguinness - Juwel Lido 120

Papaguinness

Well-known member
Lid geworden
20 augustus 2025
Leeftijd
63
Nadat ik me onlangs als nieuw forumlid geherintroduceerd heb, heb ik in het forum "Samenstelling visbestand" al veel hulp gekregen bij het nadenken over mogelijke bewoners voor mijn nieuwe bakkie.
Korte achtergrond: in het verleden al wat aquaria gehad. Eerst een Aqua65, daarna een Malawi-bak van 400 liter, weer later een plantenbak-gezelschapsbak van één meter, en nu misschien al wel tien jaar niets. Nu weer een tweedehands bakje gekocht om weer wat te klungelen; het is dus een Lido 120 geworden, vooral eigenlijk omdat de vorm van die bak me aanspreekt (het bijna vierkante) en ik van bakken met veel hoogte houdt. Vorige week in het Visbestand-forum dus hulp gevraagd bij het maken van keuzes, en zeker ook gekregen. Nu ik heb besloten hoe ik de bak in wil richten en welke visjes ik erin wil leek het me leuk om dan ook wat te laten zien van hoe het wordt. Ik heb van de week de "hard scape" ingericht, morgen komen de planten erin en gaan we draaien. Over een maandje of wat komen dan de eerste bewoners.

De inrichting: ik heb gekozen voor een Dennerle Deponitmix Black voedingsbodem met daarop fijn, zwart grind. Verder twee flinke brokken mooi, grillig
kienhout, die ik zo opgesteld heb dat ik hoop diepte in de bak te krijgen. Daartussen liggen twee lage brokken steen met een soort "paadje" ertussen, ietwat schuin, uiteraard ook weer met de bedoeling meer suggestie van diepte te krijgen. Achter en rechts van de "hard scape" is volop ruimte voor echt grote planten, en dan blijft er nog voldoende ruimte over voor kleiner blijvende soorten. Ik start met acht soorten, van elk twee, waaronder twee anubias minor voor op het hout, en nog een extra anubias waarvoor ik nog een bestemming moet zoeken. Het is dus de bedoeling dat het een flink groene en volle bak wordt, met kleine vissen. Ik ben ook bezig met de aanschaf van een CO2-installatie om al die plantjes goed te kunnen laten groeien. De bak blijft open, zodat de Anubias er bovenuit kan groeien, en ik ook wat met drijfplantjes kan experimenteren (nog niet aangeschaft). Voor het eerst dat ik met een open bak ga werken. Wat foto's van de hard scape:

20250827_135535.JPG
20250827_141159.JPG
20250827_135713.JPG

Nu met achterwand-poster:
20250829_195437.JPG

Morgen komen de plantjes erin en ga ik verlichting, filter en verwarming aanzetten en hopen dat de plantjes een beetje aan willen slaan. Hopelijk kan ik volgende week de CO2 installeren, die ga ik als het goed is ook morgen kopen, maar de fles moet dan eerst nog gevuld worden. Als dat allemaal goed gaat komen over een maandje of wat de eerste bewoners.

Beoogd bestand:
Koppel Honinggoerami
Trio of 1 man/3 vrouw Pauwooggrondel
15 Espei kegelvlekjes (Trigonostigma espei).

Tot zover mijn belevenissen met de hard scape. Morgen lekker met plantjes en pincet aan de gang, en prakkizeren over waar de anubia's moeten komen.

Groetjes, Gerard

Goed over nagedacht zo te zien, dat moet goed komen. Succes!

Gerard, veel plezier met jouw nieuwe bak, mooie hobby om opnieuw op te pakken.

We hebben groen en water!
1000022289.jpg

De plantjes staan er nog een beetje verfomfaaid bij, maar dat lijkt me logisch. Ik heb vast niet alles goed gedaan maar bij het vullen is er niet één gaan drijven dus daar ben ik heel tevreden mee. Aan de achterkant staan allemaal planten die flink hoog kunnen worden, maar dat moet nog groeien natuurlijk. De nieuwe diffuser voor de CO2 ligt te weken, die ga ik morgen aansluiten.

Ik heb een pakket van Aquaplantsonline.nl gebruikt en ben te spreken over de hoeveelheid plantjes en de kwaliteit. Ben benieuwd hoe de boel zich gaat ontwikkelen, echt heel leuk om weer met een plantenbak bezig te zijn. Ik geniet er nu al van om er lekker mee bezig te zijn.

Kun je nu de bak lekker laten indraaien.

De plantjes hebben zich al aardig opgericht. Heb de verlichting voorlopig gedimd naar 70% om ze niet gelijk de volle laag te geven, geleidelijk op te voeren in de komende weken. Het is allemaal wel nog zo'n beetje één kleur groen, neem aan dat er wat meer variatie in komt als het groeit. De Cryptocoryne tropica tegen de rechter zijwand zou uiteindelijk bruinig moeten kleuren.

1000022349.jpg

Over een paar weken nog eens een fotootje van de stand van zaken.

Ziet er al lekker groen uit zo.

Nou, heb de Oase Biomaster 2 thermo 250 geïnstalleerd. De spray bar past precies in de breedte van de zijruit, hoefde niks in te korten behalve de slangen.

Bepaald stil kan ik hem niet noemen, ik vind dat de motor best bromt en het kastje verstrekt dat nog een beetje. Dat zal wennen worden, maar ik heb nu wel een prachtige stroming in mijn bakje. Heel mooi bovenin heen en onderin terug, over de hele breedte.

Veel planten groeien intussen als kool (de soorten die groter worden in elk geval), zal binnenkort aan een eerste snoeibeurt moeten gaan geloven. Verlichting staat nu op 50% omdat ik vorige week wat alg kreeg, na een grondige schoonmaakbeurt en grote water wissel lijkt dat nu beter te gaan. Weekje aankijken en als dat niet terugkomt weer voorzichtig opvoeren. Gelukkig heb ik makkelijke planten gekozen voor de opstart.

1000022739.jpg
1000022738.jpg

Bijlagen

• 1000022739.jpg
    1000022739.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 21
Leuk bakje.

Bepaald stil kan ik hem niet noemen, ik vind dat de motor best bromt en het kastje verstrekt dat nog een beetje. Dat zal wennen worden

Vaak is het resonantie van de slangen tegen meubel aan, probeer deze “vrij” te krijgen of effe snel een handdoek ertussen.
Lucht wat nog in filter/pomp-huis zit of vrijkomt bij een nieuwe filter zou ook een oorzaak kunnen zijn.

Heb zelf filter in een bak staan met daaronder iets van demping, met de slangen was het uitproberen zodat ze niet onder spanning staan, heb zoveel extra lengte dat ik het filter draaiend uit kast kan schuiven, hij is nu heel stil en hoor enkel het water in achterste CO2 reactor stromen
20240602_191900.jpeg

Laatst bewerkt:
Dank je, heb de slangen zo goed mogelijk zo gewrongen dat ze het kastje zelf niet raken. Het kastje van de Lido 120 is niet groot en ik heb er ook een 2kg fles CO2 in staan, dus veel ruimte om te manuvreren heb ik niet. De filter eens goed schuin houden hielp meer, er ontsnapte nog best wat lucht die ik er met "purgen" blijkbaar niet uit kreeg, ik heb de indruk dat het motortje daardoor minder bromt. Heb er nu ook een oud kussentje van de tuinstoelen onder gewurmd, dat zit nu zeg maar rond de bodem en de onderste helft van de filterpot gefrommeld. Bij elkaar scheelt het een hoop, de zware, resonerende bromtoon is nagenoeg weg, het is een stuk beter nu. Dank voor de tips, bij elkaar opgeteld hebben ze best wel verschil gemaakt. Ik hoor nog wel wat gezoem en het suizen van het water in de buizen (denk ik), maar niet meer zo luid dat ik me er aan erger.

Laatst bewerkt:
Mooi bakje zo!

Je hebt het over de ontwikkeling van algen, maar kan me niet herinneren iets over voedingsbodem en/of plantenvoeding die je gebruikt te hebben gelezen?
Als je niets geeft, of alleen een valse 'all in one', denk ik dat daar mogelijk een oorzaak ligt. (een valse all in one= een all in one plantenvoeding zonder nitraat en fosfaat, terwijl planten dat echt nodig hebben).

Hoi Lysia, dankjewel.
Ik heb een voedingsbodem van Dennerle Deponietmix zwart met fijn zwart grind erover en extra voedings sticks bij de wortels van de planten. De eerste 2 weken had ik tweemaal per week een "echte" all in one mét nitriet en fosfaat maar ben nu overgestapt op EI-bemesting met schema en spulletjes van de Aquariumbemesting website, samen met hun Carbo. Heb ook van hen kleibolletjes mix mee besteld om in de toekomst te gebruiken voor de wortelbemesting.

Een week of anderhalf geleden kreeg ik ineens wat pluizige alg op mijn kienhout. Bij de wekelijkse waterwissel afgelopen woensdag heb ik dat schoongemaakt met een kwastje en zoveel mogelijk met de tuinslang afgezogen wat er aan troep vanaf kwam en daarna het water zover laten zakken dat het hout bloot kwam (dus wat meer verwisseld dan de helft, daardoor). Vervolgens de dosering Carbo die ik normaal gesproken na de wissel in het water zou doen in een bakje gedaan en daar het hout goed mee ingesmeerd met dat kwastje. Vervolgens het aquarium weer gevuld en verder gegaan met mijn EI-schema van Aquariumbemesting en de verlichting nog wat verder gedimd, op advies van mede forumlid Cornelius. Sindsdien geen alg meer gezien, zelfs niet een beetje groene aanslag op het glas, maar we zijn natuurlijk maar een halve week verder. Even afwachten nog hoe het verder ontwikkelt maar ik houd het secuur in de gaten, als de alg na een week niet terugkomt gaat het licht weer in wekelijkse stapjes omhoog.

Kortom, ik doe mijn best om hier zoveel mogelijk kennis op te doen door hier veel te lezen en vragen en doe dingen nu al heel anders dan ik vroeger deed, en teveel afging op het advies van een LFS. De visjes gezond houden lukte toen ook al aardig maar ben nu vastbesloten om ook de groene vingers meer te ontwikkelen. Daarom ook meteen een co2-installatie gekocht terwijl dat voor mijn start-plantenpakket misschien niet eens echt nodig was, maar kwaad kan het denk ik ook zeker niet zolang ik de drop checker in het donkergroen houd. De volgende stap is dat ik binnenkort mijn snoeitechniek moet gaan oefenen want de plantjes groeien intussen goed. Ik ben echt blij dat ik hier weer lid van het forum ben geworden, echt het gevoel dat ik ik korte tijd enorm veel opgestoken heb. Maar ondanks jaren aquarium ervaring in het verleden ben ik zeker op het gebied van de plantenverzorging echt een beginner dus alle tips van ervaren aquarianen zijn welkom.

Wat voor kleur had die pluis op je hout? Want zeker bij hout kan daar in het begin wat schimmel op groeien. Dat is een beetje grijzig en kan geen kwaad. Sterker nog als je garnalen hebt, vinden die het erg lekker en ontfermen zich erover.

Het waren inderdaad grijzige pluisjes, dus misschien was het wel gewoon die schimmel?
Er zitten nog geen beestjes in mijn bak, heb drie soorten vissen uitgekozen voor de bevolking en weet eigenlijk mij niet of ik er ook garnalen bij wil. Weet zelfs niet of dat gaat bij de visjes die ik uitgekozen heb (pauwooggrondel, Espei en honing goerami). Van de Espei's zullen garnalen weinig te vrezen hebben lijkt me, van die andere twee weet ik het niet. Zijn garnalen goed voor je bak, als vuilnismannen zeg maar?

Ik heb nu inmiddels een jaar of 10 diverse vissen gehouden en ben sinds 2 weken met garnalen begonnen. En ik ben helemaal verkocht! Wat een gezellige en actieve opruimers zijn dat!

Om je een idee te geven hoe ik met de combi garnalen/ vissen om gegaan ben:
Of het met de vissen (zie onder) die ik ga houden blijft goed gaan, wordt een beetje spannend, aan de andere kant heb ik (erg) veel verstopplaatsjes en ik geef de vuurgarnaaltjes een ruime voorsprong. Het kan nog wel een maand of 2 (?) of zelfs langer duren voordat er vissen in mijn bak komen.
De vissen die er bij komen:
Pseudocrenilabrus nicholsi waarschijnlijk 1 á 2 mannen en 2- 4 vrouwen. (Beetje afhankelijk van het aanbod). Een bodembewonende cichlide die met 12 cm net te groot is voor de dwerg-afdeling.
Glossolepis pseudoincissus: een wat minder grote regenboogvis (ongeveer 8 cm), een groepje met vrouwen en mannen.
Pseudomugil furcatus: een klein regenboogvisje (ongeveer 5 cm), mooi schooltje
Sturisoma panamense, tenminste een koppel.
Misschien een oppervlaktevis, welke weet ik nog niet.
Tenminste 3 van deze soorten zijn met zekerheid niet vies van een garnaaltje.

Als dit in de toekomst echt verkeerd blijkt te lopen (ik weet dat het een gokje blijft) kan ik altijd nog naar de grotere amanogarnalen overstappen. Die zijn flink groter, en dat zou echt goed moeten gaan. De reden dat ik dan toch eerst voor de vuurtjes ben gegaan is, dat hun kleur beter in de bak passen én dat ze zichzelf in zoetwater voortplanten en ik hou er wel van om een populatie van iets te hebben die zichzelf in stand houdt.

Je hebt wel een bijzondere combinatie van soorten bij elkaar gezocht, zeg! Heel leuk. Ik vroeg me in het topic van jouw nieuw in te richten bak al af waarom je toch zo met die plantenbakken bezig was, maar ik neem aan dat dit met die Glossolepis pseudoincissus te maken heeft? Ik lees dat die nogal hardhandig met de plantjes omgaan.
Die vorkstaart regenboogjes heb ik ook nog naar zitten kijken, dat lijkt mij ook een heel leuke soort. Maar ik wilde echt niet teveel soorten door elkaar en ook niet teveel vissen in mijn kleine bak, en van die soort moet je eigenlijk ook weer een groepje houden. Ik wilde één schooltje van een heel kleine soort (dat wordt de Espei, dus) en nog twee leuke soorten in koppel of trio daarbij, dus ik ben bang dat het teveel wordt als ik die ook nog neem.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik ga eens op onderzoek uit naar de vuurgarnaaltjes. Als ik er wat meer over weet ga ik ze misschien ook nog leuk vinden!

Laatst bewerkt:
Die plantenbakken zijn vooral voor de pseudocrenilabrussen. Dat zijn gravende cichliden (hoewel nog wel te combineren met planten) en op deze manier hebben zij 'kale' zandvlaktes om in bezig te zijn, maar de planten hebben de mogelijkheid om goed te kunnen wortelen, zodat ze veel beschutting geven voor jong grut. En het buizenstelstel geeft nog extra schuilplaatsen, extra doorstroming en wat hoogteverschillen in de bak (optisch leuker).
Ik heb in mijn 2m bak ook al zo'n buizenstelsel en was daardoor geïnspireerd om het op deze manier te doen met deze bak. Ik merkte dat veel méér vissen er gebruik van maakten, dan voorzien.
De regenbogen zouden normaal gesproken niet te veel met planten moeten doen.

En ik noem de bak voor mezelf: Who is afraid of Red, yellow and blue......

Vaak is het resonantie van de slangen tegen meubel aan, probeer deze “vrij” te krijgen of effe snel een handdoek ertussen.
Lucht wat nog in filter/pomp-huis zit of vrijkomt bij een nieuwe filter zou ook een oorzaak kunnen zijn.
Als ik nu met een decibel-meter app op mijn telefoon voor de bak ga staan meet ik 26-27 decibel. Ik hoor meer suizen dan brommen, nu. Als het stil is in huis hoor je het nog steeds goed, maar ik vind het niet heel storend, als de compressor van de koelkast in de keuken aanslaat hoor ik die er bovenuit zelfs en die heeft me nooit gestoord. Als ik google hoeveel decibel filters produceren vind ik "decibel levels typically in the low 30s or below for quiet models" Is dit het maximaal haalbare en moet ik hier tevreden mee zijn?

Voor het eerst bij het wekelijks onderhoud gesnoeid: de Hygrohila rechts achter groeide over alles heen en heb ik wat ingekort en teruggeplant.

Sinds het weekend zit er 13 stuks Espei en 4 nog piepkleine Pauwooggrondeltjes in.

Nu ook flink wat bruinalg, op de kleine plantjes vooraan (Cryptocoryne nevilii en Cryptocoryne wendti) en op de Anubias dit hoog op het hout zit. Dat hoog op het hout was dus niet zo handig, qua hoeveelheid licht. Daarom heb ik de drijfplantjes er nu maar boven gehangen. De stengelplanten achterin lijken er niet zo vatbaar voor. Ik weet dat bruinalg vanzelf over moet gaan en wacht dus rustig af. Voor nu heb ik alleen de CO2 ietwat verhoogd en staat de verlichting nog steeds gedimd op 50%. Goed dus dat ik planten heb die met minder licht tevreden zijn en toch groeien.

Groeten, Gerard

1000023263.jpg

Excuseer, drie Pauwooggrondeltjes, ik vind er net eentje die het niet gered heeft... Jammer.

Zie er mooi uit. De bruinalg kun je eventueel zo van de blaadjes afvegen. Op een gegeven moment zal het idd wegblijven.

Zie er mooi uit. De bruinalg kun je eventueel zo van de blaadjes afvegen. Op een gegeven moment zal het idd wegblijven.
Dank je, dat eraf vegen doe ik ook wel zoveel mogelijk, maar bij de meest fragiele blaadjes van de kleine planten lukt dat niet altijd, dan wrijf je het blad zelf fijn als je niet uitkijkt. Bij de stevigere bladeren, en zeker van de Anubias lukt dat beter.

Plant rechtsachter doet het mooi, welke is dat Gerard?

Dat is de Hygrohila stricta. Die groeit inderdaad fantastisch. Als ik zie hoe dik en sterk die stengels in een maand tijd geworden zijn, echt verbazingwekkend. Ik vind het ook een mooie heldere kleur groen. Met snoeien en terugplanten probeer ik de bos nog dichter te maken, fijn voor de visjes.

Het is inderdaad een mooie plant, maar ik heb 'm er net uitgedaan: de blaadjes zijn erg kwetsbaar, als er een slak langsdendert, of een vis tussendoor zwemt, laat ie ze al vallen of zijn ze beschadigd. En dat betekent dat ik altijd ronddrijvende blaadjes had, en de plant zelf werd er ook niet mooier van.
ik heb de strijd opgegeven.

Ik heb de indruk dat de bruinalg in mijn bak begint af te nemen, maar wat heb ik nu ineens voor raar wit spinnenweb op mijn mangrove hout? Is dat schimmel? Kan het kwaad? In mijn bakken vroeger nooit gezien.
1000023434.jpg

Dank je, dat lijkt er inderdaad wel op. Het is best zeldzaam, begrijp ik; heb ik weer, zal ik maar zeggen. Ik lees ook dat het ongevaarlijk is voor vissen en planten, en ik heb geen slakken of garnalen in de bak dus het kan voor mij blijkbaar geen kwaad. Het kan er in een paar uur ineens zijn, en ook heel onverwachts ineens weer verdwijnen, lees ik. Ik ben benieuwd.

En dat klopt blijkbaar ook: nu,nog geen 3 uur later:
1000023435.jpg

Bijna niks meer van over. Heel vreemd verschijnsel.

Bijzonder om te zien hoor.

Je ziet het nog net niet bewegen waar je bij staat. Als het hierbij blijft, of althans niet te gortig wordt, vind ik het heel leuk om een keer gezien te hebben, maar als het uit de hand loopt wordt het wat minder lijkt me. Er gaan het zien.

Slijmzwam, had ik ooit in het begin in mijn India-bak, een tijdje later was het weg en bleef weg. In mijn Borneo-bak ook een keer gehad, maar heel klein. Ook weg. Ik vond het ook mooi om te zien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan