Wat is er nieuw

Bakkie van Papaguinness - Juwel Lido 120

Korte update. De bruinalg wordt minder. Verlichting nog steeds op 50% gedimd en intussen de Kikkerbeet flink zijn gang laten gaan om het prettig te maken voor de Honinggoerami's die ik binnenkort wil verwelkomen. Ik moet duchtig met de snoeischaar aan de gang want goeiendag zeg, wat groeit het allemaal.

1000023598.jpg

1000023601.jpg

Nou vraag ik me af of ik te impulsief iets stoms gedaan heb.

Ik was bij mij favoriete LFS om mijn Honinggoerami's "gold" te kopen. Dat is gelukt, hopelijk één man en drie vrouwen, dat was althans de bedoeling maar zo gemakkelijk zijn die nog niet uit elkaar te houden. Ze zijn na het overwennen direct bezig door de bak te zwerven en de boel te verkennen, wat ik hoopgevend vind, ze zien er in elk geval niet al te gestresst uit.

Alleen, in de winkel viel mijn oog op een heleboel Betta vrouwen en tegen zoveel vrouwelijk schoon was ik niet opgewassen. Tamelijk impulsief twee prachtig gekleurde Betta dames gekocht.
1000023643.jpg

1000023641.jpg

Ik hoop maar dat ik hier geen spijt van krijg, maar intussen vind ik ze wel heel mooi.

Intussen beginnen mijn Pauwooggrondels aardig op kleur te komen:

1000023634.jpg

Ik heb mijn bestand nu wel compleet:
13 Espei
4 Pauwooggrondel (geprobeerd 1 man, 3 vrouw maar of dat gelukt is moet nog blijken)
4 Honinggoerami (ook geprobeerd 1 man, 3 vrouw)
2 Betta vrouw

Als ik van alle vissen de maximale volwassen maat neem begin ik toch aardig in de buurt van 1 centimeter vis per liter te komen, dus er kan nu echt niks meer bij. Omdat de meesten nog niet volgroeid zijn is het nog lang niet zover, maar toch.

Alles rustig in de bak, met Betta vrouw en één van mijn Honinggoerami's op de voorgrond. De Espei's zorgen altijd voor genoeg beweging. De Pauwooggrondels zijn erg lastig in beeld te krijgen dus dat heb ik even opgegeven.

De Espei's zorgen altijd voor genoeg beweging.

Dat is nu het voordeel van een video met een beschrijving van wat je moet zien.........

Ik hoor men vaak Espei's aanbevelen maar wist echt niet welke vissen dat dat waren, het zijn dus gewoon kegelvlekken, terwijl ik deze ook al jaren heb :stom:

Ja, maar er is niet een "gewoon kegelvlek". Er zijn drie gangbare Trigonostigma's in de handel. De bekendste is de Heteromorpha, die iedereen wel kent. Deze heeft de grootste kegelvlek en is ook wat groter en forser dan de andere twee:
1000023673.jpg

Dan is er de Hengeli, die een oranje, fluorescerende streep boven een kleinere zwarte vlek heeft, met een verder doorzichtig lichaam en vinnen:
1000023674.jpg

Een tot slot de Espei, die donkerder, koperkleurig rondom de hele zwarte vlek is:
1000023675.jpg

In het verleden heb ik de Hengeli's gehad, nu dus de Espei's. Beiden worden niet groter dan 2,5-3 centimeter. Ik vind de Espei net iets mooier en kleurrijker, qua uiterlijk en gedrag lijken ze verder enorm op elkaar.

Ik heb achteraf wel wat spijt dat ik me van de week heb laten verleiden om TWEE Betta vrouwen mee te nemen. Ik had het bij eentje moeten laten. Tot nu toe heb ik nog geen enkele agressie kunnen ontdekken maar ik weet intussen dat dat ook na langere tijd nog kan komen. Gelukkig heeft mijn bak veel planten en andere schuilplekken, hopelijk scheelt dat. Ik houd het scherp in de gaten en zal er eentje uitvangen als dat nodig blijkt te zijn. Ik ga er dan een apart bakje voor inrichten op mijn werkkamer, of er gaat er eentje terug. Ik vind het wel schitterende beestjes, mooier dan de mannen eigenlijk.

Laatst bewerkt:
Ja, maar er is niet een "gewoon kegelvlek". Er zijn drie gangbare Trigonostigma's in de handel. De bekendste is de Heteromorpha, die iedereen wel kent. Deze heeft de grootste kegelvlek en is ook wat groter en forser dan de andere twee:

Deze "gewone" heb ik in mijn bak, de andere zijn inderdaad veel mooier.

Dank voor de toelichting, ben weer wat wijzer geworden.

Deze "gewone" heb ik in mijn bak, de andere zijn inderdaad veel mooier.

Dank voor de toelichting, ben weer wat wijzer geworden.
Haha, ik heb hier in korte tijd al veel geleerd, en niet in de laatste plaats van jou. Leuk dat iemand ook van mij wat wijzer is geworden.

Alles rustig in de bak, met Betta vrouw en één van mijn Honinggoerami's op de voorgrond. De Espei's zorgen altijd voor genoeg beweging. De Pauwooggrondels zijn erg lastig in beeld te krijgen dus dat heb ik even opgegeven.

Bekijk bijlage 391924
Ziet er super uit. 💪

Dankjewel. Ik ben nu twee maanden bezig met dit bakje en ben tevreden met hoe het er nu al bij staat. In het verleden was ik echt serieus bezig met mijn grote Malawi-bak, daar had ik me echt in verdiept, maar met mijn plantenbakjes deed ik maar wat en geloofde ik nog echt dat het met een scheutje Profito per week vanzelf goed zou gaan, uiteraard met lelijke planten tot gevolg. Nu ben ik voor het eerst serieus met bemesting, snoei en CO2 bezig en het verschil is kolossaal. Ik ben dan ook dankbaar voor het vele dat ik hier in zo korte tijd al geleerd heb, onder meer van @Tutorial, @Lysia, @jessicapilon, @Cornelius en het vele lezen van andermans posts. Nu wordt de uitdaging om het allemaal met goed snoeien, betere verlichting en goede voeding steeds mooier te maken. Ik heb er in elk geval veel plezier in.

Krijg nou wat? Heb ik ijverige honinggoerami's? Ik schuif de drijfplantjes uit elkaar om diepvries muggenlarven achterin de bak te kunnen verdelen en zie ineens een bedje schuim. Er wordt intussen flink op los gebaltst in mijn bak dus het zal inderdaad wel als schuimnestje bedoeld zijn.
1000023810.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan