Bakkie voor betta


Laura94

Active member
Lid geworden
26 mei 2020
Berichten
43
Leeftijd
29
Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Laura. Ik heb een superfish home 25 opgestart voor 1 betta man. Misschien met een paar japonica garnalen? Hij zit met 1 betta waarschijnlijk ook vol. Ik laat de bak nu 4 weken indraaien. Iemand nog tips? Ik hoor het graag! Ik ben nog op zoek naar kikkerbeet, dit kan ik nog nergens vinden.
 

Bijlagen

  • 20200526_124603.jpg
    20200526_124603.jpg
    207.6 KB · Weergaven: 179
Ziet er leuk uit en met wat drijvers zal de Betta vast tevreden zijn als de bak is ingedraaid. Om deze periode wat te helpen kun je wekelijks een klein beetje verkruimeld voer in de bak doen zodat de bacterien te eten hebben.
 
Hoi Laura, wat leuk. Wij houden ook erg van betta's en hebben er 2.

Elke betta is weer anders, maar wat die van ons de leukste planten lijkt te vinden zijn Braziliaanse klimop, gewoon los drijvend, en anubias barteri, dat is de anubias met grote bladeren. Die kan je op een steen of stukje hout of op decoratie binden.

Voor je garnaaltjes kan je wat mos in je bak doen, bijvoorbeeld javamos of Christmas mos of bronmos. Dat vinden de garnaaltjes fijn om tussen te zitten te wroeten en om hun kleintjes in te leggen. De betta zal van die kleintjes wel eens snoepen maar dat kan geen kwaad. Als je dat vervelend vind is de combinatie betta garnaal misschien minder handig voor je.

Verder zijn betta's erg blij met de meeste planten hoor, en met decoratie waaraan geen scherpe punten of randen zitten, niet aan de binnenkant en buitenkant, anders kunnen ze zichzelf beschadigen.

Heel veel plezier hier op het forum en welkom.
 
Ziet er leuk uit en met wat drijvers zal de Betta vast tevreden zijn als de bak is ingedraaid. Om deze periode wat te helpen kun je wekelijks een klein beetje verkruimeld voer in de bak doen zodat de bacterien te eten hebben.
Ja dat doe ik inderdaad al. Kan nergens drijvers vinden. Word marktplaats denk ik.
 
Hoi Laura, wat leuk. Wij houden ook erg van betta's en hebben er 2.

Elke betta is weer anders, maar wat die van ons de leukste planten lijkt te vinden zijn Braziliaanse klimop, gewoon los drijvend, en anubias barteri, dat is de anubias met grote bladeren. Die kan je op een steen of stukje hout of op decoratie binden.

Voor je garnaaltjes kan je wat mos in je bak doen, bijvoorbeeld javamos of Christmas mos of bronmos. Dat vinden de garnaaltjes fijn om tussen te zitten te wroeten en om hun kleintjes in te leggen. De betta zal van die kleintjes wel eens snoepen maar dat kan geen kwaad. Als je dat vervelend vind is de combinatie betta garnaal misschien minder handig voor je.

Verder zijn betta's erg blij met de meeste planten hoor, en met decoratie waaraan geen scherpe punten of randen zitten, niet aan de binnenkant en buitenkant, anders kunnen ze zichzelf beschadigen.

Heel veel plezier hier op het forum en welkom.
Bedankt voor alle info! Snoept een betta ook een japonica garnaal op? Ik vind vuurgarnalen ook erg leuk. Misschien die halen en dan nog een aantal weken wachten voor de betta zodat er al wat gekweekt is? Maar volgens mij is dit filter niet veilig voor zulke kleine garnalen.
 
Ja dat hangt van de Betta af en sommige eten zelf grotere garnalen op. Zo heeft de mijne ooit een aantal Citroentjes opgegeten dus ik combineer die niet weer. Maar soms gaat het ook goed.
 
Ik vind je bak er erg leuk uitzien. Mocht je belangstelling hebben voor Braziliaanse klimop om te laten drijven, dan wil ik je best wat opsturen tegen verzendkosten.
Kijk maar, niets hoeft :)
 
Ik vind je bak er erg leuk uitzien. Mocht je belangstelling hebben voor Braziliaanse klimop om te laten drijven, dan wil ik je best wat opsturen tegen verzendkosten.
Kijk maar, niets hoeft :)
Ik zie de tip hierboven over aquaplantsonline. Had ik nog helemaal niet aan gedacht? ga daar nog maar wat bestellen
 
Ja dat hangt van de Betta af en sommige eten zelf grotere garnalen op. Zo heeft de mijne ooit een aantal Citroentjes opgegeten dus ik combineer die niet weer. Maar soms gaat het ook goed.
O, dan hou ik hem maar alleen. Wil niet dat hij alle garnalen opeet. Als het bij wat baby zou blijven vind ik het nog oke
 
Dan nog even een vraagje. Ik gebruik easy life profito. Is dat genoeg?
 
Ik denk het wel maar dat hangt af van de hoevelheid licht die de vraag naar voeding bepaald en wat de planten wensen. Zelf voegde ik in de kleinere bakken ook enkel plantenvoeding toe.
Je hebt geen echt moeilijke planten dus ik verwacht niet echt problemen.
 
Als je profito gebruikt, zorg dat je je nitraat en fosfaat blijft meten. Die zitten niet in Profito en kun je dus tekorten van krijgen. Losse druppeltests daarvoor zijn verkrijgbaar en zitten ook in testkoffertjes.
Als je nog een drijver zoekt, heb ik om de haverklap wel Salvinia Natans beschikbaar dat je gratis kunt ophalen als je wil :)
 
Nog een vraagje? ik wil toch vuurgarnaaltjes proberen. Die zouden er dan over 4 weken inkomen. Hoe maak ik mijn filterhuis veilig? Kan ik horgaas voor de gaten doen? Dat heb ik nog liggen. Ik lees ook over een panty over het filter zelf. Maar dan komen ze toch alsnog in het filterhuis? Of kruipen ze daar ook weer uit? Dat de betta er af en toe wat weg snoept vind ik niet erg. Maar wel als het filter dat doet. Verder zal ik dan zorgen voor meer verstopplekken.
 
Over de ingang van je filter kun je soms een 'shrimp guard' plaatsen of inderdaad een panty (pas op met geverfde kleding want laatst was er iemand met blauw water), dat ligt een beetje aan het filter zelf.

Maar vuurtjes bij een betta? Er is goedkoper levend voer hoor!
 
Over de ingang van je filter kun je soms een 'shrimp guard' plaatsen of inderdaad een panty (pas op met geverfde kleding want laatst was er iemand met blauw water), dat ligt een beetje aan het filter zelf.

Maar vuurtjes bij een betta? Er is goedkoper levend voer hoor!
Dus toch maar geen vuurtjes? Ik lees zoveel verschillende dingen. Bij veel gaat het ook wel goed? jij zou er niks bij doen? Misschien een appelslak?
 
Zoals ik het zie: 25 liter bakje is prima voor een enkele betta maar niets er bij. Het bakje is er niet groot genoeg voor en het geeft de betta een hoop minder stress dus betere gezondheid.

PS. voor 1 appelslak wordt al minimaal zo'n 20 liter aquarium aanbevolen en niet kleiner. Appelslakken hebben best een redelijke biologische belasting.
 
Zoals ik het zie: 25 liter bakje is prima voor een enkele betta maar niets er bij. Het bakje is er niet groot genoeg voor en het geeft de betta een hoop minder stress dus betere gezondheid.

PS. voor 1 appelslak wordt al minimaal zo'n 20 liter aquarium aanbevolen en niet kleiner. Appelslakken hebben best een redelijke biologische belasting.
Oke bedankt! Dan hou ik het bij de betta. Ideaal zo'n forum! ?
 
Roep dat niet te snel hoor! Komt vast zo iemand langs die zegt dat garnalen en een betta bij hem/haar prima gaat en dan ga je weer twijfelen ;)
Ja heel vervelend dat! Zou het wel graag willen, iets meer leven in het bakkie. Een betta is schitterend, maar niet zo actief. Maar wil ook echt niet dat de hele kolonie vuurtjes vermoord word!
 
Bij een betta kan het meerdere kanten op gaan maar dan heb ik het over bij vissen niet over garnalen. Voor een betta is een klein garnaaltje gewoon voer. Ik denk dat wanneer je een betta aanschaft je in eerste instantie er vanuit moet gaan dat er niets anders bij kan en helemaal in een klein aquarium heb je er gewoon niet de ruimte voor. In een aquarium van een meter lang met veel beplating, hout en stenen zullen veel garnaaltjes wellicht aan het zicht ontsnappen en zich op die manier in stand houden. Met diezelfde logica kun je er dan ook meerdere betta vrouwtjes bij stoppen. Maar zoals we begonnen, die opties heb je met een 25L bakje gewoon niet.

Wellicht kun je in plaats van een betta een garnalen bakje met een appelslak doen? Dat zou dan wel weer kunnen.
 
Bij een betta kan het meerdere kanten op gaan maar dan heb ik het over bij vissen niet over garnalen. Voor een betta is een klein garnaaltje gewoon voer. Ik denk dat wanneer je een betta aanschaft je in eerste instantie er vanuit moet gaan dat er niets anders bij kan en helemaal in een klein aquarium heb je er gewoon niet de ruimte voor. In een aquarium van een meter lang met veel beplating, hout en stenen zullen veel garnaaltjes wellicht aan het zicht ontsnappen en zich op die manier in stand houden. Met diezelfde logica kun je er dan ook meerdere betta vrouwtjes bij stoppen. Maar zoals we begonnen, die opties heb je met een 25L bakje gewoon niet.

Wellicht kun je in plaats van een betta een garnalen bakje met een appelslak doen? Dat zou dan wel weer kunnen.
Bedankt voor de info! Nee, de betta komt er sowieso! Dan maar alleen. Was alleen nog net iets leuker geweest met iets erbij. Maar als dat niet kan ook prima!
 
De kortvinnigen zijn ook veel actiever in de regel dan die met lange vinnen en hier leven ze ook langer is mijn ervaring.
 
De kortvinnigen zijn ook veel actiever in de regel dan die met lange vinnen en hier leven ze ook langer is mijn ervaring.
Dat lees ik hier inderdaad ook veel. Een kortvinnige kan ook in dit bakkie? Als die meer zwemmen dacht ik te weinig ruimte?
 
Die heb ik ook altijd in een 30 liter hoor.
 
Vergis je daar niet in, bij mij gaat hij de hele bak door en is de hele dag bezig om te kijken of er voedsel is, als ik maar even opsta dan is hij ook gelijk actief om te kijken of er voedsel aan komt.

Hier idem, beide zwemmen de hele bak door. Er zijn maar korte periodes dat ze blijkbaar een dutje doen.
 
mijn 2 dames betta hebben al mijn garnalen opgevreten, dus daar komen geen garnalen meer bij in...
 
Bedankt voor de info! Nee, de betta komt er sowieso! Dan maar alleen. Was alleen nog net iets leuker geweest met iets erbij. Maar als dat niet kan ook prima!
Kan ook prima met Japonica's hoor, die zijn sowieso te groot voor Betta's om op te eten.
Mijn Betta ging echter ook prima met garnalen samen, maar daarin heb je nooit garanties.
 
Ja dat doe ik inderdaad al. Kan nergens drijvers vinden. Word marktplaats denk ik.
Ik heb mijn drijf planten (salvinia Natans) gekocht bij een tuincentrum. Op de vijverafdeling hadden ze nog een emmer staan voor 3 euro.
 
O dat is erg goedkoop in elk geval.
 
Ik heb mijn drijf planten (salvinia Natans) gekocht bij een tuincentrum. Op de vijverafdeling hadden ze nog een emmer staan voor 3 euro.
Bedankt voor de tip. Heb ze vanmorgen ook gevonden in een tuincentrum? ook catappa blad gehaald.
 
Iemand nog tips?
 

Bijlagen

  • 20200527_132225.jpg
    20200527_132225.jpg
    230.4 KB · Weergaven: 143
Ééntje maar, over dat lelijke binnenfilter ;))
 
Ééntje maar, over dat lelijke binnenfilter ;))
Haha ja dat is wel zo. MJA, die laat ik nu mooi zitten. Vond het nog wel meevallen met ook die zwarte achtergrond ?
 

Terug
Bovenaan