Wat is er nieuw

Baktopur vraag

• Onderwerp starter Onderwerp starter OrionPax
  • Startdatum Startdatum
O

OrionPax

Guest
Hallo,
Als ik de gebruiksaanwijzing van Baktopur lees moet ik na behandeling het water verversen en nabehandelen met sera aqutan en sera nitrivec.
Dit lijkt me echter een koppelverkoop truc en een hele dure oplossing (ik heb ruim 800 liter)

Is het echt nodig of zijn er andere manieren va nabehandelen?

Eventueel over kool gaan filteren misschien.

Nou, dat zou je de kop kosten,zeg.

Waterverbeteraar, en nitrificerende bacterie.

Die allemaal om zeep zijn geholpen.

Kool haalt restant medicatie eruit maar vult niet de bacterien aan. Daar zou je iets voor kunnen gebruiken. Bv Nitrifec.

Als ik Baktopur gebruikt heb ververs ik het aquariumwater twee keer binnen een paar dagen. Ik voeg een bacteriegel toe en een aantal emmers water uit een gezond aquarium. Verder niets.
Verder in de weken erna extra veel aandacht voor het aquariumonderhoud, het voeren van de vissen etc.

Hobbygroet,
Jos Hut

Als een vis ziek is waarbij bactopur nodig is, probeer ik 'm juist apart te behandelen en nooit de gehele bak. Je brengt naar mijn idee de "goede" bacteri�n om zeep, want na zo'n behandeling is het weer lastig om het water weer stabiel te krijgen. En zo is het ook zuiniger in gebruik.
Zo'n bact. ziekte begint meestal bij ��n of twee vissen, de meest zwakste en/of gestresste door wat voor reden dan ook.
Zorg wel dat je er vroeg bij bent en een waterwissel doet ook veel wonderen.
Maar zijn er vele ziek(wat ik eigenlijk zelden gezien heb, bij bact. ziekten in een normale gezonde bak) dan natuurlijk alles behandelen.
Andere ziekten, zoals bijv wormen kom je er niet onderuit en moet meestal heel de bak behandelt worden.

Natuurlijk zegt een verkoper dat je (van)alles in je bak moet doen, want dan ziet hij je weer snel terug, voor meer medicijnen, waterverbeteraars, nieuwe vissen...

En daarbij word er al veel te veel (anti-bacteri�le) medicijnen in het riool gedumpt die nauwelijks afbreekbaar zijn.

Dank voor de antwoorden, helaas wat tegenstrijdige berichten.
Ik heb de hele bak behandeld omdat ik al 3 zieke vissen in 4 dagen had, wil kijken of ik kan voorkomen dat meer vissen ziek worden en dat vissen die al ziek zijn maar nog geen symptomen vertonen misschien net op tijd behandeld worden.

Ik ga maar flink verversen en zal er wat bacterie�n bijgooien.
Helaas heb ik maar ��n aquarium dus water uitwisselen gaat niet.

@Bertus: ik had het over specifieke middelen en die vind ik best duur.
Weet jij betere (goedkopere) waterverbeteraar of "huismiddeltjes" die je kunt gebruiken?
Ik ben niet zo biologisch onderlegd dat ik weet waar allemaal nitrificerende bacteri�n in zitten 😉

@OrionPax,

De bacteri�n opnieuw aanvullen hoeven niet uit een duur flesje te komen.

Daar bestaan gratis alternatieven voor, die in veel gevallen nog eens veel beter werken ook:

Iemand bekend met de bosgrond methode om bacteri�n te enten?

Sera Aquatan is ook geen verplichting. Zet het te verversen water gewoon een dag op voorhand klaar. Alle chloor is er dan uit (heb wel geen idee of er chloor zit in Nederlands leidingwater, in Belgi� wel).

Daarnaast actieve kool gebruiken in je filter.

Haha, had met mn duffe hoofd even gemist dat dit al een link was :stom: :sorry:

jessicapilon zei:

Ook jij hebt het recht om wakker te worden. 😉

Nee, hoor, nabehandeling niet nodig.

Gewoon een flinke waterverversing en 24u over actieve kool filteren. Maar is er niet nodig na een behandeling met medicatie.

Zaken als aquatan of nitrivec zijn zinloos. Is wsl niets mis met je leidingwater (meten = weten), zitten in de benelux doorgaans geen chloor of zware metalen in en de bacteri�n in nitrivec zijn net degene die zich het snelst herstellen en je je dus geen zorgen over moet maken.

Bij twijfel kan je eventueel het ammoniak en nitrietgehalte nog verder opvolgen. Bij extreme problemen daarmee kan je eventueel nog verder water verversen. De enige juiste werkwijze.

gapak zei:
Nee, hoor, nabehandeling niet nodig.

Gewoon een flinke waterverversing en 24u over actieve kool filteren. Maar is er niet nodig na een behandeling met medicatie.

Zaken als aquatan of nitrivec zijn zinloos. Is wsl niets mis met je leidingwater (meten = weten), zitten in de benelux doorgaans geen chloor of zware metalen in en de bacteri�n in nitrivec zijn net degene die zich het snelst herstellen en je je dus geen zorgen over moet maken.

Bij twijfel kan je eventueel het ammoniak en nitrietgehalte nog verder opvolgen. Bij extreme problemen daarmee kan je eventueel nog verder water verversen. De enige juiste werkwijze.

Ik gebruik wel eens Biotopol als ik het water snel wil klaar hebben.

Het is niet altijd even praktisch om het uren te laten verluchten.

En biotopol, wat doet dat?

Juist, zware metalen verwijderen en water van chloor ontdoen en nog wat andere hocus pocus waarvan ik mij de vraag stel of de nevenwerkingen van de chemische producten die daarvoor nodig zijn niet erger zijn dan, ja dan wat eigenlijk?

Zitten er zware metalen in je leidingwater? Zit er chloor in je leidingwater?

Test je water maar eens. Ik durf wedden van niet.

Gewoon leidingwater nemen uit de koudwaterkraan(!) en eventueel nog wat aanzuren vlak voor de verversing...

Coulibaly zei:
jessicapilon zei:

Gelukkig maar zeg 😉 .
Bij het opstaan/wakker worden zit ik vaak eerst op de foon en dan zie je zo n link amper is me opgevallen en daarom dus mijn reactie. Bed is dus gewoon nog te lekker als ik wakker wordt 😀.

jessicapilon zei:
Coulibaly zei:
jessicapilon zei:

Gelukkig maar zeg 😉 .
Bij het opstaan/wakker worden zit ik vaak eerst op de foon en dan zie je zo n link amper is me opgevallen en daarom dus mijn reactie. Bed is dus gewoon nog te lekker als ik wakker wordt 😀.

Ik ken dat gevoel 🙂

gapak zei:
En biotopol, wat doet dat?

Juist, zware metalen verwijderen en water van chloor ontdoen en nog wat andere hocus pocus waarvan ik mij de vraag stel of de nevenwerkingen van de chemische producten die daarvoor nodig zijn niet erger zijn dan, ja dan wat eigenlijk?

Zitten er zware metalen in je leidingwater? Zit er chloor in je leidingwater?

Test je water maar eens. Ik durf wedden van niet.

Gewoon leidingwater nemen uit de koudwaterkraan(!) en eventueel nog wat aanzuren vlak voor de verversing...

Zeker. Maar bij ons zit er echt wel chloor in het water. Als je dat een paar uur laat luchten dan is het ook weg.

Maar soms heb je die tijd niet, moet dat water er 'nu' in. En dan is zo'n Biotopol het minste kwaad.

Maar ik geef je wel gelijk hoor. Wij zijn echt wel aan het afstappen van al die chemobrol. Voor sommige dingen zoeken we naar bio oplossingen, maar soms is het praktisch lastig. Wij hebben hier nog andere dieren rondlopen en super groot is het hier nu ook weer niet.

En de minister van esthetische zaken, la femme, heeft ook nog iets alles te zeggen. 😉

Een grote afgesloten regenton zomaar in de leefruimte plaatsen, dat krijg ik niet verkocht.

zooo.. wat een discussie 🙂

Ik heb net een meting gedaan en zie wat nitriet in de bak. Ook zie ik wat vissen schuren.
Is er iets dat ik SNEL kan doen?

Kool heb ik nog een beetje, ik zal dat in mijn bioloog plaatsen.

Waterverversen

alweer?
ik heb gisteren 80% ververst (600 liter)

alweer ja, zou ik zeggen.

~ Ivo

oef, dat wordt dan morgen, ik moet nu gaan slapen en morgen werken..

OrionPax zei:
zooo.. wat een discussie 🙂

Ik heb net een meting gedaan en zie wat nitriet in de bak. Ook zie ik wat vissen schuren.
Is er iets dat ik SNEL kan doen?

Kool heb ik nog een beetje, ik zal dat in mijn bioloog plaatsen.

Kan je ook even je NH3 meten en je pH?

Hoeveel nitriet heb je?
Als je minder dan 0,5 mg/l nitriet hebt, dan zou ik even wachten met verversen.

Wel asap bacteri�n toevoegen, wellicht heeft je Baktopur je huidige kolonie gedecimeerd. Probeer eventueel de beestjes maar eens uit van die bosgrond-methode.

Ook alle dode bladeren en andere rottende dingen verwijderen uiteraard.

Verder zo zuinig mogelijk voeren als de bacteriecultuur is aangetast en de no2 blijven meten tot die ok is.

Zeker. Maar bij ons zit er echt wel chloor in het water. Als je dat een paar uur laat luchten dan is het ook weg.

En hoe heb je vastgesteld dat er chloor in het water zou zitten?

Ik heb net een meting gedaan en zie wat nitriet in de bak.

En wat versta je onder 'wat nitriet'? Heb je ook het ammoniakgehalte gemeten? En de pH? De pH bepaalt namelijk voor een groot deel de mate waarin ammoniak en nitriet giftig zijn. Door deze drie waarden naast elkaar te leggen kan je bepalen of waterverversen aan te raden of net eerder onverstandig is.

Als je minder dan 0,5 mg/l nitriet hebt, dan zou ik even wachten met verversen.

Maak daar gerust 2 ppm nitriet van, op voorwaarde dat de pH > 7,1 en er een beetje zout aan het aquariumwater wordt toegevoegd (kijk eens in de speciaalzaak voor stressverlagend aquariumzout, ideaal bij nitrietproblemen!).

Wel asap bacteri�n toevoegen, wellicht heeft je Baktopur je huidige kolonie gedecimeerd.

Let op: er zijn verschillende soorten bacteri�n. Diegene waar men zich zorgen om dient te maken bij nitrietproblemen zijn de nitrificerende bacteri�n. En die voeg je niet zo makkelijk toe als je geen ander ingedraaid aquarium in de buurt hebt.

gapak zei:
En hoe heb je vastgesteld dat er chloor in het water zou zitten?

BeWWass2FBX98CjT40eVpEmCHZ_e7ZPa.jpeg

Hebben we helemaal in het begin eens getest, daarna eigenlijk nooit meer.

Eigenlijk fout van mij. Ik ga er vanuit dat verluchten of toevoegen van Biotopol alle chloor eruit haalt.

gapak zei:
Let op: er zijn verschillende soorten bacteri�n. Diegene waar men zich zorgen om dient te maken bij nitrietproblemen zijn de nitrificerende bacteri�n. En die voeg je niet zo makkelijk toe als je geen ander ingedraaid aquarium in de buurt hebt.

Ik ga eens voor je uitzoeken (wil het zelf eigenlijk ook weten), welke bacteri�n in die bosgrond doorgaans zitten.

Beluchten zal normaal gezien wel helpen als je dit lang genoeg doet. Verbaast me wel dat er nog chloor in het water zit. Ik zou het nog eens meten als ik jou was. Wie weet waren er die dag dat je hebt gemeten net werken geweest ofzo.

Moest het zijn dat er echt nog chloor in je leidingwater zit (waarbij ik mij dan wel de vraag stel waarom men daar wel en daar geen chloor toevoegt) kan je inderdaad (als beluchten geen optie is, en praktisch is het inderdaad misschien minder) gewoon wel iets als biotopol of aquasafe gebruiken.

gapak zei:
Beluchten zal normaal gezien wel helpen als je dit lang genoeg doet. Verbaast me wel dat er nog chloor in het water zit. Ik zou het nog eens meten als ik jou was. Wie weet waren er die dag dat je hebt gemeten net werken geweest ofzo.

Moest het zijn dat er echt nog chloor in je leidingwater zit (waarbij ik mij dan wel de vraag stel waarom men daar wel en daar geen chloor toevoegt) kan je inderdaad (als beluchten geen optie is, en praktisch is het inderdaad misschien minder) gewoon wel iets als biotopol of aquasafe gebruiken.

In Nederland mag het niet meer, maar in Belgi� nog wel.

Wettelijk mag er 25 mg Chloor per liter water inzitten, maar doorgaans zit er beduidend minder in.

Ze zijn hier ook wel aan het overschakelen op UV, ionisatie en andere technieken, maar dat zal nog wel even duren voor ze daar helemaal klaar mee zijn.

Woon zelf ook in Belgi�. Heb geen chloor in m'n leidingwater.

Tussen mogen en doen zit nog een verschil.

gapak zei:

Toch op de vroege ochtend weer iets geleerd. Ik wist niet dat jij in Belgi� woonde namelijk 😀 😉.

jessicapilon zei:
gapak zei:

Toch op de vroege ochtend weer iets geleerd. Ik wist niet dat jij in Belgi� woonde namelijk 😀 😉.

Al jaren geef ik hints, blijkbaar zijn die subtiel genoeg gebleven 😉 😀

gapak zei:

Dat kan zeker dat jij niks hebt. We zitten niet allemaal samen aangesloten op ��n centrale.

Sla er maar eens de websites op na van de diverse waterbedrijven. De meesten verstoppen het echt niet dat ze chloor gebruiken. Allemaal doen ze hun best om het als ongevaarlijk te beschouwen.

Dank voor alle tips.
Ik heb de volgende acties genomen.
Eergisteren nog mijn UV lamp uitgezet (die bleek nog aan te staan, stom!) en een van de sponsen van het bioloog een beetje uitgeknepen in het uitstroomvak van het bioloog zodat er wat meer bacteri�n in de bak zouden komen.

Ik heb (door tijdsgebrek) moeten meten met een stripje. (ik weet dat het niet betrouwbaar is maar kon niet anders)
PH was 7,3.
Nitriet was niet wit, eerste kleurtje (5 staat er op het stripje).

De volgende ochtend wederom voor mijn werk een stripje er in gehangen en nitriet sloeg niet meer uit.
De vissen schuurden al niet meer dus dat is een goed teken.

Gisterenavond toch maar even een verversing gedaan van 50% omdat ik nog wel wat bactopur rook.
Net ammoniak gemeten, =0 (met druppeltest) en PH =7 (met PH meter).

Chloor slaat wel uit op het stripje dus er zit zeker wel wat in. Ik mik er altijd zo'n 20 liter osmosewater bij (is wel weinig maar ik heb maar een 12 liter vat) dus dat scheelt wellicht ietsjes.

Coulibaly zei:
gapak zei:

Dat kan zeker dat jij niks hebt. We zitten niet allemaal samen aangesloten op ��n centrale.

Sla er maar eens de websites op na van de diverse waterbedrijven. De meesten verstoppen het echt niet dat ze chloor gebruiken. Allemaal doen ze hun best om het als ongevaarlijk te beschouwen.

Nou,in Belgie dan, in Nederland wordt al jaren geen chloor gebruikt.

Hebben ze andere methoden voor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan