Wat is er nieuw

Bare bottum vuurtjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter dschaap
  • Startdatum Startdatum
D

dschaap

Guest
Hallo allemaal,

Het is misschien een vreemde vraag, maar ik vroeg me af of en hoe goed vuurgarnalen te kweken zijn zonder bodembedekking.

Op mijn school ben ik een kweekplan aan het maken om vuurtjes te hebben als levend voer, maar dit werkt denk ik het makkelijkst zonder boden...

Zijn hier bedenkingen/idee�n over?

Groet, Dani�l

Waarom zonder bodem, waar ook bacterie in kan vestigen?
En waar ze de steentjes kunnen poetsen.

Het lijkt me makkelijk om de vuurtjes te vangen en heb veel voordelen gehoord over juist geen bodem zodat je bacteri�n in je filter zouden zitten.
Weet niet in hoeverre het waar is, maar aannemelijk is het wel.

Een tegen is dus sowieso dat de garnaaltjes geen zandkorrels hebben om te poetsen?

Ik zou wel een bodem nemen want daar gaan de bacteri�n juist inzitten en ik denk dat een filter vaak net te weinig is dan.
Ook zoeken de garnalen graag tussen de steentjes naar eten en afval.

Als je regelmatig ververst zou je zelfs ook zonder filter kunnen maar dat is dan misschien weer teveel van het goede.
Op een kale bodem vormt zich wel een laagje alg met andere rommel dus moet eigenlijk prima kunnen hoor.
Doe je bv een partij mosbollen in de bak.

Mosbollen liggen op de bodem,he.

Planten zijn geen must.
Kunnen ook met carmieken rolletje naar de bodem

Planten komen in de vorm van anubias die emers boven de bak gekweekt wordt, als een hydroponics systeem. een filter wordt ook zeker toegevoegd.
Op het gebied van garnalen zijn er dus wijnig voors en tegens wat dit onderwerp aangaat?

Zolang je voldoende bacteri�n hebt of voldoende ververst dan moet het wel kunnen lijkt me.
Waar die bacteri�n huizen is denk ik minder van belang dan.

Het zal best wel gaan lukken, maar om uit te vangen is een bodem niet erg veel moeilijker, dus het nut ervan wordt volgens mij minimaal.

Edit;
Daarnaast kan vuil zich in de bodem vestigen en niet in je bak gaan ronddwalen, wat het juist weer bemoeilijkt.

Maar je wil toch juist geen afval in je bodem ivm bodemrot?
Dit is een aanname van mij, heb geen feiten er voor, hoop dat iemand hier het tegenovergestelde kan 'bewijzen'/dit kan beamen

Je wilt wel vuil in je bodem.. je wilt alleen ook dat er voldoende zuurstof aanwezig is om te voorkomen dat 'verkeerde bacteri�n' gaan ontstaan.
Dus geen zuurstofloze plekken in de bodem.
Ik dacht dat het leken-verhaal ongeveer zo klinkt 😉

TonHageraats zei:
Het zal best wel gaan lukken, maar om uit te vangen is een bodem niet erg veel moeilijker, dus het nut ervan wordt volgens mij minimaal.

Edit;
Daarnaast kan vuil zich in de bodem vestigen en niet in je bak gaan ronddwalen, wat het juist weer bemoeilijkt.

+1

Ik zie het probleem van een bodem ook niet zo moet ik zeggen. Ik heb al vaak moeten uitvangen en dat gaat prima met een bodem in de bak.

Ik heb dat regelmatig gedaan Mark, deels per ongelijk maar dat is een ander verhaal, nooit ��n het niet overleefd heeft.
En inderdaad vuil in de bodem is voeding voor bacteri�n.

Dus wel gewoon een bodem.
Leek mij altijd dat die garnalen echt een ramp zouden zijn om te vangen.

Ik zou idd wel een bodem adviseren, en uitvangen is geen ramp maar wel geduld voor nodig.
Rustige bewegingen met het netje en niet te lang ��n garnaal opjagen, zorg dat er geen paniek uitbreekt!!

Dat moet wel goed komen.

Bedankt voor de adviezen allemaal!

Wat ik wel eens doe is een stukje macaroni in het netje doen, dan komen ze eten en haal je ze zo op :!

Gewoon zo uitgekookte macaroni?
Bevat dat niet teveel zetmeel voor die dieren?

Nee rauw er in.

En als verweneten een sliertje spaghetti dat kan ook, uiteraard niet teveel en eventueel na een aantal uren weer verwijderen, maar ze vinden het heerlijk om te eten, uiteraard matig en gevarieerd voeren, dit geld ook voor de diverse soorten komkommer en groenten welke je wel kan blancheren zonder zout of andere toevoegingen om het zachter te maken.

Edit,
Hier nog even een link van een tijdje geleden...
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1680109

Dan zijn ze hier verwend want voor spaghetti halen ze de neusjes echt op hoor. Komkommer vinden ze wel lekker.

Hier in de buurt dus een beukenboom en een walnoten boom leegplukken om ze af en toe een extraatje te geven.
Wel gewoon een bodem en natuurlijk de bak schoonhouden, maar dat lijkt me vanzelfsprekend.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan