Wat is er nieuw

Barst in de glasplaat op de bodem

• Onderwerp starter Onderwerp starter Frank1994
  • Startdatum Startdatum
F

Frank1994

Guest
Hallo allemaal,

Al een tijdje niets meer gepost, maar zit nu met een probleem waar ik zelf niet helemaal uit kom...

Gisteren heb ik een Juwel Rio 180 (100x40x50) aangeschaft. Ik heb de bak gevuld gekocht. Tijdens het vervoer geen problemen gehad. Eenmaal thuis de bak een korte schoonmaakbeurt gegeven, opnieuw in gericht en de vissen weer terug in de bak. Op dat moment was er nog niets aan de hand.

Nu kwam ik vanochtend beneden en zag tot mijn grote verbazing een grote plas water op de vloer liggen. Had gelukkig nog een reserve bakje staan, dus het kleinere grut daar in gedaan en de grotere vissen in mijn 80 centimeter bak. Heb daarna de rest van het water en het grind eruit gehaald en toen werd al snel de oorzaak van het 'zwembad' duidelijk.

Er zitten een vrij grote barst (+/- 12 centimeter) in de bodemplaat van het aquarium (die ik gisteren niet opgemerkt heb?). Zie foto. Hoe die daar gekomen is, het is me een raadsel... Het is wel erg vervelend en wil het graag zo snel mogelijk oplossen. Nu is mijn vraag, hoe kan ik dit het beste verhelpen?

barstbodem.jpg

Mijn voorkeur gaat uit naar een oplossing waarbij niet het hele aquarium uit elkaar moet (dus als het even kan niet de hele glasplaat vervangen). Het hoeft geen mooie oplossing te zijn, zolang het maar werkt! Ik zat er zelf aan te denken om er een glasplaat op te kitten, maar heb hier totaal geen verstand van, vandaar mijn vraag aan jullie: hoe zouden jullie dit oplossen?

Alvast bedankt!

Maak de foto eens groter.

Glasplaat 30 x 50 cm ? erop kitten kan best,hoor.

Dan wel de kit tot de naad voorzichtig weg snijden, en de glasplaat 3 mm vrijhouden.
Dan onder met tempex 1 cm ? de ruimte opvullen, om de druk op te vangen.

Bedankt voor je reactie!

Dus als ik het goed begrijp: ik snij de huidig kitrand weg (bij het gedeelte waar de nieuwe glasplaat komt), dan kit ik de plaat op de bodem vast met aan de zijkanten 3 mm over (wat ik opvul met nieuwe kit?) en leg onder het aquarium een stuk tempex om de druk op te vangen?

Juist. Bj de scheur brede strook kit doen, is dat gezekert.
Heb het zelf ok overdwars gehad,
Ook een 3/4 ruit er onder gekit.

Zo te zien zit het aquarium in een frame en dan mag je absoluut niks tussen het glas en oppervlak doen waar de bak op staat.

Nou,dat zit bij mij ook onder de bakken.
En gaat al jaren goed.

Heb jij die nieuwere bakken van Juwel die in zo'n frame zitten Bertus?

@Seabait, Bedankt voor je reactie!

De bak staat inderdaad in een soort frame van plastic. Wat betekent dat er tussen het glas en de ondergrond een paar millimeter ruimte zit.

Wel gewoon een stuk glasplaat er op kitten, maar niets onder de bak leggen?

Seabait zei:

Bij mij zitten die frames ook onder,ja.

Zaten ook onder de oudere bakken,hoor.

Nee, ik jok een beetje, heb ze ook met kunststof hoekstrip ,daar heb ik bubbeltjes folie onder. 🙁

Frank1994 zei:
@Seabait, Bedankt voor je reactie!

De bak staat inderdaad in een soort frame van plastic. Wat betekent dat er tussen het glas en de ondergrond een paar millimeter ruimte zit.

Wel gewoon een stuk glasplaat er op kitten, maar niets onder de bak leggen?

Geheel jouw keuze,wel of niet.

Niks tussen die ruimte idd.
En als je een stuk glas neemt dat flink groter is dan het oppervalk van de scheur hoef je niks te doen ivm druk.
Voor je nieuwe kit doet altijd het oude gedeelte weghalen idd want nieuwe kit hecht 0.0 op oude kit en andersom 😉

Seabait zei:
Niks tussen die ruimte idd.
En als je een stuk glas neemt dat flink groter is dan het oppervalk van de scheur hoef je niks te doen ivm druk.
Voor je nieuwe kit doet altijd het oude gedeelte weghalen idd want nieuwe kit hecht 0.0 op oude kit en andersom 😉

:thumbs: :petjeaf:

Bertus zei:
Seabait zei:

Bij mij zitten die frames ook onder,ja.

Zaten ook onder de oudere bakken,hoor.

Nee, ik jok een beetje, heb ze ook met kunststof hoekstrip ,daar heb ik bubbeltjes folie onder. 🙁

Haha,wist het wel ouwe oplichter! 😉

Weet het nog uit de gebruiksaanwijzing van mijn Juwel.
Mag echt niet opgevuld worden maar klinkt ook wel logisch natuurlijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan