Basalt-split


Gdeleeuw

Well-known member
Lid geworden
13 april 2019
Berichten
199
Leeftijd
35
Hallo beste iedereen, basaltspit van de hornbach mag dat gebruikt worden als onderlaag/ophoging voor het zand in het aquarium. verpakt in een panty? er komen geen vissen maar alleen garnalen in mijn bak. het komt onder een flinke laag zand dus scherp maakt niks uit. het gaat om eventuele beïnvloeding van de waterkwaliteit.. en moet ik dan 2-5 mm of 8-11 mm hebben? ik lees dat lavasplit vaak gebruik wordt maar daar kan ik kan niet voor een redelijke prijs aan 25 kg komen alleen maar 2 kilo zakjes
 
graag hoor ik ook eventuele alternatieven. filterlava een optie? met een panty eromheen zal de grond er toch ook niet tussen zakken?
 
Waarom stop je dan geen gewoon zand in de panty?
 
ik wil een slope maken van 30 centimeter hoog. zand kan niet zo hoog ivm bodemrot
 
Heb zelf in het verleden ook wel eens hoge terrassen gemaakt gewoon met filterzand maar daar geen problemen mee gehad. Heb ook wel eens een bakje gevuld met filterzand en afgewerkt met schors en dat ging ook goed.
Heb ook wel eens gelezen dan sommige zoiets met pur maken.
 
de bodem zal zwart worden dus filterzand valt helaas af. purren durft ik niet aan in mijn nieuwe bak want waarschijnlijk zal ik de scape vaak veranderen voor ik tevreden ben
 
de bodem zal zwart worden dus filterzand valt helaas af. purren durft ik niet aan in mijn nieuwe bak want waarschijnlijk zal ik de scape vaak veranderen voor ik tevreden ben
Je hoeft het natuurlijk ook niet aan het glas vast te purren.
 
Ik weet dat er zwart foam/pur te krijgen is voor vijvers en aquariums. Daar kan je best leuke dingen mee doen.
Er zullen vast nog wel meer alternatieven genoemd gaan worden.
 
zwarte pur: https://www.aquastorexl.nl/zwarte-pur-schuim-voor-buitengebruik-500-ml.html. dat klinkt wel interessant! kost maar een tientje de fles. @Ice78 met bijvoorbeeld een plexiglas plaat op de bodem met daarop het pur hoeft het inderdaad niet op het glas te komen. wel vraag ik me af hoe je daarmee een strakke helling kan creëren. bus leegspuiten en op maat snijden?
 
ik bedenk me niet dat het wel erg glad wordt dan waardoor de grondlaag die er bovenop komt snel naar beneden zal zakken
 
Ik zou denk ik de pur bestrooien met je bodem materiaal. De bovenkant misschien iets uithollen zodat er iets in kan staan ?
 
erg complex lijkt me. dit lijkt me eenvoudiger: nu nog kijken wat ik daarin kan doen. het gebruikte jbl vulcano kost 23,95 per 9 kilo. wordt een duur grapje
 
erg complex lijkt me. dit lijkt me eenvoudiger: nu nog kijken wat ik daarin kan doen. het gebruikte jbl vulcano kost 23,95 per 9 kilo. wordt een duur grapje

Denk dat het met deze manier complexer word als je echt 30cm hoog wil gaan.
 
ik denk dat je gelijk heb en 30 echt te hoog gegrepen is. bakje is 80x40x40. zal denk ik beter kunnen richten op max 20
 
dus 15cm opvulling en 5cm grond. het meedenken wordt erg gewaardeerd trouwens:)
 
Wat veel gedaan wordt voor achterwanden is purren en dan kitten. Daar op doe je dan Coco peat. Dit kan je hier vervangen met bodembedekker. Je moet wle de juiste kit gebruiken.
 
Ipv pur gewoon piepschuim op maat snijden en lijmen op die plaat plexiglas.
Er moet wel een enorm gewicht op de pur of piepschuim. Anders drijft het.
 
Ipv pur gewoon piepschuim op maat snijden en lijmen op die plaat plexiglas.
Er moet wel een enorm gewicht op de pur of piepschuim. Anders drijft het.
Ik ken iemand die heeft een zeecontainer drijven op piepschuim. Kacheltje erin, raampjes erin. Prima waterhuis!

Kun je niet gewoon (niet kalkhoudende) stenen gebruiken? :)
 

Terug
Bovenaan