BBA - tips welkom


Amersfoorter

Active member
Lid geworden
2 september 2018
Berichten
26
Leeftijd
47
Goedemiddag allemaal,

ik heb sinds een week last van BBA en van GSA op de crypto's. Er heeft altijd wel iets op de anubias en de bucephalandra gezeten, maar het verspreidt zich nu naar een aantal crypto's.
Nieuwe groei van de Anubias heeft geen last van GSA en nauwelijks van BBA.

Snelle groeiers zoals de limnophila, de drijvende watersla en ook de echinodorussen hebben nergens last van. Maar op de andere planten neemt het toe. Ik heb een aantal foto's toegevoegd.

Wie heeft tips?

Oase Highline 600 (ca. 450-500 liter water netto dus na aftrek hardscape en bodem)
Oase Aquasoil
Oase Biomaster 850 + 600 + Eheim CompactION stromingspompje (3000? de kleinste...)
3x JMB Orion LEDS op 50% met blauw op 20% van 13:00-21:00 (inclusief een half uur opstart en een half uur dimmen, dus 7 uur op 'volle' sterkte). Geen nachtlicht. De bak staat ver genoeg (4 meter) van het raam.
Dat zou neer moeten komen op ca. 20.000 lumen en dus circa 40 lumen per liter. Ik heb ze op 50% staan, dus ca. 20 lumen/liter.
CO2 via inline atomizer (JBL Taifun). Ik heb in drie hoeken en op drie hoogtes een dropchecker en die zijn allemaal mooi groen.
Temperatuur staat op 24,5 graad. Het was eerder 22 graden.

Planted Box EI-dosering met het poederpakket van Planted Box (volgens de instructies). Circa 150 ml macro en 150 ml micro per week.
T=25 graden
Ammonia/Ammonium, NO2, Cl en Cu allemaal op 0
NO3 op 25-50mg/l
PO4 op 1-2 mg/l
Fe op 0,25-0,5 mg/l
SiO4 op 1 mg/l (het leidingwater zit al op 0,5 mg/l)
pH = 6-6,5 (door de aquasoil)
KH = 3 (stabiel)
GH = 6 (stabiel)

Wekelijks 50-60% waterwissel met kraanwater. Nog geen week gemist.
Ik merk dat de PO4 en Fe vaak tussentijds bijna 0 zijn.

De bak draait nu 2,5 maand.

Ik heb een paar vragen:

1) Ik heb de verlichting in de afgelopen weken langzaam opgevoerd naar 100% met 50% blauw. Ik heb het vermoeden dat het blauwe licht de oorzaak is. De planten groeiden daardoor wel steeds beter, maar de algen dus ook.
2) Stomme vraag misschien, maar HOE verversen jullie het water? Wapperen jullie bijvoorbeeld ook alle rotzooi los die op het hout en tussen de planten zit? Ik moet bekennen dat ik eigenlijk alleen het water afzuig...
3) Wat is voldoende stroming en wat is teveel? De planten wiegen heel rustig heen en weer.
4) Kan het aan de verlichting hebben gelegen? Ik vind het lastig om in te schatten of ik veel of weinig verlichting heb. De L.Sessiliflora en de andere stengels lijken goed te groeien.
5) Is er iets mis met het doseren van de meststoffen in de hoeveelheden die ik noem?

Ik hoop dat ik van die BBA af kom...




IMG_2636.JPG
IMG_2634.JPG
IMG_2633.JPG
IMG_2631.JPG
IMG_2630.JPG
IMG_2629.JPG
 
Wat voor merk soil ligt erin, en hoe lang draait het al?

edit : weet je de EC, TDS
TDS weet ik, die is 216 ppm of 430 microsiemens.
Kraanwater hier is 110 ppm of 220 microsiemens

Oase soil, die ligt er 2,5 maand in.
 
Probeer een streefwaarde aan te houden van tussen de 100 en 150ppm en dat rgel je via je voeding..
Jou waarde is veels te hoog en dat komt door de combinatie aquasoil en EI-dosering met het poederpakket van Planted Box.
Zou dus overschakelen naar een lean-dose bemesting. EI dosering icm een aquasoil geeft in de praktijk bijna altijd problemen.

Daarmee ben je niet van je baardalg verlost, maar je neemt hiermee wel de grootste oorzaak weg.
 
Ik doel op een nutriëntenvergrendeling:

Dank je wel, dat is een interessant artikel.

Ik heb net een 60% waterwissel uitgevoerd en de TDS is nu 174 ppm. Koud kraanwater meet hier 107 ppm en warm water (stadsverwarming) 175 ppm.
Ik ga de bak even een paar dagen geen meststoffen toedienen.

Wat zijn met aquasoil goede richtwaarden voor de belangrijkste voedingsstoffen? Ik ben met name geïnteresseerd in PO4 en Fe, omdat deze vaak een dag na toedienen alweer bijna 0 meten...

Ik herkende in je artikel ook iets over het klonteren van voedingsstoffen. Ik zie op de grote bladeren van de anubias vaak klontjes liggen die lijken op vissenpoep, maar het niet zijn.

Over Fe....ik zie bij Planted Box dat deze dubbel gechelateerd is, maar bij de 2hr aquarist bijvoorbeeld dat deze driedubbel gechelateerd is. Bij de Planted Box poeders lijken ze alleen DTPA gechelateerd? Zou dat met de PO4 kunnen reageren en klontjes kunnen vormen?
 

Terug
Bovenaan