Bderooij in Borneo


Is altijd mogelijk, even bekijken wat het wordt. Wil ook niet teveel in de bak doen natuurlijk.
Dan zou het 20 om 20 worden, met eventueel uitbreiding als het te leeg lijkt.
 
Wederom leuke foto's Ben en de camera kan best nog een jaartje mee .
 
Schitterende bak Ben, goede foto's ook!
 
Dank jullie wel!

En de foto's, dit waren de enige die niet heel slecht waren van de 175 die ik gemaakt heb ;)
 
En de foto's, dit waren de enige die niet heel slecht waren van de 175 die ik gemaakt heb ;)
Ohh zo ben je even van straat en heeft jou vrouw ook geen last van jou terwijl je bezig bent foto's te nemen en daarna de goeie uit te zoeken :D :D
 
Thanks allemaal :)
 
Wat vind je van Trigonopoma pauciperforata, ipv Brevibora dorsiocellata? Heb ze zelf sinds vandaag, en ik vind ze heel mooi, ze gloeien in het donker water. Op foto's vind ik ze wel vaak lelijk moet ik zeggen. Uiteraard komen ze ook uit Borneo.
 
Heb ik overwogen, maar vind de Brevibora's toch leuker.
Zijn ook wat kleiner, en een grote school kleine visjes in een groot aquarium vind ik prachtig. Ik heb ze ook op filmpjes gezien en ik denk dat het de beste scholers zijn die ik gezien heb.
Ben erg benieuwd hoe dat eruit gaat zien.
 
De vrouw heeft zojuist besloten: het MOETEN Brevibora's worden. Dus tsja... ;)
 
Tsja... rondje LFS, ze zaten er nog... Even over kletsen, 'volgens mij wil je ze hebben', Ja, ik wil ze eigenlijk hebben. 'Als ik nou een mooie prijs maak?'. Tsja...
IMG_20171006_170458.jpg
IMG_20171006_170504.jpg


4x Parosphromenus cf. bintan
De afgelopen dagen nog veel met andere houders gesproken, ook een aantal die ze gewoon in 'gezelschapsbakken' hebben, wel op de juiste waterwaarden natuurlijk, en dat gaat op zich prima.
Zullen ze zich voortplanten? Nee, waarschijnlijk niet. Zal ik ze de hele dag door zien? Nee, zeer waarschijnlijk niet. Zitten ze in mijn aquarium goed? Ja, dat denk ik wel. Het water is goed, er zijn veel schuilplaatsen, komt wel in orde.
 
Een korte update: De dieren lijken tot nu toe hun territorium te hebben gevonden rondom een stuk hout dat bij de rechter zijruit licht, dat is dus de ruit die open is. Hierdoor zie ik er al de hele avond 1 of 2 rondzwammen bij de bodem, de eerste luchthappen bij de waterlijn zijn ook al gesignaleerd.
Dit is ook de hoek waar ik voer, nu maar hopen dat de leerii's nog iets voor ze over laten. Er zakt flink wat naar de bodem, dus ik denk dat dat wel goed komt.
Binnenkort maar even een stelletje savu pods bestellen voor in de bak om ze nog extra schuilmogelijkheden te geven.
 
Net te laat om nog te bewerken.
Zat net met de camera in de aanslag voor wat sfeerbeelden en leerii's toen er een besloot op ontdekkingstocht te gaan. Ze komen uit een bakje van misschien 20 liter, en nu ineens veel meer oppervlak, dus er is nogal wat te ontdekken.
Sommige foto's hebben wel wat reflectie, maar dat mag de druk niet pletten.

DSC_8066.JPG

Microsorum pteropus mooi uitgelicht

DSC_8067.JPG

Leerii op zoek naar voedsel tussen het Vesicularia dubyana

DSC_8070.JPG

Doorkijkje over hout en Microsorum

DSC_8073.JPG

Twee leerii's bij elkaar

DSC_8090.JPG

Kijk eens wie we daar hebben!
Parosphromenus bintan

DSC_8091.JPG
DSC_8092.JPG
DSC_8093.JPG
DSC_8094.JPG
DSC_8096.JPG
DSC_8097.JPG
DSC_8098.JPG
DSC_8099.JPG
DSC_8101.JPG
DSC_8110.JPG

Het stukje mos in het midden van de foto zit op een stuk hout waar de dieren zich onder verstoppen, elke paar minuten verschijnt er eentje onder vandaan om te onderzoeken en eten te zoeken.
Ik heb er net een hoeveelheid Artemia ingegooid, nadat de leerii's genoeg hadden begonnen de paro's het tot zich te nemen.
De twee lijken elkaar totaal niet in de weg te zitten, de leerii's zwemmen gewoon om ze heen en vinden het volgens mij wel prima.

Foto's zijn niet heel best van kwaliteit, maar veel beter zal het met mijn oude beestje ook niet worden, zeker niet zonder flits. Mijn lens is niet zo heel lichtsterk.
 
:thumbs::thumbs:
Ze zullen zich misschien niet voortplanten, maar dat zouden ze bij iemand anders ook niet doen, en nu zitten ze wel in een geschikte bak bij iemand die ze écht leuk vindt. Een betere plek was er niet ;)
 
:thumbs::thumbs:
Ze zullen zich misschien niet voortplanten, maar dat zouden ze bij iemand anders ook niet doen, en nu zitten ze wel in een geschikte bak bij iemand die ze écht leuk vindt. Een betere plek was er niet ;)
Thanks! Dat was ook mijn beredenering, de kans dat ze verkocht zouden worden was niet heel groot, gaven zelf ook toe dat ze niet wisten wie ze besteld had en waarom ;)
De kweekstelling komt er nog wel en dan ga ik ook echt op soort uitzoeken, maar voor nu heb ik vier prachtige visjes in mijn bak die hier een beter leven hebben dan in de LFS bij een heleboel blauwe garnalen.
 
Er kwamen twee Paro's even mooi kijken of er nog wat te bikken viel.
Tot nu toe vlogen ze direct terug in hun schuilplaats als ik met telefoon of camera in de buurt kwam, maar nu bleven ze even mooi zitten.
Telefoon dus, met flits erop zodat ze ook nog te zien zijn.
IMG_20171009_164825.jpg
IMG_20171009_164838.jpg
IMG_20171009_164911.jpg
IMG_20171009_164921.jpg
IMG_20171009_164932.jpg
IMG_20171009_165009.jpg
IMG_20171009_165017.jpg
 
De paro's zijn op ontdekkingstocht geweest vandaag.
Tijdens het lezen zag ik er ineens drie de bak door zwemmen vlak na het voeren. Ik had, in de hoop dat ze het zouden accepteren, een half tabletje in de buurt van hun schuilplaats gegooid, maar het lijkt er niet op dat ze het pakken. Diepvries voer pakken ze wel, en tussen het mos en de bladeren ligt ook genoeg voor ze om te eten, dus ik ben niet bang dat ze omkomen van de honger.
Na het even bekeken te hebben geprobeerd foto's te maken, maar met mijn eigen telefoon lukte dit niet.
Toen de telefoon van de baas erbij gepakt en ja hoor, prima foto's! Wel wat spiegeling, natuurlijk, want het is gewoon overdag, maar de kwaliteit is wel prima voor even een paar mooie plaatjes.
Ik zocht naar de vierde, maar die liet zich niet zien, mijn vrees was al dat die niet meer zou leven.
Een poosje later toen de drie musketiers nog altijd bovenaan in de bak zaten, zag ik ineens nummer vier onder het hout doorkomen, dus na een week leven ze allemaal nog en lijken ook al wat te groeien. Vooral in de breedte, om het zo maar te zeggen.
Er is 1 diertje waar ik me nog wat zorgen om maak, die zag er in de LFS al niet heel lekker uit, alsof de rug geknakt is. Hij/zij kan prima rechtuit zwemmen, maar bij het stil hangen is er duidelijk een knakje te zien. Is ook wat kleiner en dunner dan de andere drie, maar lijkt verder weinig last te hebben omdat er gewoon prima gezwommen wordt, ook over de volledige 50cm hoogte.

Goed, zeggen dat ik foto's gemaakt heb is natuurlijk niet voldoende, foto's moeten gezien worden ;)
IMG-20171012-WA0004.jpg
IMG-20171012-WA0007.jpg
IMG-20171012-WA0014.jpg

IMG-20171012-WA0017.jpg

En dan de eenzame nog.
IMG-20171012-WA0023.jpg
 
Leuke foto's, kan ze nu echt een keer duidelijk zien:) Mooi om te lezen dat ze het steeds beter doen, ze eten lekker en zijn minder schuw.
 
Leuk! Zo zag de mijne er ook uit, bijna als een anjunganensis. Dat is dus een mannetje, weet je wat de andere 3 zijn?
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen maar ik denk dat het 3 mannen zijn en 1 vrouw.
Ik heb een beetje de neiging om Veldhuis te vragen of ze er nog een paar kunnen bijbestellen, het is me steeds meer duidelijk dat het echt groepsdieren zijn.
De vermoedens zijn er al, al is het niet 100% zeker dat het zo is omdat het zulke schuwe diertjes zijn.
 
het is me steeds meer duidelijk dat het echt groepsdieren zijn.
Dus als ik paro's wil gaan houden, kan ik ze beter in een iets grotere bak doen, en dan met wat meer? Of toch gewoon een koppeltje?;)
 
Dus als ik paro's wil gaan houden, kan ik ze beter in een iets grotere bak doen, en dan met wat meer? Of toch gewoon een koppeltje?;)
Kweken: 1 koppeltje in een kleine bak.
Sier: Ik denk dat een groepje leuker is. De interactie tussen de dieren is echt heel erg leuk, en met zijn allen zijn ze zelfs voor een leerii niet bang.
Ben alles behalve een expert op Paro gebied hoor, maar ik observeer ze nu een week en dat laat al best wat zien.
 
Wat een ontzettend gave vissen! Nu vooral goed te zien op de foto's :smitten:
 
Prachtige beestjes. Ze zien eruit alsof ze het goed naar hun zin hebben. Daar zal je geen spijt van hebben!
 
Dus als ik paro's wil gaan houden, kan ik ze beter in een iets grotere bak doen, en dan met wat meer? Of toch gewoon een koppeltje?;)
Groep van 5 in 20-25 liter moet kunnen. Zelfs in het kweekseizoen zou er genoeg ruimte moeten zijn, op foto's lijken ze groter dan ze zijn!
 
Zeker geen spijt van, zit iedere keer met een grote glimlach voor de bak. Zag er net voor het eerst een die de hele 120 centimeter heeft afgelegd, zat helemaal aan de andere kant van de bak. Dat geeft toch wel aan dat ze het goed naar de zin hebben :)
Daarom dat ik ook even ga kijken of ik er nog een paar bij kan krijgen, ik vind ze echt fantastisch.
 
Groep van 5 in 20-25 liter moet kunnen. Zelfs in het kweekseizoen zou er genoeg ruimte moeten zijn, op foto's lijken ze groter dan ze zijn!
Dat is zeker zo, deze zijn 2,5 a 3 centimeter momenteel. Worden misschien nog een centimeter groter maar dat zie ik wel als het zover is.
Ja, 5 op 25 liter zou kunnen maar om de rust te bewaren als je ermee wilt kweken zou ik het bij een koppel houden. Een andere optie is om als het nest er is de 4 die niet de vader zijn eruit te halen.
 
Groep van 5 in 20-25 liter moet kunnen. Zelfs in het kweekseizoen zou er genoeg ruimte moeten zijn, op foto's lijken ze groter dan ze zijn!
En dan 2 man 3 vrouw?
Dat is zeker zo, deze zijn 2,5 a 3 centimeter momenteel. Worden misschien nog een centimeter groter maar dat zie ik wel als het zover is.
Ja, 5 op 25 liter zou kunnen maar om de rust te bewaren als je ermee wilt kweken zou ik het bij een koppel houden. Een andere optie is om als het nest er is de 4 die niet de vader zijn eruit te halen.
dat zou wel kunnen, heb toch een extra bakje. Als jij zegt dat het groepsdieren zijn uit jouw bevindingen. Wil ik dat wel eens uitproberen:D;)
 
Wat een mooi en bijzonder aquarium. Zeker voor mij want ik ben op Borneo geboren als kind van een geoloog die door Shell naar Brunei was uitgezonden. Mijn vader had daar een prachtig zeeaquarium: hij haalde het zeewater wekelijks uit de zee om de hoek en ving met duikbril en flippers zelf de prachtigste vissen en de anemonen.
 
En dan 2 man 3 vrouw?

dat zou wel kunnen, heb toch een extra bakje. Als jij zegt dat het groepsdieren zijn uit jouw bevindingen. Wil ik dat wel eens uitproberen:D;)
Mannen kunnen elkaar prachtig uitdagen, van wat ik gezien heb, denk dat het niet heel veel uit zal maken. De mannen zijn de territoriumbouwers, die maken nesten in grotten en holen, de vrouwen kiezen welke ze het mooiste vinden. Als je ze koopt is het toch vaak moeilijk te zien of je man of vrouw te pakken hebt.

Wat een mooi en bijzonder aquarium. Zeker voor mij want ik ben op Borneo geboren als kind van een geoloog die door Shell naar Brunei was uitgezonden. Mijn vader had daar een prachtig zeeaquarium: hij haalde het zeewater wekelijks uit de zee om de hoek en ving met duikbril en flippers zelf de prachtigste vissen en de anemonen.
Dank je wel, Paul. Ik ben nog lang niet klaar maar het begint inderdaad erg mooi te worden, al zeg ik het zelf.
Zee aquaria brand ik mijn vingers (nog) niet aan, maar als je het in de achtertuin kunt halen, waarom niet? ;)
 
Zeer leuke foto's en bevindingen Ben .
 
Thanks, Stefan!

Net even een lading overzicht foto's gemaakt, ook de leerii's zaten allemaal bij elkaar dus mooi treintje op de plaat gezet :)

IMG-20171015-WA0001.jpg
IMG-20171015-WA0002.jpg
IMG-20171015-WA0003.jpg
IMG-20171015-WA0004.jpg
IMG-20171015-WA0005.jpg
IMG-20171015-WA0006.jpg
IMG-20171015-WA0007.jpg
IMG-20171015-WA0008.jpg
IMG-20171015-WA0009.jpg
IMG-20171015-WA0010.jpg
IMG-20171015-WA0011.jpg
IMG-20171015-WA0012.jpg
IMG-20171015-WA0013.jpg
IMG-20171015-WA0014.jpg
IMG-20171015-WA0015.jpg
 

Terug
Bovenaan