Bderooij's onderwater wereld


bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Berichten
4,301
Leeftijd
40
Locatie
Enschede
Hoi!

Omdat er inmiddels drie bakken zijn, en drie aparte topics bijhouden een beetje lastig is, ga ik alles bundelen in 1 topic.

Ik heb geen vaste regelmaat in updates, het ligt er maar net aan wanneer ik zin en tijd heb om foto's te maken.
Na een paar maanden weinig aanwezigheid zullen er de eerste dagen aardig wat foto's komen.

Als eerste, de bakken:

Mijn eerste bak (na vele jaren zonder) is een Juwel Rekord 800.
Het is een gezelschapsbak, die echter wel een flinke nadruk op Azië heeft.

Afmetingen zijn 80*30*40 (bruto 100 liter)
Intern Juwel filter + verwarming
T8 verlichting (830+840)

Planten:
Valisneria
Verschillende crypto's
Javamos
Limnobium laevigatum (Dirkbazuinensis)
Kroos!!!

Dieren:
?? Japonica garnalen
?? Vuurgarnalen (in verschillende kleuren)
?? Anentome helena
6 Corydoras paleatus
1 Loricaria parva
13 Trigonostigma heteromorpha
1 Trichogaster chuna (overgebleven dame, die haar leven mag uitzingen in deze bak)
2 Trichogaster labiosa 'red'

De bak draait inmiddels bijna 4 jaar, heeft verschillende inrichtingen en even zoveel problemen gehad, maar draait op het moment als een zonnetje.

Oud topic HIER



De tweede bak is nog altijd mijn trots, is een Juwel Rio 240 met zelfbouw lichtkap.
Het is een Borneo streek aquarium (Biotoop mag het niet heten, omdat de dieren uit teveel regio's van het eiland komen) gericht op labyrinthvissen.
Hierom is het dus een blackwater bak.
PH ~5.2
EC ~100

Afmetingen zijn 120*40*50 (bruto 240 liter)
De bak draait op een JBL E701 en een Eheim 2213 (die eigenlijk vervangen moet worden voor iets anders wegens herrie), Juwel 150 watt verwarming
Bridgelux 3000K (2x 1113mm strips) LED verlichting met Arduino zelfbouw aansturing (waar deze zomer een hele fikse update voor komt)

Planten:
Een aantal crypto's die het niet erg lekker doen
Buchephalandra 'waivy green'
Javavaren
Javamos
Limnobium laevigatum
Kroos!!!

Dieren:
?? Brevibora dorsiocellata
3 Sphaerichthys vaillanti
4 Parosphromenus cf. sentang
5 Trichopodus leerrii
?? Anentome helena

De bak staat nu ongeveer een jaar, met dieren zo'n 10 maanden.
Helaas is er een vaillanti missing in action, die kan ik nergens meer vinden. Ik wil de groep uitbreiden, omdat na enkele maanden is gebleken dat ik 3 vrouwen en een man heb. Hierdoor is de balans zoek in de groep, en hebben de vrouwen de man waarschijnlijk verdrukt wat hij niet overleeft heeft.
De Brevibora's lijken aan het kweken te zijn! Ik heb enkele exemplaren van iets meer dan een centimeter rond zwemmen, de groep lijkt ook wat groter te zijn. Door het nerveuze karakter van de dieren zijn ze moeilijk te tellen, ik moet eens een goede close-up foto maken en dan een poging wagen.
De leerrii's doen het op zich goed al is er met de huidige warmte een flinke machtsstrijd aan de gang. Ik ben er nog niet 100% van overtuigt dat ik ze in deze groep wil houden, misschien dat er 1 of 2 dieren een ander huisje mogen gaan zoeken (de onderdanige man en een kleinere vrouw in dat geval.)
Verder draait de bak tot volle tevredenheid, ik heb er eigenlijk geen omkijken naar. Ik kan 2 tot 3 weken tussen waterwissels laten, de EC loopt nauwelijks op en de PH blijft stabiel tussen 5,0 en 5,4 (wisselt soms iets, maar over het algemeen ligt deze op 5,2)

Oud topic HIER



Last (but not least) is mijn laatste aanwinst die afgelopen december is gekomen, is wederom een biotoop bak.
Dit maal is de keus gevallen op Rio Guaviare, een rivier in Colombia, en is gebouwd om de Dicrossus filamentosus. Wederom een blackwater bak, met een PH ~5 en EC ~70.

Ik ben voor een zo natuurlijk mogelijke aanpak gegaan, en hierom heb ik eikenhout uit de natuur gebruikt. Dit enorm goed schoon gemaakt, schors eraf gestript, daarna de bak een hele tijd laten draaien.
Effect is dat de bak heel erg donker kleurt, waardoor ik regelmatig even wat extra water wissel om de dieren zichtbaar te houden.
Het gaat om een Aquatlantis Evasion 50, een heel oud model maar een prachtig formaat.
Afmetingen zijn 50*50*60 (bruto 150 liter).
De bak draait op een Superfish Aqua Pro 2 (die vervangen moet worden wegens oud en niet geheel passende kranen, wat ik elke keer weer eng vind als ik er aan moet zitten ;) ) en een 100 watt verwarming (die een upgrade moet hebben, in de koude weken trok hij het niet goed om de bak op 25 graden te houden)
Verlichting is T8 2x 840.

Planten:
Tsja, voor zover het blijft leven.
Echinodorus bleheri
Limnobium laevigatum
KROOS!!!!! AAAAHHH!!!!!
Sinds vandaag staat er een crypto in en enkele strengen valisneria wat totaal niet biotoop correct is, maar qua planten is het bijna niet te doen uit deze rivier.

Dieren:
1 Carnegiella strigata (waren er 6, 3 zijn er gesprongen waarvan 1 door de poes direct gepakt, 2 zijn er verdwenen. Ik denk dat ik hier een ander visje voor in de plaats wil hebben)
10 Paracheirodon simulans
5 Otocinclus vittatus
2 Dicrossus filamentosus (in theorie een man en een vrouw, maar lijkt op 2 vrouwen....)

De bak draait op zich naar tevredenheid maar kleurt erg snel donker, waardoor ik toch vaker dan gepland water moet wisselen. Met de tijd zal dit minder worden, zodra de tannines van het eikenhout minder worden.
De Dicrossus zijn geweldig interessante dieren, en de Oto's waarschijnlijk de leukste visjes die ik ooit gehad heb. Deze groep breidt ik zeker nog uit.


De foto's zullen in de volgende post volgen :)
 
Om dan maar meteen een paar setjes foto's te plaatsen, beginnen met de 80cm:

IMG-20180721-WA0020.jpg
IMG-20180721-WA0024.jpg
IMG-20180721-WA0026.jpg
IMG-20180721-WA0028.jpg
IMG-20180721-WA0029.jpg
IMG-20180721-WA0030.jpg
IMG-20180721-WA0031.jpg
IMG-20180721-WA0032.jpg
IMG-20180721-WA0033.jpg
IMG-20180721-WA0034.jpg

Meneer labiosa laat even zijn mooie vinnen zien, mevrouw is wat verlegen voor de camera, maar dat maak ik de volgende keer goed ;)
 
En de Rio Guaviare dan?
Ja, die moet nog even, de bak is erg donker, al heb ik vanavond een hoop drijvend spul eruit gehaald wat wel moet helpen.
Ga morgen pogingen wagen!
 
Leuk Ben. Het blijven allemaal erg mooie bakken. Ik heb gehoord dat je voor de Borneo een nieuwe (β) soort op het oog hebt, gaat dat nog door? Toch een plek gevonden die ze op voorraad heeft?
 
Leuk Ben. Het blijven allemaal erg mooie bakken. Ik heb gehoord dat je voor de Borneo een nieuwe (β) soort op het oog hebt, gaat dat nog door? Toch een plek gevonden die ze op voorraad heeft?
Thanks!

En ja, er zwemmen in het westen des lands 3 Betta channoides voor me, moet alleen even een mogelijkheid vinden om ze op te gaan halen.
 
Zit er goed uit allemaal.

Dat die bijltjes goed konden spring wist ik, 15 cm is geen probleem voor ze. Daarom heb ik ze ook nooit in de openbak gedaan. Maar dat je ze kwijt raakt in een dichte had ik niet verwacht.
 
Erg leuke bakken Ben.
 
Erg mooi weer Ben.
 
Ziet er goed uit kerel! Hoop voor je dat je de betta snel op kan halen
 
Héhé, eindelijk:D

Heel mooi!
 
Thanks, allemaal!!

Ziet er goed uit kerel! Hoop voor je dat je de betta snel op kan halen
Ik ook! Het is een flinke treinreis, moet er echt een volle dag voor uittrekken dus even goed kijken wanneer het kan.,

Zit er goed uit allemaal.

Dat die bijltjes goed konden spring wist ik, 15 cm is geen probleem voor ze. Daarom heb ik ze ook nooit in de openbak gedaan. Maar dat je ze kwijt raakt in een dichte had ik niet verwacht.
Zodra de klep open ging moest ik op mijn hoede zijn. Ondanks dat het een klein bakje is kwamen ze eruit.
Héhé, eindelijk:D

Heel mooi!
Ja, ik zal nu maar weer een paar maanden wachten :D

Maar wel een mooi honde beest
Bak ziet er mooi uit Ben
Zeker een mooi hondebeest, maar er zit een flinke kop op ;)
 
Eindelijk een update!! Toch leuk om te lezen dat er nog aquarianen zijn die zo'n groot fan zijn van kroos ;):sorry::D
 
Eindelijk een update!! Toch leuk om te lezen dat er nog aquarianen zijn die zo'n groot fan zijn van kroos ;):sorry::D
Nou, groot fan! Kom er echt niet vanaf, pokkespul.... Al maak je je drijvers nog zo goed schoon, er blijft altijd wel wat opzitten. Ook in de Rio Guaviare bak is het terecht gekomen
 
Alhoewel, schijnt dat vervloekte kroos een excellente nitraatvreter te zijn.
(Of is dit ook een broodje aap verhaal?)
 
Alhoewel, schijnt dat vervloekte kroos een excellente nitraatvreter te zijn.
(Of is dit ook een broodje aap verhaal?)
Het groeit heel hard dus ja het zal best veel NO3 gebruiken.
Maar dan kun je beter Limnobium laevigatum nemen.
 
Helaas net mijn oudste Cory dame uit de bak geschept, ik denk dat ze de warmte niet heeft overleefd.
De overige 5 zijn nog in leven, maar zien wel erg bleek. De bak is dan ook 31 graden wat voor paleatus wel erg hoog is.
 
Helaas net mijn oudste Cory dame uit de bak geschept, ik denk dat ze de warmte niet heeft overleefd.
De overige 5 zijn nog in leven, maar zien wel erg bleek. De bak is dan ook 31 graden wat voor paleatus wel erg hoog is.
Ah wat triest Ben. Hopelijk kun je de temperatuur de komende dagen wat naar beneden brengen nu de ergste hitte buiten voor nu even voorbij lijkt.
 
Jammer Ben en dit weer maakt nu eenmaal slachtoffers. Komende tijd ziet het er inderdaad beter uit qua weer.
 
Ah jammer, hopelijk overleeft de rest het wel!
 
Thanks, hoop inderdaad dat de rest het wel red. Inmiddels koelt het huis wat af, en de bakken gaan goed mee.
 
Het is alweer even geleden dat ik een update plaatste.
Nog geen nieuwe foto's, geen tijd voor gehad helaas. Ik neem aan dat dat volgende week goed gaat komen, het is vakantie en niet meer zo heel druk inmiddels.

De bakken draaien goed, al is na de warmte het kroos wel weer ontploft, dus ik ben weer aan het scheppen. De Zuid Amerika bak heeft echt een dikke laag, ik denk dat ik alle drijvers er voorlopig uit haal en dan door schep tot alle kroos weg is (vingers gekruist).

De Borneo draait nog altijd als een droom, heb er echt nauwelijks omkijken naar. Ook daar wel kroos, maar stukken minder. Het mos is wel ontploft sinds de ergste warmte weg is, dat ziet er fantastisch uit.
De Paro's vinden elkaar nog altijd erg lief, zou toch leuk zijn om daar eens resultaat van te zien, al maak ik me geen illusies dat ik er iets aan over zal zouden.
De vaillanti's waren zeer in elkaar geintresseerd, maar nu de ergste warmte eruit is, is dat grotendeels wel weer voorbij.
Kweken is geen doel, maar het zou toch leuk zijn als er iets van komt! De Brevibora's doen het daarentegen helemaal prima, ik kan ze onmogelijk tellen wegens snel en veel heen en weer gezwem, maar ik ben er vrijwel van overtuigd dat het er meer dan de orignele 40 zijn. Er zwemmen er tussen die ongeveer zo groot zijn als toen ik ze kreeg, wat ongeveer een halve centimeter kleiner is dan de volwassen exemplaren.

De gezelschapsbak draait ook goed, op de ene Cory na is er geen uitval geweest dus dat valt gelukkig mee. Ik moet nodig groot onderhoud doen, maar over het algemeen staat hij er prima bij. Ook hier een flinke laag kroos waar ik even iets mee moet.

Tot zover ;)
 
Die betta's nog niet opgehaald?
 
Die betta's nog niet opgehaald?
Breek me de bek niet open.... Iedere keer als ik denk dat ik ze kan gaan ophalen komt er iets tussen waardoor de reis er niet in zit.
Denk er nu over om mijn broer te vragen, die komt 1 september deze kant op en woont er redelijk dichtbij...
 
Benieuwd naar die Betta's en in welke bak komen die dan ?
 
Het zijn wildvang Betta's uit Borneo, dus 3 maal raden ;)
 
Nog altijd druk met het zoeken naar een oplossing om de Betta's hier te krijgen. Eventueel komende week, maar dan moet mijn vrouw wel zin hebben in flink omrijden.

Ik ga echt vandeweek foto's maken, beloofd!

Even een technisch verhaaltje:
Door tijdsgebrek ben ik nooit echt toegekomen aan het goed opzetten van mijn aquariumcontroller. Iedere keer kwam er iets tussen, waardoor ik geen tijd had om te experimenteren, enzovoort.
Daarbij bleek de ESP module die ik gebruik zeer instabiel te zijn, zodra je er een verbinding naar maakt reset het ding zichzelf.
Dus, terug naar de tekentafel en op het volgende uitgekomen:
- Arduino Mega (voor de extra pins, iets sneller en wat meer geheugen)
- DS3231 real time clock
- Twee maal DS18b20 temperatuursensor
- 20x4 LCD scherm

Dit is de basis die nu draait (al moet ik nog een weerstand veranderen voor de temperatuursensors, draait nu op 10k ipv 5k dus temperatuur wordt te hoog weergegeven).
Wat er nog moet:
- Aansturing voor de verlichting (zelfde circuit als de huidige controller, code moet iets veranderd worden zodat het werkt zoals gepland)
- Aanbrengen menu structuur en het maken van een bordje met een paar pushbuttons om dingen te kunnen instellen (verlichting feller voor foto's of bezoekers, wintertijd/zomertijd, uitschakelen LCD backlight wanneer gewenst)
- Behuizing ontwerpen en printen (vorige week een 3D printer gekregen, dus kan alles helemaal zelf ontwerpen)
- Nieuwe ophanging voor de verlichting uitdenken en in elkaar zetten (ik wil de strips afschermen, een aantal LED's is uitgevallen door opspattend water. Heb nog nieuwe liggen, dus er moet een systeem komen dat water zoveel mogelijk tegen houdt)

Eventueel wil ik er later nog een Bluetooth module aan toevoegen om het geheel via een smartphone te kunnen instellen.

Voorlopig nog wel wat te doen, maar ik ben in ieder geval begonnen ;)
 

Terug
Bovenaan