Bderooij's onderwater wereld




Foto's zijn lastig, dus dan maar een filmpje ;)

Bak draait super, heb er geen woorden voor. De pH was iets opgelopen naar 6.2 na de laatste wissel, inmiddels met een tiende per dag aan het zakken, nu 5.8. helemaal prima, gaat de goede kant op.

Ik heb een groep P. ornaticauda op mijn naam staan die ik met een week of 2 hoop op te halen, voor die tijd gaat er nog extra blad in komen en hopelijk binnenkort een paar mooie kalkvrije stenen als extra aankleding.
Ben nog op zoek naar schuilplaatsen, die ik hoopte op Vivarium mee te nemen, maar helaas. Dus als er nog iemand tips heeft... Heb al gedacht aan toch maar halve kokosnoten met wat mos erop ofzo, maar toch niet zo natuurlijk als ik graag zou zien.
 
Tekstuele update: de pH lijkt te stabiliseren op 5.5, wat ik vantevoren al een beetje verwacht had. 2 zakjes met pellets, 1 zakje met turfbrokken nog van voor de bodem wissel. Ik denk dat ik die voor verse brokken vervang (die kleuren wat meer dan de pellets) dat er nog wel iets vanaf gaat.

Met de lage pH zijn de Pangio een stuk rustiger geworden, de Brevibora zwemmen weer mooi samen en de knorretjes laten zich weer wat meer zien.
Nu de osmose aan voor een waterwissel morgen.

Volgende week zaterdag haal ik 11 P. ornaticauda op, dan is het visbestand wel klaar.
 
mooi dat de pH zich stabiliseert en dat de vissen zich ook beter voelen. Ben erg benieuwd naar volgende week als de andere vissen er bij komen. Verwacht dan wel weer foto's natuurlijk
 
In een korte update kan ik inmiddels melden dat Ceratopteris siliquosa niet geschikt is voor blackwater aquaria.
In het begin groeide de plant als een gek, maar hoe donkerder de bak werd, en hoe zuurder, hoe meer blad hij begon te verliezen.
Deze ga ik er dus ook helemaal uithalen.
Eens kijken of ik ergens een mooie crypto vandaan kan halen die al hoogte heeft om het gat achterin op te vullen.

Overige planten lijken prima te draaien.
 
In een korte update kan ik inmiddels melden dat Ceratopteris siliquosa niet geschikt is voor blackwater aquaria.
In het begin groeide de plant als een gek, maar hoe donkerder de bak werd, en hoe zuurder, hoe meer blad hij begon te verliezen.
Deze ga ik er dus ook helemaal uithalen.
Eens kijken of ik ergens een mooie crypto vandaan kan halen die al hoogte heeft om het gat achterin op te vullen.

Overige planten lijken prima te draaien.
Jammer ben maar fijn dat de rest het wel goed lijkt te doen.
 
Wat een prachtige bak zeg! Ik heb blackwater bakken altijd al mooi gevonden maar na het doorlezen van je topic klinkt het toch wel als een hele klus.
Ik zet dit topic zeker op volg!
 
Wat een prachtige bak zeg! Ik heb blackwater bakken altijd al mooi gevonden maar na het doorlezen van je topic klinkt het toch wel als een hele klus.
Ik zet dit topic zeker op volg!
Dankjewel!
Als je een normale bodem hebt valt het wel mee hoor, en als het eenmaal draait is het niet meer werk dan een standaard aquarium ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Dankjewel!
Als je een normale bodem hebt valt het wel mee hoor, en als het eenmaal draait is het niet meer werk dan een standaard aquarium ;)
Maar ik neem aan dat het verversen van je water niet direct uit de kraan komt omdat anders je turf wel erg snel is uitgewerkt? dus behandel je dan je ververswater voor met het e.e.a.?
 
Maar ik neem aan dat het verversen van je water niet direct uit de kraan komt omdat anders je turf wel erg snel is uitgewerkt? dus behandel je dan je ververswater voor met het e.e.a.?
Ja, je moet even wat osmosewater aanmaken met een paar blaadjes of een zakje turf erin. Voordeel is dan weer dat je kleinere waterwissels doet ;)
10% peper 1 a 2 weken, dus 20 liter in mijn geval.
 
Gisteravond was het dan zover, de laatste groep bewoners kon opgehaald worden.
Via @stefanC in contact gekomen met een kweker van wildvorm Betta's en Parosphromenus, die voor mij een groep P. ornaticauda had zitten.
Bij binnenkomst getrakteerd op uitzicht op een geweldig natuurlijke 600 liter bak met een groep Sphaerichthys osphromenoides en P. ornaticauda, samen met een groepje Betta rutilans, en nog wat bakken met kleiner spul.
Mensen die hun vak kennen!

In de kweekruimtes schitterende Betta gezien (albimarginata, antuta en macrostoma :smitten::smitten::smitten:

Naar huis gegaan met 9 ornaticauda, een zak vol schuilplaatsen, en een start voor een grindalwormen kweek die ik vandaag of morgen even moet opstarten.

Een goede avond!
Zodra de Paro's wat gewend zijn zal ik een filmpje maken, voor nu zijn ze nog verstopt.
 
Ik wist niet dat je zo n luilak was Ben want het was best goed weer om te fietsen
Klopt maar is wat koud voor de visjes.

Helaas heeft 1 van de ornaticauda het niet gered, ik vermoed tijdens transport iets mis gegaan, 1 borstvin is bijna helemaal weg.

IMG_20211128_202141.jpg
 
Prachtig Ben
Vandaag ook zo'n bakje gezien en naar mij ega haar reactie gekeken .
 
Gisteravond was het dan zover, de laatste groep bewoners kon opgehaald worden.
Via @stefanC in contact gekomen met een kweker van wildvorm Betta's en Parosphromenus, die voor mij een groep P. ornaticauda had zitten.
Bij binnenkomst getrakteerd op uitzicht op een geweldig natuurlijke 600 liter bak met een groep Sphaerichthys osphromenoides en P. ornaticauda, samen met een groepje Betta rutilans, en nog wat bakken met kleiner spul.
Mensen die hun vak kennen!

In de kweekruimtes schitterende Betta gezien (albimarginata, antuta en macrostoma :smitten::smitten::smitten:

Naar huis gegaan met 9 ornaticauda, een zak vol schuilplaatsen, en een start voor een grindalwormen kweek die ik vandaag of morgen even moet opstarten.

Een goede avond!
Zodra de Paro's wat gewend zijn zal ik een filmpje maken, voor nu zijn ze nog verstopt.
Toevallig ook daar geweest afgelopen vrijdag om albi's op te halen. Ze zeiden al dat iemand de laatste ornaticauda's had meegenomen, dat was jij dus :p

Leuke bak Ben! Prachtige kleur en bewoners.
 

Terug
Bovenaan