Wat is er nieuw

Bealgde achterwand (biljoenblik)

biljoenblik

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2015
Leeftijd
45
Beste forummers.

Ik heb eigenlijk al van het begin af aan een bepaald type alg (bruin/rood van kleur) op mijn achterwand en op sommige stukken hout.
Hieronder staan enkele foto's van deze alg.

Deze alg alg heeft ook een tijd verborgen gezeten onder een laag penseel algen. De penseelalg is verdwenen.

Deze alg krijg ik niet weg. Je hebt bijna een staal borstel nodig om het eraf te krijgen.

Ik heb reeds gezocht op bruine alg en rode alg. Je krijgt wel plaatjes te zien van dezelfde alg als ik heb. Maar altijd gaat het over de bruine opstart alg, welke heel makkelijk is weg te vegen.

Ik heb dit topic geopent omdat ik nu eens wil weten welke alg het is. Ik heb er geen last van. Het ziet er ook wel redelijk fraai uit.
Op de planten zit het niet.

Achterwand:

IMG_0775.JPG

IMG_0776.JPG

Hout:

IMG_0777.JPG

IMG_0778.JPG

Laatst bewerkt:
Je weet zeker dat de wand niet deze groene tekeningen al had ? 😀

Ziet er namelijk erg natuurlijk en mooi uit

Maar met de determinatie kan ik je helaas ook niet echt helpen

algae-4-638.jpg
green-algae-organisms.jpeg

Hier een paar plaatsjes over soorten en structuur.

Laatst bewerkt:
Het ziet er ook wel redelijk fraai uit

Dat noem ik en nachtmerrie:sorry:😉. Ik weet dat er iets wat men roetalg noemt maar of dit het is dat durf ik niet te zeggen. Ik ken enkel de varianten die je makkelijk kan wegpoetsen maar ja die ken jij ook wel.

Dit is toch gewoon een roodalg? Als je die met rust laat dan wordt het vanzelf een baardalg (roodalg met lengte). Ik kwam er vanaf door mijn achterwand eruit te halen (wil nooit meer anders).

Dit is toch gewoon een roodalg? Als je die met rust laat dan wordt het vanzelf een baardalg (roodalg met lengte). Ik kwam er vanaf door mijn achterwand eruit te halen (wil nooit meer anders).

Dus als ik het goed begrijp is het een aanzet tot penseel alg. Dat heb ik namelijk gehad. Maar die rode aanzet krijg je niet weg?

Insmeren met easycarbo werkte bij mij als een tierelier. Uiteraard lukt dat alleen goed bij het gedeelte dat boven water komt tijdens de waterwissel. Dat gedeelte met doekje gedrenkt in easy carbo insmeren. Weg boenen is bijna niet te doen (ik was dan bijna eerder de toplaag van m'n achterwand kwijt dan de roodalg).

Ik heb weleens op bladeren dit in een donkere vorm gehad en dat zou volgens kenners ook begin van baardalg zijn gewest dus dit kan er ook een variant op zijn inderdaad. Ik had het en keer op wat anubia s namelijk.

Insmeren met easycarbo werkte bij mij als een tierelier. Uiteraard lukt dat alleen goed bij het gedeelte dat boven water komt tijdens de waterwissel. Dat gedeelte met doekje gedrenkt in easy carbo insmeren. Weg boenen is bijna niet te doen (ik was dan bijna eerder de toplaag van m'n achterwand kwijt dan de roodalg).

Ja dan ziet zo'n half schone achterwand er ook vreemd uit. Volgens mij heb ik nog wel ergens carbo liggen. Uit een tombola als ik mij niet vergis.😀

Heb je hier ook ervaring mee??

https://www.easylife.nl/producten/zoetwater/algen-cyano/algexit

https://www.heems.nl/algexit-tegen-baardalg-penseelalg-en-draadalg/

Het stoort mij niet zo erg. Maar als ik er op een veilige manier vanaf kan, dan graag. Maar anders laat ik het zo.

Easy Carbo werkte prima. Geen ervaring met andere middeltjes. Ik heb CR garnalen (dus ben niet zo van de middeltjes). De onderste helft van je achterwand gaat meestal schuil achter de planten (dus geen probleem dat die wat meer bealgd is dan de bovenste helft).

Een vriend van mij had dit ook (althans het lijkt er op) wij hebben het weg gehaald met kokend water en een (nieuwe) afwas borstel.
Dit duurde wel even, maar met een biertje er bij was het goed te doen.

Een vriend van mij had dit ook (althans het lijkt er op) wij hebben het weg gehaald met kokend water en een (nieuwe) afwas borstel.
Dit duurde wel even, maar met een biertje er bij was het goed te doen.

En dan serveer ik er gelijk vissoep en een garnalen cocktail bij??

De achterwand zit in het aquarium vast. Als die eruit moet, dan gaat hij in de bleek. Dan is alles weg. Maar ben niet van plsn om de wand eruit te slopen.

Lijkt wel op de alg die ik oa ook op de achterwand en stenen heb,

20170815_122848.jpg

Geen idee wat de naam is maar de vissen lijken er lekker van de knabbelen iig 😉

Lijkt wel op de alg die ik oa ook op de achterwand en stenen heb,

Bekijk bijlage 50382

Geen idee wat de naam is maar de vissen lijken er lekker van de knabbelen iig 😉

Daar lijkt het sprekend op. Maar wat het is???

Vissen zitten er ook graag op. Vooral de ancistrus. Die schraapt zich rot. Maar weg gaat het niet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan