Beekloop


ME86

Well-known member
Lid geworden
12 november 2017
Berichten
185
Leeftijd
37
Dag allemaal

In onze tuin willen we een beekloop aanleggen met een vijver aan.
De beekloop zou ongeveer 5 à 6 meter lang worden en ongeveer 90cm breed.
De vijver wordt 5 meter op 2m50.

Mijn vraag is nu of de beekloop veel verval moet hebben op die 5 à 6 meter. Het moet namelijk een rustig kabbelend beekje worden.

Ik dacht de randen een 20 cm hoog te maken. Als er veel verval moet zijn, zou ik veel moeten ophogen omdat onze tuin niet waterpas ligt (beekloop komt in het laagst gelegen punt van de tuin maar wou de tuin eerst waterpas maken door deze met de uitgegraven aarde op te hogen).

Iemand ervaring hiermee of tips?

Alvast erg bedankt!
 
De capaciteit van je pomp bepaalt vooral de snelheid van je water. Het verval bepaalt hoe ver je water valt. Als je voor een rustige beekloop wilt gaan, heb je weinig verval nodig, stroomversnellingen en watervalletjes maak je vooral door te zorgen dat je water plaatselijk gestuwd wordt.
90 cm is een forse breedte, ik had een beekloop van ongeveer 40 cm breed, een verval van 1m en een pomp van 5m3 per uur. Houd rekening met de opvoerhoogte als je de pompcapaciteit wilt bepalen.
Kijk ook eens op deze site, ik heb daar veel aan gehad bij het aanleggen van mijn beekloop.
 
Dank je wel voor de reactie! Die website vind ik inderdaad heel goed.

Ik dacht aan 90 cm breed omdat er ook vrij veel rotsen in zullen komen wat de beekstroom smaller maakt op bepaalde punten? Een verval van 30 cm zal dan waarschijnlijk onvoldoende zijn? Ik wil sowieso geen waterval.
 
Wellicht een beetje off topic maar zit er veel verschil in het zuurstofgehalte als je een vijver hebt met stilstaand water of een met beweging/beekloopje/watervalletje?
Ik ben benieuwd hoeveel dat scheelt mochten jullie dat weten.
 
30 cm is meer dan genoeg. Je wilt bereiken dat je water van A naar B stroomt. Zeker als je geen watervallen maar alleen stroomversnellingen wilt.
De stroming in je water komt door het feit dat je bij A water aanvoert, dat naar B wil. Daarvoor is het genoeg als je zorgt dat B iets lager ligt dan A en het water snel genoeg weg kan, zodat de beek niet overloopt op smallere punten. (Theoretisch gezien zou je met een verloop van een cm dus al een beekloop met stroomversnellingen kunnen maken, maar dan moet je wel héél nauwkeurig gaan meten en aanleggen....)
Door het water plaatselijk tegen te houden, krijg je stroomversnellingen en kun je dus sturen hoe hard je water daar 'versnelt'. Dat kan door de beekbedding kleiner te maken (smaller, ondieper) of door obstakels in je waterloop te maken.
Een waterval mak je door te zorgen dat je water een hoogteverschil moet overbruggen en daar heb je dus een groter verval voor nodig.
 
Wellicht een beetje off topic maar zit er veel verschil in het zuurstofgehalte als je een vijver hebt met stilstaand water of een met beweging/beekloopje/watervalletje?
Ik ben benieuwd hoeveel dat scheelt mochten jullie dat weten.
Hetzelfde principe bij een aquarium door met de uitstroom van je pomp het oppervlaktewater in beweging te brengen.
Ik kan me ook voorstellen (maar dat is een beetje een gok) dat door de beweging het water ook koelt. En koeler water kan meer zuurstof bevatten.

Ik heb geen cijfers daarvan...
 
Wellicht een beetje off topic maar zit er veel verschil in het zuurstofgehalte als je een vijver hebt met stilstaand water of een met beweging/beekloopje/watervalletje?
Ik ben benieuwd hoeveel dat scheelt mochten jullie dat weten.
Ik denk het wel. Bewegend water brengt zuurstof in het water. Als je een vijver hebt zonder pomp denk ik dat je heel veel zuurstofplanten moet toevoegen.
 
30 cm is meer dan genoeg. Je wilt bereiken dat je water van A naar B stroomt. Zeker als je geen watervallen maar alleen stroomversnellingen wilt.
De stroming in je water komt door het feit dat je bij A water aanvoert, dat naar B wil. Daarvoor is het genoeg als je zorgt dat B iets lager ligt dan A en het water snel genoeg weg kan, zodat de beek niet overloopt op smallere punten. (Theoretisch gezien zou je met een verloop van een cm dus al een beekloop met stroomversnellingen kunnen maken, maar dan moet je wel héél nauwkeurig gaan meten en aanleggen....)
Door het water plaatselijk tegen te houden, krijg je stroomversnellingen en kun je dus sturen hoe hard je water daar 'versnelt'. Dat kan door de beekbedding kleiner te maken (smaller, ondieper) of door obstakels in je waterloop te maken.
Een waterval mak je door te zorgen dat je water een hoogteverschil moet overbruggen en daar heb je dus een groter verval voor nodig.
Super! Dank je wel! Hier kan ik wel wat mee :).
 
Als je nog meer vragen hebt, laat maar horen!
Nog een vraagje: onder de vijverfolie gaan we wit zand leggen. Op internet lees ik 5-10 cm. Is het nodig om in de beekloop ook 10cm te leggen of zou 5cm hier voldoende zijn? Scheelt een hoop zand :).
 
De functie van het zand is je vijverfolie beschermen tegen uitstekende punten zoals steentjes, wortels etc. Dat kan ook op manieren dan met zand, sommigen leggen er oude kranten onder, vliesdoek etc. Als er betrekkelijk weinig gewicht op komt, kun je met minder toe. Als je ergens een stapsteen of een bruggetje maakt, dat de folie raakt,moetje zorgen dat er daar wat extra bescherming ligt.
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Zoiets zou het moeten worden:
Screenshot_20240424_213917_Google.jpg


Vandaar de grote breedte die ik zou willen.
Is het mogelijk om hierdoor te wandelen of beschadig je hiermee de folie?

Zou een 20 cm hoge rand voldoende zijn i.v.m. overlopen van de beek?
 
Mooi hoor!

Je kunt door een foliebeek wandelen, maar je moet wel wat maatregelen nemen:
* je moet zorgen dat de ondergrond (dus waar de folie op gelegd wordt) goed vrij is van scherpe voorwerpen. (Zoals hierboven al gezegd is: laag zand, of vliesdoek etc). Om er veilig op te kunnen lopen, moet je zorgen dat die laag dik genoeg is.
* Vervolgens moet je zorgen dat waar jij loopt, je geen scherpe voorwaarden van bovenaf door de folie drukt. (dus niet op lavasplit of scherpe steen lopen en geen naaldhakken (@jessicapilon ;)) (dit was even een insidejoke voor John)
* als je er stapstenen of een bruggetje in wilt leggen, leg je het beste een los stuk (dubbelgevouwen) extra folie tussen de stapsteen (of het fundament daarvan) en de eigenlijke vijverfolie. Dat losse stuk vangt eventuele puntbelasting op.
* De randhoogte moet het hoogteverschil tussen de aanvoer en de uitstroom overbruggen, tenzij je er watervalletjes in maakt. (klik even voor het hele plaatje met de uitleg)
1714033900878.png

Als je ook goed kijkt in je plaatje, zie je ook dat er kleine watervalletjes tussendoor zitten.
* De hoogte van de rand is met enkele centimeters voldoende, maar pas wel op voor de capillaire werking. Pas dus erg goed op dat plooien in je folie niet zorgen voor water dat omhoog kan kruipen!
* Als je om de één of andere reden op een gegeven moment een verstopping in je beek hebt (afgevallen blad, pluk algen....) loopt de beek over. Met 20 cm is dat (pak 'm beet) 10 min later dan met enkele centimeters, maar als overloop beveiliging is de rand niet bedoeld.
* Ik vind het grote nadeel van de beek zoals jij als voorbeeld hebt dat er geen planten IN de beek staan. Alleen er naast. En dat ziet er in mijn ogen niet natuurlijk uit. Als het mijn beek zou zijn, zou ik tussen de directe waterloop en de steenzones ter camouflage van de rand enkele (veel) oeverzones maken. Om dat te krijgen, maak je een kleine rand waar vijveraarde achter blijft liggen en dat camoufleer je met je stenen en daar plant je iets wat stroming kan hebben. (Bijvoorbeeld beekpunge, maar er zijn nog een heel aantal planten die geschikt zijn voor zo'n plaats. Dan is de zichtbare waterloop kronkeliger en wordt het een natuurlijker overgang met de plantenzone.
 
Laatst bewerkt:
Mooi hoor!

Je kunt door een foliebeek wandelen, maar je moet wel wat maatregelen nemen:
* je moet zorgen dat de ondergrond (dus waar de folie op gelegd wordt) goed vrij is van scherpe voorwerpen. (Zoals hierboven al gezegd is: laag zand, of vliesdoek etc). Om er veilig op te kunnen lopen, moet je zorgen dat die laag dik genoeg is.
* Vervolgens moet je zorgen dat waar jij loopt, je geen scherpe voorwaarden van bovenaf door de folie drukt. (dus niet op lavasplit of scherpe steen lopen en geen naaldhakken (@jessicapilon ;)) (dit was even een insidejoke voor John)
* als je er stapstenen of een bruggetje in wilt leggen, leg je het beste een los stuk (dubbelgevouwen) extra folie tussen de stapsteen (of het fundament daarvan) en de eigenlijke vijverfolie. Dat losse stuk vangt eventuele puntbelasting op.
* De randhoogte moet het hoogteverschil tussen de aanvoer en de uitstroom overbruggen, tenzij je er watervalletjes in maakt. (klik even voor het hele plaatje met de uitleg)
Bekijk bijlage 374985
Als je ook goed kijkt in je plaatje, zie je ook dat er kleine watervalletjes tussendoor zitten.
* De hoogte van de rand is met enkele centimeters voldoende, maar pas wel op voor de capillaire werking. Pas dus erg goed op dat plooien in je folie niet zorgen voor water dat omhoog kan kruipen!
* Als je om de één of andere reden op een gegeven moment een verstopping in je beek hebt (afgevallen blad, pluk algen....) loopt de beek over. Met 20 cm is dat (pak 'm beet) 10 min later dan met enkele centimeters, maar als overloop beveiliging is de rand niet bedoeld.
* Ik vind het grote nadeel van de beek zoals jij als voorbeeld hebt dat er geen planten IN de beek staan. Alleen er naast. En dat ziet er in mijn ogen niet natuurlijk uit. Als het mijn beek zou zijn, zou ik tussen de directe waterloop en de steenzones ter camouflage van de rand enkele (veel) oeverzones maken. Om dat te krijgen, maak je een kleine rand waar vijveraarde achter blijft liggen en dat camoufleer je met je stenen en daar plant je iets wat stroming kan hebben. (Bijvoorbeeld beekpunge, maar er zijn nog een heel aantal planten die geschikt zijn voor zo'n plaats. Dan is de zichtbare waterloop kronkeliger en wordt het een natuurlijker overgang met de plantenzone.
Dank je wel voor de duidelijke uitleg!

Ik wil sowieso planten in de beek doen. Ik vind ook dat dat natuurlijker oogt. Ik dacht aan kalmoes en dergelijke.
 
Graag gedaan!
Kalmoes is een goede waterzuiveraar, maar eerlijk gezegd vind ik dat er een heleboel planten zijn die ik persoonlijk mooier vind. Maar smaken verschillen uiteraard en met een dergelijke beek kun je ook wel wat meer soorten kwijt.
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
en geen naaldhakken (@jessicapilon ;)) (dit was even een insidejoke voor John)
Ik ben blond maar dat is de reden dat ik zoiets niet zo aanleggen want zonder naaldhakken kom ik niet buiten:DD:pp
 
20240425_142912.jpg

Ik heb geprobeerd een dwarsprofiel te maken. Links is de beekloop van 6 meter (1 meter breed) hier is een waterstand van maximum 10cm gewenst. Dan een iets dieper gedaalte met ongeveer 25 cm waterstand. Dit gedeelte wordt 1m50 breed en 225 cm lang. Dit mondt uit in een iets dieper gedeelte van 60 cm diep (ongeveer 3 m lang en 2 m breed) met de pomp.

Is dit realistisch of zie ik iets over het hoofd?
 
Ik heb het even (zeer schematisch) in 3d uitgewerkt, zoals ik jouw tekening begrijp:
1714051280908.png


De lengte x breedte afmetingen zijn niet correct, maar de diepte/waterrand/ beekrand wél. Wat doe je met de rand van het ondiepe en diepere bassingedeelte?Hoe zit dat ten opzichte van het grondniveau?
Heb je trouwens al nagedacht over een skimmer waarlangs je je water aanzuigt? Hoe ga je filteren?
 
Ik heb het even (zeer schematisch) in 3d uitgewerkt, zoals ik jouw tekening begrijp:
Bekijk bijlage 375001

De lengte x breedte afmetingen zijn niet correct, maar de diepte/waterrand/ beekrand wél. Wat doe je met de rand van het ondiepe en diepere bassingedeelte?Hoe zit dat ten opzichte van het grondniveau?
Heb je trouwens al nagedacht over een skimmer waarlangs je je water aanzuigt? Hoe ga je filteren?
Dank je wel.
Ik dacht het water te laten circuleren door de pomp in het diepste gedeelte te plaatsen en de uitgang aan het begin van de beek.

Filtratie zal gebeuren door waterplanten en de vele bacteriën tussen de vele stenen.

Die rand moet ik inderdaad nog over nadenken...
 
Het grote nadeel daarvan is, dat je pomp meer troep opzuigt, dus eerder verstopt zal zitten. En op de bodem van dat diepere deel kun je er ook niet zo makkelijke bij.
Een voordeel van een skimmer is dat die al heel veel rommel (gevallen blad etc) eruit filtert. Je zult alleen wel een extra gat moeten graven, of een deel van je 60cm voor de pomp en de skimmer bestemmen.

Ik werk graag met ecolat voor beekranden en vijverranden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Het grote nadeel daarvan is, dat je pomp meer troep opzuigt, dus eerder verstopt zal zitten. En op de bodem van dat diepere deel kun je er ook niet zo makkelijke bij.
Een voordeel van een skimmer is dat die al heel veel rommel (gevallen blad etc) eruit filtert. Je zult alleen wel een extra gat moeten graven, of een deel van je 60cm voor de pomp en de skimmer bestemmen.

Ik werk graag met ecolat voor beekranden en vijverranden.
Ik heb nog geen idee ervan hoe zo een skimmer werkt en hoe ik dan de pomp moet aansluiten?

Een gat graven met de pomp erin en hier een rooster op zou misschien ook werken? Dan vangt de rooster alles op en kan ik deze regelmatig kuisen?
 
In feite maak je dan zelf een skimmer.
Een skimmer bestaat uit een aanvoermond en een mandje erachter, zodat je het makkelijk kunt schoonmaken.
Google maar eens op skimmer vijver. Ik heb het satellietmodel, dus dat is een unit net naast de vijver en via de skimmer gaat het water naar de pomp. Maar je hebt ook skimmers die je inde vijver plaatst, en dan gaat het water via een buis naar de pomp ( die ken ik niet zo goed, ik heb de keuze gemaakt voor het andere type)
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86

Terug
Bovenaan