Beginende baard alg


Thijs35

Well-known member
Lid geworden
19 januari 2021
Berichten
768
Leeftijd
38
Wat doe ik ver keer sinds ik met de co2 begon ging het geweldig en zag ik al mijn planten schoon trekken maar nu wort het glas elke dag wel groen en zie ik ook beginnende baart alg ontstaan en op komen zie foto's van water waardes wat kan ik doen ik ververs elke week 30 liter water van de rio125 wat raden jullie aannom te doen
 

Bijlagen

  • IMG-20221119-WA0028.jpeg
    IMG-20221119-WA0028.jpeg
    166.9 KB · Weergaven: 75
  • IMG-20221119-WA0030.jpeg
    IMG-20221119-WA0030.jpeg
    88.3 KB · Weergaven: 77
  • IMG-20221119-WA0032.jpeg
    IMG-20221119-WA0032.jpeg
    141.2 KB · Weergaven: 69
  • IMG-20221119-WA0034.jpeg
    IMG-20221119-WA0034.jpeg
    166.4 KB · Weergaven: 70
Ik
Wat doe ik ver keer sinds ik met de co2 begon ging het geweldig en zag ik al mijn planten schoon trekken maar nu wort het glas elke dag wel groen en zie ik ook beginnende baart alg ontstaan en op komen zie foto's van water waardes wat kan ik doen ik ververs elke week 30 liter water van de rio125 wat raden jullie aannom te doen
Owja ik voeg ook nog alin voeding toe van plantenbox 1x perweek maar dat heb ik nu over geslagen en voedingen kegels bij de wortels van mijn planten
 
Heb je de OIA overgeslagen want je nitraat en ook de fosfaat zijn aardig aan de hoge kant. Enig idee hoe deze waarden zo hoog zijn en hoeveel ververs je wekelijks?
 
Wat is oia?

En ik ververs elke week 30 liter naar mijn weten is dit 25 procent van mijn inhoud ik ben nu bezig met een extra wissel van 40 liter
 
All in One.

Deze is meer gemaakt icm de EI en dus 50% verversen.
 
Oke einis dus 50% elke weg moet het ei nog is goed door nemen
 

Oke als ik het goed lees pas ik nu het ei toe en moet je dus echt elke week 50% water wissel doen
 
Datbwist ik dus niet en dat was dan het probleem denk ik
 
Als je niet genoeg ververst en meer dan wordt verbruikt toevoegt dan kunnen de voedingsstoffen ophopen.
 
Ook met 25% waterwissel is er een maximum aan hoeveel voeding zich ophoopt. Maar dat ligt inderdaad wel hoger. Daar zou je de voeding inderdaad wel op moeten aanpassen.
 
Je kan dan inderdaad 25% verversen maar ook de hoeveelheid voeding van de EI halveren.
 
Dus als ik op 25% wil blijven verversen moet ik de alin voeding g om laag brengen en als ik op de 50% ga zitten moet ik de aan gegeven hoeveel heid blijven geven van het pak wat er op staat begrijp ik en zal het nog een goed idee zijn om iets van snelgroeiende planten er bij te kopen zo ja hebben jullie dan mooie tips voor hooge snelgroeiende pand die dan ook weer de nitraat op eten ?
 
Veel heeft ook te maken met hoeveel verbruik er is maar als je de EI volgt met 50% verversen dan heb je normaliter geen tekorten. Ververs je minder dan 50% dan verwijder je minder stoffen bij het verversen dan bij een wissel van 50%. Dus dan is het niet nodig om net zoveel toe te voegen als bij een wissel van 50%.
Ik denk dat je met poeders veel goedkoper uit bent en een stockoplossing aanmaken is zo klaar hoor.
 
Dus als ik op 25% wil blijven verversen moet ik de alin voeding g om laag brengen en als ik op de 50% ga zitten moet ik de aan gegeven hoeveel heid blijven geven van het pak wat er op staat begrijp ik en zal het nog een goed idee zijn om iets van snelgroeiende planten er bij te kopen zo ja hebben jullie dan mooie tips voor hooge snelgroeiende pand die dan ook weer de nitraat op eten ?
Ik heb ook ooit geprobeerd om wekelijks 25% water te verversen en de daarbij horende bemesting, maar dat is me niet goed bevallen.
Sinds ik 50% water per week wissel en de goede bemesting balans heb gevonden gaat het zonder problemen.
Je moet er wel voor zorgen dat je verlichting op orde is bij de planten die je hebt gekozen en zorg voor het juiste CO2 level.
Het verlagen van de Kh waarde door tijdens de waterwissel een deel osmosewater te gebruiken heeft ook veel goed gedaan.
 
Ik heb de bak tijdens de zomerperiode een paar maand totale rust gegeven, minimale waterwissels, en geen bemesting. Alle algen verdwenen als sneeuw voor de zon.

Alleen nog wat lichte als op de ruiten.
 
Ik heb de bak tijdens de zomerperiode een paar maand totale rust gegeven, minimale waterwissels, en geen bemesting. Alle algen verdwenen als sneeuw voor de zon.

Alleen nog wat lichte als op de ruiten.
Zo zien we maar weer dat geen bak gelijk is.
 
Oke nu met ei begonnen wekend 50 procent water ververst en nu de vraag waar ik wat moeite mee heb om dat ik slecht ben in reken ik voel op 100 liter 30ml alin voeding toe van plandbox maar dat moet tuurlijk meer zijn om dat het 120 a 125 liter is in mijn aqarium en dan aan komende zaterdag a zondag weer 50% wisselen dus ongeveer 60 liter water en klopt het dat ik dan het water niet meer hoef te tessten en als ik dan tog nog me alg niet kwijd raak dat het dan aleen aan de co2 of aan de stroming of verlichting kan zijn en dat je dan de rest kan uit sluiten klopt het wat ik nu zeg?
 
Met de EI hoef je eigenlijk niet te testen al zou ik wel met de AIO de eerste tijd het om de week even doen om te kijken of het goedgaat en of de balans no3/po4 een beetje goed blijft.
Met losse poeders kun je makkelijker bijsturen namelijk.
 
Oke en wat is dan mooi om met de no4 en no3 tussen te zitten

En ik geef nu 40ml op 125 liter

En als dot goed zal gaan moet de alg ook weer verdwijnen neem ik aan?

En een foto van de planten die er bij zijn gekomen vandaag
 

Bijlagen

  • IMG-20221120-WA0040.jpeg
    IMG-20221120-WA0040.jpeg
    157 KB · Weergaven: 63
Ik weet zo niet hoeveel je met de AIO wekelijks toevoegt en waar je op uitkomt na de toevoeging. Met poeders voegt men vaak 20/2 mg toe en dan zit je na het toevoegen al snel rond de 30/3mg.
 
Oke ga dat is uit zoekken
 
Oke nu met ei begonnen wekend 50 procent water ververst en nu de vraag waar ik wat moeite mee heb om dat ik slecht ben in reken ik voel op 100 liter 30ml alin voeding toe van plandbox maar dat moet tuurlijk meer zijn om dat het 120 a 125 liter is in mijn aqarium en dan aan komende zaterdag a zondag weer 50% wisselen dus ongeveer 60 liter water en klopt het dat ik dan het water niet meer hoef te tessten en als ik dan tog nog me alg niet kwijd raak dat het dan aleen aan de co2 of aan de stroming of verlichting kan zijn en dat je dan de rest kan uit sluiten klopt het wat ik nu zeg?
De inhoud van je aquarium is 125 liter. Dan zou je volgens AllInOne 37,5 ml moeten toedienen na de wekelijkse 50% waterwissel.
Als je EI volgt, dan hoef je eigenlijk niet meer te testen omdat je alle benodigde meststoffen ruim voldoende toevoegt.
Ik ging er altijd vanuit dat ik met EI nooit een voedingsgebrek zou hebben in mijn aquarium.
Toen mijn planten steeds slechter gingen groeien en algen fors toenamen, ben ik toch maar eens gaan testen.
De test deed ik net voor de wekelijkse waterwissel, en daaruit bleek dat de voorraad NO3 op het einde van de week helemaal op was, en de PO4 waarde was aan de hoge kant.
Vanaf dat moment ben ik overgestapt op zelf meststoffen mengen en het standaard recept langzaam maar zeker aangepast op de vraag van mijn aquarium.
Zelf meststoffen mengen klinkt heel ingewikkeld, maar dat valt reuze mee en het bespaard je ook nog eens veel geld.
 
Oke en waar meng je dat mee dan?
 
Oke en wat is dan mooi om met de no4 en no3 tussen te zitten

En ik geef nu 40ml op 125 liter

En als dot goed zal gaan moet de alg ook weer verdwijnen neem ik aan?

En een foto van de planten die er bij zijn gekomen vandaag
Hoi Thijs.

Het gaat er niet om wat je berekent als je maar begrijpt wat je berekent.
Stel je bakt een grote pizza, een record vestiging.

Je deelt die pizza door 100 personen dan krijgt iedere persoon een even grote pizza. De pizza is 30 ml AIO.

Pizza. : 100 personen = per persoon.
30 ml AIO : 100 liter. = per liter.......0.3 ml AIO

Per liter vermenigvuldig je naar 125 liter.
0.3 ml per liter x 125 liter = 37.5 ml
 
Laatst bewerkt:
Oke en waar meng je dat mee dan?
Zowel planted box als aquariumbemesting.nl hebben beide losse poeders.
Voorbeelden..

 
Laatst bewerkt:
Ik heb het niet over pizza maar je mengt de poeders met osmosewater of kraanwater.
 
Hoi Thijs.

Het gaat er niet om wat je berekent als je maar begrijpt wat je berekent.
Stel je bakt een grote pizza, een record vestiging.

Je deelt die pizza door 100 personen dan krijgt iedere persoon een even grote pizza. De pizza is 30 ml AIO.

Pizza. : 100 personen = per persoon.
30 ml AIO : 100 liter. = per liter.......0.3 ml AIO

Per liter vermenigvuldig je naar 125 liter.
0.3 ml per liter x 125 liter = 37.5 ml
Te vroeg voor een pizza op de vroege morgen. Dat kauw
ik niet weg hoor ;) op dit tijdstip.
 
Zowel planted box als aquariumbemesting.nl hebben beide losse poeders.
Voorbeelden..

En dit kan je met normaal kraan water mengen ik beschik niet over osmos water of iets ?
 
En de besrijfing die je krijgt kan je gewoon aan houden dan dan geld het ook de 37.5 ml op mijn aqarium
 
Bron, veel gestelde vragen planted box.


Kan ik All-in-One namaken met dit?​


Nee, dat is niet mogelijk. All-in-One is op verschillende manieren gestabiliseerd om samenklontering te vermijden. Dat gaat niet met deze kit. Je houdt dus best fosfaat apart van het ijzer en de sporenelemetnen.
 
Thijs, ik denk dat voor jou de complete van aquariumbemesting.nl dadelijk handiger is bij een bestelling en goedkoper. Mijn advies is daar eens naar te kijken alvast. De 2.5 liter. Ik zou persoonlijk de kant-en-klare i.i.g. kiezen. Eenvoudig in gebruik.
 

Terug
Bovenaan