Wat is er nieuw

Beginneling simpel aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter SeppeK
  • Startdatum Startdatum
S

SeppeK

Guest
Hallo beste mensen,

Ik ben volledig nieuw op dit forum en wil om jullie hulp vragen..
(ik hoop dat dit op het juiste subforum staat)

Ik heb gister een bolvormig aquarium gekocht namelijk: Een Tetra Caskade Globe. (deze heeft een zuurstoffilter in de vorm van een kleine waterval) + heb ik er steentjes voor op de bodem, een plantje,etc. bijgekocht.
En daarbij 2 lieve kleine sluierstaart visjes.

Ik heb mij ge�nformeerd bij de verkoper dat zo alles in orde was.
Dus zonder verder nadenken naar huis gereden aquarium in orde gemaakt visjes aan de temp. laten wennen en voila een mooi klein aquarium.

Nu tot mijn grote spijt heeft 1 van de twee visjes het niet gered.
Ik ben er helemaal kapot van... ;(
Ik ben op fora's beginnen zoeken en heb zo ontdekt dat zo'n vissen niet thuishoren in een aquarium...
Morgen doe ik de andere naar mijn grootmoeder die heeft een mooie visvijver mijn 40+ vissen in.

Nu was mijn vraag...

Welke vissen en hoeveel kan ik verantwoord in dit aquarium houden?
Ik ben zeker bereid om een verwarmings-elementje te kopen, moest dat nodig zijn voor een bepaalde soort vis.

Alvast bedankt.

Welkom op dit forum

Het is gewoon een schande dat ze zoiets nog durven te verkopen. In dit aquarium (ik zou het zelfs geen aquarium durven noemen) kan je helemaal geen vissen houden, zelfs niet de allerkleinste. Als ik jou was zou ik terug gaan naar die winkel en mijn geld onmiddellijk terug eisen, je bent besodemieterd

Misschien harde worden door AquaVisie, maar ik kan het helaas ook niet mooier maken dan het nu is, je bent helaas de 1000+ ste die door volkomen foute informatie van een dierenwinkel het dupe is geworden.

Lees je even in op dit forum in de topics over een aquarium beginnen.

Wel heel goed dat je bent gaan zoeken en hier terecht kwam, TOP.

EDIT,
Hier de bedoelde link...
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post596630

Goed dat je de goudvis naar een betere plek brengt! Inderdaad is dit aquarium niet geschikt om iets in te houden. Ik zou kijken of je het terug kunt brengen naar de winkel en dan omruilen voor een groter aquarium (met meer liters).

Dankje allemaal voor de snelle respons.

Morgen rijd ik terug naar de dierenwinkel en ga dit 'aquarium' inruilen voor een echte bak.
Ben nog aan het kijken voor de welk aquarium maar ik denk een 'Ferplast aquarium Cayman 40 open'.
Wat info over de bak:
Ge�ntegreerd filter systeem (BluCompact 01)
Compleet met Arclight Mini thermostaatverwarming 13 watt
Afmetingen: 42 x 21,5 x 37,5cm
21 liter

Is dit een goed aquarium om mijn nieuwe hobby mee te starten? Of is dit ook geen goede keuze?
Zoja,
Hoeveel visjes en welke soort(en) kan ik best mee beginnen? (voor dit aquarium)

Sorry dat ik dit allemaal vraag maar ik wil dat mijn toekomstige vriendjes een GOED thuis hebben.
En ik ben er zeker van overtuigd dat jullie mij wat info kunnen geven.

Goede raad is niet duur.

Ga gelijk voor een 60 cm bakje met ook ongeveer 60 Liters, hier kan je al best wat vissen in kwijt in een 21 Liter bakje alleen garnalen en of slakjes.

TonHageraats zei:
Goede raad is niet duur.

Ga gelijk voor een 60 cm bakje met ook ongeveer 60 Liters, hier kan je al best wat vissen in kwijt in een 21 Liter bakje alleen garnalen en of slakjes.
Hiermee eens.

Een 60cm bakje is nog steeds behoorlijk beperkt, maar er kan meer dan genoeg leuks mee!
Nog steeds komt er een glimlach op ons gezicht bij terugdenken aan bv. onze 60 cm West-Afrika, ook al staat er hier nu een 80 cm West-Afrika.

Perfect! dan ga ik morgen een 60 cm bak halen! 🙂

Nu nog wat opzoeken over de plantjes en ondergrond,etc.
Als jullie tips hebben zijn deze ook altijd welkom!

Rustig,
Ga jezelf behoeden voor een andere impuls-aankoop, lees eerst wat artikelen, ga dan je vissen bepalen en uitzoeken wat hun behoefden zijn, daarna pas het aquarium met de juiste bodem, inrichting en planten hiervoor.

Ja, inderdaad, je wilt graag (weten we hier alles vanaf :stom: ) maar met een goede start voorkom je veel problemen.

Als je een bak heb, koop er een bodem is, aquariumzand ,of 2 mm grint.
Dan en bosje zuurstofplanten, hoornblad, cabomba, en wat waterpest.
Draai hem daar 3 weken mee in, Meet de waterwaarden, op Nitriet, nitraat.

Als Nitriet 0 is en Nitraat op 10 , ben je op de goeie weg.

Kijk ook voor en filter waar meerdere materialen inzitten.

Waterwaarden goed begrijpen voorkomt veel ellende - Aquariumfans

Een pH waarde van 0 is zeer zuur, 14 is het tegenovergestelde. Meet je pH waarde met de aquarium water test op meerdere momenten van de dag, de pH ...
www.aquariumfans.nl/waterwaarden-van-aquariumwater

Kijk op Marktplaats, of je wat in de buurt van je woonplaats
kunt vinden, scheelt je veel geld.

Als je kunt zou ik zelf voor een 80cm aquarium gaan ipv 60cm, dan heb je veel meer kans dat de vissen die je leuk vindt er ook in kunnen. 60cm is de minimummaat voor vissen, maar als je een wilekeurige dierenwinkel inloopt dan kunnen de meeste vissen die je daar ziet hier niet in.

Inderdaad, het aquarium inrichten en dan minimaal 3 liever 4 weken in laten draaien voordat je er ook maar 1 vis indoet. Heb je een maandje de tijd om te bedenken wat je wilt voor vissen, kun je mooi hier vragen 🙂

Tip: als je bodemvissen wilt, neem dan als bodem zand (filterzand wordt aangeraden) en geen grind.

Dankje allemaal voor jullie raad!

Een 80 cm bak zal helaas nog niet mogelijk zijn...

Ik ga beginnen bij de 60cm bak en een paar kleine visjes en ik zie wel hoe het verder uitdraait.
Ik zal morgen proberen een foto te plaatsen van het aquarium met de plantjes, etc. in en dan begint het wachten... 🙂

Als je een 60cm bak vind ga dan liever voor 60x40x30 dan 60x30x30. Hoe hoger de bak hoe beter de laag verdeling die je hebt.

Je hebt namelijk bodemvissen, middenzwemmers en oppervlakte bewoners. En het mooiste is in elke laag ��n soort.

Dan bedoel je 60x30x40 Bart,is altijd lengte x diepte x hoogte 😉

En laat je geen voedingbodem aan praten , die heb je niet nodig
Gewoon grind of zand

Seabait zei:
Dan bedoel je 60x30x40 Bart,is altijd lengte x diepte x hoogte 😉
Dat bedoelde ik inderdaad. 😉

Botia zei:
Als je een 60cm bak vind ga dan liever voor 60x40x30 dan 60x30x30. Hoe hoger de bak hoe beter de laag verdeling die je hebt.

Je hebt namelijk bodemvissen, middenzwemmers en oppervlakte bewoners. En het mooiste is in elke laag ��n soort.

denk persoonlijk dat je de definitie van "bodemvissen, middenzwemmers en oppervlakte bewoners" in zo'n bakje wel kan laten varen.

Even buiten beschouwing gelaten dat deze soorten niet in zo'n bakje thuis horen, neem ik als vb mijn apisto's ( toch gerelateerd aan een bodemvisje ), die zwemt in de regio bodem tot zo'n 30 cm van de bodem, zou je bv de tetra nemen, dan zou deze in dit bakje op zo'n 15cm moeten zwemmen om dus een middenzwemmer te zijn, dicht bij de bodem dus. Onderscheidt tussen "bodemvissen, middenzwemmers en oppervlakte bewoners" zal makkelijker of realiseerbaarder zijn in een veel hogere bak.

Ja op die manier maar er zijn wel wat vissen te krijgen waar het best wel mee lukt,veel meterbakken zijn ook 40 hoog bv dus zo laag is het nog niet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan