Beginnen met de plantenvoeding?


S

sharonav

Guest
Sinds een kleine 2 weken draait het co2 systeem, helaas wat problemen gehad maar oplossingen beginnen te werken.

ben niet tevreden over de inrichting, dus de planning is om volgende week maandag de boel te veranderen. Wat nieuw zand erbij nieuwe planten en andere stukken hout. De schets is een voorbeeld voor mezelf :)

Tot nu toe geef ik wekelijks profito en ferro maar ben erg enthousiast geworden over de el methode. Nitraat en fosfaat heb ik al in het aquarium, maar aangezien de planten nu nog niet geweldig groeien en dat hopelijk wel gaat gebeuren met de el methode word dit natuurlijk ook weer verbruikt.

Na het invullen van een vragenlijst zouden dit dan de waardes / toevoegingen moeten zijn.

Nu zijn mijn vragen ;

Raden jullie de el methode aan voor mijn bak met de planten die er straks in komen?

Het advies van de website is dit goed voor mijn bak?

Hierbij de fotos;

20190127_190441.jpg
20190127_190310.jpg


Screenshot_20190127-190030_Drive.jpg
Screenshot_20190127-190025_Drive.jpg
 
Heb net even de fosfaat en nitraat getest. Morgen 25 % waterwissel.
Nitraat 25 mg/l
Fosfaat 1 mg/l

Ik heb ondertussen me wat ingelezen op het forum, die calculator klopt niet helemaal.

Ik verwacht dat nitraat en fosfaat minder gaan worden als er meer planten in het aquarium komen, komen ook wat drijfplanten in.

20/2 nitraat fosfaat las ik, moet ik dan ook de waardes in het aquarium mee rekenen?
 
Je moet wekelijks 20/2 toevoegen aan de bak en in je kraanwater zal ook een beetje zitten maar dat is vaak niet veel. Ik gebruik de poeders en los dit op in 500ml water. 83 gram kaliumnitraat en 4 gram kaliumfosfaat. Dan per 100 liter 20 ml no3 en 40 ml po4 toevoegen voor een dosering van 20/2.
Je werkt dan met aparte flesjes.
 
Nog even ter aanvulling :

2x 24watt led verlichting. Rood en wit. Rood achter en wit voor, maar ga ze denk ik omwisselen.

Wit van 1200 tot 1600 en van 1900 tot 2330 Rood van 1130 tot 1915en van 2200 tot 2400

Wit licht dus totaal 8.5
Rood licht dus totaal 10 uren
 
Aangezien het de eerste keer is dat ik dit ga gebruiken kan ik gebruik maken van het schema en de spullen bestellen die ik volgens het schema nodig heb?

De micro oplossing is niet op voorraad dus maar even wachten met bestellen.
 
Ik heb alle vertrouwen in de EI methode, mits je maar voedingscapsules gebruikt voor bij de wortels.
Maar gezien je plantenbestand kan je ook gewoon voor de AIO gaan.

Maar er zijn wel 2 dingen waar ik geen vertrouwen in heb:
- je belichting, en dan met name de rood. Waarom ga uberhaubt een rode verlichting gebruiken?
- en de pauzes in je belichting. Wat is daar het nut van, nu je een CO2 systeem gebruikt?
 
Ik heb alle vertrouwen in de EI methode, mits je maar voedingscapsules gebruikt voor bij de wortels.
Maar gezien je plantenbestand kan je ook gewoon voor de AIO gaan.

Maar er zijn wel 2 dingen waar ik geen vertrouwen in heb:
- je belichting, en dan met name de rood. Waarom ga uberhaubt een rode verlichting gebruiken?
- en de pauzes in je belichting. Wat is daar het nut van, nu je een CO2 systeem gebruikt?

All in one kan ook ja, maar is natuurlijk wel duurder op ten duur.

Deze verlichting zat er al in.... , en rood licht is niet slecht toch?!

Wat betreft de "pauzes". Er brandt 12uren licht , alleen halverwege de dag even wat minder. Dit had ik gedaan omdat ik eerst geen co2 systeem had en hiermee de baardalg wat onder controle kon houden :) Het rode licht zou sowieso wel zonder "pauze" kunnen.

En ik denk dat 12uren met beide lampen aan gewoon teveel is. Maar misschien kan dat straks wel ?!
 
Het voordeel van de AIO is dat je wekelijks maar 25% hoeft verversen ipv 50% met de EI

Je bied nu een spectrum aan met een piek in het rood waardoor planten een snellere celdeling krijgen.
Dus je planten worden langgerekt en groeien uit 'vorm'. Maar dat is wat anders dan gezonde groei. Zou deze gewoon vervangen voor normaal wit licht.
Ik weet geen specificaties van je bak dus kan ook niet beoordelen of 2x 24W teveel is .

En een middagpauze in de belichting is beter voor de alg dan voor de planten
 
Het voordeel van de AIO is dat je wekelijks maar 25% hoeft verversen ipv 50% met de EI

Je bied nu een spectrum aan met een piek in het rood waardoor planten een snellere celdeling krijgen.
Dus je planten worden langgerekt en groeien uit 'vorm'. Maar dat is wat anders dan gezonde groei. Zou deze gewoon vervangen voor normaal wit licht.
Ik weet geen specificaties van je bak dus kan ook niet beoordelen of 2x 24W teveel is .

En een middagpauze in de belichting is beter voor de alg dan voor de planten

50% ipv 25 waterwissel vind ik opzich niet zo'n probleem. :)

Ik heb wel de superfish led,weet dat het niet het beste is.. maar het zat er al in en past mooi in de oude tl houders.

2x 24 watt op een aquarium van 81 x 36 x 50
De led verlichting is 55 cm
 
Dus ik kan de verlichting zo laten?

Ik kan de lampen ook omwisselen. Rood voor en wit achter.
Heb het nu andersom.
Of maakt dat niet zoveel uit?

15486253062093181037543183319214.jpg
15486253543936587150934660407774.jpg
 
Let niet op de kalk , zal ik volgende week met de "verbouwing" weer goed schoonmaken :)
 
Dus ik kan de verlichting zo laten?
Ik quote even mijn eerdere tekst;
Je bied nu een spectrum aan met een piek in het rood waardoor planten een snellere celdeling krijgen.
Dus je planten worden langgerekt en groeien uit 'vorm'. Maar dat is wat anders dan gezonde groei. Zou deze gewoon vervangen voor normaal wit licht.
 

Terug
Bovenaan