Beginnen met discussen


J

JorenLuesink

Guest
Hoi ik heb een 1 meter x 50 x 60 bak en wil daar discussen in haan houden en heb gehoord dat de 50 liter regel ouderwets is en 25 al genoeg is met een sterk filter

Dus wat vragen

1 kunnen ze met guppen
2 kunnen ze met mijn muskusschildpad hij laan namelijk de vissen met rust
3 kunnen ze met 2 ansistrussen
Het zauw dan dit bestand zijn
5 discus
2 ansistrus plus jongen
6 guppen

De discussen wouw ik halen bij discus kwekerij de parel die heeft discussen vanaf 6 euro
 
Discussen houd je op 28-30 graden.
Gaat de rest van je bestand niet leuk vinden.

25L per discus is veel te weinig, zou altijd lekker die 50L per vis aanhouden. Ze zijn namelijk al zo gevoelig voor ziektes ect.
 
Ik zou guppen niet met discus houden al is het alleen al vanwege de temperaturen waar de discus (30 °C) / guppy's (tot 28 °C) in moeten. Daarnaast is er een zeer goede kans dat guppen een vorm van levend voer worden. Hierdoor zullen ze snel verdwijnen door zich te verstoppen ofwel door opgegeten te zijn.
Voor ancistrus weet ik niet wat voor temperaturen ze aankunnen, maar ik gok dat deze ook wellicht wat lastiger zullen zijn. Misschien dat een meer ervaren lid kan zeggen welke soorten ancistrus hier wel bij kunnen.
 
1 kunnen ze met guppen
Zowel qua gedrag als qua temperatuur is dit geen geslaagde combi, zou ik niet doen.

2 kunnen ze met mijn muskusschildpad hij laan namelijk de vissen met rust
Ken ik niet, maar weet niet of deze op de gewenste temp van een discus zich blij voelen, zou het persoonlijk in ieder geval niet doen, maar juist de "koning van de Amazone" zijn plaats geven

3 kunnen ze met 2 ansistrussen
Ja, dat kan, alhoewel ik niet de ervaring heb of deze wel eens aan de huid gaan hangen...... Maar ff zoeken dat vind je daar zo info over.

De discus is een groepsvis, ik vind het echte minimum 6 stuks, maar voor beter groepsgedrag eigenlijk 10 stuks. Dus 5 zou ik in ieder geval niet doen en ook geen oneven aantal.

De discussen wouw ik halen bij discus kwekerij de parel die heeft discussen vanaf 6 euro
Dit zijn hele jonge dieren, dus deze hebben 6 - 8 x per dag voedselmomenten nodig en op baiss van de voerpatroon een dagelijkse of om de dag waterwissel van minimaal 50%. Om met zulke jonge dieren te beginnen die nog makkelijk een kwaaltje pakken zou ik persoonlijk niet doen.

Als je al met discussen in deze bak begint zou ik er 6 nemen, van minimaal 10 maar liever 12 of 14 centimeter en dan eens kijken of het goed gaat, je ervaring kan opbouwen en je het ziet zitten om te investeren om evt. kleinere vissen groot te brengen.

Ik weet niet hoe je inrichting is, maar bij het opgroeien van jonge vissen werkt een bak met bare bottom erg prettig omdat je goed de evt. voedselresten en ontlasting kan opzuigen, in een gezelschapsbak is dit veel lastiger, zeker voor de eerste keer.

Als je hele jonge dieren koopt, dan is het wenselijk om op 30 graden of iets hoger te gaan zitten ivm groei en ontwikkeling. Op 28 graden kan het ook, maar LET OP dan GEEN hart voeren.

Hou er rekening mee dat je wel eens een warmtekuur wil/moet doen en dat de baktemperatuur dan naar de 34+ graden Celsius gaat, er zijn weinig vissen die hierin mee gaan......

Succes met je keuzes en overwegingen.
 
Ik zou er niet aan beginnen. Eerst een flink groter aquarium met de mogelijkheid om grotere discusvissen aan te schaffen. Dat is samen niet echt goedkoop dus neem ook de tijd om je heel erg goed in te lezen en ga niet over een nacht ijs.

Hobbygroet Jos Hut
 
Ik zou er niet aan beginnen. Eerst een flink groter aquarium met de mogelijkheid om grotere discusvissen aan te schaffen. Dat is samen niet echt goedkoop dus neem ook de tijd om je heel erg goed in te lezen en ga niet over een nacht ijs.

Hobbygroet Jos Hut
+1!!!!
 
1m bak lijkt me ook erg klein om überhaupt te beginnen aan discussen.
Dat gaat een hoop problemen opleveren met alle frustraties, kosten en teleurstellingen.
 
Ik zou guppen niet met discus houden al is het alleen al vanwege de temperaturen waar de discus (30 °C) / guppy's (tot 28 °C) in moeten. Daarnaast is er een zeer goede kans dat guppen een vorm van levend voer worden. Hierdoor zullen ze snel verdwijnen door zich te verstoppen ofwel door opgegeten te zijn.
Voor ancistrus weet ik niet wat voor temperaturen ze aankunnen, maar ik gok dat deze ook wellicht wat lastiger zullen zijn. Misschien dat een meer ervaren lid kan zeggen welke soorten ancistrus hier wel bij kunnen.


Ancistrussen kunnen wel met Discussen, maar je moet dan niet raar opkijken als er 1 ancistrus zich vast zuigt en mee lift met een discus. Heb dat een aantal x gezien, das best comisch maar voor een discus wat minder. Maar het gebeurt niet altijd.
 
Gaat niet goed komen,zeker niet met discusvissen van 6 euro,deze zijn voor een beginner veel te klein.
 
Met een bak van die maat kun je echt super mooie dingen doen. Open een topic en vraag om ideeen als je dat nog niet gedaan hebt. Met alle problemen die de discussen kunnen opleveren zal je plezier in de hobby snel verdwijnen vrees ik. In ieder geval top dat je onderzoekt voor je koopt. :thumbs: Veel plezier ermee!
 
Dat klopt helemaal Sander,de frustratie van of na het mislukken in de zin van discusvissen houden op een verkeerde wijze ligt heel dicht bij het plezier wat snel verdwenen zal zijn.
 
Dat klopt helemaal Sander,de frustratie van of na het mislukken in de zin van discusvissen houden op een verkeerde wijze ligt heel dicht bij het plezier wat snel verdwenen zal zijn.


Maar is dit bedoelt met discus specifiek of ook maanvissen enz?
 
Was in principe bedoeld voor de discus,omdat deze vissen hoge eisen stellen aan de verzorger,eigenlijk geld dit ook voor maanvissen,en andere chicliden.

Een gezelschap's aquarium wil ik niet minder waarderen maar ook daar geld dat je een juist vissenbestand moet opbouwen en dit met zorg moet selecteren.
 
Heel goed inlezen van te voren en precies weten wat de eisen zijn die vissen aan hun verzorging stellen. Geldt ook voor planten. Mijn ervaring is dat het lidmaatschap van een aquariumvereniging veel goedkoper is dan kapitale fouten die gemaakt worden. Veel aquaria op marktplaats zijn een kerkhof van een mislukte hobby.


Hobbygroet Jos Hut
 

Terug
Bovenaan