Beginnen met snakeheads


D

Dannylwd

Guest
Hallo,

Ik heb nu een aquarium van 100x40x50 met chicliden alleen ben altijd al fan geweest van de snakehead. En zit er over na te denken om mijn bak om te gooien en snakeheads te gaan houden. Daarover heb ik een paar vragen.

- Welke soort kan het beste in mijn bak?
- Wat voor soort planten etc moet er in de bak?
- Kunnen er andere vissoorten in de bak?

en verdere informatie is ook altijd welkom, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
 
De kleinere snakeheads hoef je volgens mij geen levend voer te geven, zoon beest van een halve meter past nooit in mijn aquarium maar fijn ... waarom denk je dat ik fan ben van die beesten :)
 
Nou,kijk jij dan op youtube,wat ze uithalen.

Waaarom jij Fan bent? weet ik niet,maar om nou 1 vis in een 1 meetr te zetten?
 
er zijn snakeheads van 10/20 cm die makkelijk met 2/3 in een meter bak kunnen.
waarom reageer je eigenlijk als je er niet in bent geintreseerd

En wat stel jij dan voor als alternatief ik wil graag iets met roofvissen opzetten.
 
Zo te zien weet je er zelf al aardig wat van. Wat is dan precies het doel van je vragen?
 
@Mascha&Ivo in het houden of de inrichting kan ik weinig vinden daar zou ik meer over te weten willen komen.
wat voor soort planten er in moeten, of er veel beplanting in moet ( neem aan van wel als je yt bekijkt)
 
In een metebak kun je 1 kleine channa doen, verder geen vissen erbij (!!). Dus 1 vis in je bak. Alternatief is beginnen met een stuk of jonkies van een kleine channa soort en dan zodra je een koppel hebt de rest direct uitvangen en wegdoen. Dan heb je dus uiteindelijk 2 vissen in je bak. Zomaar een paar oudere channa's bij elkaar zetten levert oorlog op. Geen andere vissen erbij zetten, die worden of lunch of indien te groot proberen de channa;s het toch of de bijvis beschadigt je channa.

De kleinere channa's zijn nog steeds echte roofvissen, die horen dus afwisselend levend en dievriesvoer te krijgen. Beter niet het kleine spul. Krekels, buffalowormen en rode mugglarven zijn favoriet levend voer hier. Diepvries krijgen ze mysis, garnaaltjes, stukjes visvlees, inktvis, dat soort spul. Mijn diepvris ligt er aardig vol mee.... 1x/week krijgen ze droogvoer, 1x/week krijgen ze een dag niets.

Oh ja zelfs de kleine soorten zijn agressief, ze hangen bij mij bv met regelmaat in m'n vingers (auw).

Let erop welke soort je neemt, sommige soorten moeten tropisch, sommige subtropisch en een aardig aantal soorten moeten echt seizoenen hebben, dus koeler in de winter.

Inrichting is niet zo spannend, als je maar genoeg schuilplaatsen hebt en niet te veel licht. Drijfplanten en drijvend kurk oid is aan te raden daar hangen ze dan onder.

Ze happen lucht dus er moet wat ruimte zijn boven het water en onder de lichtkap. Zorg dat de kap echt hermetisch afgesloten is anders krijg je een dode uitgedroogde channa.
 
Meest gemaakte fout he. Ze zijn zo klein en zo schattig. Das met alles wat jong en klein is. Mensen gaan te vaak af op het gene wat ze zien en niet wat het wordt...
 
wat verwacht je anders van een roofvis eigelijk, ik bedoel daar mee te zeggen dat ze niet zo agressief zijn als de grotere snakeheads. want die link die je stuurde had ik al keer gelezen.
 
Predatoren hoeven niet per definitie agresief te zijn hoor. Zat voorbeelden daarvan in de natuur. Je moet natuurlijk dan wel geen prooidier zijn op het verkeerde moment.

Het is geen wet van meden en perzen maar in deze ben ik het wel eens met Aquavisie het is erg krap.
 
zelf heb ik 2 channa micropeltes gehad en dit ging prima samen.
toen ze te groot werden voor mijn bak heb ik ze verkocht.
daarna heb ik een groep van 5 jonge channa pulchra gekocht, die zaten in een 80x40x40 bak tot ze groot werden.
zodra er een koppel vormde heb ik de overige 3 verkocht.
het koppel wilde ik groter gaan houden maar voordat ik een geschikt aquarium had gevonden hadden ze al jongen!
natuurlijk ging ik de kleine visjes niet verplaatsen tot ze groot genoeg waren om te verkopen.
inmiddels heb ik alles verkocht van die groep (inclusief de ouders)
op dit moment heb ik 1 volwassen channa pulchra nog zitten die ik ook wil verkopen.
deze heb ik gekregen van mijn schoonzusje die een vriend had die hem kwijt moest.
hij zit op dit moment samen met een zebratilapia waar hij wel regelmatig "ruzie" mee heeft maar blijft bij imponeren.
ook mijn prachtkwastvinsnoek (heb ik ook op deze site en marktplaats te koop staan) zorgt voor geen enkel probleem.
zelfs een kleine mbuna wordt met rust gelaten.
naar de gibbiceps wordt niet eens gekeken

to the point: het leukste is (naar mijn mening) een groep jonge dieren kopen (ongeveer 5).
daar komt vanzelf een koppel uit mocht je er mee willen kweken.
ik heb gemerkt dat ze graag tussen/onder hout liggen waar je prima javamos/varens op kan zetten.
drijfplanten en drijvend hout is onmisbaar.
ook vallisneria is handig om aan de achterkant te planten omdat dit ook uiteindelijk aan het oppervlak ligt.
algeneters en andere vissen van redelijk formaat kunnen prima samen leven als ze genoeg ruimte hebben.
je hebt veel keuze in voedselsoorten:
diepvries: visjes, mossels, kippenharten e.d. zijn erg geliefd en hier groeien ze ook enorm snel van.
maar ook gedroogd voer zoals garnalen, visjes, meelwormen, zijderupsen, e.d. zijn ze erg fan van (het meeste schildpadden voer eten ze ook).
levend voer kan je kiezen voor maden, krekels, meelwormen, wormen, kleine visjes, zo goed als alles lusten ze.
een ruimte tussen wateroppervlak en lamp is aan te raden maar ik heb gehoord en gemerkt dat het bijbehorende probleem niet vaak voorkomt.
uiteraard ligt dat heel erg aan je soort verlichting, 1 buis in het midden, 3 verspreid over de bak, LED verlichting, enz. enz.
goed afsluiten is wel aan te raden!

zoals de meesten hier wel weten hebben de juwel deksels kleine platen die open kunnen, erg handig, maar daar moet je wel een steen o.i.d. op leggen want als ze er tegenaan springen en hij valt van/in de bak dan kunnen ze er dus uit.
ik ben een keer thuisgekomen met een channa in de keuken, 4m van het aquarium vandaan (heeft het gelukkig wel overleefd).

als je meer wil weten dan stuur je me maar een berichtje!

Gr. Niels
 

Terug
Bovenaan