Beginnend baardalg


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Goedemorgen,

Ik constateer bij mijn bak opeens beginnend baardalg.
Vooral op het grind op de bodem zie kleine plukjes.
Wat zou hier eventueel de oorzaak van kunnen zijn?
Ik heb nog nooit baardalgen gehad.
Ik volg de EI methode.
 
Uitgaande dat je licht intensiteit, altijd een eerste vereiste, nauwkeurig is afgesteld op de vraag van je plantenkeuze kunnen we uitgaan van een tekort. Namelijk een CO2 tekort. En/of zoals @jessicapilon ook terecht opmerkt van een mogelijke schommeling in je CO2 gehalte door stroming of het gemis daarvan.
 
Circulatie dmv spraybar en eheim pro3e.
Co2 gehalte is volgens mij goed.
Heb laatst topic gestart over de kleur van mijn dropchecker die in veel gevallen niet klopt met de tabel.
ik zit nu op ph 6.2 maar ik vindt dat de kleur van de dropcheckers nog wel lichter kan.
Wat mij wel opvalt is dat de plantengroei op dit moment een beetje stagneert.
Ik heb voorin de bak wel een hele rij staurogene repens staan die behoorlijk groot en hoog is(zou een grondbedekker moeten zijn)wat de circulatie enigzins kan beinvloeden.
Spraybar blaast tegen de voorruit aan en gaat dan omlaag om over de bodem te gaan, maar daar staat dan de staurogene repens in de weg die de stroming onderbreekt.
 
Dan zal het wel de co2 zijn.
Ik krijg die kleur maar niet goed kan veel lichter volgens mij.
Maar ja zit al op ph 6.2 ben bang dat als ik lager ga ik de vissen vergas.
Of mijn elektrode moet verkeerd aangeven ik ijk elke 4 weken.
 

Bijlagen

  • CA4B6900-C777-4E75-91F1-30FDC771314A.jpeg
    CA4B6900-C777-4E75-91F1-30FDC771314A.jpeg
    188.2 KB · Weergaven: 114
Circulatie dmv spraybar en eheim pro3e.
Co2 gehalte is volgens mij goed.
Heb laatst topic gestart over de kleur van mijn dropchecker die in veel gevallen niet klopt met de tabel.
ik zit nu op ph 6.2 maar ik vindt dat de kleur van de dropcheckers nog wel lichter kan.
Wat mij wel opvalt is dat de plantengroei op dit moment een beetje stagneert.
Ik heb voorin de bak wel een hele rij staurogene repens staan die behoorlijk groot en hoog is(zou een grondbedekker moeten zijn)wat de circulatie enigzins kan beinvloeden.
Spraybar blaast tegen de voorruit aan en gaat dan omlaag om over de bodem te gaan, maar daar staat dan de staurogene repens in de weg die de stroming onderbreekt.
Dat verteld me dan wel iets. Staurogyne repens is wel degelijk een bodembedekker. Maar wel een die om dat kruipen, in de breedte uitgroeien dus, licht nodig is. Bij jouw "reikt" ze kennelijk naar het licht toe. Volgens mij heb ik hier als eens uitgelegd wat het belang is voor een goede afstelling lichtinstelling op de vraag van je planten. Dat moet m.i. het eerst op orde zijn. Je blijft nu feitelijk hannesen met allelerlei afgeleide zaken waarmee je de verhoudingen telkens weer door elkaar gooit. Probeer dus eerst je licht intensiteit zo precies mogelijk af te stellen op de vraag van je planten blijft mijn advies. Pas dan ga je sleutelen op de afgeleiden, je bemesting dus.
 
Hoi Ben,

Dat begrijp ik volkomen, maar ik heb dit al zo'n 2 jaar als set staan en nu opeens baardalg.
Ik kan de verlichting wel iets dimmen kijken hoe dat gaat.
Je kan natuurlijk nooit aan de licht behoefte van al je planten voldoen.
De ene soort heeft veel nodig en de andere juist weer minder.
Je probeert daar de tussen weg te zoeken.
Ik denk gewoon dat het mijn co2 is.
Ik heb toen een cerges reactor gebouwd met een co2 inlaat tussen de ingaande slang ik denk dat niet helemaal lekker gaat.
Iemand nog een beter idee om de co2 toe te voegen bij een cerges reactor?
 

Bijlagen

  • 2D5BFD89-7A92-45C8-931F-5E00B8BDEFDD.jpeg
    2D5BFD89-7A92-45C8-931F-5E00B8BDEFDD.jpeg
    121.8 KB · Weergaven: 91
Ik weet niet wat @benvo ervan denkt maar zoals ik het bekijk is je dc niet echt lichtgroen en ik zou dan de co2 wat opschroeven.
 
Hoi Ben,

Dat begrijp ik volkomen, maar ik heb dit al zo'n 2 jaar als set staan en nu opeens baardalg.
Ik kan de verlichting wel iets dimmen kijken hoe dat gaat.
Je kan natuurlijk nooit aan de licht behoefte van al je planten voldoen.
De ene soort heeft veel nodig en de andere juist weer minder.
Je probeert daar de tussen weg te zoeken.
Ik denk gewoon dat het mijn co2 is.
Ik heb toen een cerges reactor gebouwd met een co2 inlaat tussen de ingaande slang ik denk dat niet helemaal lekker gaat.
Iemand nog een beter idee om de co2 toe te voegen bij een cerges reactor?
Je slaat de spijker op z'n kop, je moet inderdaad een gemiddelde zoeken qua lichtintensiteit in je bak. En dat kan ook want alle planten kennen wel een zekere bandbreedte wat dat betreft. Planten die buiten deze bandbreedte vallen horen vanzelfsprekend dan niet in je bak. En die gemiddelde lichtintensiteit, die je trouwens excl. dimtijden gedurende acht uur zou moeten toevoegen, die bij je planten zouden moeten passen kan je wel degelijk uitvinden. Wanneer dit klopt in jouw geval kan baardalg uitsluitend kunnen liggen aan een tekort op de desbetreffende plaats. En die oorzaak kan dan weer, als eerder opgemerkt, liggen in schommelingen door stroming of door een daadwerkelijk tekort. Nog even terugkomend op je licht. Daar moet toch wel iets aan schorten aangezien je zelf aangaf dat je Staurogyne repens zich niet in de breedte uit wil groeien. Een Cerges reactor zou ik overigens aan de uitgaande slang van je filter koppelen.
 
Hoi Ben,

de cerges reactor zit ook aan de uitgang van mijn filter, maar de co2 inlaat zit op de ingaande slang van de reactor.
alleen zit dit met zo’n blokje met een soort membraan erin en ik denk dat dat niet helemaal goed werkt, toch als ik op mijn co2 computer de ingestelde ph verlaag dan zakt de ph ook daadwerkelijk wel.
dus er gebeurd den toch wel iets.
even terug te komen op de staurogene, hoort deze dan niet zo omhoog te groeien?
 

Terug
Bovenaan