Wat is er nieuw

Beginner met aquarium opzet, alle input zeer welkom!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Groningen
  • Startdatum Startdatum
G

Groningen

Guest
Hallo allemaal,

Bij deze mijn eerste �chte topic, meer informatie over mijzelf is te vinden via het Voorstellen forum.

Volgende week ontvang ik onderstaande bak, exacte afmetingen zijn bij mij nog niet bekend maar volgens mij is deze ongeveer 80x40x30.

Aquarium.jpg

Ik ben nu een aantal weken zeer actief bezig met het winnen van informatie over het op de juiste manier opzetten van een aquarium. Lang geleden heb ik ooit wel een aquarium gehad maar daarbij deed ik maar wat, deze keer ga ik het erg serieus aanpakken.

Het concept
Wat ik graag zou willen is een redelijk rustig bak met een beetje mysterie. Ik heb veel filmpjes gekeken over aquascaping en ben daar door betoverd. Ik zit er aan te denken om van die mooie wortels te gebruiken met een eye-catcher aan de rechterkant van de bak met redelijk veel begroeiing (mos op de wortels is ook een droom, maar dit is volgens mij erg lastig voor beginners). De linkerzijde van de bak zou ik wat rustiger willen hebben met wat begroeiing aan de achterkant en voor de rest "gewoon" bodem. Onderstaand een foto van wat ik nou echt mooi vind. Ik snap dat dit niveau nu nog erg hoog gegrepen is, maar durf te dromen. 🙂

aquascape.jpg

Bodem
Ik vraag me af of het mogelijk is om een zandbodem te gebruiken of iets wat daar op lijkt. Ik houd van een natuurlijke uitstraling en vind dat daar erg goed bijpassen. Is het daarnaast ook belangrijk om een voedingsbodem te hebben of kunnen aquaria hier ook zonder?

Beplanting
Hier heb ik nog niet zo veel verstand van en zal ik de komende tijd meer in gaan verdiepen. Ik vind mossen erg mooi en zou dit graag toepassen. Ook hier staat voorop dat ik natuurlijk uitstraling zou willen. Lichtgroene hogere beplanting aan de achterkant en mossen en kleinere planten op de voorgrond. Ik ben zeker niet van plan om mijn hele bak vol te planten zoals je soms ziet maar ben bang dat als ik te weinig plant het milieu niet sterk genoeg is. Weet iemand planten die erg veel zuurstof aanmaken? Dit zou ideaal zijn.

Populatie

Hier sta ik open voor alles. Een aantal punten wat ik belangrijk vind is dat het een mooi milieu word, ik hoef niet alleen maar opvallende vissen. Een vis die je maar heel af en toe vind zou goed in mijn concept van mysterie passen. Ik vind een schooltje erg leuk. Daarnaast ben ik nog maar een beginner dus zal ik waarschijnlijk vissen nodig hebben die tegen een stootje kunnen, alle idee�n zijn welkom! Een stiekeme droom van mij is om garnalen in de bak te hebben, deze heb ik in de viswinkel bekeken en lijken me enorm leuk om te houden. Nu heb ik wel gelezen dat er maar weinig vissoorten bij garnalen zijn te houden. Iemand ervaringen? Onderstaand een lijstje met vissen die mij erg leuk lijken.

- Dwergrasbora
- Zebra Danio
- Zwarte Neon
- Platy Tuxedo
- Sumatraan
- Potlood visje
- Tand karper

Apparatuur
Dit ga ik in overleg met mijn viswinkel regelen en zorg ik voor dat het gewoon echt goed in orde is, mag ook best wat extra kosten.

----

Zoals jullie kunnen zien is er eigenlijk alleen nog maar een globaal idee en nog veel ruimte voor invulling. Dat is ook een van de redenen dat ik me heb aangesloten bij dit forum, ik hoor graag of jullie leuke idee�n hebben voor mijn soon-to-be bak.

Groeten,

Marcel

De bak:
Lijkt mij qua formaat op die foto eerder een 60*30?

Bodem:
Zand is prima! Voor veel soorten bodembewoners (voor het geval dat je die een keer wilt) zelfs te prefereren.

Beplanting:
Er zijn bakken die goed draaien zonder enige plant, dus dat hoeft geen enkel probleem te zijn. Wat mos en een snelgroeier en je bent al een heel eind.

Populatie:
Er zijn meer dan genoeg combinaties tussen vis en garnaal te bedenken die geen enkel probleem vormen.
Wat wel is: dat voorbeeld van je is een vrij open bak, fel verlicht. Veel vissen vinden dat niet fijn. Je zult zorgvuldig de afweging moeten maken tussen vissoort, inrichting en verlichting.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
De bak:

Bodem:
Zand is prima! Voor veel soorten bodembewoners (voor het geval dat je die een keer wilt) zelfs te prefereren.

Beplanting:
Er zijn bakken die goed draaien zonder enige plant, dus dat hoeft geen enkel probleem te zijn. Wat mos en een snelgroeier en je bent al een heel eind.

Populatie:
Er zijn meer dan genoeg combinaties tussen vis en garnaal te bedenken die geen enkel probleem vormen.
Wat wel is: dat voorbeeld van je is een vrij open bak, fel verlicht. Veel vissen vinden dat niet fijn. Je zult zorgvuldig de afweging moeten maken tussen vissoort, inrichting en verlichting.

~ Ivo

Dag Ivo, bedankt voor je input!

Krijg net de afmetingen door, 80*40*55, valt mee dus!

De bak komt op een beschutte plek in mijn appartement te staan om zoveel mogelijk natuurlijk licht te vermijden. Weet jij iets over hoeveel vis er in kan? Zou graag 1 schooltje, 1 iets grotere (opvallende) vis, een of twee koppeltjes/trio's en een algeneter of een paar garnalen. Denk je dat dit mogelijk is in dit formaat?

Hallo Marcel!

Wauw, wat een leuk en mooi idee heb je! Ikzelf ben geen aquascaper, heb er dus niet veel verstand van. Maar er zijn genoeg medeforumleden die jou daar w�l in kunnen helpen. Zeker ook wat de beplanting betreft.
Ik ben heel benieuwd hoe het project gaat evolueren. Als je van plan bent om een album aan te maken ga ik je zeker volgen! Voor een beginner is dit een grote uitdaging, wat ik enorm positief vind trouwens. Je leert veel wat je weer kan toepassen in je eigen project en dat houdt de hobby ook leuk.

Een zandbodem kan zeer zeker, ik denk trouwens niet er dat er aquascapers zijn die grind gebruiken. Ik heb het toch nog niet gezien. Een voedingsbodem wordt meestal altijd afgeraden.

Wat de vissoorten betreft die bij garnaaltjes kunnen.. Zo zijn er wel wat hoor! Keuze genoeg 😉.

Heel veel succes met je project!

Groetjes
Doppeke

Groningen zei:
Mascha&Ivo zei:
De bak:

Bodem:

Beplanting:

Populatie:

~ Ivo

De bak komt op een beschutte plek in mijn appartement te staan om zoveel mogelijk natuurlijk licht te vermijden. Weet jij iets over hoeveel vis er in kan? Zou graag 1 schooltje, 1 iets grotere (opvallende) vis, een of twee koppeltjes/trio's en een algeneter of een paar garnalen. Denk je dat dit mogelijk is in dit formaat?

Ja, hoor. Moet je alleen die lelijke vent uit het sm.boek halen.
Dat overleven ze niet,van schrik. 😉

Doppeke zei:
Hallo Marcel!

Wauw, wat een leuk en mooi idee heb je! Ikzelf ben geen aquascaper, heb er dus niet veel verstand van. Maar er zijn genoeg medeforumleden die jou daar w�l in kunnen helpen. Zeker ook wat de beplanting betreft.
Ik ben heel benieuwd hoe het project gaat evolueren. Als je van plan bent om een album aan te maken ga ik je zeker volgen! Voor een beginner is dit een grote uitdaging, wat ik enorm positief vind trouwens. Je leert veel wat je weer kan toepassen in je eigen project en dat houdt de hobby ook leuk.

Een zandbodem kan zeer zeker, ik denk trouwens niet er dat er aquascapers zijn die grind gebruiken. Ik heb het toch nog niet gezien. Een voedingsbodem wordt meestal altijd afgeraden.

Wat de vissoorten betreft die bij garnaaltjes kunnen.. Zo zijn er wel wat hoor! Keuze genoeg 😉.

Heel veel succes met je project!

Groetjes
Doppeke

Hee Doppeke!

Ja, ik ga alles bijhouden met foto's e.d. Blijven jullie allemaal lekker op de hoogte en kunnen me, waar nodig, bij staan met adviezen. Ben zelf grafisch ontwerper dus aquascape is waarschijnlijk een logisch gevolg haha.

Mooi dat een zandbodem goed te houden is. Geeft dit niet veel rommel bij het verversen van het water? Of zijn hier ook weer trucjes voor.

Ik ga vanmiddag nog maar weer even naar de viswinkel. Begin langzaam aan verslaafd te worden, vind mn vriendin minder leuk 😉

Bertus zei:
Groningen zei:
Mascha&Ivo zei:
De bak:

Bodem:

Beplanting:

Populatie:

~ Ivo

Haha, dan moet je bij m'n ouders zijn! Die hebben schuld aan m'n afstotelijke uiterlijk 😉

Bertus weer goed op dreef zo te zien 😉

Groningen zei:
Bertus zei:
Groningen zei:
Mascha&Ivo zei:
De bak:

Bodem:

Beplanting:

Populatie:

~ Ivo

Haha, dan moet je bij m'n ouders zijn! Die hebben schuld aan m'n afstotelijke uiterlijk 😉

Nee,jokkebrok.

Ik keek, en dacht, He Get,vies ding. hahahaah

Bertus zei:
Groningen zei:
Bertus zei:
Groningen zei:
Mascha&Ivo zei:
De bak:

Bodem:

Beplanting:

Populatie:

~ Ivo

Nee,jokkebrok.

Ik keek, en dacht, He Get,vies ding. hahahaah

Ben laatst al gevraagd voor een circus, ze kwamen een olifant te kort.

Haha, ja, dan is dat inderdaad een vrij logisch gevolg 😀.

Goh, je moet natuurlijk niet zomaar een hele emmer in je bak kiepen h� 😉. Als je dat rustig met een tuinslang doet zie ik geen problemen. Ikzelf doe het met emmers. Als je de val van het water breekt heb je daar geen last van hoor 🙂.

En ja, wat je vriendin betreft: Hier heeft mijn vriend zijn hobby die ik ook niet altijd wist te appreci�ren. Tuning van zijn Vectra. Meetings hier, meetings daar.. Altijd aan de auto aan het kl**en. En nu heb ik mijn 2 bakjes waar ik mee bezig ben. Ach, ieder het zijne h�.

Groetjes

Ik ben even op zoek gegaan naar vissen die mij leuk lijken, graag hoor ik wat jullie van mijn selectie vinden en wat een goede combinatie tussen deze vissen zouden zijn. Daarbij zou ik graag 4 of 5 cristal red garnalen of fire rili garnalen houden.

In willekeurige volgorde
- Branchygobius Xanthozona (Bijtje)
- Dwergrasbora
- Zebra Danio
- Zwarte Neon
- Platy Tuxedo
- Sumatraan
- Potlood visje
- Tand karper

Doppeke zei:
Haha, ja, dan is dat inderdaad een vrij logisch gevolg 😀.

Goh, je moet natuurlijk niet zomaar een hele emmer in je bak kiepen h� 😉. Als je dat rustig met een tuinslang doet zie ik geen problemen. Ikzelf doe het met emmers. Als je de val van het water breekt heb je daar geen last van hoor 🙂.

En ja, wat je vriendin betreft: Hier heeft mijn vriend zijn hobby die ik ook niet altijd wist te appreci�ren. Tuning van zijn Vectra. Meetings hier, meetings daar.. Altijd aan de auto aan het kl**en. En nu heb ik mijn 2 bakjes waar ik mee bezig ben. Ach, ieder het zijne h�.

Groetjes

Heb veel gelezen met het water op een bordje of schoteltje of de slang tegen het glas houden, denk dat ik een van die methodes ga proberen.

M'n vriendin vind het geen probleem maar heeft aangegeven dat ze er geen vinger naar gaat uitsteken, dat is stiekem precies wat ik wil. Mijn kindje die bak haha. Waar kom je vandaan?

Kan iemand me uitleggen hoe ik de topic kan wijzigen? Wil graag het lijstje van vissen toevoegen.

Groningen zei:
Kan iemand me uitleggen hoe ik de topic kan wijzigen? Wil graag het lijstje van vissen toevoegen.

Ik dacht dat je na plaatsing 20 of 30 minuten de tijd hebt om te wijzigen..
Daarna kan het niet meer.

Je zou het volgende bestand kunnen nemen (let met de indeling altijd op de zwemlagen - boven, midden, onder):

-boven: marmerbijlzalmpjes (7 stuks)
-midden: dwergrasbora (15 stuks) of kegelvlekbarbeel (10 stuks) of neon tetra (12 stuks) of kardinaal tetra (10 stuks) of zebra danio (8 stuks) of sumatraan (8 stuks) (stuks zijn als er nog een koppeltje bij komt, anders kunnen ze nog wel wat groter)
-bodem: corydoras soort, bijv de panda, sterbai of paleatus (8 stuks)

Sommige scholenvisjes zwemmen wel liever onder het midden, sommige wat meer naar boven. Is dus even kijken wat je mooi vindt.

Daarbij kan denk ik nog wel een koppeltje, maar van solitaire/koppel soorten weet ik niet zoveel, dus laat ik over aan anderen.

Vuurgarnalen zijn een goede garnaal om mee te beginnen 10/12 stuks (lees je wel heel goed in! zijn gevoelig, kunnen niet met alle filters, etc.), maar deze worden bij vissen groter dan 5cm al snel voor voer aangezien. Je kunt er als beginnend aquariumliefhebber misschien beter wachten met het combineren van deze dieren, of de garnalen apart houden in een nano bak (liter of 30).

Heb veel gelezen met het water op een bordje of schoteltje of de slang tegen het glas houden, denk dat ik een van die methodes ga proberen.

M'n vriendin vind het geen probleem maar heeft aangegeven dat ze er geen vinger naar gaat uitsteken, dat is stiekem precies wat ik wil. Mijn kindje die bak haha. Waar kom je vandaan?

Ja, dat is wat ik bedoelde met het breken van het water dat in de bak komt 😉.

Het is natuurlijk niet altijd even handig als je geen interesse hebt in elkaars hobby. Mijn vriend niet in die van mij en ik niet in die van hem. Na 5 jaar samenwonen leer je er mee leven maar dat wil niet zeggen dat je het ook super moet vinden 😉.
Ik snap je wel hoor dat je eigenlijk liever hebt dat ze daar vanaf blijft, dat is idd jouw bak! Zou het ook niet kunnen verdragen 😉. Maar, misschien verandert dat ook nog wel, dat je er langere tijd mee bezig bent en dat ze het ook leuk begint te vinden.

Ik woon in Kapellen in de provincie Antwerpen 🙂

Groetjes

Het is wel handig als ze weet:
-wat ze moet doen als je niet thuis bent en je vissen liggen op apegapen
-hoe ze de vissen moet voeren als je er niet bent

😀

Ja, dat is inderdaad wel zo! Dat zal ze toch wel willen doen veronderstel ik h� 😉

kellemes zei:
Groningen zei:

Ah, dat is jammer. Nja, als ik meer duidelijkheid heb over welke soorten ik waarschijnlijk ga gebruiken open ik wel een nieuw topic. Bedankt voor de info!

Frandalf zei:
Je zou het volgende bestand kunnen nemen (let met de indeling altijd op de zwemlagen - boven, midden, onder):

-boven: marmerbijlzalmpjes (7 stuks)
-midden: dwergrasbora (15 stuks) of kegelvlekbarbeel (10 stuks) of neon tetra (12 stuks) of kardinaal tetra (10 stuks) of zebra danio (8 stuks) of sumatraan (8 stuks) (stuks zijn als er nog een koppeltje bij komt, anders kunnen ze nog wel wat groter)
-bodem: corydoras soort, bijv de panda, sterbai of paleatus (8 stuks)

Sommige scholenvisjes zwemmen wel liever onder het midden, sommige wat meer naar boven. Is dus even kijken wat je mooi vindt.

Daarbij kan denk ik nog wel een koppeltje, maar van solitaire/koppel soorten weet ik niet zoveel, dus laat ik over aan anderen.

Vuurgarnalen zijn een goede garnaal om mee te beginnen 10/12 stuks (lees je wel heel goed in! zijn gevoelig, kunnen niet met alle filters, etc.), maar deze worden bij vissen groter dan 5cm al snel voor voer aangezien. Je kunt er als beginnend aquariumliefhebber misschien beter wachten met het combineren van deze dieren, of de garnalen apart houden in een nano bak (liter of 30).

Super bedankt, wat een info! 🙂

Wil inderdaad een schooltje, vind de zwarte neon enorm mooi en past denk ik goed in het concept. Daarnaast de iets opvallendere bijtjes, heb je daar toevallig ook ervaring mee? En dan 1 of 2 iets grotere vissen die hopelijk met garnalen kunnen. Als je garnalen hebt, heb je dan ook nog een algeneter nodig of gaan deze dat voor hen doen?

kellemes zei:
Groningen zei:

Je hebt na het plaatsen dus 20 minuten om het aan te passen.
Leuke maat om mee te starten hoor een 80 cm.

Garnalen eten niet echt veel alg, ze ruimen zeker je alg niet op. De meeste 'algeneters' ook niet. Je hebt wel algenetende garnalen, maar die zullen ook geen wereld van verschil maken.

Als je van bijtjes houdt, die in brakwater moeten, en dus niet echt geschikt zijn, kun je ook ringbandsnoekjes nemen. Die hebben een beetje een zelfde patroon. Deze leven in de bovenlaag en dan zou je moeten kijken of je marmerbijlzalmpjes of ringbandsnoekjes wil. Voor deze twee oppervlakte bewoners heb je eigenlijk wel wat drijfplanten nodig, daar voelen ze zich goed bij.

-boven: ringbandsnoekjes (10 stuks) of marmerbijlzalmpjes (8 stuks), zorg wel dat je bak dicht is, zze willen nog wel eens springen
-midden: zwarte tetra (10 stuks)
-bodem: corydoras wat ik al zei

Jonge garnaaltjes zijn wel voer voor de zwarte neons (jonge garnaaltjes zijn maar een paar millimeter groot, daarom is een geschikt filter zo belangrijk. 9/10 filters voor een bak van jouw formaat is dat helaas niet (te grote openingen, te sterke zuigkracht).

En wat ik al zei: over een koppeltje kun je beter bij iemand anders zijn. Het is echter wel het beste om het bestand �f om het koppeltje �f om het koppeltje om het koppeltje heen te bouwen. E�n van de twee moet je een beslissing in nemen. Wat vind jij het belangrijkste? Als ik je zo 'hoor' de zwarte neons?

@Frandalf: in hoeverre heb je gelet op de temperatuureisen?

Je schrijft al tweemaal erg makkelijk een aantal soortjes weg die qua temperaturen niet matchen. Ringbandsnoekjes en bijlzalmen lopen behoorlijk uiteen, om maar een voorbeeld te noemen.

~ Ivo

Daarom zeg ik bij ringband/bijlzalm ook 'of'. Samen is niet echt geschikt.

Voor de meeste soorten is 23 graden wel geschikt. De temperatuur heeft veelal meer te maken met kweken etc, of met specialistische bakken. In mijn omgeving ken ik een aantal mensen die vrij simpel soorten bij elkaar zetten, en waar deze het uitstekend doen.

Daar doel ik niet op.

Bij ringbandsnoekjes denk je aan een temperatuur van ca. 22 graden, bij bijlzalmen aan 25 of liever nog wat warmer. Qua bijvis maakt dat behoorlijk veel verschil en daaraan ga je voorbij.

~ Ivo

Frandalf zei:
Garnalen eten niet echt veel alg, ze ruimen zeker je alg niet op. De meeste 'algeneters' ook niet. Je hebt wel algenetende garnalen, maar die zullen ook geen wereld van verschil maken.

Als je van bijtjes houdt, die in brakwater moeten, en dus niet echt geschikt zijn, kun je ook ringbandsnoekjes nemen. Die hebben een beetje een zelfde patroon. Deze leven in de bovenlaag en dan zou je moeten kijken of je marmerbijlzalmpjes of ringbandsnoekjes wil. Voor deze twee oppervlakte bewoners heb je eigenlijk wel wat drijfplanten nodig, daar voelen ze zich goed bij.

-boven: ringbandsnoekjes (10 stuks) of marmerbijlzalmpjes (8 stuks), zorg wel dat je bak dicht is, zze willen nog wel eens springen
-midden: zwarte tetra (10 stuks)
-bodem: corydoras wat ik al zei

Jonge garnaaltjes zijn wel voer voor de zwarte neons (jonge garnaaltjes zijn maar een paar millimeter groot, daarom is een geschikt filter zo belangrijk. 9/10 filters voor een bak van jouw formaat is dat helaas niet (te grote openingen, te sterke zuigkracht).

En wat ik al zei: over een koppeltje kun je beter bij iemand anders zijn. Het is echter wel het beste om het bestand �f om het koppeltje �f om het koppeltje om het koppeltje heen te bouwen. E�n van de twee moet je een beslissing in nemen. Wat vind jij het belangrijkste? Als ik je zo 'hoor' de zwarte neons?

Ik sta er echt van te kijken hoeveel jullie allemaal zo weten. Ben dan toch echt nog een enorme beginner. Mooi om die kennis hier te zien. Die ringbandsnoekjes klinken inderdaad ook goed, zal er zo wat meer naar gaan zoeken. Ik heb gelezen dat je de garnaaltjes met een stukje panty o.i.d. over het filter kunt beschermen, neemt niet weg dat de zwarte neons dan waarschijnlijk alsnog jacht maken op de kleintjes... Ik denk dat ik het in eerste instantie maar bij vissen houd en zodra ik een stabiel milieu heb jullie weer om raad ga vragen over het al dan niet nemen van garnaaltjes.

Een algeneter zal ik dan ook nog nodig hebben. Weten jullie nog een leuke?

Waarbij ik het belang van temperatuur overigens niet wil onderschatten of bagatelliseren. In mijn ervaring is het alleen zo dat 23 of 24 graden in een gezelschapsbak veelal voldoet voor de populaire tropisch aquariumvissen.

Als je vuurgarnaaltjes neemt dan kweken die zo hard dat je niet echt bang hoeft te zijn voor het uitroeien van je populatie.

Wij hebben Apistogramma borellii - letterlijk 2 keer zo groot als een zwarte neon - gehouden naast vuurtjes en die laatsten zagen we nog vaak genoeg 🙂

~ Ivo

Frandalf zei:
Waarbij ik het belang van temperatuur overigens niet wil onderschatten of bagatelliseren. In mijn ervaring is het alleen zo dat 23 of 24 graden in een gezelschapsbak veelal voldoet voor de populaire tropisch aquariumvissen.
Voldoen en wat ideaal is kan soms behoorlijk uiteenlopen. Ik vind dat waar je met levende wezens te maken hebt je naar dat laatste - ideaal - moet streven. Dat is het minste wat je kan doen.

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan