Wat is er nieuw

Beginner met aquarium opzet, alle input zeer welkom!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Groningen
  • Startdatum Startdatum
Ja, met veel verstopplekken en een goed milieu voor de kweek kan dat zeker.

En ja, de panty is een optie, maar of dat zo handig is? Ik ben er niet weg van. Snel verstopt etc.

De L134 is een leuke maar kost snel paar tientjes. Moet je net via MP als jong tegenaan lopen. De geelpuntalgeneter is ook wel leuk en wordt niet al te groot dacht ik.
Een schooltje Panda s zal zeker leuk lijken.
Bij de Hornbach verkopen ze nu zwart en bruin zand zeg maar met een grove korrel. Is net tikkie grover dan echt zand en het houdt zich erg mooi.
Crash heeft het en Jones, en ondergetekende. Maar ja dan heb een een zwarte of bruine bodem. Ik vind zwart zelf namelijk erg mooi. En het is prima geschikt voor bv de Panda s.

Mascha&Ivo zei:
Voldoen en wat ideaal is kan soms behoorlijk uiteenlopen. Ik vind dat waar je met levende wezens te maken hebt je naar dat laatste - ideaal - moet streven. Dat is het minste wat je kan doen.

~ Ivo

Dat is een heel nobel streven. :thumbs:

Vind je dat Hornbach zand echt grover dat (filter)zand John?

We hebben het hier ook in twee bakken en het lijkt ons echt fijner dat het filterzand dat we hebben (0.8-1.2 mm)

~ Ivo

jessicapilon zei:
De L134 is een leuke maar kost snel paar tientjes. Moet je net via MP als jong tegenaan lopen. De geelpuntalgeneter is ook wel leuk en wordt niet al te groot dacht ik.
Een schooltje Panda s zal zeker leuk lijken.
Bij de Hornbach verkopen ze nu zwart en bruin zand zeg maar met een grove korrel. Is net tikkie grover dan echt zand en het houdt zich erg mooi.
Crash heeft het en Jones, en ondergetekende. Maar ja dan heb een een zwarte of bruine bodem. Ik vind zwart zelf namelijk erg mooi. En het is prima geschikt voor bv de Panda s.

Heb de panda's net opgezocht, zien er ook erg leuk uit! Hoeveel zouden daarvoor volstaan? Ik heb zelf wit/strand kleurig zand ingedachten, ga zometeen even naar de winkel om te kijken of ze dat ook hebben. Zijn er sites aan te raden om dergelijke materialen online te kopen of raden jullie de winkel in je woonplaats aan?

Ik denk dat TS beter eerst kan bepalen hoe de inrichting exact wordt. Met tere (bodem)plantjes is een L-nummer bijv. niet zo'n strak plan. Zulke scapes hebben zelden drijfplanten en sowieso een vrij sterke belichting, wat de keuze gigantisch beperkt. Als dit bakje voornamelijk om de scape gaat zou ik het bij zwarte neons en garnalen houden.

Het is trouwens verstandig om de garnalen als eerst in de bak te zetten. Dan kunnen ze alvast alle schuilplaatsjes ontdekken. Als je eerst de vissen hebt en er daarna garnalen in zet kunnen de garnaaltjes weleens voor vers levend voer aangezien worden (wat me gisteren pijnlijk duidelijk werd met Puntius titteya). P. titteya zou trouwens ook een mooi soortje zijn voor deze bak.

Mascha&Ivo zei:

We hebben het hier ook in twee bakken en het lijkt ons echt fijner dat het filterzand dat we hebben (0.8-1.2 mm)

~ Ivo

Nou ik moet zeggen dat ik zelf geen zand gebruik en het alleen heb vergeleken met zand uit de zandbak van de kids :O. En daarmee vergeleken is dat van de Hornbach wel wat grover.
Als ik de maat die noemt lees dan zal het niet echt grover zijn denk ik. Lex weet de doorsnee van die korrel, maar ik ben dat ff kwijt.

Ik blijf het wel een erg mooie bodembedekker vinden :thumbs:, vooral als je bv Cory s hebt.

Maar het zal niet veel afwijken van dat filterzand schat ik zo in.

Jones zei:
Ik denk dat TS beter eerst kan bepalen hoe de inrichting exact wordt. Met tere (bodem)plantjes is een L-nummer bijv. niet zo'n strak plan. Zulke scapes hebben zelden drijfplanten en sowieso een vrij sterke belichting, wat de keuze gigantisch beperkt. Als dit bakje voornamelijk om de scape gaat zou ik het bij zwarte neons en garnalen houden.

Het is trouwens verstandig om de garnalen als eerst in de bak te zetten. Dan kunnen ze alvast alle schuilplaatsjes ontdekken. Als je eerst de vissen hebt en er daarna garnalen in zet kunnen de garnaaltjes weleens voor vers levend voer aangezien worden (wat me gisteren pijnlijk duidelijk werd met Puntius titteya). P. titteya zou trouwens ook een mooi soortje zijn voor deze bak.

TS = Topic Starter?

Ik zal jullie zeker op de hoogte houden van de vorderingen in mijn bak. De inrichting wordt wel belangrijk en gaat dus waarschijnlijk best veel tijd in beslag nemen. Daarna milieu opbouwen wat ook nog eens 2 weken duurt (toch?) en vervolgens pas de populatie. Wel een goede tip voor die garnalen zeg! Dan is het misschien toch mogelijk 🙂

TS= Topic Starter idd, had ik best wat duidelijker neer mogen zetten 🙂

jessicapilon zei:
Mascha&Ivo zei:

~ Ivo

Nou ik moet zeggen dat ik zelf geen zand gebruik en het alleen heb vergeleken met zand uit de zandbak van de kids :O. En daarmee vergeleken is dat van de Hornbach wel wat grover.
Als ik de maat die noemt lees dan zal het niet echt grover zijn denk ik. Lex weet de doorsnee van die korrel, maar ik ben dat ff kwijt.

Ik blijf het wel een erg mooie bodembedekker vinden :thumbs:, vooral als je bv Cory s hebt.

Het Hornbach-zand en de fijnste maat filterzand hebben beiden een korrelgrootte van 0,4-0,8mm.

Corydoras horen toch wel met minimaal 6 stuks. Hoe groter de school, hoe beter ze uit de verf komen. Voor jouw bak zal ergens tussen de 8 (grote varianten) en 12 (kleine varianten) volstaan. Iets meer zou kunnen, maar dat is weer afhankelijk van de rest van je bestand.

Ik lees net dat Sumatranen niet de ideale vissen zijn voor een aquarium omdat ze vervelend kunnen worden naar andere vissen. Deze heb ik vroeger volgens mij ook gehad en vind ze persoonlijk wel erg mooi, beetje een stoere vis. Iemand ervaring hiermee?

Deze vissen worden erg aan de forse kant voor een 80 cm. bak. Mij zijn ze ook afgeraden voor 80 cm. en hoewel ik ze dolgraag wil doe ik het niet.

Kijk voor visjes die max. 5 cm. worden. Dat staat mooier en dan kan je meer exemplaren houden.

Jones zei:
TS= Topic Starter idd, had ik best wat duidelijker neer mogen zetten 🙂

jessicapilon zei:
Mascha&Ivo zei:

~ Ivo

Het Hornbach-zand en de fijnste maat filterzand hebben beiden een korrelgrootte van 0,4-0,8mm.

Ja ok dus dat is dezelfde maat korrel dus. Ik had alleen zandbak zand voor een vergelijk :O.
Jij weet denk ik ook wel dat het heel mooi spul is. Alleen niet heel goedkoop. Planten hechten ook goed.

Ringbandsnoekjes vind ik een goede tip, ik heb ze ook en het is een leuke beginnersvis.
Het is een leuke vervanger voor de bijtjes.

Ringband snoekjes kunnen vooral als ze wat ouder worden minder verdraagzaam zijn naar andere bewoners heb ik mij laten vertellen. Ben zelf ook nog in de markt voor een leuk oppervlakte visje. Denk toch bijltjes.

Voor een impressie van wat filterzand in je bak doet 0.4-0.8 mm zie mijn bak hieronder. Ik vind het zelf erg fijn spul en met Corry's kom je snel bij zand uit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan