Beginnersplanten doen het niet goed


Martijm

Well-known member
Lid geworden
16 september 2018
Berichten
89
Leeftijd
29
Hallo allen,

3 maanden geleden heb ik mijn 60L aquarium weer opgestart. Ik heb gekozen voor makkelijke vissen en planten, omdat dit sinds 7 jaar weer mijn eerste aquarium is. Na een maand geduldig gewacht te hebben, heb ik (niet allemaal tegelijk) mijn visbestand toegevoegd. Helaas gaat het sindsdien niet zo vlekkeloos als ik gehoopt had. Veel bladeren stierven af en de planten kwamen moeilijk weer tot bloei. Terug naar de winkel gegaan en die gaven mij EasyCarbo mee. Dit hielp wel iets, maar nog steeds niet voldoende. Op advies ook maar weer gestopt met het toevoegen van EasyCarbo en kreeg toen de tip om mijn licht 12u te laten branden (vanwege de natuurlijke leefomgeving van de planten (?)). Ik merk dat de planten het al wel wat beter gaan doen, maar nog steeds niet optimaal. Er komen wel nieuwe bladeren, maar de meeste sterven na een paar dagen weer af. Bladeren ogen geel/bruin en zijn wat verrimpeld. Daarnaast krijg ik ook veel alg op de ruiten, wat waarschijnlijk door die 12u licht per dag komt. Ook zijn er al 3 corydorassen overleden, maar de winkel gaf aan dat het wel vaker voorkomt dat niet alle vissen het overleven in een nieuwe bak. Zij hebben mij verder uitstekend geholpen, dus ik twijfel niet aan hun kennis.

Echter wil ik hier toch de vraag ook aan jullie stellen over hoe ik mijn aquarium(planten) weer gezond maak. Ik heb All-in-One van Planted-Box al eens voorbij zien komen, is dit een oplossing voor mijn probleem? Op de foto is te zien dat de planten geel/bruin zijn, dat er wat alg op de ruiten zit en dat de lotus nog steeds als knol in mijn bak zit.


Voor de volledigheid; nog wat verdere informatie over mijn aquarium.

Visbestand:
  • 11x Dwerg Rasbora
  • 8x (nu dus nog 5x) Dwerg Corydoras
  • 2x Dwerggoerami
  • 5x Japonicagarnaal
Plantenbestand:
  • Javavaren
  • Javamos
  • Echinodorus Bleheri
  • Tijgerlotus: deze wilt totaal niet opbloeien, zit nog steeds als knol in mijn bak.
  • Salvinia natans (drijfplant)
  • Gymnocoronis spilanthoides
  • Echinodorus magdalenensis
Overig:
  • Waterwaarden: hier heb ik helaas geen gegevens over, omdat dat volgens de winkel niet nodig was. Heb mijn water daar wel laten testen en alles was prima. pH lag rond de 6,8. Wel is de waterhardheid 8,50 dH, maar ook dit viel te overzien.
  • Temperatuur: 23C
  • Bodem: filterzand van Hornbach waarin ik 2 voedingstabletten voor de planten heb gestopt.
  • TL-verlichting: JBL T8 15W 9000K CRI 98 lm 750
  • Verder ververs ik het water iedere week voor zo'n 5 liter.

Planten Aquarium 60L.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Je gebruikt 9000K en dat is veel te veel. Het beste is om rond de 4500K te zitten en ik zou er gewoon bij de bouwmarkt een T8 Philips 840 in gaan kopen. Ook zou ik bij alle moerasplanten wat voeding bij de wortels stoppen en ook plantenvoeding doseren.
Je mag best 10 liter verversen elke week hoor.
 
Dat ene TL buisje van 15 watt is ook aan de krappe kant, je zit maar op 12,5 lumen per liter, dat mag gerust het dubbele zijn, dat is ook de reden voor het niet groeien van de Lotus (denk ik)
En je mist wat (Jessicapilon ook al zegt) rood in je verlichting, deze buis is veel te wit.
En voeg je verder helemaal geen voeding toe, op de 2 tabletten na?

Ik heb hier ook een 80 cm bak staan (72 liter bruto) daar heb ik 2 buizen van 18 wat boven hangen, en dat is zelfs nog aan de krappe kant
 
Laatst bewerkt:
Deze JBL (solar nature) van 15W geeft 1100 lumen en zou in principe goed zijn voor je huidige plantenbestand in een bakje van 60L.
Je hebt duidelijk een voedingstekort dus AIO zal iedergeval een stap in de goede richting zijn, aangevuld met wat extra voedingscapsules.
 
Deze JBL (solar nature) van 15W geeft 1100 lumen en zou in principe goed zijn voor je huidige plantenbestand in een bakje van 60L.
Je hebt duidelijk een voedingstekort dus AIO zal iedergeval een stap in de goede richting zijn, aangevuld met wat extra voedingscapsules.


Is die 9000K niet wat teveel van het goede?
 
dat is zo n 0,5W/L en d
Ik heb hier ook een 80 cm bak staan (72 liter bruto) daar heb ik 2 buizen van 18 wat boven hangen, en dat is zelfs nog aan de krappe kant
at is best redelijk hoor. Ik heb boven de Ferplast van 80cm en de meterbak iets van 0,4W/L. Met gemiddelde planten moet je dus echt meer dan voldoende licht hebben denk ik.
 
Is die 9000K niet wat teveel van het goede?
De kelvin waarde is de zichtbaar visuele kleurtemperatuur maar zegt helemaal niets over het lichtspectrum van het licht.
Daarom kunnen twee lampen met dezelfde kelvin zeer verschillende spectrumcurven hebben (d.w.z. verschillende hoeveelheden rood, blauw, groen licht).Daarom is de kelvin aanduiding een puur (slechte) visuele gids.
 
Echinodorus magdalenensis is naar mijn ervaring niet bepaald een makkelijke, zonder co2 en voeding bij de wortels begon hij na een maand weg te kwijnen. Toen ik beiden ging toevoegen herkende ik de plant amper terug.

Lichtduur van 12u is wel behoorlijk lang, zal hem terugschroeven naar 7/8 uur.
 
dat is zo n 0,5W/L dat is best redelijk hoor
Ja dat zou je wel denken, maar ik heb toch het idee dat die kleine buisjes minder presteren (naar verhouding) met een grotere buis.

Boven mijn grote bak heb ik maar 0,3 w/l en dat gaat wel goed, (met de easy planten)

TS heeft maar 0,25 w/l dat lijkt me toch wel wat krapjes
 
De kelvin waarde is de zichtbaar visuele kleurtemperatuur maar zegt helemaal niets over het lichtspectrum van het licht.
Daarom kunnen twee lampen met dezelfde kelvin zeer verschillende spectrumcurven hebben (d.w.z. verschillende hoeveelheden rood, blauw, groen licht).Daarom is de kelvin aanduiding een puur (slechte) visuele gids.


Ok, vaak raad men zo n 4500K aan maar goed als ik het zo lees dan weet je nooit welk kleurenspectrum dat dus bevat en soms kan dit dus ook het verkeerde zijn ondanks dat een buis 4500K is.
 
9000 kelvin is wel teveel.

Men kan wel zeggen van niet, maar ik heb hier al teveel voorbeelden gezien van een betere plantengroei met idd richting de 4500 kelvin.
Dit is ook een eigen ervaring uit het verleden.
het gaat hier over het blauwe en rode licht wat planten nodig hebben.

Licht inderdaad terugschroeven naar 8 uur. 12 uur is teveel.
Verder idd zoals aangegeven mag je rustig 10 liter verversen en All in One of een andere plantenvoeding doseren.
Daarnaast is bij moerasplanten een kleibolletje gewenst.
 
Op de foto lijkt het mij een stikstof tekort. Zo te lezen voeg je nog geen plantenvoeding toe. De all in one is dan een goede optie. Als je dan, zoals aangegeven, de lichtduur terugschroeft naar zo"n 8 uur zouden de planten in theorie genoeg voeding moeten hebben.
 
De gemiddelde lichtsterkte is 6500K. Dit schijnt als 'mooiste' licht worden bestempeld.
Best vreemd want dit is niet een vastgestelde ideale waarde voor mooie gekleurde en gezonde plantengroei. De kelvin waarde is de zichtbaar visuele kleurtemperatuur maar zegt helemaal niets over het lichtspectrum van het licht.
Moderne belichting hebben de Kelvin waarde berekend door het gebruik van CCT (color correlated temperature)
Zo heeft een lage Kelvin meer geelachtig/warm licht en een hogere Kelvin meer blauw/koel licht. Het geeft dus een indicatie over de kleurtemperatuur en niet over het lichtspectrum.
Het is ook een fabeltje dat je met hogere Kelvin mooier gekleurde planten zou kunnen laten groeien. Het plaatje hieronder illustreert dit overduidelijk.


licht en lumen copy.jpg


Als je het licht verder wilt optimaliseren voor de groei enz. moet je weten welke lichtspectrumcurves, en combinaties van lichtspectrumcurves, voor uitwerking hebben op de plant en waar het lichtcompensatiepunt ligt van de plant(en).
Maareigenlijk hoeven we daar niet teveel over na te denken omdat elke commercieel belichting planten kan laten groeien omdat, ondanks de verschillende kelvin en pieken (nm), nog steeds het gehele spectrum word aangeboden.
 
Nou best ingewikkeld Corne maar als ik het goed heb zit er in een 830 buis meer rood dan in een 865. En in die 865 zit weer meer wit dan rood. Daardoor verkrijg je volgens mij de warme gelige gloed bij een 830/840.
 
Ik begrijp wat Cornelius bedoeld, spectrum zijn de verschillende pieken, maar de rode piek zal bij een 9000K toch beduidend minder zijn dan bij een 3000K

Ik ga straks voor een 3000 en 6500K, dan heb ik van alles wat.
De kleurtemperatuur van de bak zal dan tegen de 5000K aanzitten, nog iets witter (minder geel) dan de 4000K die ik nu heb
 

Terug
Bovenaan