Wat is er nieuw

Beginnersvraag: Werken met teststrips

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Peter Z
  • Startdatum Startdatum
P

Peter Z

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb een paar dagen geleden mijn aquarium ingericht van ongeveer 65 liter. Voornamelijk beginnersvissen zoals guppy's, molly's, kardinaalvisjes etc. omdat ik nog enigszins onervaren ben.

Heb vroeger ook een aquarium gehad, maar dat liep verkeerd af omdat ik het onderhoud ervan verwaarloosde. Deze keer besloot ik het wel goed aan te pakken en ik heb alles gekocht om het aquarium gezond te houden, waaronder teststrips.

Er zat daar dus een sticker bij waarmee je de teststrips kon vergelijken. Deze zat om het buisje heen. Wilde deze er af pulken en naast de bak plakken als geheugensteun, maar scheurde helaas en dus weggegooid (stom)

Ik weet nu niet wat ik met het testresultaat van het stripje aan moet. W�l heb ik dit op internet teruggevonden:
http://s10.postimg.org/4j1vc4zzt/healthplan2_1.png

En het resultaat van mijn eerste test zag er als volgt uit:
n7L0m8cKZCx0tSn-jJH58vMikt-O0dbl.jpeg


Mijn gevoel zegt dat sommige waarden te hoog of te laag zijn. Dit is niet gek aangezien het aquarium pas nieuw is en de bacteriehuishouding dus nog slecht is.

Maar ik weet niet precies welk vakje welke waarde weergeeft, en volgens mij staan ze ook in verkeerde volgorde. Dus niet van boven naar beneden zoals ie op t doosje staat.

Kan een ervaren aquariumhouder mij vertelllen welk van de vakjes welke waarde weergeeft? Dan weet ik voortaan hoe ik de strips moet lezen en hoe ik de waterkwaliteit moet meten, ik zou het zeer op prijs stellen!
 
Welkom Peter.

Was als eerste beter geweest om je bak eerst een week of 3 zonder vissen te laten draaien ivm de bacteriehuishouding wat je zelf al aangeeft.

Stripjes zijn heel onnauwkeurig en enkel goed voor een grove indicatie.

In principe zijn er niet echt beginnersvisjes en wensen ze allemaal een correcte verzorging en daar komt zoals je merkt meer bij kijken dan zo een bakje inrichten en gelijk bewoners nemen.

Ik weet niet hoeveel vissen er precies in je aquarium zitten maar aan de hand daarvan kan je het beste de hoeveelheid van water verversen op afstemmen want dat is voor nu wel heel belangrijk.
 
Seabait zei:
Welkom Peter.

Was als eerste beter geweest om je bak eerst een week of 3 zonder vissen te laten draaien ivm de bacteriehuishouding wat je zelf al aangeeft.

Stripjes zijn heel onnauwkeurig en enkel goed voor een grove indicatie.

In principe zijn er niet echt beginnersvisjes en wensen ze allemaal een correcte verzorging en daar komt zoals je merkt meer bij kijken dan zo een bakje inrichten en gelijk bewoners nemen.

Ik weet niet hoeveel vissen er precies in je aquarium zitten maar aan de hand daarvan kan je het beste de hoeveelheid van water verversen op afstemmen want dat is voor nu wel heel belangrijk.

Dankje voor de reactie, al was het niet helemaal het antwoord op mijn vraag. Ik weet dat een stripje niet heel goed is, maar het is tenminste beter dan niets. Ik snap niet hoe ik het stripje moet lezen. Kan je me vertellen welk vakje bij welke waarde hoort (de strip op de foto)?

In mijn aquarium wonen 26 vissen. Kardinaaltjes, molly's, algeneters, maanvissen, guppys, 1 krabje en nog wat gemixte vissoorten. Wist niet dat werd aangeraden om de bak eerst 3 weken te laten draaien, oeps. Ik denk dat geregeld verversen en waterkwaliteit scherp in de gaten houden optimaal is nu
 
Nog een extra vraag:

Welke websites/boeken etc. raad je aan een beginneling aan? Ik wil mijn aquariumvaardigheden namelijk aanscherpen en verbeteren voor de toekomst
 
Ik kan je zeer zeker het Aquaforum aanraden 😉
Aquascaping-blog.com vindt ik zelf ook een goede site.
 
Peter Z zei:
Dankje voor de reactie, al was het niet helemaal het antwoord op mijn vraag. Ik weet dat een stripje niet heel goed is, maar het is tenminste beter dan niets. Ik snap niet hoe ik het stripje moet lezen. Kan je me vertellen welk vakje bij welke waarde hoort (de strip op de foto)?

In mijn aquarium wonen 26 vissen. Kardinaaltjes, molly's, algeneters, maanvissen, guppys, 1 krabje en nog wat gemixte vissoorten. Wist niet dat werd aangeraden om de bak eerst 3 weken te laten draaien, oeps. Ik denk dat geregeld verversen en waterkwaliteit scherp in de gaten houden optimaal is nu

Van welk merk zijn je strips? want moet wel ff zeker zijn dat je de juiste kleurenkaart gebruikt natuurlijk.


Maanvissen zelfs.... zijn totaal niet geschikt voor het formaat aquarium.
Dit forum is een goede plek voor al je vragen van A tot Z! 😉
 
Het merk is Tetra, gekocht bij een tuincentrum. De 6-in-1 strips zijn dat.

Maanvissen niet geschikt? Deze zijn er in verschillende grootten, en ik heb best wel kleine. Heb vroeger ook grotere gehad en die namen teveel ruimte in beslag, was ook wel aan de dieren te zien dat ze niet aangenaam in het aquarium woonden, sneu maar fouten mogen gemaakt worden
 
Misschien wil je dit stukje even lezen over maanvissen.
Speciaal het gedeelte wat over de grote van de maanvissen gaat.

http://www.hobbykwekers.nl/hobbykwekers ... ssen-emmen
Alleen winkels die alleen om de verkoop denken zullen zeggen dat er klein blijvende maanvissen bestaan, vaak verkopen ze deze naast de marsmannetjes. 😀
 
Peter Z zei:
Maanvissen niet geschikt? Deze zijn er in verschillende grootten, en ik heb best wel kleine.

Dat noemen we dan: jonkies.

Een beetje hetzelfde idee als een 'whiskaskitten' willen maar dan moet 'ie wel net zo leuk klein blijven!
 
SaskiaZ zei:
Peter Z zei:
Maanvissen niet geschikt? Deze zijn er in verschillende grootten, en ik heb best wel kleine.

Dat noemen we dan: jonkies.

Een beetje hetzelfde idee als een 'whiskaskitten' willen maar dan moet 'ie wel net zo leuk klein blijven!

Ik weet genoeg. Blijkbaar is die vent van de dierenwinkel hier dus ook niet te vertrouwen. Bah, wil alleen maar zo snel mogelijk die vissen verkopen. Had t kunnen weten
 
Jammer Peter, maar je bent niet de eerste welke een verkoper vertrouwd en dat word beschaamd.

Ik raad je wel aan om een druppel test te kopen, voor een 3 tientjes heb je er al een, even googlelen.
Verder veel water verversen en als je wilt je bestand over leggen in een eigen topic in "samenstelling visbestand"
 
Of je gaat even sneaky naar de dierenspeciaalzaak, maakt sneaky een foto van zo'n kokertje waar ze inzitten en klaar is kees.
 
ohja die rechter is chloor zo uit het hoofd. die moet heel licht geel zijn.
 
25-4-2016 20.30 waarde opmerkingen
No3 (nitraat) 0/10 tussen de 0 en de 25mg/l
No2 (nitriet) 0 Moet nul zijn
GH (hardheid) 12 (tussen de 6 en de 16)
KH (carbonaat) 8 (tussen de 4 en de 10, prima)
Ph (zuurgraad) 7 (tussen de 6.5 en de 7.5, het liefst aan de lage kant)
Chloor (moet nul zijn) 0 Moet nul zijn


Ik gebruik dezelfde stripjes denk ik, volgens mij zijn ze van Tetra. Dit zijn de gegevens van mijn laatste meting.

Chloor is bij jouw dus rechts op de foto die gele. Dat is de onderste waarde die aangegeven staat.
 
Wat ik kan zien op jouw strips is dat hij een hoge ph aangeeft 8.5+, een hoge Kh en GH. Nitraat en nitriet lijken ook niet verontrustend. Als je bak nog maar pas staat zijn deze waterwaarden normaal. Had ik ook, ben wel blijven meten en ik zie wel dat het water op een gegeven moment stabiliseert.
 
Rubz zei:
25-4-2016 20.30 waarde opmerkingen
No3 (nitraat) 0/10 tussen de 0 en de 25mg/l
No2 (nitriet) 0 Moet nul zijn
GH (hardheid) 12 (tussen de 6 en de 16)
KH (carbonaat) 8 (tussen de 4 en de 10, prima)
Ph (zuurgraad) 7 (tussen de 6.5 en de 7.5, het liefst aan de lage kant)
Chloor (moet nul zijn) 0 Moet nul zijn


Ik gebruik dezelfde stripjes denk ik, volgens mij zijn ze van Tetra. Dit zijn de gegevens van mijn laatste meting.

Chloor is bij jouw dus rechts op de foto die gele. Dat is de onderste waarde die aangegeven staat.

Daar was ik al bang voor. Chloor mag niet in aquariumwater zitten zie ik.

Nu wordt er als advies gegeven om er spul genaamd AquaSafe in te doen (bijsluiter)

Zijn er andere methoden, en/of zijn er producten die je kan aanraden tegen chloor? Het kraanwater is in deze streek nou eenmaal van bedroevende kwaliteit. Ik heb thuis ook een waterdistilleerder om diezelfde reden maar die doet er 4 uur over om zo'n 2 liter te zuiveren, enorm traag ding. Wel kraakhelder water want alle metalen en overige troep wordt eruit gefilterd. Wilde daar eerst de hele tank mee vullen maar dat duurt een eeuwigheid, 33 keer 4 uur wachten is geen doen en vreet een godsvermogen aan stroom 🙂
 
haha nee je leest het verkeerd. Er zit geen chloor in. De kleur op de teststrip bijsluiter die je hebt verscheurd loop van geel naar lime groen. Geel is goed!!!!!!!
 
Rubz zei:
haha nee je leest het verkeerd. Er zit geen chloor in. De kleur op de teststrip bijsluiter die je hebt verscheurd loop van geel naar lime groen. Geel is goed!!!!!!!

Oh sorry ik dacht dat 0 altijd wit was
 
nitriet moet wit zijn, nitraat heeeeeeell licht roze. Ph moet zo licht mogelijk oranje zijn.Kh groen, GH eerder bruin dan orangje,

Dit is eigenlijk denk waarom veel aquarianen druppels verkiezen boven strips. Het blijft een indicatie. Wacht trouwens ook altijd even een kleine minuut voordat je gaat aflezen.
 
Ohja iedereen streeft bepaalde waterwaarden na voor de vissen/planten die zij houden. Wat je hierboven leest kan voor jouw van toepassing zijn. Ik weet niet de exacte waterwaarden die jouw vissen prefereren.
 
Testrips aflezen van een overbelichte foto op een (waarschijnlijk) niet gekalibreerd beeldscherm, de uitslag zal totaal onbetrouwbaar zijn. dus ga er niet op voort.
Ik zelf gebruik tegenwoordig de teststrips van JBL proscan
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=20923
Met een handige app op je smartphone worden de resultaten aan de hand van een kleurkaart vergeleken, Misschien niet de meest nauwkeurige resultaten maar ze geven toch een goede indicatie en ze zijn erg makkelijk in gebruik.
 
Ik waardeer alle reacties die ik heb gekregen en ik leer een hoop nieuwe dingen! Ik wil niet lastig doen, maar ik heb nog steeds niet echt antwoord op mijn vraag.

Alhoewel ik nu meer van waterchemie weet, weet ik nog steeds niet hoe ik het teststripje moet lezen.

Kan iemand mij vertellen op de foto van LINKS naar RECHTS welk VAKJE welke WATERWAARDE weergeeft? Ik ben de bijsluiter kwijt namelijk en op het stripje zelf staat niets aangegeven. Hier help je me enorm mee 🙂
 
Rubz zei:
25-4-2016 20.30 waarde opmerkingen
No3 (nitraat) 0/10 tussen de 0 en de 25mg/l
No2 (nitriet) 0 Moet nul zijn
GH (hardheid) 12 (tussen de 6 en de 16)
KH (carbonaat) 8 (tussen de 4 en de 10, prima)
Ph (zuurgraad) 7 (tussen de 6.5 en de 7.5, het liefst aan de lage kant)
Chloor (moet nul zijn) 0 Moet nul zijn



Dit is de volgorde van jouw strips, dat heb ik al gezegd. Nu moet je alleen de kleuren er nog bij hebben.
 
Ik vindt die stripjes persoonlijk best qwel... Uhhh niet zo fijn.
 
En op dit filmpje op 1:06 kun je waterwaarden goed aflezen.
https://www.youtube.com/watch?v=6tQHXXR__bo

Houdt die volgorde van mijn eerdere post aan die van die waterwaarden en dan zou je het moeten lukken.
 
MauriceM zei:
Ik vindt die stripjes persoonlijk best qwel... Uhhh niet zo fijn.

Ja, dat weten we nou wel. Grove indicatie etc. etc. niet nauwkeurig... maarja hij heeft ze nou eenmaal gekocht, dus dan gebruiken tot ze op zijn en dan kijken voor wat anders.
 
Dank jullie wel, het is me volledig duidelijk nu! :3
 
Rubz zei:
MauriceM zei:
Ik vindt die stripjes persoonlijk best qwel... Uhhh niet zo fijn.

Ja, dat weten we nou wel. Grove indicatie etc. etc. niet nauwkeurig... maarja hij heeft ze nou eenmaal gekocht, dus dan gebruiken tot ze op zijn en dan kijken voor wat anders.

Jep. Zag het liggen en dacht ''He dat heb ik waarschijnlijk nodig''. Ik vertrouw blijkbaar de winkels iets te veel. Zijn ook vrij prijzig die dingen vooral in een tuincentrum
 
Fijn! succes met je aquarium! Ik vind persoonlijk het advies van dit forum beter dan een dierenwinkel.
 
Peter Z zei:
Rubz zei:
MauriceM zei:
Ik vindt die stripjes persoonlijk best qwel... Uhhh niet zo fijn.

Ja, dat weten we nou wel. Grove indicatie etc. etc. niet nauwkeurig... maarja hij heeft ze nou eenmaal gekocht, dus dan gebruiken tot ze op zijn en dan kijken voor wat anders.

Jep. Zag het liggen en dacht ''He dat heb ik waarschijnlijk nodig''. Ik vertrouw blijkbaar de winkels iets te veel. Zijn ook vrij prijzig die dingen vooral in een tuincentrum

Wat ik zelf doe, is beide gebruiken. De strips als ik even snel een indicatie wil hebben, de koffer voor een nauwkeuriger 'rapport'. Ik roep weleens dat strips nutteloos zijn, en tot op zekere hoogte zijn ze dat ook omdat ze niet nauwkeurig zijn. Maar voor een snelle indicatie en met de mogelijkheid om zaken nader uit tepluizen (zelf een koffer of evt via de lfs) is er wel wat voor te zeggen, zeker als je ze toch al hebt...
 
Rubz zei:
(...) maarja hij heeft ze nou eenmaal gekocht, dus (...)
Typisch geval van in de valkuil van verzonken kosten trappen.

Het geld is uitgegeven en komt niet meer terug en behoort daarom g��n invloed meer te hebben op toekomstige keuzes.
Laat je centen die zijn uitgegeven en niet meer terug komen wel meespelen dan maak je een irrationele keuze.

Waarmee niet gezegd is dat de strips maar de prullenbak in moeten, maar dus nimmer op basis van het aangehaalde argument 'nu eenmaal gekocht'.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan