Wat is er nieuw

Beginnersvraag: Werken met teststrips

• Onderwerp starter Onderwerp starter Peter Z
  • Startdatum Startdatum
Strips zijn minder nauwkeurig dan druppels.
Maar wel handig om er een setje van te hebben. Het geeft snel een indicatie of er iets aan de hand is in je aquarium.

De oude Tetra strips hadden Ammonia ipv Chloor. Nu heb je NO3-/NH4+ als aparte test.
Die oude zijn fijn als je een nieuw aquarium start.

Of dat zo is weet ik niet. Stel dat je net een klein beetje no2 meet. Dit kan te wijten zijn aan de "slechte" kwaliteit of aan het moeilijk aflezen van de strip. Dan denk je dus dat je no2 in je bak hebt terwijl dit eigenlijk helemaal niet zo is.
Zelf laat ik strips dus ook liever links liggen 😉 .

:petjeaf:

Mascha&Ivo zei:
Rubz zei:
(...) maarja hij heeft ze nou eenmaal gekocht, dus (...)
Typisch geval van in de valkuil van verzonken kosten trappen.

Het geld is uitgegeven en komt niet meer terug en behoort daarom g��n invloed meer te hebben op toekomstige keuzes.
Laat je centen die zijn uitgegeven en niet meer terug komen wel meespelen dan maak je een irrationele keuze.

Waarmee niet gezegd is dat de strips maar de prullenbak in moeten, maar dus nimmer op basis van het aangehaalde argument 'nu eenmaal gekocht'.

Wie het breed heeft laat het breed hangen😉

ik vraag mij af hoe belangrijk het bepalen van waterwaarden is inverband met de duur van de opstart periode.b.v.je begin aan een aquarium koop planten en andere spullen. na wat gepuzzel heb je alles naar je zin staan. nu...wachten tot de vereiste weken voorbij zijn. nu alles testen.dus nog geen vissen toegevoegd
.deze opstart tijd gebruikt om de planten te laten groeien. dan is het naar mijn idee{maar wie ben ik }de tijd te gaan testen of er vis bij kan.
kan zijn dat ik helemaal verkeerd bezig ben maar heb al meer dan 50 jaar met veel plezier goed uitziende bakken gehad

Ten eerste is dit een behoorlijk oud topic, maar testen blijft altijd relevant.

Zeker voor een beginner, die z/h vissen nog niet kent, en het niet ziet of ze zich normaal gedragen of dat ze in distress zijn, is testen erg nuttig. Als je eenmaal weet hoe je vissen zich onder goede omstandigheden gedragen, en weet dat je moet ingrijpen met een waterwissel, is testen niet echt nodig meer.
Een beginner heeft die kennis en ervaring nog niet.

Normaliter is 4 wk voldoende en zelf test ik dan ook niet echt. Voor het inbrengen van de eerste vissen ververs ik bv 75%. Je hebt al jaren ervaring dus dat zal vast wel goedkomen.

Ik heb nog nooit m'n water getest. Met inlezen en kennis opdoen voordat je begint, gezond verstand gebruiken en observeren kom je naar mijn mening een heel eind. Uiteraard kan het soort aquarium en bewoners wel van invloed zijn om te kiezen voor het testen van je water of is het misschien zelfs noodzakelijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan