Begrijpen van de chemie


N

navyblueboss

Guest
nog geen week lid en meteen maar eens wat vragen..

Ik wil beginnen met de estimative index. Ik heb me dus ingelezen in de materie en heb een paar vragen.

vraag 1, klopt dit?

Je planten hebben allerlei losse stofjes nodig die je in sommige gevallen niet los toe dient. Zo dien je kaliumnitraat toe om te voldoen aan de vraag naar kalium, maar ook naar nitraat. De hoeveelheid die je toe dient is uit te drukken in ppm, maar ook in mg/l. Dit komt ongeveer op hetzelfde neer.

vraag 2, hoe zit het met Kalium?

Wanneer ik nitraat toe wil voegen moet ik KNO3 nemen. Dit bevat ook al Kalium en zoals bij de meeste winkels vermeld staat verhoogt het de K concentratie in het water. (logisch). Maar wanneer ik Fosfaat toe wil dienen moet ik dat doen door KH2PO4 toe te voegen aan het water. Ook daar zit weer Kalium in. En ten slotte voeg je dan een sporenmix toe. Maar in plaats van een sporenmix was ik van plan eerst mijn ProFito op te maken. Dit schijnt ook prima te zijn. Echter, in ProFito zit opnieuw Kalium... Heb ik dan ondertussen niet veel te veel Kalium in het water zitten?

vraag 3, welke stoffen moet ik nou toe dienen?

Ik begrijp welke stoffen mijn planten nodig hebben. Dit is ook te vinden in elk stukje over de EI die op internet te vinden is. Maar, zoals ik hierboven al zei, dien je niet altijd de stoffen los toe. Klopt het dus dat ik een zakje moet kopen met KH2PO4, een zakje met KNO3, een zakje Fe, en een zakje sporenmix?

Vraag 4, welke sporenmix?

Als ik dan straks een sporenmix ga kopen, maakt het dan nog uit welke? Of zit er in elke sporenmix dezelfde stofjes in dezelfde verhouding?

Tja.. Al met al is het toch nog een heel verhaal geworden. Maar ik wil het wel echt begrijpen voor ik ermee ga prutsen. Alvast heel erg bedankt jongens!!
 
Vraag 1:
ppm is eigenlijk mg/L ja.
Je voegt het toe om aan de nitraatvraag te voldoen en ook krijg je hiermee kalium in je bak ja.

Vraag 2.
Je hebt niet snel een overschot aan kalium en dat kan ook weinig kwaad met deze doseringen hoor.
Ik voeg ook ernaast soms nog Kaliumsulfaat toe omdat er in de csm+b geen kalium meer zit. Vroeger wel namelijk.
Dus dat dit ook in Profito zit is niet erg nee.

Vraag3:
Je hoeft geen Fe toe te voegen als je Profito of csm+b doseerd hoor. Hier zit al Fe in dus.

Er zit niet in alle sporenmixen hetzelfde. Ik gebruik die van Aquariumbemesting.nl en dat is tegenwoordig de csm+b.

Je kunt ook bijeen lid van het AF informatie inwinnen over de stoffen want hij verkoopt die precies afgewogen voor jou bak.
Dat is namelijk @Tom. deze zou je ook een pb kunnen sturen over de poeders.
Je kunt ook gerust de Profito nog opmaken, maar ik zou wel een hogere dosis geven dan staat aangegeven om tekorten te voorkomen.

Dus je voegt alleen toe:
-kaliumnitraat
-kaliumfosfaat
-csm+b

Mocht er onverhoopt niet voldoende magnesium in je leidingwater zitten dan kun je dat altijd nog toevoegen tzt. In de regel is dit niet nodig.

Mag ik aannemen dat je ook co2 doseerd??
 
hey navy

goed dat je je eerst laat informeren voordat je aan de methode begint

vraag 1

mg/l en ppm is hetzelfde

vraag 2

ik voeg zelf nog wat extra kalium toe buiten wat er in kalium fosfaat en kalium nitraat zit ik heb hier nog nooit problemen door ondervonden alleen dat de planten beter gingen assimileren kalium is ook een belangrijke voedingsstof


vraag 3

je koopt het volgende :

kaliumnitraat
kaliumfosfaat
en een fles plant (vloeibare plantenvoeding )

dit alles kan je goedkoop krijgen bij aquariumbemesting.nl

ik gebruik naast de fles plant ook profito omdat in plant niet alle stoffen zitten dat is hier te lezen

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 626&page=1

vraag 4

dat is dan een fles plant en een fles profito

ik hoop dat je er wat aan hebt
 
toontjuh1 zei:
hey navy

goed dat je je eerst laat informeren voordat je aan de methode begint

vraag 1

mg/l en ppm is hetzelfde

vraag 2

ik voeg zelf nog wat extra kalium toe buiten wat er in kalium fosfaat en kalium nitraat zit ik heb hier nog nooit problemen door ondervonden alleen dat de planten beter gingen assimileren kalium is ook een belangrijke voedingsstof


vraag 3

je koopt het volgende :

kaliumnitraat
kaliumfosfaat
en een fles plant (vloeibare plantenvoeding )

dit alles kan je goedkoop krijgen bij aquariumbemesting.nl

ik gebruik naast de fles plant ook profito omdat in plant niet alle stoffen zitten dat is hier te lezen

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 626&page=1

vraag 4

dat is dan een fles plant en een fles profito

ik hoop dat je er wat aan hebt

Omdat de TS over zakjes sprak ging ik ervanuit dat hij poeders zelf wil oplossen. Ook kan hij natuurlijk het in vloeibare vorm kopen.
En ja je kunt ook naast de csm+b ook Profito toevoegen. Er zijn mensen die er goede resultaten mee halen. Ik doe dat persoonlijk niet en gebruik alleen de csm+b.
Maar het kan wel prima hoor.
 
Bedankt voor de goede info!

Ik wilde inderdaad poeders kopen en zelf oplossen. Ik ga dus een zakje kaliumfosfaat en kaliumnitraat kopen. En als mijn profito op is kijk ik even of ik dan over ga op csm+b of weer profito haal. (omdat het makkelijker is, en omdat ik veel lees over het beschimmelen van de stock.)

Nog twee vragen:
Kunnen kaliumfosfaat (KH2PO4) en kaliumnitraat (KNO3) bij elkaar in de stockoplossing?
Waarom gebruiken sommige mensen ook Kaliumsulfaat?
 
Ieder poeder moet je afzonderlijk oplossen in water. Mag gewoon leidingwater zijn hoor.
Beschimmelen doet het niet snel en helemaal niet als je het inde koeling bewaard.
Een klein scheutje carbo gaat dit ook wel tegen.

Soms is er meer vraag naar Kalium dan je toevoegd met de nitraat en fosfaat en dan voegt men het extra toe dus.
Profito is wel veel duurder in gebruik zoals je wellicht al weet.
 
En wanneer het advies 30ppm is, dan word er toch bedoeld dat ik in een week dat totaal toe voeg? Dus als ik dit schema hanteer:

- Waterwissel, daarna sporenmix
- KNO3 + PO4
- Sporenmix
- KNO3 + PO4
- Sporenmix
- KNO3 + PO4
- Rustdag

Dan dien ik per keer 10ppm KNO3 toe, zodat ik aan het einde van de week op 30 zit. Toch?

Ook heb ik behoorlijk veel licht, namelijk 0,76 W/Lh. Is het aan te raden dit naar beneden aan te passen? (0,62 W/Lh, kost me �15.) Of zal dat niet uit maken zolang ik maar de bovenwaarde van de advies waarde hanteer?
 
Tja ik weet niet waar je die 30ml/l weghaald want dat is vrij veel. Ik weet je verbruik niet maar uitgaande van 0 dan kom je op een max van 60mg/l.Maar dat is theoretisch dus.
Ik heb ook een 1 meterbak met T5 en co2 en reflectoren en ik denk dat als je 20mg/l toevoegd dat je er echt wel mee komt en dan zou ik 2.0mg/L fosfaat toevoegen.
Dus dat is per week aan toevoeging 20mg/l no3 en 2.0 mg/l po4.
Zelfs dit kan nog teveel zijn maar dat weet ik zo niet. Je kan kijken hoe het uitpakt als je hiermee start, als je 20/2 toevoegt met 0,76W/L.

Ik zou het 1x per week doen want dat is net zo gemakkelijk en daar staat de EI een beetje voor ook vind ik.
Ik zou dan halverwege de week even de waarden meten om te kijken of de toevoeging voldoende is en dat de eerste paar weken.
Eventueel zou je dan de toevoeging kunnen aanpassen. Iets overdoseren is goed maar veel teveel is ook niet nodig.
Zolang je voldoende voeding doseerd denk ik niet dat het verlagen van de verlichting erg veel zal uitmaken. Maar dit is een aanname van mij hoor.
Ik vind zelf 0,76W vrij hoog en zou het zelf verlagen maar dat is puur persoonlijk dus.

Ik ververs 1x per week dus 50% en voeg dan voor de hele week in 1x toe en dat werkt prima hier in de bakken.
 
navyblueboss zei:
Ik wilde inderdaad poeders kopen en zelf oplossen.

Wil je er op attenderen, dat je er rekening mee houden dat je maar een HEEL klein aquarium hebt en,
dat je maar heel weinig stoffen nodig hebt om je planten te voeden..
Als je bij het aanmaken en doseren niet het juiste materiaal gebruikt,
kan het heel erg snel fout gaan.

In de praktijk voeg je een oplossing van de betreffende producten toe..
 
Je kunt ook bijeen lid van het AF informatie inwinnen over de stoffen want hij verkoopt die precies afgewogen voor jou bak.
Dat is namelijk @Tom. deze zou je ook een pb kunnen sturen over de poeders.
Je kunt ook gerust de Profito nog opmaken, maar ik zou wel een hogere dosis geven dan staat aangegeven om tekorten te voorkomen.

Ik denk dat wanneer jullie even met elkaar contact opnemen het wel goed gaat komen.
Je moet natuurlijk voorkomen dat het niet goed gaat met het toedienen.
Maar deze keuze is aan jou natuurlijk verder.
Wel moet je oppassen als nieuwe gebruiker van deze poeders dat je niet ergens een fout maakt zoals Tom al aangeeft.
Dan schaadt het meer denk ik en dat is natuurlijk niet de bedoeling


Edit: Ik weet zeker dat Tom je heel goed kan adviseren hoe en wat je moet toepassen.
 
Nog even dit. Ik lees over een heel klein bakje nu ja met garnalen. Daar zou ik de poeders dus niet gaan gebruiken zoals je voorsteld want garnalen zijn erg gevoelig hoor.
Met de genoemde waarden overleven ze dat niet denk ik.

Wanneer je het in de grotere bak wilt gaan gebruiken is het weer wat anders.
Maar ook ik gebruik geen voeding in de kleine garnalenbakjes hoor.
 
Ik wilde in eerste instantie beginnen met de EI omdat ik dan straks die grote bak ga maken. Maar ik dacht als ik dan toch bezig ben, waarom dan ook niet in mijn kleine bakje. Heb namelijk net twee potjes HC, chrismas mos en Helanthium tenellum aangeschaft dus ondertussen zit dat kleine bakje behoorlijk vol met planten. Ik voeg ook co2 toe en daar merk ik duidelijk verschil met de groei en kleur van mn planten. Alleen ben ik nog niet helemaal tevreden over de kleur van sommige plantjes en is er hier een daar wat alg te zien. Vandaar dat ik het daar ook wil proberen.

Als ik dan begin met de onderste advies waardes? Ik wil liever dus meerdere keren per week doseren juist vanwege de garnalen..

Groetjes Mike

(Jongens, echt heel erg bedankt voor alle advies)
 
Tja ik zou met garnaaltjes erin geen voeding toevoegen hoor en ook geen co2. Sommige soorten zijn erg gevoelig en ik heb destijds ook co2 gebruikt en kreeg uitval.
Nou op het GEK heb ik dat geweten hoor. Ze begrepen niet hoe ik zo dom kon zijn om voeding toe te passen en co2.
Dus je kunt beter even wachten tot je de grote bak kan bemesten.
 
Ik ben (zo eigenwijs als ik ben) toch begonnen met het toevoegen van NO3 en PO4. Ik voeg nu 10 ppm NO3 en 1 ppm PO4 toe. (en dan CO2, maar dat deed ik al langer).

Eerlijk gezegd had ik verwacht dat het wel wat weken ging duren voor ik iets zag? Maar tot mijn verbazing zijn alle sporen bruin alg (beetje op de ruit, beetje op de diffusor, en een laagje op de drie grote stenen) volledig verdwenen! Ook zijn er eindelijk weer een paar fel groene grassprieten te zien, deze waren donkergroen geworden.

Ik ben heel erg benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen!
 
Nou toch mooi dat je resultaat ziet nu al. Ik ben ook bienieuwd hoe het zich verder zal ontwikkelen.

Edit: blijf wel goed opletten omdat het een klein bakje is he en er garnaaltjes in het spel zijn.
Maar goed de waarden die je toevoegd zijn niet al te hoog.
 
Nee klopt, na jullie advies heb ik besloten met een hele kleine hoeveelheid te beginnen. Heb ook heel exact het water afgemeten en de stofjes uitgerekend en afgemeten. (0,01 gr weegschaal). Dus ik hou het scherp in de gaten. Heb ook een hoop kleintjes, dus ik wil niet dat er iets sneuveld ;-)
 
navyblueboss zei:
Nee klopt, na jullie advies heb ik besloten met een hele kleine hoeveelheid te beginnen. Heb ook heel exact het water afgemeten en de stofjes uitgerekend en afgemeten. (0,01 gr weegschaal). Dus ik hou het scherp in de gaten. Heb ook een hoop kleintjes, dus ik wil niet dat er iets sneuveld ;-)

:thumbs:
Edit: Omdat je zegt met een hele kleine hoeveelheid begonnen neem ik aan dat die 10 de dosering per week is.
 
Ja klopt! Ik voeg twee keer per week 5ppm NO3 en PO4 toe. Dus 10 ppm totaal.
 
(Omdat dit topic toch nog bovenaan (2e plek) staat dacht ik dat het niet zo erg zou zijn als ik hem kick :D)

Dus, het leek me leuk om even te laten zien hoe het allemaal groeit. Ik heb zo'n vier weken terug het gras herplant en HC toegevoegd. De laatste foto is ondertussen al verouderd, gras is al weer langer en HC begint tegen de keien aan te groeien.

Owja, en ik heb nieuwe bewoners, 5 ringbandsnoekjes en 5 brigittaes. Morgen komen er nog 5 brigittaes binnen.

En dan te bedenken dat ik voorheen amper groei had. Nu ik voedingsstoffen toe voeg gaat het als een jekko!! Geen algen meer (af en toe een spikkeltje op de ruit) en mooie groene kleuren. Erg tevreden zo!

4 weken terug
IMG_1601_zpsbc5e5341.gif



3 weken terug
IMG_1645_zps6faf96a6.gif


2 weken terug
IMG_1751_zps0d5f86d1.gif


En twee van de 50 mini garnaaltjes
IMG_1823_zpsceb99bd2.gif
 

Terug
Bovenaan