Wat is er nieuw

Behandeling met Waterstofperoxide

Hoogheid

Well-known member
Lid geworden
1 maart 2018
Berichten
1,639
Leeftijd
34
Goedemorgen allemaal!

Vandaag is de grote dag aangebroken dat we mijn 160L aquarium gaan behandelen met waterstofperoxide. De bak zit aardig vol met baardalg. Ik heb vorige week het aquarium praktisch leeg laten lopen. Alles ingespoten met EasyCarbo, toen gevuld, weer leeg laten lopen, en weer gevuld. Een aardig deel van de baardalg begint al af te sterven maar een aanzienlijk deel lijkt nog geen last te hebben van de behandeling. Op YouTube zag ik onderstaande video en wil dit vandaag gaan toepassen op mijn aquarium. Ik heb een oplossing van 3% H2o2 gemaakt (Waterstofperoxide) en ga vandaag alle resterende baardalg daarmee inspuiten. Op dit moment is het visbestand van mijn aquarium enkel 30+ garnalen en 1 Indische modderkruiper. Morgen ga ik weer een waterwissel van 50% uitvoeren.

De enige twijfel die ik momenteel heb is of ik de waterstofperoxide vanuit een spuit op de alg ga spuiten of dat ik het beter door het water kan mengen van mijn aquarium. Ik vermoed zelf dat het direct op de alg spuiten effectiever gaat zijn dan het te vermengen met het aquariumwater maar hier hoor graag jullie mening over.

[PARSEHTML]<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/j5hYitT4DhM" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>[/PARSEHTML]​



Voor nu wens ik iedereen een zalige zondag en hoor graag wat jou mening of idee hierover is!

Groeten van de koning! :juggle:
 
Ik heb zelf weleens een carbo stootkuur gebruikt maar je hebt garnalen en dan ben ik zelf erg voorzichtig met het toepassen van dit soort middelen.
 
Ik heb zelf weleens een carbo stootkuur gebruikt maar je hebt garnalen en dan ben ik zelf erg voorzichtig met het toepassen van dit soort middelen.
Waarbij je dus een grote hoeveelheid carbo aan het water toevoegd bedoel je? Nee, sinds enkele dagen zitten de garnalen er in. Dat was vorige week nog niet zo.
 
Ja dan start je met 5x de aanbevolen dosis en de tweede dag 4x enzovoorts.
 
Ik heb dit een jaar of wat geleden ook gedaan.
Ik heb het water tot 10cm laten zakken. Alle vissen zaten er nog in.

Ik heb 3% peroxide gebruikt. Ergens staat online hoeveel peroxide je in water mag doseren zonder dat de vissen er last van hebben.
Deze hoeveelheid heb ik gebruikt. En op de achterwand gespoten. Van boven naar beneden.
De als brand weg. De peroxide is dan uitgewerkt.

Daarna heb ik de bak weer gevuld. Met een schone achterwand tot gevolg.
Ik zal eens in mijn album kijken.

Edit fotoalbum.

Edit. dosering.
 
De peroxide is dan uitgewerkt.

Ik zit er niet zo in maar je leest wel verhalen dat het al vrij snel is uitgewerkt maar ook wel dat het uren kan duren. Hoe dat zo verschillend kan zijn weet ik niet uit mn hoofd maar ja met garnalen ben ik altijd huiverig.
 
Ik zit er niet zo in maar je leest wel verhalen dat het al vrij snel is uitgewerkt maar ook wel dat het uren kan duren.
Het lost vrij snel op in water, het valt uiteen in water en zuurstof, lagen hoeveelheden zijn dan ook onschadelijk.
Je kunt 50 ml op 100 liter water per keer gebruiken dacht ik, maar wel oppassen met de vissen en garnalen, ze moeten niet door de ''wolk'' heen zwemmen.
De enige twijfel die ik momenteel heb is of ik de waterstofperoxide vanuit een spuit op de alg ga spuiten of dat ik het beter door het water kan mengen van mijn aquarium. Ik vermoed zelf dat het direct op de alg spuiten effectiever gaat zijn dan het te vermengen met het aquariumwater maar hier hoor graag jullie mening over.
Rechtstreeks werkt veel beter idd, en dan het liefs boven water (zo ver mogelijk)
Ik behandel mijn Anubiassen eens in de paar maand, dan zijn ze weer mooi fris.
 
ik gebruik 12%peroxide.
Maar dat spul moet je niet in de buurt houden van iets die je in leven wil houden. (zowel plant als vis)
 
Wanneer je de oorzaak van je overtollige baardalg hebt gevonden én verholpen zal je baardalg sowieso verdwijnen. Langzamer, maar wél veilig en zeker!
Dat is de methode die altijd mijn voorkeur heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Ik ben het met Ben eens en zou gelet op de garnalen het liever zo aanpakken.
 
Als er grote hoeveelheden baardalg aanwezig zijn gaat dat niet zomaar meer weg, en zal er toch een handje geholpen moeten worden.
 
Als er grote hoeveelheden baardalg aanwezig zijn gaat dat niet zomaar meer weg, en zal er toch een handje geholpen moeten worden.

Wij hebben het hier ook gehad. Hebben bij de stengelplanten de ergste stukken weggesnoeid en hebben langzamer groeiende planten in een andere bak zonder dieren en met betrekkelijk weinig licht een ruime stootkuur easycarbo gegeven. Kwamen na enkele weken glanzend weer terug het aquarium in.

Maar de overige restjes zijn wel vanzelf verdwenen.

Zal dan een hybride oplossing zijn geweest 🙂
 
Als er grote hoeveelheden baardalg aanwezig zijn gaat dat niet zomaar meer weg, en zal er toch een handje geholpen moeten worden.

Het zal je verbazen dat dit toch wel zo is. Binnen mijn familie was er iemand die baardalg had in grote hoeveelheden over de gehele achterwand, dik en langharig, en decoratie materialen. De planten hadden er ook behoorlijk onder geleden. Bij hem bleek het een chronisch CO2 tekort. Nadat dit opgelost is verdween de baardalg. In de planten is er wel een handje geholpen middels snoeiwerk en ook het decoratiemateriaal is uit de bak gehaald en schoongemaakt. Ik geef onmiddellijk toe dat het lang geduurd heeft maar het is verdwenen.
 
Oké, het is dus mogelijk, maar voor diegene met weinig geduld...... maar onder de perfecte omstandigheden zal het op den duur wel verdwijnen ja.

Er staat me iets bij dat je er zelf ook last van hebt gehad, en dit ook had aangepakt met spot dosering.
 
Maar hoe doseer je het dan? ik wil wellicht de achterwand van de malawibak een keer doen (vooral bruinalg).
gewoon de peroxide in een pipet/spuit en erop richten? of beter met een soort plantenspuit met vernevelaar?
 
Ik doe het in een soort van parfum flesje, dat gaat perfect (boven water uiteraard)
 
Heb het hier met een planten spuit gedaan ging prima
Wel even de tijd gunnen om het spul zijn werk te laten doen
Daarnaast kon ik niet aan de juiste sterkte komen of te duur of te kleine flesjes gewoon 12% 1 liter gepakt en verdunt met osmose water ging prima
Dit natuurlijk boven water gebruikt
Voor onder water op planten een doseerspuit gepakt
 
Maar hoe doseer je het dan? ik wil wellicht de achterwand van de malawibak een keer doen (vooral bruinalg).
gewoon de peroxide in een pipet/spuit en erop richten? of beter met een soort plantenspuit met vernevelaar?

Bruinalg is geen alg en ik heb geen ervaring ermee of dit ook tegen deze diatomen werkt. Vaak is het wegnemen van de oorzaak bij bruinalg het belangrijkste Richard.
 
Bedankt voor de reacties tot nu toe iedereen!
Vandaag ben ik er toch niet aan toegekomen en ga het morgen proberen te doen. Vandaag hebben onze kippen onverwacht veel tijd in beslag genomen.

Als er grote hoeveelheden baardalg aanwezig zijn gaat dat niet zomaar meer weg, en zal er toch een handje geholpen moeten worden.
Grote hoeveelheden baardalg: Check.
En ik wil er zo snel mogelijk vanaf zien te komen. Ik ga dat proberen door dit dus toe te passen en door de oorzaak op te sporen en aan te pakken.

Maar hoe doseer je het dan? ik wil wellicht de achterwand van de malawibak een keer doen (vooral bruinalg).
gewoon de peroxide in een pipet/spuit en erop richten? of beter met een soort plantenspuit met vernevelaar?
Ik ga het met de spot-on methode doen. Dus onderwater plaatselijk aan proberen te brengen. Ik doe dat door een injectiespuit met naald te gebruiken. Mijn aquarium is 160L, volgens de berekening hierboven (in de YouTube video) kan ik dus 160ML 3% H2O2 oplossing gebruiken per keer. Ik zou het elke dag mogen doen en ben van plan om dan na drie dagen een waterwissel van 50% te doen.
 
Volgens de video zou ik ook gewoon 160ML van de 3% Waterstofperoxide in het aquariumwater kunnen gooien. Ik vraag me af hoe effectief dit zal zijn. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik ben erg benieuwd!
 
Volgens de video zou ik ook gewoon 160ML van de 3% Waterstofperoxide in het aquariumwater kunnen gooien
Volgens mij doet dat niet zo heel veel, d,at moet voor een hele lange tijd heb ik ergens gelezen, ik zou die 160 ml gebruiken om spot dosering toe te passen.
 
Volgens mij doet dat niet zo heel veel, d,at moet voor een hele lange tijd heb ik ergens gelezen, ik zou die 160 ml gebruiken om spot dosering toe te passen.
Dan gaan we inderdaad gewoon voor de spot-on methode. :thumbs:
 
Maar dan "kaap" ik wel even je topic:

iemand die weet of het inderdaad ook helpt m.b.t bruinalg?
kan natuurlijk ook gewoon is een gedeelte van de achterwand pakken en dan zien we t vanzelf 🙂
 
Maar dan "kaap" ik wel even je topic:

iemand die weet of het inderdaad ook helpt m.b.t bruinalg?
kan natuurlijk ook gewoon is een gedeelte van de achterwand pakken en dan zien we t vanzelf 🙂
Je gaat je gang maar, gelijk heb je! Ik heb zojuist even wat gezocht op internet en lees verschillende verhalen. Ik las een post op dit forum uit 2009 waarin iemand dezelfde vraag stelde en als antwoord "Nee." kreeg zonder enige onderbouwing. Verder lees ik veel dat het wel zou werken. Ik zou het gewoon uitproberen omdat het vrij onschuldig is in deze sterkte. Het valt uiteen als water en zuurstof namelijk.
 
Even een update:
Het lijkt goed zijn werk te doen! Op 23-9-2019 heb ik 160 ML Waterstofperoxide oplossing (H2O2) van 3% met een injectiespuit met naald op de baardalg gespoten. Al vrij snel was zichtbaar dat de baardalg verkleurde naar rood of zelfs wit uitsloeg. In de avond ontstond er zelfs een redelijk witte waas door het water van het aquarium. Ik denk een teken dat de baardalg af begint te breken. De uitstroom van mijn pomp zit rechts achterin en blaast naar links toe langs de achterwand. Ik heb toen ook direct een extra pompje opgehangen links achterin mijn aquarium om de stroming te verbeteren. Het viel mij op dat als de planten langs de achterwand wat groeien de stroming links achterin stilstaat aan het wateroppervlak. Niet onder water maar enkel het wateroppervlak.

Op 24-9-2019 heb ik 160 ML Waterstofperoxide oplossing van 3% los in het water toegevoegd. Ook dit leek goed zijn werk te doen maar bereikte niet de bodem. Het water was nog steeds erg troebel.

Zojuist heb ik een waterwissel van 70% uitgevoerd i.p.v. 50% om de waas uit het water te krijgen. Vandaag voeg ik geen waterstofperoxide oplossing toe en morgen denk ik het weer te gaan toevoegen d.m.v. een injectiespuit met naald zodat ik het doelgericht kan aanbrengen op het onderste gedeelte.


Om jullie een beter beeld te geven heb ik vergelijkingsmateriaal. De Crinum Calamistratum zat behoorlijk onder de baardalg. Ik heb een foto gemaakt vlak na de behandeling op 19-9-2019 (chloorbadje van 5% gedurdende 30 seconden). En de toevoeging van Easycarbo met de plantenspuit op de zijwanden.

Foto van 19-9-2019:
IMG_20190919_063413.jpg



En hier het verschil. Onderstaande foto is vandaag gemaakt op 25-9-2019:
IMG_20190925_111205-01.jpg
 
Je zou ook een oxidator kunnen proberen.
Werk zon beetje het zelfde maar dosering gaat geleidelijk.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: denken moet je niet teveel doen hoor met dit weer
      Terug
      Bovenaan