Wat is er nieuw

Belangrijke metingen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mrwandelfreak
  • Startdatum Startdatum
M

Mrwandelfreak

Guest
Wat zijn voor jullie de belangrijkste metingen welke jullie van het water verrichten?

Op dit moment meet ik alleen de PH, NO2 en de KH.
Dit omdat deze druppeltest van Elos bij mijn 2de hands aquarium erbij waren.

Welke is 'n must have voor ook nog te kopen?

PH 7.2, KH 6.0 en NO2 0

Bedankt voor het lezen en evt. beantwoorden.

De testen die ik voor mijn aquarium (plantenbak) het belangrijkste vind zijn:

KH
PH
No2
No3
Po4

Verder meet ik ook nog:

GH
SiO2
NH4
Co2( continu test)

Maar de belangrijkste bij een ingedraaide bak zijn toch wel de eerst genoemde testen naar mijn idee

Misschien is het handig om een koffertje te kopen want deze heb je al voor rond de 30 euro.

Ik heb dezelfde als John. Werkt prima.

Zitten naar mijn idee ook de meest essentiele testen in.

PH
KH
GH
N02
NH3/4
NO3
PO4

Water testen is vooral van belang bij problemen als aanhoudende alg, meerdere dode vissen of slechte plantengroei.

Bij bakken waar je op speciale waardes stuurt is het al meer van belang.

Ik heb ook de colombo, moest alleen een PH test erbij hebben omdat ik onder de 6 zit.

Dank voor jullie berichten. Ga 'n koffertje kopen inderdaad.

Meten jullie wekelijks, maandelijks of als er iets aan de hand blijkt te zijn?

Ik ververst op dit moment wekelijks op 'n vaste dag ca. 1/4 tot 1/3 van mijn aquarium is dit prima of wat is jullie gedachte hier achter?

Mijn 80 centimeter heb ik al in tijden niet gemeten, alleen als er iets aan de hand lijkt te zijn.
De 120 centimeter meet ik vaker omdat die lage PH, KH en GH moet hebben en er dus wat meer aan moet doen. Die meet ik dan ook 1 keer per week, een dag na de verversing.

Ik meet driemaal per week en dit voornamelijk in het begin om te zien hoeveel verbruik er is .

Ik meet eigenlijk alleen als ik de dosering aanpas

Ph meter hangt er 24/7 in.

Ik meet driemaal per week en dit voornamelijk in het begin om te zien hoeveel verbruik er is .

Ik zou dan gelijk na de toevoeging dit doen ( 2 uur later beter gezegd) en vlakvoor de volgende wissel.
Zo krijg je een redelijk inzicht van het wekelijkse verbruik😉

Ik zou dan gelijk na de toevoeging dit doen ( 2 uur later beter gezegd) en vlakvoor de volgende wissel.
Zo krijg je een redelijk inzicht van het wekelijkse verbruik😉
Normaal voor de waterwissel neem nu bv zaterdagavond , volgende meting na waterwissel zondag en dan tussendoor op woensdag .

Bedankt voor jullie input.

Ik ververst op dit moment wekelijks op 'n vaste dag ca. 1/4 tot 1/3 van mijn aquarium is dit prima?
Of is dat teveel één maal per week?

Dat is afhankelijk of je erg of haast niet vervuilende vissen hebt en de mate van voeren, meestal is eens per week voldoende.

Helaas weet ik niet alle soorten. Ik heb de bak 2de hand overgenomen met vissen.
Er zitten nu 3 Congo zalmen in, 3 Maanvissen 10 neon tetra's en nog 'n vijftal andere
welke ik niet weet. (ca. 3cm lang)

In het begin elke week , maar mijn waardes waren bijna altijd gelijk ,nu meet ik alleen als ik dingen in mijn bak wijzig,bv vis of planten bestand,lichtduur, frequentie waterwissel.

1x per week 1/3 is bij de doorsnee bak prima.

Zelf doe ik 50% per 5-7 dagen maar heb dan ook een wat groter bestand

In de bakken in huis meet is slechts als ik zie dat er iets niet 100% pluis zit bij m'n vissen. Die zijn meestal nog de beste barometers.
In de bakken waar ik malawi's in kweek, meet ik toch maandelijks, bij andere delicatere visjes meet ik minstens 1x per week.

pH en geleidbaarheid meet ik met digitale meters.
De rest meet ik vluchtig met een striptest. Merk ik iets vreemds, dan test ik nog eens met druppeltests.

Verversen doe ik wekelijks tussen 30-50% bij de Malawi's, bij de andere soms 2x per week. Het hangt ervan af of het nog jonge opgroeiende visjes zijn of niet.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk ook nooit meet en enkel als ik de indruk heb dat er iets aan de knikker is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan