bellenteller zonder water verlies


vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
260
Leeftijd
39
Weet er iemand een bubbelteller die geen water verliest elke dag als het solenoid ventiel aan gaat?
Ik had er eentje die ik met een spuitje kon bijvullen aan de zijkant, dat zijkant ventieletje ging echter na een jaar kapot. Nu heb ik er een zonder bijvulgaatje, maar na 1 week was al het water er al weer uit, en had ik dus geen idee hoeveel co2 er echt uitkwam.
Het regelknopje is ook super klein, dus op n bepaalde stand zetten zonder bubbel teller gaat simpelweg niet.
 
Herkenbaar probleem en ik heb hier weleens gelezen dat men bepaalde olien gebruikt maar welke dat durf ik niet te zeggen.
 
Ik heb iets voor je denk ik:

 
Hmm, ik kan het proberen. Het zou werken als de glycerine niet omhoog wordt geschoten door de druk explosie als de solenoid vavle opengaat.
Of zou het misschien aan het soort solenoid kunnen liggen? Zijn er solenoids met langzame opening via n intern veertje oid ipv plotse opening?
Het is in mijn geval niet door verdamping, maar door het druk verschil zodra de solenoid open gaat. Water wordt dan naar boven geschoten de tube in, en gaat vandaar verder naar de verstuiver in t aquarium.
Dit is wel een alternatieve oplossing, maar hoe doen de andere mensen met co2 dit? Bijna iedereen heeft co2 toch? Ik kan me niet voorstellen dat iedereen houtje touwtje oplossingen doet?
Is er geen betere bubelteller of ventieltje wat t water tegenhoud?
 
Nou of het echt verdamping is met water dat weet ik niet en wellicht hecht er ook vocht aan de co2 maar dat durf ik niet te zeggen. Misschien weet @biljoenblik daar iets over.
Veel leden werken met een controller en dan is een bellenteller niet echt nodig.
 
Ik gebruik een jbl bellenteller en heb deze nog nooit bijgevuld.
 

Bijlagen

  • 20231122_191115.jpg
    20231122_191115.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 27
Nou of het echt verdamping is met water dat weet ik niet en wellicht hecht er ook vocht aan de co2 maar dat durf ik niet te zeggen. Misschien weet @biljoenblik daar iets over.
Veel leden werken met een controller en dan is een bellenteller niet echt nodig.
CO2 is een droog gas. Dat op zich best was vocht op kan nemen.
Denk daarbij aan droge en vochtige lucht.
Dus het is zeker logisch dat er water verdampt.

Wat dan weer niet logisch is, dat je bij het openen van de selenoid een drukgolf krijgt die het water eruit drukt.
Dan is er toch iets niet goed afgesteld.

Ik gebruik een jbl bellenteller en heb deze nog nooit bijgevuld.

Heb op de cube ook een bellenteller gehad die nooit leeg ging.
Maar de co2 slang liep vol water, en vulde iedere nacht de bellenteller.
Was ook niet echt handig.
 
mensen met co2 dit? Bijna iedereen heeft co2 toch? Ik kan me niet voorstellen dat iedereen houtje touwtje oplossingen doet?
Niet iedereen doet aan co2 toevoegen, bij mij groeit alles dmv de co2 en mest vd vissen die ertussen zwemmen.
 
@biljoenblik
Qua afstellen,
Ik kan niks afstellen of iets dergelijks qua settings, behalve de hoeveelheid co2 bpm die uit de cylinders komt.
Zou het misschien met de afstand te maken kunnen hebben of met de grootte? kan het zijn dat met een grotere afstand de drukgolf opvangt?
Want ik zie dat de bellenteller van @RobertDJ een lange slang aan beide kanten heeft, en hij lijkt ook groter te zijn, 2 keer zo breed.
En mijn solenoid zit pal achter de regelknop en pal voor de bellenteller.

Je zegt een drukgolf is niet logisch, maar toch is ie er echt hoor :) elke ochtend.
Ik heb alles wel in elkaar gezet zoals in de handleiding stond. Niks speciaals aan gedaan naar mijn weten.
Ik heb halverwege de tube ook een anti return vavle zitten zodat er geen water uit het aquarium de lijn terug in kan gaan. (heb liever geen aquarium water in de teller , vieze boel denk ik)

Dat er een drukgolf is kan toch ook haast niet anders? want de druk verzamelt zich de hele nacht voor de solenoid, en stopt pas als deze gelijk is aan de druk in de fles?
Dus dan krijg je direct 30bar door de teller.
De avond ervoor als de solenoid dichtgaat, dan is de druk hetzelfde als de tegendruk van het aquairum water op de diffuser. Het co2 gaat eruit tot de druk daar gelijk is, aangezien er dan niks meer word toegevoerd.
Ik vraag me dus af hoe het komt dat jij geen drukgolf hebt? Hoe zit jouw setup precies en waar zit je solenoid?
 
@biljoenblik
Qua afstellen,
Ik kan niks afstellen of iets dergelijks qua settings, behalve de hoeveelheid co2 bpm die uit de cylinders komt.
Zou het misschien met de afstand te maken kunnen hebben of met de grootte? kan het zijn dat met een grotere afstand de drukgolf opvangt?
Want ik zie dat de bellenteller van @RobertDJ een lange slang aan beide kanten heeft, en hij lijkt ook groter te zijn, 2 keer zo breed.
En mijn solenoid zit pal achter de regelknop en pal voor de bellenteller.

Je zegt een drukgolf is niet logisch, maar toch is ie er echt hoor :) elke ochtend.
Ik heb alles wel in elkaar gezet zoals in de handleiding stond. Niks speciaals aan gedaan naar mijn weten.
Ik heb halverwege de tube ook een anti return vavle zitten zodat er geen water uit het aquarium de lijn terug in kan gaan. (heb liever geen aquarium water in de teller , vieze boel denk ik)

Dat er een drukgolf is kan toch ook haast niet anders? want de druk verzamelt zich de hele nacht voor de solenoid, en stopt pas als deze gelijk is aan de druk in de fles?
Dus dan krijg je direct 30bar door de teller.
De avond ervoor als de solenoid dichtgaat, dan is de druk hetzelfde als de tegendruk van het aquairum water op de diffuser. Het co2 gaat eruit tot de druk daar gelijk is, aangezien er dan niks meer word toegevoerd.
Ik vraag me dus af hoe het komt dat jij geen drukgolf hebt? Hoe zit jouw setup precies en waar zit je solenoid?
De druk loopt maximaal op tot de werkdruk, niet tot de cilinderdruk.
 
Dat er een drukgolf is kan toch ook haast niet anders? want de druk verzamelt zich de hele nacht voor de solenoid, en stopt pas als deze gelijk is aan de druk in de fles?
Misschien dat ik het niet begrijp maar voorheen werkte ik met een flipper en als na de nacht de co2 aan sloeg dan kwam er ook even meer co2 de flipper in maar dat duurde maar een fractie en dan is de hoeveelheid bellen zoals de rest van de dag.
 
Hmm, ik kan het proberen. Het zou werken als de glycerine niet omhoog wordt geschoten door de druk explosie als de solenoid vavle opengaat.
Of zou het misschien aan het soort solenoid kunnen liggen? Zijn er solenoids met langzame opening via n intern veertje oid ipv plotse opening?
Het is in mijn geval niet door verdamping, maar door het druk verschil zodra de solenoid open gaat. Water wordt dan naar boven geschoten de tube in, en gaat vandaar verder naar de verstuiver in t aquarium.
Dit is wel een alternatieve oplossing, maar hoe doen de andere mensen met co2 dit? Bijna iedereen heeft co2 toch? Ik kan me niet voorstellen dat iedereen houtje touwtje oplossingen doet?
Is er geen betere bubelteller of ventieltje wat t water tegenhoud?
Ik gebruik glycerine. Is dikker dan water en verdampt minder snel; ik hoef zeker twee maanden lang niet bij te vullen terwijl de CO2 toch zo'n 12 uur per etmaal wordt toegevoegd. Water (en uiteindelijk ook glycerine) verdampt gewoon en de damp wordt meegenomen door de gasbellen, niks aan te doen.
 
Voor de duidelijkheud ik heb geen last verdamping, maar het water schiet eruit door de drukgolf. Dit gebeurt alleen als sochtends solenoid opent.
Als ik overdag aan en uit doe niet, dan heeft de druk nog niet kunnen opbouwen.
Als sochtends solenoid aangaat, en ook als ik de fles net gevuld heb, zie ik het water uit de teller in de tube schieten.
 
Ik heb geen apparaat buiten de cilinder voor druk. Alleen een opening ventieletje die langzaam het co2 eruit laat. Maar dat gaat door natuurlijk tot de druk van de cilinder. Net zoals een fietspomp.
Als er nog iets tussen moet wat voor ding is dit?heeft iemand daar een linkje van?
 
Maak anders een een foto van de aansluiting.
Normaal gesproken zit er een reduceer tussen wat wel werkt als een klein opening ventieltje. Maar feitelijk regelt op de uitlaatdruk. Wordt de druk te hoog gaat de reduceer afsluiten. Dit zou er dus ook voor moeten zorgen dat de druk achter het Reduceer nooit de flesdruk kan bereiken.
 
Hier een foto
 

Bijlagen

  • 20231125_101627.jpg
    20231125_101627.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 30
Ik heb er eens naar zitten kijken en je hebt een aantal posts die volgens mij allemaal rondom hetzelfde probleem staan.
Even off topic misschien maar ik zou geen chinees flesje in mijn woonkamer durven hebben met 30 bar erop. En inderdaad deze 30 bar staat tot aan de solonoid bij gebrek aan reduceer. Het enige wat ertussen zit is een naaldventiel.
Dus zakt de druk in de fles, dan zal ook de co2 hoeveelheid verminderen. Ik vraag mij dan ook af of je tevreden bent met dit gebruik van CO2 en of het stabiel is.

De drukgolf die je beschrijft zal er dus ook zeker zijn bij openen van de solonoid, en deze is er in het hele systeem. Dus dat je diffuser defect raakt lijkt mij ook een gevolg van deze oorzaak.

Als je tevreden bent over het systeem met citroenzuur (zelf geen ervaring mee kan ik dus niet over oordelen) zou ik op zoek gaan naar een geschikte aansluiting met reduceer. Echter betwijfel ik of daar kant en klare passende oplossingen voor te vinden zijn.

Een andere maatregel kan zijn om voor voldoende bufferend vermogen tussen de reduceer en bellenteller/diffuser te zorgen. Ik verwacht dat een zelfgebouwde bellenteller in een 1,5L petfles al voor een hele verbetering kan zorgen.
Echter veranderd dit niets aan het feit van verschillen in CO2 door een veranderende druk in de fles.

Ik hoop dat je hier iets mee kan:)
 

Terug
Bovenaan