belletjes op zandbodem


Rene88

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2017
Berichten
148
Leeftijd
36
Dag allen,

Sinds een tijd zie ik veel kleine belletjes aan het zand plakken. Volgens mij is het zuurstof door fotosynthese omdat het pas verschijnt bij licht. Hebben jullie enig idee wat het kan zijn?

Er lijkt wel iets in het zand te groeien want het verkleurt na een tijdje groen/zwartig. Bij afzuigen lijkt het zand ook aan elkaar te kleven en komt er een heel laagje (paar mm dik) mee de slang in.

Misschien dat jullie het herkennen?

Rene
 

Bijlagen

  • IMG_20210221_213224.jpg
    IMG_20210221_213224.jpg
    354 KB · Weergaven: 151
Ja, dat is heel herkenbaar, helaas.....!! Het lijkt op (blauw?)alg, Dat is een bacterie die graag groeit, als er teveel waterbelasting is, door bv teveel vissen of teveel voeren.
Ook een slechte plantengroei, terwijl je steeds toch plantenvoeding blijft toevoegen, kan een oorzaak zijn.
Remedie: (VEEL) minder voeren, meer snelgroeiende planten, voorlopig wekelijkse 30% waterwissel en ELKE dag, de algen afhevelen.
Dat wil nog weleens baten, maar denk eraan, het kan wel weken duren voor dat het uiteindelijk resultaat oplevert!

Het kan echter ook zijn, dat de oorzaak letterlijk dieper zit, wat je ziet is namelijk GEEN zuurstof maar zeer waarschijnlijk methaan ofwel moerasgas, hetgeen duidt op bodemrot. Dat is heel simpel vast te stellen met je neus!
Neem een (saus) lepel en schep daarmee een deel van de bodem op. Schud dan voorzichtig het water weg en RUIK dan aan het zand....Stinkt het? Foute boel!
Dan is je bodem aan het rotten doordat er te weinig uitwisseling is van zuurstof en andere noodzakelijke stoffen vanuit het water in de bodem. Daardoor gaan de zuurstof behoevende bacteriën dood en nemen andere stammen bacterién, die GEEN zuurstof gebruiken, het over, resultaat is rottende bodem.
Hier helpt niks anders tegen dan de bodem eruit en een bodemmedium erin met een wat grovere structuur.
 
Bodemrot denk ik niet direct aan. Vooral omdat de belletjes bij licht ontstaan wat een aanwijzing zou zijn voor fotosynthese en dus zuurstof productie. het afgezogen zand stinkt ook niet en eronder is het direct 'schoon'.

Blauwalg zou dan nog wel kunnen maar dan vraag ik mij af wat de oorzaak is. Ik ververs elke week 50% en plantenvoeding volgens EI. Wel wat last van de zachte groene alg (GDA) variant laatste maanden. (Glas en plantjes)

Bezetting momenteel juist erg laag op netto 300L
9 japonica garnalen
1 grote crossocheilus reticulatus
1 L134
14 neontetras
5 apistogramma cac.

Kan de ruimte achter mijn achterwand misschien een rol spelen? De kit heeft hier wat losgelaten waardoor er iets water achter staat.
 
Hier nog een foto ter verduidelijking.
 

Bijlagen

  • IMG_20210222_130308.jpg
    IMG_20210222_130308.jpg
    151.3 KB · Weergaven: 132
Nee, dat speelt geen rol. Als het volegns je ervaring geen bodemrot is dan is het blauwalg en die geeft GEEN zuurstof af, maar een andere chemische uitwisseling van gas.
Blauwalg stinkt namelijk ook. Wat kan baten is de bodem terplaatse een cm of 5 van verwijderen en gewoon nieuw substraat toevoegen.
Probeer eens (met een pipet) wat water weg te zuigen vlak boven de algaandoening en kijk eens middels druppeltest naar de resultaten. Die zullen waarschijnlijk sterk afwijken van de waterwaardes elders in je bak.
Wat ook wel goed baat bij blauwalg, is voor 100 % je licht uit en de bak met zwart papier afplakken, e.e.a. gedurende 5 dagen. Filter UITSLUITEND over kool en watten.
Dan zou het weg moeten zijn. Daarna de verduistering weer ongedaan maken en GEEN water wisselen gedurende 2 weken. Komt de alg nu niet meer terug, dan kun je de kool uit de filter halen en weggooien. Ook is dan weer 30% waterwissel toe te passen, liever per 2 weken of 1 maand dan elke week!
 
Hmm verduisteren ga ik eerst nog maar niet doen. Goed idee om eerst de toplaag (paar mm) overal af te zuigen en dan overal een cm nieuw filterzand op te doen?

Ik ben wat huiverig voor het filteren over alleen kool en watten, waar moeten dan mijn biologische sponzen/bolletjes zo lang heen?
 
Late reactie, maar toch. Jouw biologische balletjes. sponzen groeien in no time weer aan hoor! Er zitten namelijk in jouw bak VEEL meer baccies dan in jouw filtermaterialen!
Daar hoef je je niet druk om te maken! Althans dat is MIJN ervaring.
 
Ik heb afgelopen weekend een laag (paar mm) van het hele oppervlak afgezogen en weer afgedekt met vers/schoon filterzand. De belletjes lijken tot nu toe weg te blijven, eens aanzien hoe dit de komende tijd gaat.
 

Terug
Bovenaan