Wat is er nieuw

Beluchten i.c.m. Co2 - Zin en onzin

Ik heb in mijn 80 cm, 125 Liter, een oxydator D gehad met ��n steentje en 19% vloeistof.
 
Ik zie het kortweg zo. Als je ene luchtpomp nodig hebt is wat anders loos. In een gemiddeld huis tuin en keuken bakje dan toch.
 
Zo ik heb nu een mini oxydator in mijn nano cube zitten.
Komen hele kleine belletjes vanaf.

Dus ik kan hierna gewoon overgaan op de 6% navulling?

Ik heb er 1 catalist steentje ingedaan, dat is voor bakken kleiner dan 30 liter.

Ik hoop dat hierdoor de bacteriele reiniging van de afvalstoffen ook wat beter gaat.
 
Ja hoor je kan prima de 6% gaan gebruiken. 1 steentje is ook voor de nano s bedoeld 😉.
 
Voor zoverre ik de werking begrijp zijn de belletjes welke je niet ziet juist van belang, een soort van mist welke zich in het water oplost nadat ze zijn gevormd door de waterwaarden.
 
Ik heb er nu ook ��n sinds een maandje bij mijn garnalen. En ik vind het zelf best bijzonder hoe dit werkt.

Want hoe komt de zuurstof vanuit het omgekeerde glaasje, in je bak terecht.
Die dop zit er namelijk super strak op.

Weten jullie trouwens wat de verschillende percentages inhouden?

Je hebt
3,0 %
4,9 %
6,0 %
19,9 %

En is een hoger percentage beter???
 
Dat is dacht ik het percentage waterstofperoxide. Hoe minder sterk des te minder de werking denk ik maar dat weet Marcel vast wel 😉.
 
Er zijn meerderen waarden , het aantal "steentjes" en het percentage van de vloeistof, beiden zijn van invloed op de duur en de werking van het mengsel
Meer steentjes is een hogere werking, een hoger percentage van de vloeistof is een langere werking, en een intensiveer werking, alles gelang de warmte en alle andere temperatuur en druk verschillen.
 
Ik zit hier even verder op te zoeken.

En ben op de site van sochting gekomen.

Daar staat dat de 19,9% en de 30% alleen verkocht mag worden aan klanten met de juiste papieren. Maar dat zal wel alleen in Duitsland zo zijn.

Je hebt trouwens ook de

Sochting Dosator (plantenvoeding)
Sochting Carbonator (Co2)

Dit is hun site:

http://www.oxydator.de/
 
Sanneke80 zei:
Want hoe komt de zuurstof vanuit het omgekeerde glaasje, in je bak terecht.
Die dop zit er namelijk super strak op.

Als je heel goed kijkt zitten er 2 kleine gaatjes in dat dopje. 😛
 
TonHageraats zei:
Er zijn meerderen waarden , het aantal "steentjes" en het percentage van de vloeistof, beiden zijn van invloed op de duur en de werking van het mengsel
Meer steentjes is een hogere werking, een hoger percentage van de vloeistof is een langere werking, en een intensiveer werking, alles gelang de warmte en alle andere temperatuur en druk verschillen.

De hoeveelheid steentjes (catalyst) en de sterkte van de oplossing bepalen hoe snel er zuurstof wordt gevormd in het flesje. De hoeveelheid zuurstof die in het flesje gevormd wordt is evenredig met de hoeveelheid peroxide die uit het flesje wordt geduwd.
Deze peroxide reageert dan weer met de houder (catalyst) en geeft zodoende meer zuurstof af in het aquarium.

In eerste instantie kun je de hoeveelheid bepalen met de steentjes. Maar daarnaast kun je ook de sterkte aanpassen. Daarnaast is 1 liter 6% goedkoper, dan zie kleine flesjes 4,9% van 85 milliliter.
 
biljoenblik zei:
Sanneke80 zei:
Want hoe komt de zuurstof vanuit het omgekeerde glaasje, in je bak terecht.
Die dop zit er namelijk super strak op.

Als je heel goed kijkt zitten er 2 kleine gaatjes in dat dopje. 😛


Aha, Ik zal eens kijken als ik hem weer moet vullen of ik ze zie 😉
 
Ja de dop moet je met wat kracht eraf halen. Dat is niet voor niks denk ik. Zover ik me herinner zitten in de dop heel veel kleine gaatjes als een soort zeefje zeg maar.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan