Wat is er nieuw

Bemestingsmethode gezocht, tips welkom !

• Onderwerp starter Onderwerp starter viny boy
  • Startdatum Startdatum
V

viny boy

Guest
Hallo iedereen,

Voor mijn nieuw aquarium Aquatlantis Fusion 120*50 zoek ik nog een goede bemestingsmethode.
De voorbije weken heb ik veel gelezen over de EI-metode en de retfield ratio.

Mijn waterwaarden nu zonder enige toevoeging van plantenvoeding (m.u.v. CO2 uit gasfles):

Fe: 0,1 mg/l
NO3: 10 mg/l
PO4: 0,25 mg/

Dit is te heb te weinig, ijzer zou best op 0,5 zitten, nitraat op 20 en fosfaat op 2 ?

Initieel dacht ik eraan om met de EI te starten maar voel me er op de 1 of andere manier toch niet zo prettig bij om over te doseren, ook 50 % waterwissel/week vind ik veel (weet dat dit ook gehalveerd kan worden). Wat ik ook niet goed begrijp is hoe het dan juist werkt, de doseringen staan in gram, maar dit los je toch op in een fles normaal zodat je per dag x aantal ml toevoegt ? Dan kwam ik dus uit bij de RR, alleen vraag ik me af of er dan toch nog geen sporenlementen ontbreken en of deze methode eigenlijk nog veel toegepast wordt ? Nu heb ik hier nog een fles profito en ferro staan, kan ik dit misschien gebruiken i.s.m. de RR, om zo ook de planten van voldoende sporenelementen en ijzer te voorzien ?

Wat denken jullie ?

De Redfield ratio zegt iets over verhoudingen tussen de elementen P en N in waarnemingen de natuur.
Door dat als bemestingsmethode te zien worden die resultaten compleet uit hun context gerukt.
Het spreekt daarom voor zich dat je de RR beter niet als bemestingsmethode ziet.
Het bovenstaande is vrij kort gezegd.

Je kan eventueel ook de dosering bij de EI halveren als je er zeker van bent dat dit voldoende is.

Ok, bedankt beide !
De RR valt dan ook af.
Misschien dat ik gewoon nitraat en fosfaat in poedervorm bestel en zo iedere week na ww de tekorten aanvul en daarnaast ook nog profito geef en ev ferro.
Wat denken jullie ?

Hallo iedereen,

Voor mijn nieuw aquarium Aquatlantis Fusion 120*50 zoek ik nog een goede bemestingsmethode.
De voorbije weken heb ik veel gelezen over de EI-metode en de retfield ratio.

Mijn waterwaarden nu zonder enige toevoeging van plantenvoeding (m.u.v. CO2 uit gasfles):

Fe: 0,1 mg/l
NO3: 10 mg/l
PO4: 0,25 mg/

Dit is te heb te weinig, ijzer zou best op 0,5 zitten, nitraat op 20 en fosfaat op 2 ?

Initieel dacht ik eraan om met de EI te starten maar voel me er op de 1 of andere manier toch niet zo prettig bij om over te doseren, ook 50 % waterwissel/week vind ik veel (weet dat dit ook gehalveerd kan worden). Wat ik ook niet goed begrijp is hoe het dan juist werkt, de doseringen staan in gram, maar dit los je toch op in een fles normaal zodat je per dag x aantal ml toevoegt ? Dan kwam ik dus uit bij de RR, alleen vraag ik me af of er dan toch nog geen sporenlementen ontbreken en of deze methode eigenlijk nog veel toegepast wordt ? Nu heb ik hier nog een fles profito en ferro staan, kan ik dit misschien gebruiken i.s.m. de RR, om zo ook de planten van voldoende sporenelementen en ijzer te voorzien ?

Wat denken jullie ?

Ik vind deze waardes prachtig! Mits je geen extreem volle plantenbak hebt, en geen extreme hoeveelheden licht. Zal dit voldoende zijn.

Planten hebben geheel niet veel ijzer nodig. Maar ze hebben het wel continue nodig. (en dit geld eigenlijk voor alle meststoffen)

Zie ook:

ijzer en sporen bemesten

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan