Ben de weg een beetje kwijt

R

ronrijn

Guest
Zoals de titel al doet vermoeden heb ik de laatste 2 maanden wat veranderingen door gevoerd omdat ik problemen had met planten rood te krijgen/houden (met groene planten ging alles wel goed).
~Voor de duidelijkheid ik heb een Juwel vision 180 92x41x55 met 2x t8 25 watt 1x juwel day-light achter en 1x dennerle trocal super color plus (rood) voor~
Naar mijn idee lag/ligt dit of aan een tekort aan co2 of te weinig licht, dus ik begon met dennerle reflectoren erop een kleine 2 maanden geleden. Om die reden ook meer easy carbo en profito gaan toedienen, nou was ik altijd erg karig met voeding (ver onder aanbevolen) en ook niet echt met vaste regelmaat, langzaam aan en met meer regelmaat ben ik tot de aanbevolen hoeveelheid gekomen, in mijn geval 2 1/2 ml carbo per dag (ik geef 5 ml om de dag) en 10 tot 15 ml profito per week. Hierbij ga ik er van uit dat ik van de 180 liter bruto er zo'n 150 liter netto heb.
Nou heb ik 2 weken geleden de tijd dat mijn lampen branden verlengd van 10 naar 12 uur (met een tusenpoos van 3 uur maar die had ik al) nadat ik hierover gelezen had in een boek van Christel Kasselmann (bij sommigen van jullie wel bekend) en 18 Juli ook mijn lampen vernieuwd dus (veel) meer licht(opbrengst)
Maar nou komt het probleem, nu heb ik dus veel last van baardalg, vond op ��n stukje met mos bekleed hout ook draadalg (andere stukken niet) en ook een beetje last van puntalg op mijn ruit, en de planten waar dit alles voor bedoeld was gaat het nog steeds niet goed, Althernathera Reinickii (vooral die) heeft dus veel baardalg en Rotala Rotundifolia (5 Juli geplant) heeft nog steeds emerse vorm en groeit ook in de hoogte niet geweldig.
Met betrekking tot de alg wat gaat er verkeerd? Ik zit op max. wat ik aan carbo mag geven,moet ik meer dan aanbevolen hoeveelheid Profito geven omdat de balans tussen co2 en voeding niet klopt? Of moet ik mijn reflectoren weer verwijderen omdat de balans tussen licht en aanbevolen hoeveelheid profito in onbalans is, of terug naar 10 uur licht aan (heb het al weer een uurtje terug gebracht naar 11 uur)
Toch ook maar even mijn waterwaardes hier,
No3 25 (is wat hoog maar voer momenteel ook meer vanwege jonkies en het warme weer)
Ph 7
Kh 3
Gh 7
Po4 (weet niet,onbetrouwbare sera test)
Zoals jullie waarschijnlijk wel begrepen heb ik geen co2 set, maar zou volgens ph/kh tabel 8,9 zijn.

Volgens mij is mijn verhaal nu volledig, hoop op wat antwoorden en beter nog op advies.

Vergat nog te vermelden dat ik reinickii drastisch heb terug gesnoeid en/of aangetaste bladeren heb verwijderd.

Besef me net dat mijn verhaal nog niet volledig is want ik heb natuurlijk wel redelijk wat drijfplanten die het licht weer temperen.
En ik heb ook nog sinds enige tijd (volgens mij sinds mijn reflectoren) vreemde vlekken op mijn ruiten voornamelijk onderop vlak boven het grind maar ook op andere plaatsen.
Je zou het kunnen vergelijken met vette vinger plekken aan de buitenkant maar het zit dus aan de binnenkant en laat zich wel heel makkelijk weg poetsen maar komt ook steeds weer terug?????
Waarschijnlijk geen alg probleem maar goed als we toch bezig zijn. :S
 
Je bent een prima kandidaat, om de gecombineerde methode eens uit te proberen.
 
Wat bedoel je daar mee??????
 
Ik bedoel dat als je meer uit je aquarium wilt halen,
je toch een co2 set nodig hebt en een bepaald voedings-patroon.
Hoe je dat kunt doen, kun je lezen in het verhaal van de gecombineerde methode.
 
Ik sta helemaal open voor dit verhaal, was er zelf ook al langer van overtuigd dat genoeg co2 een belangrijke factor is voor de door mij gewenste bak, zonder de andere factoren van dit verhaal te willen ondersneeuwen maar zoals Tom al aangeeft is dit d� primaire factor, en laat ik daar door te weinig inkomsten nou net niet aan kunnen voldoen.
Uiteraard heb ik de topics over zelf gemaakte bio co2 en apparatuur gelezen, maar ik ben blij dat ik mijn veters kan knopen voor de rest ontbeer ik enige vorm van handigheid, nog afgezien van het feit dat ik ��n of ander zelf geknutseld omgekeerd bakje in mijn bak onesthetisch vind.

Zodra ik het me kan veroorloven (en ik hoop snel iig een gaatje te kunnen vinden voor een gekocht bio co2 setje) hol ik naar de winkel, tot die tijd zet ik het idee van de door mij gewenste bak (met boven genoemde planten o.a.) maar even in de koelkast.

De algen hebben hier echter geen boodschap aan, dus blijft mijn vraag voor NU overeind; wat moet ik doen?
Reflectoren eraf, meer dan aanbevolen hoeveelheid profito geven of profito elke dag ipv eens per week, moet ik wel max. easycarbo aanhouden of wat?

HELP!!
 
Algen krijg je door een tekort. Hoe meer licht je erboven hebt en hoe langer des te meer vraag naar voeding er is.
Als je de reflectoren nu verwijdert dan is er minder licht en zal de vraag naar voeding minder zijn.
Het kan denk ik zeker geen kwaad die er af te halen tot het moment dat je ook de co2 op orde hebt.

Maar even over de bio co2. Als je een omgekeerd bakje neemt van doorzichtig plastic dan zie je die amper hoor.
met ieder systeem krijg je natuurlijk iets in de bak voor de co2 toe te voegen.
Bij een drukfles is dat bv de flipper. Ik zou denken dat het best wel mee zal vallen met het esthetische zoals jij dat bedoeld.
Maar goed het is natuurlijk jou keus.

Zelf heb ik de verlichting maar 8,5 uur aan en dat is ook een optie om de vraag naar voeding te beperken.
 
Doorzichtig bakje had ik niet aan gedacht, maar goed knutselen ed. is niet mijn ding, dus wacht toch maar totdat ik wat kan kopen, en ja helaas zul je bij ieder systeem een flipper, bellenteller of wat dan ook zien.

Ok dan haal ik voorlopig de reflectoren eraf en schroef de tijd terug naar oorspronkelijke tijd.

Wat ik me dan wel afvraag is hoe dat moet als ik een nieuwe lichtbak (absolute prioriteit) met 2 t5 balken � 35 watt het stuk i.p.v. 25 watt nu heb (toch weer meer licht dan)
 
Ik merk wel dat je mij niet kent. Lol.
Ik kan nog geen spijker in een plank slaan, maar wel is de bio co2 gelukt ;) .

Als je tzt meer licht hebt dan kun je op diverse manieren toch dat compenseren:
veel drijvers erin doen
minder uren het licht aan
reflectoren eraf laten
meer voeding doseren zodat er geen tekorten ontstaan.

Je zit nu rond de 0,28W en dat is niet echt veel. Straks ga je naar 0,38 en dat is een beetje gemiddeld denk ik ongeveer. Ik zit op 0,41W.
Met 0,38W is het heel goed mogelijk om algen te voorkomen hoor.

Maar als je liever niet knutselt dan heb ik daar alle begrip voor hoor. het is ook niet mijn hobby.
 
Ok reflectoren zijn eraf en tijd is terug naar 9 uur per dag, 1 uurtje minder dan ik oorspronkelijk (voor ik naar 12 ging)had omdat ik natuurlijk wel nieuwe lampen heb.

Misschien dat ik nu ook van die vreemde vlekken af op mijn ruiten af ben.
 
Uitgaande van je huidige istallatie en eventuele verbeteringen.
Zou ik om te beginnen je slechte trocal color lamp vervangen.
Deze geeft veels te weinig licht om je planten te laten groeien.

Verder durf ik je wel te vertellen dat ik ook reduceers heb van maar 30� per stuk.
Het is even zoeken op marktplaats, maar je komt ze echt wel tegen..
 
Het vervangen van mijn lamp zal moeten wachten tot ik mijn nieuwe lichtbak heb, hij is net 2 weken oud en zoals gezegd ik heb niet veel inkomen en die lamp is niet goedkoop, maar ik houd het in gedachten.
Wat zijn reducers?
 
Ik weet zo niet of de standaard Philips buizen in je bak passen, maar die zijn prima en veel goedkoper dan de bekende merkbuizen.
Ze konden wel in mijn Record 800 die ik destijds had dacht ik. Die had ook T8.
 
Ik zal er eens naar kijken.
 
Als ik bij dieren en toebehoren reducer als zoekterm intyp krijg ik niks?
 
Waarom een nieuw lichtbak ?
Je kunt vrij goedkoop T8 unit's kopen om over te gaan naar 30W ?
De buizen daar voor zijn ook nog steeds gewoon te krijgen.

Een als je die lamp pas hebt, zou ik hem echt terug proberen te brengen.
 
@Tom zei:
Waarom een nieuw lichtbak ?
Je kunt vrij goedkoop T8 unit's kopen om over te gaan naar 30W ?
De buizen daar voor zijn ook nog steeds gewoon te krijgen.

Ik kan niet voor de TS spreken Tom maar hij gaf al aan helemaal niet technisch te zijn en liever niet te willen knutselen.
Ik kan me voorstellen dat hij daarom voor de duurdere optie kiest.
Ik denk dat ik ook niet had geweten wat ik met een unit aan zou moeten ;)
 
Maar ik ben wel benieuwd waar dan zoal :)
 
1 voorbeeld maar ik heb er ook nog en genoeg gebruikte.
 
Idd ben ik niet technisch aangelegd en heb ik een broertje dood aan knutselen, maar afgezien daarvan ben je bekend met de Juwel lichtbalken? Daar valt namelijk niks aan te vervangen zonder de balk helemaal open te breken, alles is in ��n stuk verlijmd of zoiets komt iig aan de buitenkant geen schroefje aan te pas.

Daarnaast ga ik mee met Ivo, zo'n 30 watt unit ben ik nog nergens tegen gekomen(in mijn maat).
 
Als ik mij niet vergis, kun je bij de Rio serie de hele balk eruit halen.
Wat dubbelzijdig plakband en je bent klaar.
 
Nee, veel te veel gedoe, bovendien is het HEEL noodzakelijk om mijn huidige bak te vervangen omdat ie op dit moment levensgevaarlijk is, aansluiting voor ��n van de buizen is stuk en niet meer waterdicht, heb er tape omheen zodat ie iig nog wel spatdicht is.
 
Ik heb een vision 180 en daar valt niets uit te halen, af te schroeven oid. Was het maar waar hoefde ik ook geen nieuwe balk.
 
Back to basic


Ron als je geen voldoende geld heb en niet handig, is het nog steeds mogelijk om een prachtig aquarium te gaan houden.

Maar. Je bent dan wel beperkt in je mogelijkheden.

Je geeft aan last te hebben van Baard/penseel en puntalg. Deze komen enerzijds voor door een te kort van bijvoorbeeld koolstof( kan de plant halen uit CO.2 en je kan het toedienen zoals je reeds doet met Easycarbo) maar reageren bijzonder goed en worden getrikkerd als het mineralisatie proces wordt verstoord. Hierbij treed bijna automatisch een probleem op in de nitrificatie( bacteri�n die zuurstof behoeftig zijn.

Omdat deze alg mij fascineert, ben ik bezig gegaan om nu eens goed uit te vinden het hoe en wat van deze alg. .In alle bakken die ik heb getest en waar Baardalg in aanwezig was was het Ammonnium hoog.

Wat nu belangrijk is is om de organische belasting waar dit vanuit ontstaat aan te pakken.

Dan moet je denken aan de Visbezetting is deze niet te zwaar voor het bestaande aquaria
Voeren welke type voer en in welke hoeveelheid en frequentie wordt het gegeven.
Plantenafval oude bladeren, beschadigde bladeren
Dode vissen
Slecht groeiende aquariumplanten.

Dit alles onder een makkelijke naam organische belasting, richt ik mij voor nu even op slecht groeiende planten.
Een plant die niet groeit, maakt het assimilatie proces niet af, het halffabrikaat wordt geloosd.
Deze suikers en protiene's belasten het systeem zwaar.

Nu is de vraag voor jou hoe komt dat?

Wel je hebt in je verlichting nog al wat gewijzigd, andere lamp, reflectors en naar 12 uur licht.
Hierdoor zijn te korten ontstaan in de koolstof behoefte. Gevolg groei stagneert, en de plant gaat doen wat ik eerder beschreven heb.

Wat nu. terug naar minimale belichting je kan kiezen uit 8 uur aan een of 4 uur een donker periode van 4 uur (maar niet helemaal donker invallend daglicht is voldoende om te zorgen dat het assimilatie proces niet stil komt te staan)
en weer 4 uur licht.
Wat er gebeurt is dat planten weer worden voorzien in hun koolstof en als het in het water bijna op is dan volgt de donker periode waardoor het weer wordt aangevuld.
In dit geval gaat het om de CO.2 deze heeft namelijk invloed op de Ph en de Ph wil ik graag bij een aquarium zonder CO.2 rond de 7.2 houden.
Dat houd ook in dat ik de Kh niet te hoog kan hebben omdat de CO.2 wordt gebonden aan de Kh (alkaniteit)
De vrije CO.2 verlaagt de Ph tot de 7.2 en dat is wat ik wil.

Wat doet de Easycarbo deze gaat een reactie aan met zuurstof hierdoor komt de koolstof vrij voor de plant en is makkelijk opneembaar. Echter er zit ook nog een ander stofje bij welke minder onschuldig is. Naarmate de dosering stijgt krijgt alg het lastiger omdat het niet goed tegen de Glyserine( ik weet niet of ik dit goed schrijf) kan.
Moet je dan meer gaan doseren? Nee!!!
Naar ik vermoed, maar dat is nog in onderzoek is dat een overdosis de Nitrificatie plat legt.

Belangrijk is dat jou aquarium zich zelf gaat voorzien in de CO.2 behoefte.

DE aanpassing van het licht is 1.

De tweede aanpassing is het uitzoeken van een juist planten bestand, met minstens 40% echte onderwaterplanten als Waterpest, cabomba, Aponogeton, Potamogeton, Lotus, Hoornblad. Vallisneria torta en/of asciata
Goede moeras planten.
Achter: Belgisch groen, Bacopa amplexicaulus, Rotala rotundifolia, Echinodorus, Hydrocotyle leucecophla Braziliaanse klimop. Javavaren.
Midden/voorgrond Crypto's, Lobelia's, sagetaria sabulata

Derde aanpassing kan hoeft niet. Zelf werk ik met grofzand, klei en turf en maak daar een voedingsbodem van.
Gewoon ouderwets maar het werkt, zolang de vraag naar voeding niet te groot wordt maar dat geld voor bijna elke voedingsbodem. de voedingsbodem is dan 1 tot 1,5 cm dik en druk ik stevig aan. Daaroverheen doe ik dan 1a2 mm donker grind. Het voordeel is dat voeding direct bij de wortels beschikbaar is, planten met hun wortels reeds in een zure bodem zitten en daar geen energie in hoeven te steken om de ruimte om hun wortels zuur te maken. Dit is nodig om voeding te kunnen opnemen.

Een vierde aanpassing is het lastigste.

Een aanpassing in ons geduld. Het duurt weken om alles te herstellen.

In de tussen liggende tijd doen wij gewoon onderhoud als bealgde en beschadigde bladeren te verwijderen.

Als je weinig geld heb, ren nou niet te gauw naar de winkel maar informeer eens of er leden van dit forum of op markplaats mensen die voor jou wat planten hebben, die zij toch over hebben omdat zij gesnoeit hebben.

*******
Wellicht woont er iemand in de buurt die jou wilt helpen om een bio.co.2 op te bouwen en samen de eerste tijd even op nieuw op te starten

het gaat er niet om wat je kent maar wie je kent!

Geen idee hoe je een foto plaats maar ik kan je twee bakken tonen, welke draaien zonder CO.2.
De kleine zonder turf in het filter maar wel met dagelijks dosering Easycarbo
De grotere met turf in het filter in de laatste stap. Zonder Easycarbo.
Ik kan ze je mailen maar wellicht dat een moderator hier mee kan helpen?

Hoop dat je er nog bent, in elk geval veel succes. Johan
 
Lichtbalk Juwel is redelijk goedkoop op te lossen.

Van het merk Glo zijn trafo's verkrijgbaar met waterdichte doppen.

Je verwijdert de witte doppen van de juwel en plak die gaten goed dicht met zwart ductape.

Nu komt de truc. In de Bouwmark een zakje zelfschroevende parkers en een viertal fiberringetjes.
Koop een zakje gereedschapsklemmen van 26 mm.

Daar passen perfect t8 buizen in.

Je schroeft de klemmen op 10 cm vanaf de buitenkant van je buis. Mocht je later budget hebben voor Philps buizen dan Haal je bij de bouwmarkt een een buis van 840 voor ca 5 euro.
 
Aponogeton zei:
Lichtbalk Juwel is redelijk goedkoop op te lossen.

Van het merk Glo zijn trafo's verkrijgbaar met waterdichte doppen.

Je verwijdert de witte doppen van de juwel en plak die gaten goed dicht met zwart ductape.

Nu komt de truc. In de Bouwmark een zakje zelfschroevende parkers en een viertal fiberringetjes.
Koop een zakje gereedschapsklemmen van 26 mm.

Daar passen perfect t8 buizen in.

Je schroeft de klemmen op 10 cm vanaf de buitenkant van je buis. Mocht je later budget hebben voor Philps buizen dan Haal je bij de bouwmarkt een een buis van 840 voor ca 5 euro.

Volgens mij is de TS geen klusser Johan ;)
 
Aponogeton gaf eerder aan een paar foto s te plaatsen. Bij deze plaats ik deze even.
Dit zijn die waar het omgaat:

981811_0_82_johan_1.jpg

935937_0_82_johan.jpg
 
Terug
Bovenaan