Ben de weg een beetje kwijt

Volgens mij is de TS geen klusser Johan wink



Mocht hij toch een poging willen wagen ben ik bereid om hem via de mail, telefoon te coachen hoe hij zelfstandig 4 parkertjes indraait.

Rij naar praxis noteer de barcodes de prijzen van de producten maak een foto en dat bedoel ik met:

Gaat er niet om wat je kent maar wie je kent.
 
Kan hij ook overgaan op T5,toch?

Externe Trafo met 2 of 4 aansluitingen.
 
Had hier nu antwoord met foto's van mijn bak willen posten, maar heb te veel reflectie door daglicht dus kan niet eerder dan vanavond foto's nemen en zal dan ook verder antwoord geven.

Wat ik wel nu alvast kwijt wil is dat ik niet ga klussen, hoe zeer gewaardeerd je aanbod tot hulp hiermee ook is.
 
Ok, iets later dan gepland, want gisteren alleen tijd voor foto's te maken en vanmiddag me eens meer verdiept in het verlichtingsverhaal.
Eerst maar eens een paar foto's, ben geen al te beste fotograaf en genomen met iphone als de kwaliteit te wensen overlaat.

Totaal indruk:

282122ronrijn_0_82_582014_009.jpg


Rechterkant:

849293ronrijn_0_82_582014_002.jpg


Linkerkant:

835132ronrijn_0_82_582014_003.jpg


Midden:

924899ronrijn_0_82_582014_004.jpg


Om aan te tonen dat het niet allemaal kommer en kwel met mijn planten is en ik van de door Aponogeton genoemde soorten er verschillende heb staan met enkele Crypto's, Braz. klimop, rode en groene lotus, vroeger ook een Echinodorus maar die werd me veel te groot en had ook Javavaren maar die heb ik aan Aad weggegeven want vind het gewoon geen mooie plant.
Naar mijn mening staan deze planten er allemaal niet slecht bij en dat ondanks dat ze goeddeels verlicht worden de trocal red lamp, en het zonder toegevoegde co2 moeten doen, ph en kh weet ik wel vrij constant te houden op 7 en 3.

Planten waar het niet mee lukt:

784699ronrijn_0_82_582014_007.jpg


Rotala roodundifolia, staat na een kleine maand nog steeds in emerse vorm

326782ronrijn_0_82_582014_006.jpg


Althernatera reinickii, voorop het afgeknipte bovenste deel van enige stengel die het nog enigszins wilde doen voordat alg toesloeg, achterop zie je naast de Gymnocoronis (die het wel weer goed doet) nog de lelijke toppen van andere stengels, ik kijk het nog even aan en anders gaat alles eruit.

Al met al wil ik hiermee zeggen dat ik de grote fout heb begaan om te hopen dat met veel extra licht dmv reflectoren en het verlengen van tijdsduur deze planten het ook goed zouden moeten gaan doen, ik ben er door het hieruit voortvloeiende algenprobleem en daarna jullie hulp om dit inzichtelijk te maken van doordrongen dat een (bio)co2 installatie en gerichtere voldoende voeding in de breedste vorm noodzakelijk is om ook dit soort planten een kans van slagen te geven.

Mijn plan van aanpak is dan ook reflectoren eraf (gedaan) tijdsduur licht terug (gedaan naar 9 uur met interval van 3 uur) waarom niet minder zoals jullie voorstelden? Omdat ik voor dat ik het opschroefde naar 12 uur probleemloos op 10 uur zat.
Zodra het kan koop ik een bioco2 set en daarbij denk ik aan de jbl proflora bio 160, ik kan me dit toch eerder permitteren dan een gewone co2 set Tom dus heb ik die reducer niet nodig, als dit er is zal ik het verhaal van de gecombineerde methode er weer bij pakken.

Waar ik overigens ook achter ben nadat ik vanmiddag me verder verdiept heb in het verlichtingsverhaal is dat de juwel day-light lamp die ik achter heb zitten met 6000 Kelvin ook verre van ideaal is voor rode planten, dus zal ik bij een nieuwe t5 balk naar een juwel nature lamp van 4100 Kelvin moeten. Alternatieven als Philips ed. zijn bij de Juwel t5 balken niet meer mogelijk.
 
Fouten maken wij allemaal, is ook de weg om ervaren te worden.

Belangrijk is te weten waar het fout is gegaan en waarom dan worden wij weer wat wijzer van.

Het klopt als je kiest voor Juwel dat je geen alternatief heb met betrekking tot Philips buizen.

Wat dan belangrijk wordt is dat je opzoek gaat naar planten die goed kunnen groeien onder het licht van de Juweel.

Je hebt diverse mooie soorten Javavaren, Bolbitus heudeloti, crypto's Anubia,s
Rotala rotundifolia kan je gebruiken voor kleur zorgen dat deze genoeg ijzer hebben bij hun wortels.

Wil je toch de Altheranthera houden zorg dan dan deze op een goed belichte plaats staat.
Met twee Juweel buizen heb je vaak net wat licht te kort om ze mooi rood te laten vormen.
 
Johan, helaas op dit moment geen kwestie van kiezen, ik heb nou eenmaal een Juwel bak, maar ik weet wel dat ik in de toekomst waarschijnlijk geen Juwel meer zal nemen i.v.m. kap waar niks mee te beginnen valt als er iets vervangen moet worden en dus ook geen keus in lampen, alleen Dennerle heeft ook deze maat in t5.

Heb je mijn foto's gezien? Groene planten waaronder Crypto's staan er toch goed bij?
Voor de Rotala moet ik dus voor ijzer in de grond gaan zorgen.

En als ik t5 balk heb, heb ik 2x 35 watt i.p.v. 2x 25 watt, met naar plan 1x 4100 kelvin boven Althernatera, dit zal dan toch wel genoeg zijn? Uiteraard met dan ook bio co2 toegevoegd.
 
Dat is ook de reden dat ik op Ferplast ben overgegaan en nu dus de goedkope Philips buizen gebruik.
En er zit een timer in de kap verwerkt.

Je kan prima kleibollen in de bodem doen hoor.
 
John, het is iets voor de (verre) toekomst maar ik hoor goeie dingen over Ferplast en zien er ook mooi uit, timer vind ik minder belangrijk ik gebruik nu ook 2 tijdschakelaars dus dat maakt niet echt het verschil.

Kleibollen? Zit daar ook ijzer in? En dan bij iedere stengel ��n of is ��n bolletje op zeg 8 cm. wel genoeg?
 
Ja dat is zo en een losse timer werkt net zo goed hoor.
Een andere reden was dat ik flauw was van de interne filter van die Juwels en de oude er niet goed uit durfde te halen. ben ook een sloper dus.
Dus ook dat was een reden op ferplast over te gaan en dus een buitenfilter erbij te nemen.

Ja in kleibollen zit ook ijzer als het goed is. Je kunt het ook als je zelf mix koopt mengen met leem/lateriet.
http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... mbedekking
 
Ja, ook filter speelt een rol idd hoewel die van mij er los in staat omdat de vorige eigenaar hem al los had gesloopt, zou ik zelf ook niet zo gauw hebben gedaan.
Zit ook regelmatig te denken aan een buitenfilter, maar ja met weinig geld doe je dat toch niet zo gauw als hij in principe nog goed functioneert, baal er alleen altijd van dat als ik periodieke schoonmaak van filtermateriaal heb gedaan het meteen een wildwaterbaan word in mijn bak tot het weer een beetje is aangeslibd. En dan doe ik niks bijzonders hoor gewoon even een beetje uitknijpen.
 
Oh ja, die site ken ik, ja ga ik eens bestellen.
 
ronrijn zei:
Ja, ook filter speelt een rol idd hoewel die van mij er los in staat omdat de vorige eigenaar hem al los had gesloopt, zou ik zelf ook niet zo gauw hebben gedaan.
Zit ook regelmatig te denken aan een buitenfilter, maar ja met weinig geld doe je dat toch niet zo gauw als hij in principe nog goed functioneert, baal er alleen altijd van dat als ik periodieke schoonmaak van filtermateriaal heb gedaan het meteen een wildwaterbaan word in mijn bak tot het weer een beetje is aangeslibd. En dan doe ik niks bijzonders hoor gewoon even een beetje uitknijpen.

Soms staan op MP best wel niet al te dure buitenfilters te koop hoor.
Die mix kun je heel gemakkelijk maken en als je wilt ook nog mengen met de leem of lateriet.
Ik gebruik alleen de kleibollenmix dus.
Ik haal zo n 60 bollen uit een zakje.
 
ronrijn zei:
Eerst maar eens een paar foto's. Ben geen al te beste fotograaf en
genomen met iphone zodat de kwaliteit te wensen overlaat.

Zo te zien ben je al heel goed onderweg om er iets leuks van te maken.
En zonder allerlei toeters en bellen is dat soms wel heel lastig.

ronrijn zei:
Zodra het kan koop ik een bioco2 set en daarbij denk ik aan de jbl proflora bio 160,
ik kan me dit toch eerder permitteren dan een gewone co2 set Tom

Dat is ook een prima uitgangspunt als je wil beginnen met koolzuurbemestingen.
De meeste onder ons zijn met eenvoudige middelen begonnen en dat werkt ook het handigst.
Bio co2 heeft ook het voordeel dat er weinig risico's aan verbonden zijn.
 
Bij iedere stengel een bolletje of is ��n bolletje op zeg 8 cm. wel genoeg?
 
Bij de echte stengelplanten doe ik ze niet maar wel bij de moerasplanten zoals de Echino s en de crypto.
Ik doe 1 a 2 bolletjes per plant, afhankelijk van hoe groot de plant is.
Maar bij een snelgroeier heeft het minder nut omdat die de voeding uit het water haalt.
 
Volgens mij heeft @Tom ook poeder om bolletjes te maken, maar dat kun je even vragen voor de zekerheid via een pb.
 
@Tom zei:
ronrijn zei:
Eerst maar eens een paar foto's. Ben geen al te beste fotograaf en
genomen met iphone zodat de kwaliteit te wensen overlaat.

Zo te zien ben je al heel goed onderweg om er iets leuks van te maken.
En zonder allerlei toeters en bellen is dat soms wel heel lastig.

ronrijn zei:
Zodra het kan koop ik een bioco2 set en daarbij denk ik aan de jbl proflora bio 160,
ik kan me dit toch eerder permitteren dan een gewone co2 set Tom

Dat is ook een prima uitgangspunt als je wil beginnen met koolzuurbemestingen.
De meeste onder ons zijn met eenvoudige middelen begonnen en dat werkt ook het handigst.
Bio co2 heeft ook het voordeel dat er weinig risico's aan verbonden zijn.


Dank je
 
Maar Johan had het over ijzer bij de Rotala vandaar de vraag over per stengel of per een aantal cm's.
 
Oh ja die rode plant. Nou iedere stengel lijkt mij wat veel. Ik zou dan om de paar centimeter een bolletje doen. Ligt er ook aan hoeveel stengels je hebt en hoe die in de bodem staan.
Denk dat je ook prima een bolletje tussen de stengels in kan doen.
Ik heb niet bij iedere stengel een bol in ieder geval.
 
Even een korte update, ben blij te kunnen zeggen dat ik weer helemaal alg vrij ben, sterker nog getopte Alternethera stengels komt nieuw leven in en geplante top slaat mooi aan, dus de licht maatregelen werken goed.
 
Terug
Bovenaan