Ben ik op de goede weg met EI


Switchview

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2012
Berichten
69
Goede avond allen,

Ik maak dus gebruik van de EI methode.
En sinds kort meng ik poeders bij elkaar. Voorheen om deze methode te testen, gebruikte ik de kant en klare variant.

Mijn Makro oplossing van 500 ml bestaat uit:

36,68 gram kaliumnitraat (KNO3)
2,88 gram kaliumfosfaat (KH2PO4)
16,72 gram kaliumsulfaat (K2SO4)

Micro oplossing is:
6,12 gram sporenelementen (CSM+B)

Mijn aquarium is een aquatlantis fusion 100

Maten: 102x40x60 cm L�W�H
Inhoud: 243 liter
Meubel: 102,5�40,5�83 cm L�W�H
Verlichting: 1x LED 44W
Graden: 26

Bestand: 22 neon tetra, 3 dwerg gourami, 2 ancistrus sp, vuurgarnalen en stuk of 8 kleine corydoras soort.

In de ochtend gaan de lampen aan om 11:00 uur en savonds om 21:00 uur uit.
Dus 10 uur licht. Ik maak geen gebruik van een CO2 systeem.

Ik ververs elke zondag 50% water en voeg ik 120 ml Makro oplossing toe.
Edit: En maandag de micro oplossing 120 ml.

Volgens de uitleg voeg ik wekelijks het volgende toe:

22.50 ppm NO3 Nitraat
2.00 ppm PO4 Fosfaat
22.50 ppm K Kalium
0.40 ppm Fe Ijzer
3.10 ppm S Sulfaat
0.10 ppm Mn Mangaan
0.10 ppm B Borium
0.00 ppm Mo Molybdeen
0.00 ppm Cu Koper
0.00 ppm Zn Zink
0.00 ppm dGH Hardheid


Mijn planten bestaan voornamelijk uit planten zoals enchinodorussen (tennelus) naaldgras, drijfplanten, cryptocoryne soorten en nog meer. (Kan foto's ervan maken)

Tevens voeg ik kleibollen bij sommige planten toe.

Zojuist mijn waterwaardes gemeten (sinds in gebruik nemen van EI niet meer gedaan).

Nitraat: 20
Nh3: 0
Ph: 7,5 / 8
Nitriet: 0
Po4: 2

Meer kan ik niet meten met mijn koffer.

Ben ik op de goede weg ? Of zijn er meer gegevens nodig ?

Met vriendelijke groet
Kevin
 
Ik neem aan dat wat je toevoegt correct is. Die gemeten waarden zijn best goed maar hoeveel co2 heb je in de bak? Je hebt met 10 uur redelijk lang je licht aan en dan is de vraag naar co2 redelijk denk ik zo.
Je zou als je de ph en kh weet met behulp van de ph/kh tabel dit kunnen nagaan.

Zelf meng ik het anders en wel zoals op de zakjes staat. Dwz op 500ml 83 gram kno3, en 4 gram fosfaat. Dat in 2 aparte flesjes dus. Als je dan per 100 liter 20ml nitraat toevoegt en 40ml fosfaat dan krijg je zo n beetje dezelfde toevoeging.
Maar ieder zn eigen methode natuurlijk ;).
 
Hoi bedankt voor je reactie!

Jammer dat ik geen kh test heb liggen, ik denk dat ik een denerle continu test ga halen om te meten.

Aan de hand van die waarde ga ik eens spelen met het licht. Het aquarium staat ook dicht bij een raam. Hier valt al vroeg op dag licht naar binnen in het aquarium.

Ik kan best het licht een uurtje later aanzetten, ik werk overdag maar de vrouw onregelmatig en die zou ook graag willen genieten van de vissen. Dilemma's :)
 
Een continutest is ook zeker aan te raden hoor. Zelf heb ik het licht zo n 8 uur aan.
 
Onze lokale tuincentrum heeft geen continu test. Deze bestel ik online wel even.

Dus ik heb maar een kh test gehaald.

Mijn ph waarde is 7,5 . Althans dat denk ik, de kleur is lastig te vergelijken met het plaatje.
Kh is 8

Volgens de ph/kh tabel kom ik uit op 7,6
En als het een ph van 8 zou zijn, 2,5

Ik kan kijken wat het doet als ik het licht 1 uur inkort.

Ik zag zojuist bij een paar blaadjes wat geels verschijnen maar misschien komt dit ook doordat ze er net een week inzitten en moeten wennen.
 
Op zich is dat niet zoveel co2 en bij een beetje behoorlijke verlichting kan dat al snel tekort zijn.
Het kan best zo zijn dat sommige planten moeten wennen zoals je al zegt.
 
Wat zou een goede start zijn qua verlichting ? Gelijk een uur of 2 verminderen ? Of geleidelijk ?

De aquarium staat bij de achterdeur richting tuin. regelmatig licht in de bak.
Zal ik 's ochtends een paar uur aanzetten en 's avonds een paar uur ?
Kan dit kwaad voor de planten om elke keer het licht aan/uit te zetten ?
 
Met mijn led controller kan ik maar 1 x aan/uit tijden instellen. Hij gaat nu om 12:00 uur aan en om 20:00 uur uit.
Ik kan ook de lichtsterkte instellen, deze stond op 100% , paar tikjes naar beneden gedaan.
Het is nu iets donkerder. scheelt denk ik ook wel.

Zou dan mijn ph/kh waarde (druppeltest) dus CO2 over x dagen beter moeten zijn ?. Hoe snel zie je deze verschillen ? Bijv dit weekend al ?
 
Je maakt geen gebruik van co2. In de loop van de dag nemen de planten co2 op en door gasuitwisseling zul je een bepaalde hoeveelheid co2 in je bak hebben. Ik denk dat het heel weinig invloed op de co2 waarde heeft als je het licht iets mindert. Bij de EI is het het mooiste als je co2 zo rond de 25mg zit. Dan zou je mogelijk bio co2 of co2 uit drukflessen moeten overwegen.
 
Bedankt John voor je antwoorden. Ik zal eens gaan verdiepen in een CO2 systeem als 8 uur verlichting ipv 10 uur niet veel verbeterd
 
Ik zit niet zo in de ledverlichting en het zal ook van de intensiteit afhangen die je verlichting geeft.
De EI hanteer je mede om tekorten te voorkomen en als je dan geen co2 gebruikt dan loop je kans dat je een co2 tekort gaat krijgen.
 
Ik zit er toch over na te denken om een Bio C02 te maken of een Co2 drukfles systeem aan te schaffen.
De continu test blijft in het blauw, heel lichtjes groen maar dat moet je goed kijken.

Ik kan met Bio Co2 testen of het aanslaat en daarna misschien overstappen op drukfles.
Of misschien blijft ik wel bij Bio Co2. Enige waar ik bang voor ben is, ontploft (?) de Bio fles als hij leeg is ?
Wat met vakantie periode of in de nacht. Volgens mij is een omgekeert bakje het veiligst, ik begreep dat het water alleen het nodige opneemt en de rest oplost.
 
  • Leuk
Waarderingen: pete
Nee hij ontploft echt niet dus. Ik zou echte co2 aanraden omdat dit stabieler is. Maar goed, de keus is voor jou. Ook in de vakantie zul je zonder komen te zitten als niemand dat oppakt voor je.
Maar de keus is natuurlijk aan jou ;).
 
Nou mijzelf kennende moet ik zelf niet gaan zitten klooien.
Ik ga wel even kijken voor een CO2 setje, wat veiliger voor mijzelf ;)
 
Ja dat scheelt je ook wekelijks het werk ervan en het is zoals ik al zei stabieler. Op MP staan soms best leuke sets te koop voor niet al teveel geld.
 

Terug
Bovenaan