Benieuwd naar jullie mening


van Vissum

Member
Lid geworden
11 januari 2024
Berichten
7
Leeftijd
41
Hallo,

Ik kon het niet laten om mijn oude hobby weer op te pakken. Ik doe maar wat en het lijkt goed te gaan, maar ben toch wel benieuwd naar jullie mening.
Sinds een half jaar draait mijn 200x60x60. Ik gebruik 2 oude Eheim Professional filters met voorfilter. Ene voorfilter is gevuld met actieve kool, de andere met de standaard sponsachtige vulling. Als verlichting gebruik ik 5 ledstrips die op max. 20% staan. De bodem bestaat uit verschillende formaten grind. De inrichting bestaat uit stenen die ik uit een natuurpark in de buurt heb gehaald. Volgens mij is het een soort leisteen ofzoiets. Eens per maand ververs ik zo’n 75% van het water en maak ik de voorfilters schoon. De filters zelf heb ik nog niet aangeraakt sinds de opstart.
Het bestand is een bij elkaar geraapt zooitje van uitsluitend mannelijke Afrikaanse cichliden uit Malawi, Tanganyika, Victoria en zelfs één uit de Congorivier. Daarnaast heb ik een syndontis njassae. Oh ja, en een Siamese algemener(poetsvrouw)
Zoals ik al zei lijkt alles goed te gaan. Geen sterfte, ziekte en nauwelijks alg. Ook kunnen alle vissen goed met elkaar overweg. Zijn er dingen die ik over het hoofd heb gezien, verkeerd heb gedaan of zouden er eventueel problemen kunnen ontstaan later? Ben benieuwd wat jullie vinden.
 

Bijlagen

  • 5E24F160-AEE5-4589-81D6-AF135E51770B.jpeg
    5E24F160-AEE5-4589-81D6-AF135E51770B.jpeg
    2.6 MB · Weergaven: 58
  • 7A188DC5-D99C-4377-8BE8-44D007555DC4.jpeg
    7A188DC5-D99C-4377-8BE8-44D007555DC4.jpeg
    2.1 MB · Weergaven: 57
  • 7E9D1FD9-E325-482D-8E80-89B81C9FBDB2.jpeg
    7E9D1FD9-E325-482D-8E80-89B81C9FBDB2.jpeg
    3.2 MB · Weergaven: 56
  • BC3BEFB3-F639-4AFF-815E-12EBF93DF92C.jpeg
    BC3BEFB3-F639-4AFF-815E-12EBF93DF92C.jpeg
    2.4 MB · Weergaven: 56
Welkom en mooie bak en mooie vissen. Ik weet niets over de combi van deze vissen, dus daar begin ik niet over.

Ik zou wel de actieve kool uit je voorfliter weghalen, dat heeft alleen nut als je restanten van medicijnen uit je bak weg wilt filteren. Kun je beter vervangen door een zelfde sponsje als in je andere voorfilter.

Er zijn twee soorten algeneters die onder de naam siamese algeneter verkocht worden: de gyrinocheilus (behoorlijk agressief, maar zal in zo'n grote bak misschien wel goed gaan) en de crossocheilus, een stuk vreedzamere vis, die graag in een groep leeft.
Misschien wel handig om even zeker te weten welke het is, om er eventueel nog een paar bij te zetten.
 
Bedankt voor je reactie. De actieve kool heb ik later toegevoegd omdat ik wat troebel water had. Daarna is dat verdwenen. Ik had ergens gelezen dat actieve kool de waas kon weghalen en ik denk dat dat heeft gewerkt.

Het is een albino Siamese algeneter. Had er eerst twee maar eentje is verdwenen. Deze leven dus liever in groepen?
 

Bijlagen

  • 6615136F-40F2-4974-904E-88B38BCBA9D7.jpeg
    6615136F-40F2-4974-904E-88B38BCBA9D7.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 20
mooie bak! ben wel benieuwd waarom je alleen mannelijke vissen hebt? heb je daar zelf voor gekozen of is dat per toeval zo gegaan?
 
Volgens mij zijn het allemaal nog vissen die in de groei zijn van wat ik zie.

Dergelijke combinatie's kan op zich prima. Hou het verder wel goed in de gaten, soms kan gedrag/dominatie veranderen bij 1 of meerdere bewoners en dat kan (ik zeg kan, maar hoeft zeker niet) vaak fatale gevolgen hebben. Symptonen kunnen zijn beschadigde vinnen, behoorlijke kleurverlies, vis trekt zich terug of zwemt vaak in het midden omdat hij geen "territorium" kan bemachtigen.

Heb je deze bak als roomdivider? Ik vind die stenen op je 1e foto zo dicht op het raam staan 😅.

Verder lekker genieten 👍.
 
Je hebt een pracht van een bak, erg indrukwekkend qua afmetingen en bewoners. Je verhaal over de filters en de voorfilter begreep ik dankzij de foto met de aanzuigbuis met de Eheim voorfilter in de bak. Dat zal ongetwijfeld goed bevallen.
 
Mooie bak en mooie vissen, waar ikzelf helaas weinig kaas van heb gegeten. Wij hebben ons aquarium ook zo staan als room divider, leuk! Het valt me op dat je maar aan 1 kant van het aquarium filtert, snap ik vanwege de opstelling, maar heb je voldoende flow overal? Omdat je ook al aangaf troebel water te hebben, het water aan de andere kant zal ws niet zo heel veel bewegen. Zou zelf kijken naar een manier om aan 2 kanten te filteren of desnoods iets met een wavemaker zodat je water meer in beweging is, volgens mij zijn deze vissen ook niet vies van een beetje stroming toch? Misschien nog een foto bij daglicht/wat meer omgeving?
 
Je kunt ook de uitstroom aan de ene kant en de instroom aan de andere kant hebben. Bij mij zit alle techniek aan de muurzijde, en de buis van de uitstroom loopt onzichtbaar onder de kap naar de andere kant.

(Bij mij ook een roomdivider)
 
Volgens mij zijn het allemaal nog vissen die in de groei zijn van wat ik zie.

Dergelijke combinatie's kan op zich prima. Hou het verder wel goed in de gaten, soms kan gedrag/dominatie veranderen bij 1 of meerdere bewoners en dat kan (ik zeg kan, maar hoeft zeker niet) vaak fatale gevolgen hebben. Symptonen kunnen zijn beschadigde vinnen, behoorlijke kleurverlies, vis trekt zich terug of zwemt vaak in het midden omdat hij geen "territorium" kan bemachtigen.

Heb je deze bak als roomdivider? Ik vind die stenen op je 1e foto zo dicht op het raam staan 😅.

Verder lekker genieten 👍.
een maand geleden de laatste drie vissen toegevoegd. Eentje was even de Sjaak, maar inmiddels zwemt hij vrolijk rond. Er komen verder geen vissen bij😅denk ik
Hopelijk blijft de vrede bewaard als ze groter zijn.

Stenen staan ver genoeg van het glas om schoonmaken makkelijk te maken. Ben niet bang dat het valt ofzo, maar heb ze niet gelijmd.
 
Mooie bak en mooie vissen, waar ikzelf helaas weinig kaas van heb gegeten. Wij hebben ons aquarium ook zo staan als room divider, leuk! Het valt me op dat je maar aan 1 kant van het aquarium filtert, snap ik vanwege de opstelling, maar heb je voldoende flow overal? Omdat je ook al aangaf troebel water te hebben, het water aan de andere kant zal ws niet zo heel veel bewegen. Zou zelf kijken naar een manier om aan 2 kanten te filteren of desnoods iets met een wavemaker zodat je water meer in beweging is, volgens mij zijn deze vissen ook niet vies van een beetje stroming toch? Misschien nog een foto bij daglicht/wat meer omgeving?
Doordat de stenen in het midden liggen is er ruimte voor de stroming. De uitstroom gaat bovenlangs en weerkaatst op het glas aan het uiteinde en stoomt onderlangs terug naar de inlaat. Werkt heel goed zo, ik zie de vuildeeltjes stromen. Sommige vissen vinden het ook leuk om te surfen op de stroming. Echt grappig.
 
Je kunt ook de uitstroom aan de ene kant en de instroom aan de andere kant hebben. Bij mij zit alle techniek aan de muurzijde, en de buis van de uitstroom loopt onzichtbaar onder de kap naar de andere kant.

(Bij mij ook een roomdivider)
Dat is wel een goed idee.
 
Hier een foto met wat meer omgeving. Vanuit de keuken, vanaf de bank en vanuit de schommel te bekijken. Water is zo helder dat ik er doorheen zelfs TV kan kijken.
 

Bijlagen

  • B6886FFD-89A4-452A-A57A-8FD7AB884E1C.jpeg
    B6886FFD-89A4-452A-A57A-8FD7AB884E1C.jpeg
    2.7 MB · Weergaven: 34
  • AF278667-AABC-4A5F-88EC-CDC78F45276A.jpeg
    AF278667-AABC-4A5F-88EC-CDC78F45276A.jpeg
    3 MB · Weergaven: 33

Terug
Bovenaan